تحقیق در مورد بزرگترین یاخته ها

منبع: دانش‌چی

14

1402/2/25

13:40


مختصر در مورد بزرگترین و کوچکترین یاخته ها

تحقیق در مورد بزرگترین یاخته ها

سلول یا یاخته واحدی است که در تشکیل انواع مختلف بافت‌های حیاتی موجودات زنده مانند بافت عضلانی، بافت عصبی، بافت سرطانی و غیره نقش دارد. یاخته‌ها به عنوان واحد سازنده بدن انسان و حیوانات وظایف مختلفی را انجام می‌دهند از جمله تولید انرژی، تکثیر، ترمیم بافت‌های آسیب دیده و تنظیم فعالیت‌های حیاتی مانند تنفس، هضم، جذب و دفع مواد غذایی و دیگر فعالیت‌های بدنی. اکثر یاخته‌های جانوری و گیاهی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند و اندازه‌ای بین ۱ تا ۱۰۰ میکرومتر دارند. اما در کنار این‌ها سلول‌هایی نیز وجود دارند که بعنوان بزرگترین یاخته های جهان شناخته می‌شوند.

بزرگترین یاخته جهان

بزرگترین یاخته یک سلول تخم شترمرغ است  که طول و عرض آن حدود ۱۵ تا ۱۸ سانتی متر است. تخم شتر مرغ مانند تخم تمام حیوانات تخم گذار از یک یاخته ایجاد شده است. برای درک بیشتر اندازه آن باید بگوییم که ۲۴ تخم مرغ برابر یا یک تخم شتر مرغ است وحدودا ۱ کیلو و ۳۶۲ گرم وزن دارد.

بزرگترین یاخته بدن انسان

بر اساس قطر بزرگترین سلول بدن انسان تخمک زن است که قطر آن تقریبا به ۰/۱ میلی‌متر می‌رسد. تخمک با چشم غیر مسلح و با استفاده از دستگاه‎‌های درشت نما قابل مشاهده است.

بزرگترین یاخته در بدن مردها

نورون حرکتی بزرگترین سلول در بدن آقایان محسوب می‌شود. این یاخته با قطر ۱۰۰ میکرون و طول ۱ متر بعنوان طولانی‌ترین سلول بدن نیز شناخته می‌شود.

بزرگترین یاخته گیاهی

کولرپا تکسیفولیا (Caulerpa taxifolia) بعنوان بزرگترین یاخته در گیاهان شناسایی شده است و بین ۶ تا ۱۲ اینچ طول دارد. دانشمندان برای مطالعه در مورد شکل گیاهان و ساختار آن‌ها از جلبک آبزی به نام کولرپا تکسیفولیا(بزرگترین ارگانیسم تک سلولی جهان) استفاده کرده‌اند.

بزرگترین سلول باکتریایی

بزرگترین سلول باکتریایی، سلول Thiomargarita namibiensis (تیومارگاریتا نامیبین سیس) است که در اقیانوس آتلانتیک شمالی و دریای نامیبیا پیدا می‌شود. این سلول به طور متوسط بیشتر از ۰٫۱ میلیمتر در قطر دارد و به عنوان یک باکتری گرم منفی شناخته می‌شود. این سلول به دلیل قدرت خود در تبدیل سولفات به سولفید هیدروژن، در تشکیل رسوبات سنگی نقش مهمی دارد.

کوچکترین یاخته جهان

مایکوپلاسماها کوچکترین سلول جهان هستند. آنها سلول های باکتریایی کوچکی هستند که در کنار هم قرار می گیرند و مایکوپلاسما نامیده می شوند. کوچکترین این موجودات تک سلولی قطری به اندازه ۰٫۲ نانومتر دارند.

با نورون ها بیشتر آشنا شوید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو