تشریح آخرین وضعیت تله کابین یاسوج و موزه استان کهگیلویه و بویراحمد

منبع: همگردی

7

1402/2/25

18:10


ایسنا/ براساس خبرهای بدست آمده، تشریح آخرین وضعیت تله کابین یاسوج و موزه استان کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.

سعید طالبی پور، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: پارک آبی یاسوج به صورت آزمایشی افتتاح شده است البته هنوز افتتاح رسمی نشد. 34 میلیارد تومان تسهیلات و در مجموع 150 میلیارد تومان ارزش افزوده این پارک آبی است. خوشبختانه اکنون با راه اندازی این مجموعه برای 150 نفر اشتغال مستقیم شده و صدها نفر دیگر نیز به صورت غیرمستقیم از این مجموعه بزرگ ارتزاق می کنند.

وی اظهار کرد: یکی از کارهای مهم دیگری که در حوزه گردشگری در دستور کار داریم، مجموعه پل معلق یاسوج است که در منطقه تنگه مهریان احداث خواهد شد. 600 میلیارد تومان اعتبار لازم است تا بتوانیم این مجموعه بزرگ و عظیم را نهایی کنیم، مقدمات و کارهای اداری آن کامل اجرا شده و سرمایه گذار نیز از خود آن منطقه است و بخشی از ملک شخصی و بخشی از منابع دولتی را نیز به آن اختصاص داده ایم تا بزرگترین پل معلق در ایران که بین 360 تا 380 متر طول دارد توسط همان شرکتی که در اردبیل کار کرده در اینجا هم کار شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: این پل معلق دارای فضاها و اماکن بسیار زیادی بوده و همچنین دریاچه، کافی شاپ، رستوران و سایر بخشهای جانبی دیگر نیز در این مجموعه پیش بینی شده است. دلیل انتخاب منطقه مهریان هم این بوده که یکی در جاده اقلید و طریق الرضا ایجاد می شود که جاده ای پر تردد در آینده خواهد بود و خود جاده کاکان یکی از مناطق پر گردشگر در فصل تابستان و همچنین در فصل زمستان بواسطه بودن پیست اسکی کاکان است.

طالبی پور در خصوص آخرین وضعیت تله کابین یاسوج نیز تصریح کرد: سرمایه گذار تل کابین از همان ابتدا پای کار نبود، سرمایه گذاری که وقتی به او زنگ می زنیم بعد از یک هفته جواب ما را می دهد، سرمایه گذار نه به فکر خودش و نه به فکر ماست و تاکنون به هیچ نتیجه ای نرسیده ام این نشان می دهد که موضوع شدنی نیست از همان روز اولی که ما در این مجموعه قرار گرفتیم می دانستم که سرمایه گذار پای کار نیست و تله کابین اجرا نخواهد شد بنابراین موضوع تله کابین را باید یک موضوع تمام شده بدانید.

وی ادامه داد: در پروژه پل معلق، تله کابین پیش بینی شده است، اینگونه نیست که تله کابین از برنامه گردشگری این استان حذف شود البته این را هم بگویم اگر کسانی خواهان سرمایه گذاری در در زمینه تله کابین یاسوج هستند می توانند پای کار بیایند، چون می دانیم پروژه با این پیمانکار به نتیجه نمی رسد و اگر سرمایه گذار جدیدی بیاید قطعاً با او به تفاهم می رسیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در رابطه با موزه یاسوج باید بگویم ظرفیت های تاریخی در استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار زیاد است به قول بعضی ها اگر در برخی از مناطق ما کاوش شود به اندازه نصف موزه های ایران را پر می کنیم.

طالبی پور تاکید کرد: موزه یاسوج منطقه ای است و از استانهای دیگر هم می توانند اشیای خود را در آن بگذارند تجهیزات حوزه ما کاملاً بروز است که اگر خریداری نمیشد در حال حاضر نمی توانستیم چنین تجهیزاتی را داشته باشیم.

وی اظهار کرد: موزه یاسوج افتتاح شد اما چه افتتاحی! افتتاحی که مردم را نسبت به ما بدبین می کند. اگر افتتاح شده بود چرا کسی از آن بازدید نمی کند؟ برای مثال هر چند پارک آبی راه اندازی شده اما به دلیل اینکه فکر می کنیم مشکلاتی وجود دارد آن را به صورت رسمی افتتاح نکرده ایم. بنابراین اینگونه افتتاح ها غیرقابل قبول است و درست نیست که روبانی ببندیم و بگوییم مجموعه قابلیت افتتاح دارد در حالی که چنین نیست.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ظرفیتهای بسیاری در صنایع دستی داریم که اگر از دو حوزه دیگر گردشگری و میراث استان این ظرفیتها بیشتر نباشد از آنها کمتر نیست، متاسفانه در سالهای اخیر دست بافته های هنرمندان ما در مناطق مختلف توسط دلالان و بازاریابان به حراج می رفت، هم اکنون بسیاری از فروشندگان استان از طریق فضای مجازی یاد گرفته اند که دست بافته های خودشان را به فروش برسانند و در این بین واسطه وجود نداشته باشد و به دست دلالان نیفتد.

طالبی پور افزود: موضوع دیگری که در بخش صنایع دستی باید مورد توجه قرار داد، ایجاد بازارچه است، استان کهگیلویه و بویراحمد بازارچه صنایع دستی ندارد. چند جا برای راه اندازی این بازارچه نظر داشتیم اما معارضاتی وجود داشت به اتفاق مسئولان دستگاه های مختلف نقطه ای از پارک ولایت یاسوج شناسایی شده که نقطه بسیار خوبی است و در صحن شورا هم مورد تایید قرار گرفته که آنجا کار بازارچه را انجام دهیم.

وی بیان کرد: همچنین روستاهای سادات محمودی در شهرستان بویراحمد و روستاهای سربیشه و بیدزرد را داریم. مقدمات کار ثبت ملی آنها انجام شده و سپس برنامه ما این است که دهستان سادات محمودی نیز در زمینه صنایع دستی ثبت ملی شود. اگر چنین کاری انجام شود، توجه ویژه ای از سوی وزارت به این مناطق خواهد شد و همچنین بودجه و اعتبارات برای آنها در نظر گرفته می شود.

تشریح آخرین وضعیت تله کابین یاسوج و موزه استان کهگیلویه و بویراحمد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو