تمام تلاش بر این است که نقش سرباز ساسانی به کشور بازگردانده شود

منبع: همگردی

4

1402/2/24

13:38


ایرنا/ براساس گفته های وزیر میراث فرهنگی کشور، تمام تلاش بر این است که نقش سرباز ساسانی به کشور بازگردانده شود.

فروردین امسال بود که خبر رسید یک مجسمه سنگی موسوم به «سرباز ساسانی» جز آثار باستانی قاچاق شده به انگلیس بوده و پلیس این کشور آن را کشف کرده است.

به دنبال آن سید مهدی حسینی متین، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن از بازگرداندن مجسمه سنگی موسوم به «سرباز ساسانی» پس از نمایش در موزه بریتانیا و اثبات مالکیت تعداد دیگری از آثار باستانی قاچاق شده به انگلیس خبر داد.

13 فروردین نیز مدیر کل موزه های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: پرونده کشف و توقیف نقش برجسته تاریخی در فرودگاه لندن مربوط به سال 2016 است که اصالت اولیه آن تایید و روند استرداد آن به ایران آغاز شده است.

با وجود گذشت بیش از یک ماه از اطلاع رسانی درباره کشف این اثر باستانی، هنوز این اثر به کشور مسترد نشده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره زمان بازگرداندن سرباز ساسانی به کشور گفت: تمام تلاش وزارت میراث فرهنگی بر این است که همانند آثار تاریخی و ارزشمند دیگری که نسبت به آنها تشکیل پرونده شده و برای بازگشت آنها به کشور پیگیری صورت گرفته، در این مورد هم همانگونه عمل شود.

عزت الله ضرغامی تصریح کرد: به اندازه کافی در این باره اطلاع رسانی کرده ایم. اکنون کارشناسان حوزه میراث فرهنگی در حال انجام اقدامات تکمیلی هستند.

اثری که سرباز ساسانی نامیده می شود، 26 دی 1394 در فرودگاه استنستد لندن کشف و ضبط شد. بعد از پیگیری های حقوقی، سفارت کشورمان توانست ضمن اثبات مالکیت و تعلق این اثر باستانی به ایران مقدمات بازگشت آن را به کشور فراهم کند.

سنت جان سیمپسون، باستان شناس موزه بریتانیا در این رابطه اعلام کرده که مجسمه موسوم به سرباز ساسانی که نزدیک به هفت سال پیش از ایران به انگلیس قاچاق شده بود، در ماه می به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن برای ارسال به کشور تحویل داده می شود.

وی این را هم گفت که فقط حدود 30 عدد از این سنگ نگاره ها در جهان شناسایی شده که تقریبا همه آنها متعلق به استان فارس در ایران است.

او تاریخ و تمدن ایران را شگفت انگیز خواند و با اشاره به رابطه نزدیک همکاری میان دو موزه ملی ایران و بریتانیا ابراز امیدواری کرد که در آینده آثار باستان ایرانی بیشتری در لندن به نمایش گذاشته شوند.

تمام تلاش بر این است که نقش سرباز ساسانی به کشور بازگردانده شود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو