واکسنی امید بخش برای سرطان پانکراس، “قاتل بی صدا”

منبع: فوت و فن

4

1402/2/26

09:43


امیدواری برای درمان یکی از مرگبارترین انواع سرطان وجود دارد. یک واکسن برای سرطان پانکراس (لوزالمعده)، با اثربخشی در نیمی از بیماران مورد آزمایش، طبق یک مطالعه منتشر شده در مجله Nature در روز چهارشنبه، مؤثر بوده است.

واکسنی امید بخش برای سرطان پانکراس، “قاتل بی صدا”

امیدواری برای درمان یکی از مرگبارترین انواع سرطان وجود دارد. یک واکسن برای سرطان پانکراس (لوزالمعده)، با اثربخشی در نیمی از بیماران مورد آزمایش، طبق یک مطالعه منتشر شده در مجله Nature در روز چهارشنبه، مؤثر بوده است.

سرطان پانکراس (لوزالمعده)- که اغلب به “قاتل ساکت” مشهور است زیرا علائم آن در اکثر بیماران تا زمانی که به اعضای دیگر بدن منتقل شود، ظاهر نمی‌شود – در صورتی رخ می‌دهد که سلول‌های پانکراس موتاسیون می‌کنند و یک تومور شکل می‌دهند.

مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering در نیویورک نمونه‌های توموری ۱۶ بیمار را به دانشمندان شرکت BioNTech در آلمان ارسال کرد، همان شرکتی که با شرکت فایزر برای تولید واکسن های COVID-19 همکاری کرده بود.

بعد از آن که دانشمندان پروتئین‌های سلول‌های سرطانی بیمار را تجزیه و تحلیل کردند، از پیام رسان RNA – یک مولکول که شامل دستورالعمل‌ها برای هدایت سلول‌ها برای ساخت پروتئین است – در یک واکسن برای هر بیمار استفاده کردند و سعی کردند به سیستم ایمنی بدن دستور دهند تا به سلول‌های سرطانی حمله کند.

همراه با واکسن، موضوعات همچنین شیمی درمانی و یک داروی مورد استفاده برای جلوگیری از مبارزه با پاسخ‌های ایمنی تومور به بیمار داده شد.

در نتیجه، 8 نفر از 16 بیمار در آزمایش پس از 18 ماه از درمان، بدون سرطان شدند که این یک موفقیت قابل توجه است.

علاوه بر این، آزمایشات تصویربرداری نشان داد که در یکی از بیماران رشد سرطان در کبدش پس از واکسن ناپدید شد.

با این حال، هنوز مشخص نیست که واکسن به تنهایی چقدر بر روی تومورها موثر است، زیرا بیماران همچنین شیمی درمانی و دارو مورد استفاده برای جلوگیری از مبارزه با پاسخ‌های ایمنی تومور را دریافت کرده‌اند. نصف بیماران درمان شده در یک سال، بازگشت سرطان را گزارش کردند.

“این که توانستیم اثبات کنیم واکسن‌های سرطان در واقع می‌توانند پس از 30 سال شکست، چیز بدی نیست”، ایرا ملمن، معاون رئیس دپارتمان ایمنی سرطان در شرکت ژنتک، توسعه دهنده واکسن سرطان پانکراس با BioNTech، به نیویورک تایمز گفت: “ما با این شروع خواهیم کرد.”

سرطان پانکراس به طور معمول به عنوان

سرطان پانکراس به طور معمول به عنوان “قاتل بی صدا” شناخته می‌شود زیرا علائم آن تا زمانی که سرطان به اعضای دیگر بدن منتقل شود، نمایان نمی‌شود. Getty Images

به گفته دکتر نیها زیدی، متخصص سرطان پانکراس در دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز به این نشریه: به هر حال، هزینه‌ها همچنان یک مانع هستند! زیرا هر واکسن باید سفارشی شود.

طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، در سال جاری حدود 64،050 نفر با این بیماری مرگبار تشخیص داده شدند. سرطان پانکراس حدود 3 درصد از تمامی سرطانها در ایالات متحده را شامل می‌شود و حدود 7 درصد از کل مرگ و میرهای سرطانی را در بر دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو