معرفی و تحلیل بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی از نگاه سایت فیگار

معرفی و تحلیل بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی از نگاه سایت فیگار


منبع: فیگار

5

1402/2/24

21:19


شبیه‌سازی انسان چندین دهه است که داستان نویسان را مجذوب خود کرده است. با معرفی و تحلیل بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی همراه ما بمانید.

معرفی و تحلیل بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی از نگاه سایت فیگار

شبیه‌سازی انسان چندین دهه است که داستان نویسان را مجذوب خود کرده است. با معرفی و تحلیل بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی همراه ما بمانید.

به‌ویژه نویسندگان فیلم های علمی تخیلی این ایده را به جذاب‌ترین غایات خود رسانده‌اند. با نوشتار بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی همراه فیگار بمانید تا در رابطه با جدیدترین فیلم های سینمایی با موضوع شبیه سازی انسان کمی اطلاعات با شما در میان بگذاریم.

چه چیزی باعث شده است تا فیلم ها در رابطه با هوش مصنوعی انقدر زیاد مورد توجه قرار بگیرند؟ آیا ما توانسته‌ایم خودمان را در مقیاس وسیع کپی کنیم؟ فاجعه؟ روشنگری؟ موسسه‌های جهانی پیوند عضو؟ همه این مسائل، طبق سینمای علمی تخیلی مرتبط به شبیه سازی انسان ها دست به دست هم داده‌اند تا کمی نامتعارف به زیست خود بنگریم و تامل خود را بیشتر کنیم.

بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی

فیلم سینمایی با موضوع شبیه سازی انسان

فهرست فیلم ها با موضوع هوش مصنوعی 2022 و 2021 در یک نگاه در لیست زیر آورده شده است:

مقالات مکمل:

بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی

بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی

در چند سال گذشته، هوش مصنوعی در زمینه کسب و کار IT بسیار به چشم آمد. البته، پیامدهای احتمالی هوش مصنوعی اغلب با آنچه که در فیلم های مربوط به هوش مصنوعی نمایش داده می‌شود، متفاوت است.

فیلم های هوش مصنوعی را می‌توان از جنبه‌های مختلف بررسی و روی کاربرد این فناوری در صنعت فیلم‌سازی تمرکز کرد. از طرفی می‌توان روی محتوایی که فیلم های با موضوع هوش مصنوعی ارائه داده‌اند، حساب باز کرد تا راهی به سمت رهایی یا اسارت انسان‌ها توسط ربات‌ها پیدا کرد.

ما در نوشتار فیلم سینمایی با موضوع شبیه سازی انسان بهترین فیلم‌های علمی تخیلی درباره شبیه‌سازی و پیامدهای فراوان آن را برای شما تحلیل می‌کنیم. برخی طرفدار روند رو به رشد دنیای تکنولوژی، برخی عمیقاً به همه چیز مشکوک هستند و برخی به عجیب و غریب بودن همه چیز عادت کرده‌اند. فیلم‌هایی که برای شما در نظر گرفته‌ایم، سرگرم کننده و حتی آموزشی هستند.

Connie Lynn 2022

بهترین فیلم های شبیه سازی انسان

بهترین فیلم های شبیه سازی انسان

کانی لین که از استرس و افسردگی پس از سانحه رنج می‌برد، زیست نامتعارف اما عادت‌گونه‌ی خود را از طریق زندگی با بنی لین در جریان قرار می‌دهد، او وارد دنیای کاملا جدیدی می‌شود که حتی نمی‌تواند بفهمد کجاست و کیست!

بررسی فلسفی و علمی این فیلم بعد از انتشار ارائه خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

Moonfall 2022

بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی

بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی
  • نام فارسی: سقوط ماه
  • تاریخ اکران: 4 فوریه 2022
  • کارگردان: رولاند امریش
  • ستاره ها: اسپنسر کوهن، رولاند امریش، هارالد کلوزر
  • ژانر: اکشن، ماجراجویی، فانتزی

این فیلم با توجه به اینکه مستقیم به هوش مصنوعی نمی‌پردازد، اما می‌شود اتفاقی که در جریان ساختار روایی خود دارد را تا حدودی مرتبط با تبدیل شدن انسان به هوش مصنوعی در راستای فضای توهم توطئه در نظر گرفت.

در ‌سقوط ماه یک نیروی مرموز و اسرار آمیز، ماه را از مدارش خارج می‌کند و آن را به سمت زمین می‌فرستد. این اتفاق منجر به نابودی کامل بشر خواهد شد. جو فاولر، مدیر ناسا و فضانورد سابق، تنها چند هفته قبل از برخورد ادعا می‌کند که کلید رهایی از این اتفاق در دستان او است!

این فیلم هیجان انگیز و آخرالزمانی هم‌اکنون یکی از بهترین فیلمهای 2022 است که در سایت فیگار نقد کوتاهی هم در رابطه با این فیلم وجود دارد که می‌توانید از طریق لینک (نقد فیلم Moonfall) آن را مطالعه بفرمایید. این فیلم داستانی عجیب و جذاب از سقوط ماه، بر روی زمین را به تصویر می‌کشد که چنگی به دل نمی‌زند. سقوط ماه یکی از جدیدترین فیلم فضایی 2022 است و حتی ممکن است از نظر شما هم با توجه به چنگی به دل نزدنش، یکی از بهترین فیلمهای ۲۰۲۲ باشد.

Brian and Charles 2022

بهترین فیلم های شبیه سازی انسان

بهترین فیلم های شبیه سازی انسان
  • ژانر: کمدی
  • محصول کشور: انگلستان
  • مدت زمان: 90 دقیقه
  • رده سنی: N/A ؛ بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی
  • کارگردان: Jim Archer
  • ستارگان: David Earl, Chris Hayward, Louise Brealey

برایان که یک فرد دورافتاده و دوست داشتنی است که به تنهایی در دره ولز زندگی و وسایل عجیب و غریبی را اختراع می‌کند که به ندرت منجر به یک وسیله‌ی کاربردی می‌شود. پس از پیدا کردن یک سر مانکن دور انداخته شده، برایان ایده‌ای به ذهنش می‌رسد.

در نهایت ما می‌بینیم که وی بواسطه‌ی یک ماشین لباسشویی و قطعات یدکی مختلف چیزی را با نام چارلز می‌سازد. چیزی که به عنوان یک ربات در هاله‌ای از یک هوش مصنوعی انگلیسی را از فرهنگ لغت فرا می‌گیرد و ثابت می‌کند که یک همراه جذاب و کول است. با این حال خیلی زود چارلز نیز استقلال خود را توسعه می‌دهد. این ربات که شیفته دنیای گسترده‌تر و رهایی می‌باشد، هوس ماجراجویی (بهترین فیلم های ماجراجویی) می‌کند.

به عبارت دیگر می‌توان ساختار روایی این فیلم را به این شکل توضیح داد:

پس از یک زمستان خیلی سخت، برایان دچار افسردگی (بهترین فیلم ها در رابطه با افسردگی) عمیق می‌شود. وی کاملاً منزوی و بدون اینکه با کسی ارتباطی بگیرد و با کسی صحبت کند، کاری را انجام می‌دهد که هر فرد عاقلی در مواجهه با چنین موقعیت مالیخولیایی توانش را ندارد. او یک ربات می‌سازد…

بررسی فلسفی و علمی این فیلم بعد از انتشار ارائه خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

There Are Five of Me 2022

بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی

بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی

دانشمند عجیب و غریبی با نام فلیکس فارنسورث به طور تصادفی خود را پنج بار شبیه سازی می‌کند که به یک اختراع جدید – “Duplicator” – برسد که گویا می‌رسد. او و سه شریک آزمایشگاهی نابغه‌اش باید از یک سری اختراعات وحشیانه و خلاقانه برای ردیابی کلون‌ها و مقابله با عواقب آن استفاده کنند.

بررسی فلسفی و علمی این فیلم بعد از انتشار ارائه خواهد شد.

The Matrix Resurrections 2021

فیلم ها در رابطه با هوش مصنوعی

فیلم ها در رابطه با هوش مصنوعی

بازگشت به دنیایی از دو واقعیت: یکی، زندگی روزمره. دیگری، آنچه در پشت آن نهفته است. آقای اندرسون برای اینکه بفهمد آیا واقعیت او یک ساختار شبیه سازی شده است یا نه، برای اینکه واقعاً خودش را بشناسد، باید انتخاب کند این تصمیم گیری شرع شکل گیری جریان ساختاری روایت این فیلم است.

نقد فیلم ماتریکس 4

نقد فیلم ماتریکس

در کل داستان مجموعه‌ی این فیلم از شخصت‌های دارای هوش مصنوعی متفاوتی به نام نگهبانان و عوامل استفاده کرده است. داستان ماتریکس، حول محور چگونگی تسلط هوش مصنوعی و ابرانسان‌ها بر انسان‌ها می‌چرخد. آنها جهانی را ایجاد کرده‌اند که با استفاده از انرژی انسان می‌چرخد.

جلوه‌های بصری فیلم مورد تشویق قرار گرفت و جوایز بسیاری را از آن خود کرد. افکت “زمان گلوله” که بسیار معروف شد برای این فیلم ساخته شد. این افکت تصویری با استفاده از ترکیب دوربین های فیزیکی و CGI ساخته شده است. ماتریس به عنوان یکی از محبوب‌ترین و بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی توسط Lana Wachowski تولید و کارگردانی شد.

Phase Q 2021

بهترین فیلم شبیه سازی انسان

بهترین فیلم شبیه سازی انسان

یک خانم افسرده در یک درمان رفتار شناختی توسط فناوری واقعیت مجازی عاشق یک هوش مصنوعی هولوگرافیک (AI) می‌شود و متعاقباً خود را در معرض یک ضربه روحی قرار می‌دهد. از تحلیل این فیلم معذوریم. اما باید توقع داشته باشیم که این فیلم می‌تواند در رابطه با فضاهای عاشقانه اسنادی خلاف آنچه که در کائنات کنونی تصور می‌کردیم، آگاهی خاصی را بدهد.

بیشتر بخوانید:

Artificial Gamer 2021

بهترین فیلم رباتی

بهترین فیلم رباتی

در مسابقات قهرمانی سالانه ورزش‌های الکترونیکی جهان در سال 2017، “The International”، یک عامل هوش مصنوعی رونمایی می‌شود که می‌تواند در برابر برخی از بهترین بازیکنان جهان در DOTA 2، یک بازی آنلاین محبوب که یکی از پیچیده‌ترین بازی‌های ویدئویی تا کنون به حساب می‌آید، بازی کند.

در کمال تعجب پیروز می‌شود و توسعه‌دهندگانی که آنجا حضور داشتند شگفت زده می‌شوند و به جمعیت اعلام کردند که سال بعد با هوش مصنوعی جدیدی بازخواهند گشت.

ARTIFICAL GAMER سفر دانشمندان و مهندسان در OpenAI را دنبال می‌کند، در واقع ساختار روایی روی توسعه عامل مصنوعی آن‌ها شکل می‌گیرد. در طول تلاش خود، آنها با چالش های منحصر به فرد ساختن یکی از بزرگترین و پیچیده ترین سیستم های هوش مصنوعی در تاریخ، تنها در یک سال مواجه می‌شوند.

یک مستند واقعا عالی، مانند Spellbound، که می‌تواند مخاطب را سرگرم کند و در عین حال آنها را از نظر احساسی و فکری تحریک کند. مستندهای شبیه بر خلاف این مستند که به خوبی می‌تواند از طنز یا داستان انسانی به عنوان راهی برای جذب بیشتر مخاطب استفاده کند، در موضوع خود منحصر به فرد عمل می‌کند.

در مدت زمان 1 ساعت و 32 دقیقه، Artificial Gamer روشنگری می‌کند، اما فاقد تعلیق است و مخاطب را به اندازه‌ای در فضاهای احساسی و انسانی درگیر می‌کند که شما قدرت تامل خود را در رابطه با اتفاقی که می‌افتد از دست می‌دهید.

Zone 414 2021

بهترین فیلم رباتی

بهترین فیلم رباتی

مسئله این است که دختری در منطقه 414، جامعه ای که دارای اندرویدهایی است که با انسان ها در هم آمیخته اند، مفقود شده است. حضور پلیس در داخل منطقه می‌تواند محبوبیت و آزادی آن را به عنوان مکانی آرام برای زیست مختل کند. پیرس باید دختر را بیابد و تا آنجا که ممکن است بی سر و صدا هم بیابد.

نقد فیلم Zone 414

منطقه 414 با مروری بر یک دنیای دیستوپی وابسته به تکنولوژی آغاز می‌شود، هرچند از نظر بصری آنقدر جالب نیست که بتواند جهان سازی پیشین برهنه خود را غنی کند. به تماشاگران نگاهی اجمالی به Veidt Corporation ارائه می‌شود، که برای شرکت Tyrell، که مسئول تولید انبوه اندرویدها هستند، موضعی آشکار است.

Free Guy 2021

بهترین فیلم درباره هوش مصنوعی

بهترین فیلم درباره هوش مصنوعی
  • کارگردان: شاون لوی
  • تهیه‌کننده: شاون لوی، رایان رینولدز و گرگ برلانتی
  • فیلمنامه‌نویس: مت لیبرمن و زک پن
  • داستان: مت لیبرمن ؛ بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی
  • بازیگران: رایان رینولدز، جودی کومر، تایکا وایتیتی، لیل رل هاوری و جو کیری
  • موسیقی: کریستوف بک
  • فیلم‌بردار: جورج ریچموند

در فیلم فری گای، گای یک NPC (شخصیت غیر بازیکن در دنیای گیمینگ) است، یعنی شخصی که در پس زمینه است. فقط برای تعامل با کاربرانی که برای بازی آنلاین وارد سیستم شده و زمان خود را در این شهر مجازی می‌گذرانند، جایی که او و خیلی از افراد دیگر در آن حضور دارند.

نقد فیلم Free Guy

NPC ها، فقط برای کمک به بازیکنان در مراحل پیدا کردن پول برای سرقت و البته، این شخصیت ها برای ضرب و شتم و گرفتن امتیاز بیشتر وجود دارند. در واقع وی یک کارمند بانک است که متوجه میشود که او در واقع یک NPC (شخصیت غیرقابل بازی) در یک بازی ویدیویی اکشن و جهان باز (بهترین بازی های اکشن گوشی 2022 و بهترین بازی های جهان باز 2022) است.

Belle 2021

بهترین فیلم شبیه سازی انسان

بهترین فیلم شبیه سازی انسان
  • کارگردان مامورو هوسودا
  • تهیه‌کننده نازومو تاکاهاشی، یویچیرا سایتا، تاکویا ایتو، یوچی آداچی و گنکی کاوامورا
  • نویسنده مامورو هوسودا
  • بازیگران کاهو ناکامورا، ریو ناریتا، شوتا سومتانی، تینا تماشیرو، لیلاس ایکوتا، کوجی یاکوشو و تاکرو ساتو
  • موسیقی تایسه ایواساکی، لودویگ فورسل و یوتا بندوه
  • تدوین‌گر شیگرو نیشیاما

بل تمام تلاش خود را می‌کند تا در فضایی ماجراجویی محور، فانتزی ( بهترین فیلم های فانتزی 2022 و بهترین انیمه های فانتزی ) و علمی تخیلی ( بهترین فیلم های علمی تخیلی 2022 و بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021 )، هویت و اصالت خود را بیابد.

نقد انیمه Belle

بر اساس این فیلم فضای مجازی بیشتر می‌تواند یک تهدید باشد و در موارد محدود یک فرصت معرفی می‌شود. با اینکه فیلم مانور اصلی‌اش را هم روی همین فرصت می‌گذارد و تهدید کمتر نشان داده می‌شود. اگر دقت کنید می‌بینید که در اکثر اوقات کامنت‌ها، نظرات و حرف‌های منفی از دهن آواتارهای فضای مجازی بیرون می‌آید.

مثلا بل یک خواننده محبوب در دنیای U هست اما اوایل موقع آواز خواندن به او زیاد توهین شد. اوایل ورود آواتار بل وضعیت طوری بود که دلش می‌خواست حتی از این فضا هم خارج بشود. او بدون کمک دوستش نمی‌توانست در این فضا خودش را بالا بکشد و تمامش هم به خاطر عملکرد منفی کاربران مجازی بود.

در انیمه بل جامعه ژاپن از نظر فرهنگی به شدت فقیر جلوه می‌کند. مادر بل از فرزند خود گذشت تا یک بچه دیگر را نجات دهد. این فداکاری قابل تقدیر و ستایش است. اما مردم نسبت به این اتفاق واکنش افتضاحی دارند.

آنها مادر بل را با آنکه یک کودک را با از دست دادن جان خود نجات داده، یک دیوانه خطاب می‌کنند. آنها می‌گویند چون فرزند خود را رها کرده و جانش را از دست داده یک احمق بوده. این بخش از داستان انیمه بل به خوبی نشان می‌دهد که در این کشور (شاید نمادی از دنیا) انسانیت جایی ندارد که هیچ، بلکه کسانی هم که انسان بودن را محور زندگی خود قرار می‌دهند مورد شماتت قرار می‌گیرند.

در نگاه کلی هوسودا در انیمه‌ی سینمایی بل (Belle) روند رشد و گسترش سینمای خود را، چه از نظر تکنیکی و چه از نظر حفظ ساختار مطلوب آثارش، ادامه داده است. پایان اولین ترانه فیلم بل با «زمان منتظر هیچ‌کس نمی‌ماند» برای علاقمندان آثار هوسودا یادآور جمله‌ای است که در انیمه دختری که در زمان می‌پرید روی تخته سیاه کلاس نوشته شده بود و البته می‌توان آن‌را با جاه‌طلبی هوسودا هم تطبیق داد.

درواقع اگر کمی در زمان به عقب بازگردیم با نگاهی به فعالیت سینمایی هوسودا، به‌ویژه دوره‌ی بعد از فیلم‌های اولیه‌اش مثل دیجیمون و فیلم ششم وان پیس، حالا ما در انیمه بل تجمعی از ایده‌ها و مفاهیم داستانی آثار قبلی هوسودا را مشاهده می‌کنیم.

اما مامورو هوسودا، کارگردان انیمه بل، نمی‌تواند داستانی به همان اندازه جذاب که برای تماشاگران مجازی درون انیمه بود، ترسیم کند و تماشاگر را در فراز و نشیب‌های قهرمان داستان شرکت نمی‌دهد.

I’m Your Man 2021

بهترین فیلم های عاشقانه هوش مصنوعی

بهترین فیلم های عاشقانه هوش مصنوعی

از زمان بلید رانر ریدلی اسکات، تفکر درباره افراد مصنوعی یکی از موضوعات فلسفی بزرگ سینما بوده است. انسان چیست؟ آیا افراد تکراری آگاه هستند؟ آیا روبات‌ها می‌توانند احساسات را ایجاد کنند؟

نقد فیلم Im Your Man

سوالاتی از این دست، مرکز معرفت‌شناسی بی شمار فیلم های علمی تخیلی را تشکیل می‌دهد. ماریا شریدر با من شخص شما هستم یا من مرد تو هستم جنبه دیگری به این فهرست اضافه می‌کند. با یک سوال ساده اما سنگین: آیا می‌توان یک ماشین، یک انسان مصنوعی را دوست داشت؟

در این فیلم، خبری از پرسش‌های قدیمی و کلیشه‌ای شده‌ با محوریت هوش مصنوعی و ربات‌های انسان‌نما نیست. پرسش‌هایی از این دست که آیا ربات‌ها می‌توانند احساساتی شبیه انسان‌ها داشته باشند یا خیر؟ یا اینکه آیا ربات‌های انسان‌نما قادر به همزیستی با انسان‌ها هستند؟ آیا به دلیل برتری هوش مصنوعی‌شان، در نهایت علیه انسان طغیان می‌کنند؟ آیا رفتاری مخرب از خود نشان می‌دهند؟ و…

فیلم تلاش می‌کند به هیچ کدام از این قلمروها وارد نشود. به جای آن، با وضعیت کاملاً ایده‌آلی درباره‌ی رُبات انسان‌نمای فیلم روبه‌رو هستیم. در حقیقت، به نحو کنایه‌آمیزی، همین بی‌نقص بودن به نقطه‌ی بحرانی داستان فیلم تبدیل شده است.

Finch 2021

بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی

بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی

فینچ واینبرگ، مهندس رباتیکی که یکی از معدود بازمانده‌ها است، به تنهایی با سگش به نام گودیِر زندگی می‌کند. در جهانی پساآخرالزمانی، رباتی که او برای دفاع از سگش ساخته است، درباره زندگی، عشق، دوستی و معنای انسانیت می‌آموزد. فینچ (تام هنکس) مردی است که برای ساختن خانه‌ای جدید برای خانواده عجیب و غریبش یعنی سگ محبوبش و ربات تازه‌ساخته‌شده، در سیاره‌ای خطرناک و تخریب‌شده سفر می‌کند.

فینچ داستان زنده ماندن است، اما دعوتی است برای زندگی کامل، و تجربه کردن چیزها از نزدیک، مهم نیست که چقدر دنیای شما شکسته و غیرقابل تشخیص شده است. شاید منحصربه‌فرد نبودن پیش‌فرض فیلم شما را به خود جذب نکند، اما این هسته احساسی آن است که به شما راه می‌یابد و مدت‌ها پس از پخش تیتراژ با شما می‌ماند. از جدیدترین و بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی آخرین فیلم آقای تام هنکس می‌باشد که حقیقتا فیلم‌هایی که در فضای تنهایی قرار غوطه‌ور شود عنصری مثل هنکس می‌تواند چاشنی منطقی آن باشد.

نقد فیلم فینچ

Blade Runner 2049 2017

بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی

بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی

در ۲۰۴۹، یک آدم مصنوعی به نام کِی که برای اداره پلیس لس‌آنجلس به عنوان یک بلید رانر کار می‌کند و مأموریت دارد آدم مصنوعی‌های قدیمی و رده خارج را بازنشسته کند یعنی آنها را بکشد، اتفاقی جعبه حاوی استخوان‌هایی را در زیر یک درخت خشک شده و مرده پیدا می‌کند که در آزمایشگاه معلوم می‌شود متعلق به راشل/ریچل است که ۳۰ سال قبل در ۲۰۱۹، از دکارد حامله شده بود و یک بچه از او به دنیا آورد و در حین زایمان مرد…

فیلم متعلق به هیچ‌کدام از کاراکترهایش نیست و در عین حال، همه در آن نقش برابر دارند. رایان گاسلینگ شاید لقب بازیگر نقش اول را به دوش بکشد، اما وسیله‌ای است برای جلو بردن داستان و شکل دادن به دنیایی که در آن «جایگزین‌ها» هم تهدید هستند و هم کمک‌حال انسان‌ها.

حضور هریسون فورد هم صرفا یه حربه‌ی تبلیغاتی نیست و نقش اساسی در پیشبرد داستان دارد و البته، فصل مشترک او با گاسلینگ منجر به سکانس‌های فوق‌العاده‌ای شده که کنار دیگر لحظات عالی فیلم قرار می‌گیرند و مجموعه‌ای یک‌دست، منجسم و دقیق می‌سازند. بلید رانر ۲۰۴۹ مجموعه‌ای از چند سکانس عالی و بسیاری سکانس خوب است.

اما مهمترین ویژگی قسمت نخست بلید رانر مطرح شدن مفاهیم فلسفی در داستان بود که در نهایت منجر به ایجاد پرسش‌های گوناگونی درباره ماهیت انسان‌ها و تقابل آنها با ریپلکنت‌ها بود. چالشی که در آن سال‌ها بدیع و ناشناخته بود و از این جهت، بسیاری از کارشناسان قسمت نخست بلید رانر را به نوعی برخاسته از تفکرات پست مدرن می‌دانستند که سوالات بنیادین اما ناشناخته در آن سالها را مطرح می‌ساخت.

Ex Machina 2014

بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی

بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی

این فیلم حول یک ربات انسان‌نما به نام آوا (Ava) می‌چرخد. برخلاف دیگر فیلم‌های علمی تخیلی و هوش مصنوعی، این فیلم حول محور ربات‌هایی که خواهان تسلط بر جهان هستند یا برعکس نمی‌چرخد. در عوض، داستان فیلم، حول وقایعی بین یک برنامه‌نویس و ربات می‌چرخد.

تریلر علمی تخیلی روانشناختی Ex Machina توسط  الکس گارلند (Alex Garland) نوشته و کارگردان شده است. این فیلم، با بودجه ی 15 میلیون دلار ساخته شد و 26 میلیون دلار فروش جهانی داشت. این فیلم برای فیلمنامه، تدوین و جلوه های بصری نقدهای مثبتی دریافت کرد. یکی از جدی‌ترین و بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی همین فیلم است که باید با تامل بسیار بالایی آن را نگریست.

بلوبوک (Bluebook)

لودویگ ویتگنشتاین - بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی

لودویگ ویتگنشتاین – بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی

ابتدا قابل ذکر است که شرکت بلوبوک که ناتان مالک و مدیر آن است، یک موتور جستجوی جهانی و البته بزرگترین و معروف‌ترین آن است که به گفته ناتان بیش از 94% کلیه جستجوهای جهان توسط آن صورت می‌پذیرد. یعنی چیزی بیش از گوگل در مقطع زمانی فعلی.

  • بلوبوک اشاره به «سیستم یکسان استناد» در ایالات متحده آمریکا دارد. سیستم یکسان استناد نام کتابی است که در ابتدا در سال 1926 با همکاری دانشگاه‌های هاروارد، پنسیلوانیا، ییل و کلمبیا در زمینه حقوق نوشته شد. هم‌اکنون این کتاب مرجع قوانین مدارس در آمریکا و همچنین مرجع اصلی دادگاه‌های فدرال این کشور است. وجه تسمیه بلوبوک به لحاظ کارکردی با شرکت مطرح شده در فیلم به لحاظ یکپارچگی، اشراف و مرجع بودن آن است. به همان نسبت که بلوبوک مشخص‌کننده اطلاعات اصلی در تقابلات حقوقی است، شرکت بلوبوک مرجع اصلی و نهایی تقابلات سایبری برای هوش مصنوعی و آینده جهان است.
  • در واقع، پروژه کتاب آبی یکی از مجموعه پژوهش‌های سیستماتیک روی اشیای ناشناس پرنده بود، که توسط نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا انجام شد. این پروژه که از سال ۱۹۵۲ هم‌زمان با تأسیس آژانس امنیت ملی آمریکا به فرمان ترومن آغاز شد، دومین تجدید حیات از مطالعات این‌چنینی بود. پروژه‌های «نشان» و «کینه» دو پروژه پیشین از این دست بودند. در دسامبر ۱۹۶۹، دستور پایان پژوهش داده شد و تمامی فعالیت‌های تحت نظر این پروژه در ژانویه ۱۹۷۰ متوقف گشت.

پروژه کتاب آبی دو هدف پیش رو داشت: یافتن پاسخ برای این سؤال که آیا اشیای ناشناس پرنده (یوفوها) تهدیدی برای امنیت ملی هستند؟ و دوم، تحلیل علمی تمامی دادگان مربوط به یوفوها.

بطور مشخص مبحث یوفوها از یک‌سو و تأسیس آژانس امنیت ملی در آمریکا از سوی دیگر، آغاز دوره گذار سیستمی این کشور از مدل ارگانیک به سایبرنتیک است که نقطه عطفی در تاریخ «علم کنترل» در جهان به شمار می‌رود. ضمن اینکه نباید فراموش کرد که این اقدام در آمریکا توسط دولت بریتانیا صورت پذیرفت.

اکنون اشاره به یک شرکت سایبری در یک فیلم انگلیسی با این نام می‌تواند تلمیحی از همان «نقطه عطف» باشد چرا که عمل ناتان چنین روندی را برای آینده جهان رقم زد.

  • «کتاب آبی» نام یکی از کتب «لودویگ ویتگنشتاین» فیلسوف اتریشی قرن بیستم میلادی است که در آن فلسفه متأخر وی بیان شده است. در این کتاب بطور خاص به روانشناسی فلسفی و فلسفه زبان پرداخته است. اصل موضوعی که در این کتاب پیگیری می‌شود، چگونگی رویارویی با پرسش‌ها است.

نکته مهم این است که در فیلم به وجه تسمیه نام شرکت و کتاب ویتگنشتاین اشاره مستقیم شده است و تمامی اکت‌های میان کیلب و آوا، در کشاکش چگونگی روبرو شدن با پرسش‌ها از سوی هر دو شخصیت و تحت تأثیر قرار گرفتن آنها از دیالوگ‌های پرسش‌گرانه‌شان است.

آنچه هدف این فیلم است، استخراج «آینده جهان در جامعه پسا افزوده» می‌باشد. جامعه افزوده جامعه‌ بشری بر مبنای واقعیت افزوده است که در آن انسان با سایبر به‌شدت عجین می‌گردد تا حدی که سایبر در حوزه حیات انسان درگیر می‌شود اما نهایتاً قدرت کنترل در اختیار نوع انسان است.

همانند آنچه در بازی «مرا به یاد آور» مطرح شد اما در این دست فیلم‌ها، غلبه سایبر بر انسان و کنترل جوامع توسط آنها در آینده مطرح است که بدیهی است این آینده هم به‌لحاظ علمی و هم فضای کلی سناریوی فیلم‌ها، آینده پسا افزوده است.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

گوناگون فیلم‌های علمی تخیلی Connie Lynn 2022 Moonfall 2022 Brian and Charles 2022 There Are Five of Me 2022 The Matrix Resurrections 2021 Phase Q 2021 Artificial Gamer 2021 Zone 414 2021 Free Guy 2021 Belle 2021 I’m Your Man 2021 Finch 2021 Blade Runner 2049 2017 ex machina 2014 بهترین فیلم های 2023 با امتیاز IMDB بالای 5 بهترین سریال های 2023 که باید ببینید بهترین انیمه های سال 2023 نقد فیلم‌های علمی تخیلی نقد فیلم Moonfall جدیدترین فیلم فضایی 2022 بهترین فیلمهای ۲۰۲۲ بهترین فیلم های ماجراجویی بهترین فیلم ها در رابطه با افسردگی بهترین فیلم های پسا آخرالزمانی 2021 بهترین فیلم های سورئال surreal 2021 نقد فیلم ماتریکس 4 نقد فیلم ماتریکس بهترین سریال های علمی تخیلی 2021 بهترین فیلم های آخرالزمانی 2021 نقد فیلم Zone 414 نقد فیلم Free Guy بهترین بازی های اکشن گوشی 2022 بهترین بازی های جهان باز 2022 بهترین فیلم های فانتزی 2022 بهترین انیمه های فانتزی بهترین فیلم های علمی تخیلی 2022 بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021 نقد انیمه Belle بلید رانر ریدلی اسکات نقد فیلم Im Your Man نقد فیلم فینچ زیباترین دختران در تیک تاک TikTok جدیدترین فیلم های نوآورانه در صنعت سینما نقد فیلم نقد سریال اخبار سینما فیلم ها و سریال های علمی تخیلی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو