تکذیب قطع اینترنت برای برگزاری کنکور توسط وزیر ارتباطات؛ کاملا مخالفیم!

منبع: تکراتو

5

1402/2/24

17:51


وزارت ارتباطات ضمن تکذیب قطع اینترنت برای برگزاری کنکور از مخالفت با این ایده گفت.

تکذیب قطع اینترنت برای برگزاری کنکور توسط وزیر ارتباطات؛ کاملا مخالفیم!

وزارت ارتباطات ضمن تکذیب قطع اینترنت برای برگزاری کنکور از مخالفت با این ایده گفت.

تکذیب قطع اینترنت برای برگزاری کنکور از طرف وزارت ارتباطات انجام شد. چند ساعت پیش در خبری عنوان شد که وزارت آموزش و پرورش موضوع قطع 10 تا 11 روزه اینترنت در روزهای کنکور 1402 را برای رایزنی به وزارت ارتباطات برده است. این در صورتی‌ست که پیش‌تر و در دور اول کنکور سراسری که در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی‌ماه انجام شد، شاهد قطع نقطه‌ای اینترنت در اطراف حوزه‌های امتحانی بودیم. حال با توجه به این سابقه ممکن است در دور دوم برگزاری این آزمون هم اینترنت به‌‌صورت نقطه‌ای یا کامل قطع شود.

بیشتر بخوانید: جزئیاتی از تغییرات بنیادین کنکور در سال 1403 اعلام شد

تکذیب قطع اینترنت برای برگزاری کنکور توسط وزارت ارتباطات

پس از آنکه نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه با قطع نقطه‌ای اینترنت برگزار شد، حالا وزارت آموزش و پرورش می‌خواهد قطع شدن اینترنت را در زمان برگزاری امتحانات نهایی مرسوم کند. روشی برای جلوگیری از تقلب که در سال‌های اخیر نتوانسته جلوی آن را بگیرد. در کنار محدود کردن اینترنت، همچنین می‌خواهد اینترنت پایدار و پرسرعت را برای حوزه‌های تصحیح تهیه کند. درخواست‌هایی که به گفته‌ این وزارتخانه در حال بررسی است. البته وزارت ارتباطات زیر بار آن نرفته است.

تکذیب قطع اینترنت برای برگزاری کنکور توسط وزارت ارتباطات

صبح امروز رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش پس از آنکه درباره‌ فرایند برگزاری امتحانات نهایی خرداد ماه امسال توضیح داد اعلام کرد که این وزارتخانه به دنبال قطعی اینترنت بین‌الملل در زمان برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم به مدت ۳۵ دقیقه در ۱۰ تا ۱۱ روز است.

محسن زارعی اگرچه گفته که امکان لو رفتن سوالات را به صفر رسانده‌اند اما گویا همچنان نگران تخلفات در زمان برگزاری امتحانات است و ایسنا به نقل از او نوشته:

«از آن‌جا که تخلفات و شبکه‌های سودجو در پیام‌رسان‌های خارجی فعالیت داشتند، درخواست قطع اینترنت بین‌الملل در یک مدت زمانی ۳۵ دقیقه‌ای تا ساعت ۸:۳۰ صبح را داشتیم که مصوب شد تا در کارگروه بررسی شود و جلسات تخصصی داشتیم. دو موضوع تهیه اینترنت پایدار و پرسرعت برای حوزه‌های تصحیح و محدودسازی اینترنت در دستور کار بود و در حال بررسی کارشناسی هستیم.»

سلامت برگزاری امتحانات نهایی پایه‌ دوازدهم از زمانی که قرار شد در نتیجه‌ کنکور سراسری به عنوان سوابق تحصیلی نقش پررنگی داشته باشد، اهمیت پیدا کرد. تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال ۱۴۰۲ برابر با ۴۰ درصد است.

تکذیب قطع اینترنت برای برگزاری کنکور توسط وزارت ارتباطات

آموزش و پرورش اقدامات دیگری هم مثل تجهیز حوزه‌ها به دوربین مداربسته، دستگاه‌های سیگنال‌ و فلزیاب و محرومیت دانش‌آموزان متخلف تا ۱۰ سال در شرکت در آزمون نهایی انجام داده است. اما به نظر می‌رسد راه حل نهایی وزارت علوم، بیشتر به دل آموزش و پرورش نشسته است. قطع شدن اینترنت و بستن راه لو رفتن سوالات.

سال گذشته هم خبر قطع شدن اینترنت در زمان برگزاری کنکور از صحبت‌های یک مقام وزارت علوم بیرون آمد. حدود دو هفته مانده به کنکور، معاون سازمان سنجش در یک گفت‌وگو تلویزیونی اعلام کرد که برای جلوگیری از تقلب در کنکور ۱۴۰۲، دو روز اینترنت قطع می‌شود.

وزارت ارتباطات چند ساعت پس از انتظار این خبر مخالفت خود را با قطعی سراسری اینترنت اعلام کرد و در بیانیه‌ای نوشت جز در موارد خاص که مراجع قانونی درباره‌ آن تصمیم‌گیری می‌کنند به هیچ عنوان حفظ پایداری و کیفیت ارتباط مردم را قربانی خواسته‌های غیرمنطقی نمی‌کند. بعد اعلام شد که این درخواست به دبیرخانه شورای امنیت کشور ارسال شده و در صورت تصویب ابلاغ می‌شود. وزارت ارتباطات هم در نهایت این تصمیم را با شرط و شروطی اجرا کرد و اینترنت همراه سراسری در ساعات برگزاری کنکور در محدوده‌ حوزه‌های امتحانی قطع شد.

در این مدت استفاده از تاکسی اینترنتی، دستگاه‌های پوز فروشگاه‌ها، نانوایی‌ها و کسب‌وکارهای دیگر اینترنتی مختل شدند. همچنین برخلاف وعده‌ها در نقاطی که به نظر نمی‌رسید حوزه‌ امتحانی باشد هم خبرهایی از قطعی اینترنت می‌رسید.

وزارت ارتباطات چند روز بعد اعلام کرد این آخرین باری بود که اینترنت برای کنکور قطع شد و بابت مشکلات پیش آمده از مردم عذرخواهی کرد.

حالا پس از اینکه باز هم زمزمه‌های قطع شدن اینترنت در زمان برگزاری یک آزمون به گوش رسیده است، وزارت ارتباطات به سرعت مخالفت خود را با آن اعلام و تکذیب کرده است. محمد احسان خرامید، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در واکنش به این خبر نوشت وزارت ارتباطات برای هیچ آزمونی حتی یک دقیقه هم اینترنت را قطع نخواهد کرد.

روندی که کمی شبیه همان اتفاقی است که پیش از قطع شدن اینترنت در زمان برگزاری کنکور سال گذشته افتاده بود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تکذیب قطع اینترنت برای برگزاری کنکور توسط وزیر ارتباطات چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو