معرفی بهترین CDN های ایرانی؛ با بهترین شبکه توزیع محتوای ایرانی آشنا شوید

معرفی بهترین CDN های ایرانی؛ با بهترین شبکه توزیع محتوای ایرانی آشنا شوید


منبع: پلازا

5

1402/2/26

09:48


معرفی بهترین CDN های ایرانی؛ با بهترین شبکه توزیع محتوای ایرانی آشنا شوید

در مقاله بهترین CDN های خارجی به چند شبکه توزیع محتوای کاربردی اشاره شد اما امکان فعال‌سازی پلن پولی در اکثر آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به معرفی بهترین CDN های ایرانی و مزایا و معایب هر یک از آن‌ها بپردازیم. در نهایت انتخاب بهترین شبکه توزیع محتوای ایرانی به نیازها و بودجه شما و انتظاراتی که از سرویس دارید بستگی دارد. پس با پلازا همراه باشید.

سرعت سایت از جمله مهم‌ترین عوامل افزایش فروش در کسب‌وکارهای اینترنتی محسوب می‌شود و یکی از روش‌های افزایش سرعت، استفاده از شبکه توزیع محتوا یا CDN است. از ‌آن‌جایی که اغلب مشتریان کسب‌وکارهای ایرانی مشتریان بومی هستند باید به دنبال انتخاب بهترین شبکه توزیع محتوای ایرانی باشید.

سرویس CDN داخلی به دلیل نزدیکی زیاد به کاربر، سرعت سایت و در نتیجه درآمد شما را افزایش می‌دهد. علاوه بر این خرید سرویس‌های داخلی نسبت به سرویس‌های خارجی بسیار راحت‌تر است و نیازی به واسطه پرداخت ندارید. پس بی‌معطلی به سراغ بهترین CDN های ایرانی می‌رویم.

فهرست مطالب

معرفی بهترین CDN های ایرانی

در ادامه این مقاله ۹ مورد از بهترین CDN های ایرانی را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. علاوه بر این به صورت اجمالی به نقاط قوت و نقاط ضعف هر یک از آن‌ها اشاره شده است.

۱. ابر آروان در صدر جدول بهترین CDN های ایرانی

بهترین CDN های ایرانی/ابر آروان

  • نقاط قوت: پشتیبانی از معماری Anycast، ارائه SSL رایگان، ترافیک و تعداد درخواست نامحدود در پلن رایگان
  • نقاط ضعف: عدم بهینه‌سازی تصویر در پلن رایگان، دریافت نصف هزینه قبل از فعال‌سازی بسته رشد و حرفه‌ای

ابر آروان یا همان آروان کلود در صدر جدول بهترین CDN های ایرانی قرار می‌گیرد. اولین دلیل ما این است که بیش از ۴۰ هزار کسب و کار در حال استفاده از خدمات این شبکه توزیع محتوا ایرانی هستند. در حال حاضر پاپ‌سایت‌های این شرکت در بیش از ۳۰ کشور مختلف فعال هستند که رقم قابل قبولی است. علاوه بر این ابر آروان سرویس cdn رایگان رایگان نیز دارد و بسیاری از نیازهای ابتدایی سایت شما را تأمین می‌کند. بسته‌های این سرویس کلود ایرانی به صورت ساعتی فعال می‌شوند و اگر اعتبار کافی داشته باشید می‌توانید بسته خود را برحسب نیاز ارتقا دهید.

از جمله امکاناتی که در تمام پلن‌های ابر آروان از جمله پلن رایگان فعال هستند می‌توان به ترافیک و تعداد درخواست نامحدود، محافظت دیداس لایه ۳ و ۴، گواهی‌نامه SSL رایگان، پاکسازی کش کل سایت و قابلیت گزارش‌گیری اشاره کرد. یکی از نقاط ضعف این سرویس CDN عدم پشتیبانی از بهینه‌سازی تصویر در پلن رایگان است که با پرداخت هزینه ۷۵۰۰۰ تومان (در زمان نگارش)‌ می‌توانید این قابلیت را نیز فعال کنید. مقدار ترافیک در پلن پایه نامحدود گزارش شده است اما به دلیل سیاست مصرف منصفانه و تعادل بار، اگر بیش از ۲۰۰ گیگابایت مصرف داشته باشید باید هزینه مازاد این حجم را بپردازید.

۲. ابر دراک؛ بهترین شبکه توزیع محتوا در ایران

بهترین شبکه توزیع محتوای ایرانی/ابر دراک

  • نقاط قوت: امکان پرداخت هزینه پس از مصرف، قابلیت تعریف سطح دسترسی برای اعضای تیم
  • نقاط ضعف: عدم نمایش تعرفه‌های CDN قبل از ثبت‌نام

به جرأت می‌توان گفت که ابر دراک از جمله بهترین Cdn های ایرانی رایگان است که امکانات بی‌نظیری را در اختیار کسب‌وکارهای تیمی قرار می‌دهد. تعداد درخواست‌های این سرویس cdn رایگان کاملاً نامحدود است و مدیریت درخواست‌ها به صورت هوشمند انجام می‌شود. یکی از ویژگی‌های خوب ابر دراک، پشتیبانی از استریم مدیا است که نمایش محتوای ویدئویی به کاربران را برای شما ساده‌تر می‌کند.

از جمله مزایای دیگر ابر دراک می‌توان به پشتیبانی از انواع سیستم‌های مدیریت محتوا از جمله وردپرس، قابلیت تعریف سطح دسترسی برای اعضای تیم، عدم افشای اطلاعات و حفظ حریم خصوصی، اعمال تغییرات در کمترین زمان ممکن و رمزنگاری درخواست‌های HTTP بر اساس پروتکل TLS شاره کرد. ابر دراک بهترین شبکه توزیع محتوای ایرانی است چون بسیاری از کسب‌و‌کارهای اینترنتی بزرگ شیراز مانند شهر کامپیوتر فافا از این سرویس CDN استفاده می‌کنند. متأسفانه قبل از ثبت‌نام در این سرویس CDN امکان مشاهده تعرفه‌ها وجود ندارد که این یک نقطه ضعف بزرگ محسوب می‌شود.

۳. میزبان کلود؛ سرویس توزیع محتوای ایرانی با امکان تعریف پلن

ابر دراک/بهترین CDN های ایرانی

  • نقاط قوت: دارای پلن رایگان و امکان تعریف پلن بر اساس نیاز، پشتیبانی از CDN ابری
  • نقاط ضعف: محدودیت در تعداد درخواست‌ و ترافیک در پلن رایگان

گزینه سوم در لیست بهترین CDN های ایرانی بدون شک میزبان کلود است. در این سرویس CDN ایرانی می‌توانید به ازای مصرف خود هزینه بدهید و به کمک ماشین‌حساب خود سایت، نیازهای خود را به صورت سفارشی تعریف کنید. میزبان کلود در بخش تصاویر امکانات خوبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و علاوه بر امکان تغییر سایز تصاویر، از قابلیت فشرده‌سازی تصاویر نیز پشتیبانی می‌کند. اگر از خدمات این سایت استفاده کنید به صورت رایگان یک SSL رایگان نیز برای شما فعال می‌شود. اگر از خدمات ابری این شرکت استفاده می‌کنید توصیه می‌شود از همین CDN استفاده کنید چون هماهنگی بسیار خوبی میان این سرویس‌ها وجود دارد.

از جمله ویژگی‌های کلیدی میزبان کلود می‌توان به امکان تعریف پلن اختصاصی بر اساس نیاز، پشتیبانی از HTTP2، امکان تنظیم قوانین دلخواه، داشبورد جذاب برای نمایش گزارشات، پشتیبانی از تکنولوژی Anycast در توزیع محتوا، هماهنگی کامل با سایر سرویس‌های ابری این شرکت، توزیع بار هوشمند میان سرورهای مختلف و قابلیت وزن‌دهی به سرورها اشاره کرد. عدم پشتیبانی از NS اختصاصی، محدودیت در تعداد درخواست و فشرده نکردن کدها در پلن رایگان یکی از نقاط ضعف این سرویس CDN در پلن رایگان است و برای فعال کردن آن‌ها باید هزینه بپردازید.

۴. پارس پک؛ از جمله بهترین CDN های ایرانی بدون هزینه

پارس پک/بهترین شبکه توزیع محتوای ایرانی

  • نقاط قوت: ترافیک نامحدود داخلی و خارجی بدون هزینه، پشتیبانی از CDN ویدئو، کاهش حجم کدها در پلن رایگان
  • نقاط ضعف: عدم پشتیبانی از آنتی‌ویروس در پلن رایگان و استاندارد

بدون شک پارس پک یکی از شرکت‌های خوش‌نام و قدیمی در حوزه سرویس‌های ابری است و از جمله بهترین CDN های ایرانی نیز محسوب می‌شود. اگر به دنبال سرویس cdn رایگان با امکانات مناسب هستید حتماً این سرویس را زیر نظر داشته باشید. در پلن رایگان پارس پک هیچ محدودیتی در ترافیک داخلی و خارجی یا تعداد درخواست‌ها ندارید و این یک امتیاز بزرگ نسبت به سایر رقباست. علاوه بر این قابلیت مینیفای کردن کد و گواهینامه SSL رایگان در پلن رایگان، جذابیت این سرویس را دوچندان می‌کند.

از جمله ویژگی‌های کلیدی سرویس CDN پارس پک می‌توان به پشتیبانی از محافظت دیداس لایه ۷، سرویس CDN File برای میزبانی فایل‌های با حجم بالا، سی‌دی‌ان ویدئو با پشتیبانی از پروتکل‌های پخش زنده، فعال‌سازی آنتی‌ویروس برای فایل‌های آپلود شده در وب‌سایت و دسترسی به تنظیمات آنتی‌ویروس و فایروال در پنل اشاره کرد. تنها نقطه ضعف این سرویس عدم پشتیبانی از آنتی‌ویروس و گزارش‌های Access Log در پلن رایگان است که می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

۵. ایران سرور؛ یکی از بهترین Cdn های ایرانی رایگان

بهترین CDN های ایرانی/ایران سرور

  • نقاط قوت: امکانات جامع در نسخه رایگان، صدور رایگان گوهینامه SSL/TLS، شباهت رابط کاربری به کلودفلر
  • نقاط ضعف: محدودیت در تعداد پاپ‌سایت (در حال حاضر فقط ۱۰ نقطه فعال وجود دارد)

اگر با حوزه دامنه و هاستینگ آشنا باشید قطعاً‌ نام ایران سرور را شنیده‌اید. جالب است بدانید که ایران سرور علاوه بر سرور، هاست و دامنه در حوزه CDN هم فعالیت دارد و به سادگی می‌توانید برای سایت خود سرویس cdn رایگان دریافت کنید. علاوه بر این در کنار سرویس توزیع محتوا می‌توانید گواهینامه SSL رایگان نیز داشته باشید که هزینه‌های سایت را به مراتب کاهش می‌دهد. در صورتی که از خدمات ایران سرور استفاده می‌کنید پیشنهاد می‌شود نگاهی به امکانات توزیع محتوای آن بیندازید.

یکی از ویژگی‌های کلیدی سرویس CDN رایگان ایران سرور، حضور بیش از ۶۰ پشتیبان حرفه‌ای برای رفع مشکلات شبکه توزیع محتواست که به صورت ۲۴ ساعته پاسخگو هستند. علاوه بر این ویژگی‌هایی مانند محافظت دیداس و تجربه بالای ایران‌سرور باعث می‌شود لقب بهترین شبکه توزیع محتوای ایرانی رایگان را به این شرکت نسبت بدهیم. تنها نقطه ضعف این سرویس توزیع محتوا این است که در حال حاضر فقط ۱۰ پاپ‌سایت دارد که با افزایش این تعداد در آینده، این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

۶. آسیاتک؛ سرویس توزیع محتوای نوپا

آسیاتک/بهترین شبکه توزیع محتوای ایرانی

  • نقاط قوت: دارای سرورهای لبه بهینه شده با SSD، امکان اتصال به شبکه جهانی بنابر نیاز کاربر
  • نقاط ضعف: محدودیت در تعداد پاپ‌سایت، عدم نمایش تعرفه قبل از ثبت‌نام

در ادامه معرفی بهترین CDN های ایرانی به نام آشنای آسیاتک می‌رسیم. اگرچه این شرکت به تازگی فعالیت خود را در این بخش آغاز کرده است اما با توجه به سابقه درخشان آن در سایر حوزه‌ها می‌توان آینده خوبی را پیش‌بینی کرد. به کمک استریم HTTP اپل در این سرویس می‌توانید پخش زنده بدون مشکل داشته باشید. علاوه بر این برای امنیت و پایش محتوا از قابلیت‌هایی مانند WAF و LetsEncrypt نیز پشتیبانی می‌کند.

آسیاتک با استفاده از دیسک‌های SSD سرورهای لبه شبکه توزیع محتوای خود را کاملاً بهینه‌سازی کرده است. علاوه بر این با وجود قابلیت HTTP Pseudo Streaming می‌توانید ویدئوی درخواستی خود را پخش کنید. در حال حاضر سه پاپ‌سایت آسیاتک در شهرهای تهران، تبریز و شیراز قرار دارند که این تعداد محدود یک نقطه ضعف برای این سرویس محسوب می‌شود و در آینده‌ای نزدیک این مشکل برطرف خواهد شد. علاوه بر این امکان مشاهده تعرفه CDN قبل از ثبت‌نام وجود ندارد.

۷. افرا نت

افرانت/بهترین CDN های ایرانی

  • نقاط قوت: پشتیبانی از بارگذاری فایل‌های بزرگ، امکان ایجاد سطح دسترسی
  • نقاط ضعف: نداشتن پلن رایگان، عدم نمایش‌ تعرفه‌ها

اگر به دنبال بهترین شبکه توزیع محتوای ایرانی هستید شبکه توزیع محتوای افرانت را امتحان کنید. این شرکت که در حوزه خدمات دیتاسنتر و سرورهای ابری فعالیت دارد، سرویس CDN خود را به همراه یک پنل جامع مدیریتی در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه بر این در سرویس توزیع محتوای این شرکت از امکان Large File Download یا دانلود فایل‌های بزرگ نیز پشتیبانی می‌شود.

از دیگر امکانات سرویس DNS افرا نت می‌توان به امکان ایجاد سطح دسترسی و تعریف لیست سفید و سیاه، امکان تنظیم کش، پشتیبانی از HTTP2 و پشتیبانی ۲۴ ساعته اشاره کرد. اگر سایت شما از استریم محتوا هم استفاده می‌کند می‌توانید از قابلیت Request Streaming نیز استفاده کنید. یکی از نقاط ضعف مشاهده شده در سایت افرا نت، عدم نمایش تعرفه‌ها و نبود پلن رایگان است.

۸. ابر آراز؛ سرویس توزیع محتوای ساده اما رایگان

بهترین شبکه توزیع محتوای ایرانی/ابر آراز

  • نقاط قوت: دارای پلن رایگان
  • نقاط ضعف: تعداد پاپ‌سایت‌های کم (۱۰ مورد در زمان نگارش)

یکی از شرکت‌های شناخته‌شده در حوزه سرویس‌های ابری، آراز کلود یا ابر آراز است که سرویس cdn رایگان نیز ارائه می‌دهد. این سرویس توزیع محتوای ایرانی با استفاده از تکنولوژی GeoIP درخواست کاربران شما را تفکیک می‌کنند و به نزدیک‌ترین سرور ممکن ارجاع می‌دهند. علاوه بر این با استفاده از تکنیک فشرده‌سازی، حجم فایل‌های سایت شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

از جمله ویژگی‌های مهم ابر آراز می‌توان به پشتیبانی از محافظت دیداس و افزایش امنیت در ارتباطات با SSL اشاره کرد. یکی از نقاط ضعف بزرگ این CDN ایرانی، تعداد پاپ‌سایت بسیار کم است و در بسیاری از کشورهای دنیا و شهرهای ایران پاپ‌سایت ندارد.

۹. شبکه توزیع محتوای ستون

بهترین CDN های ایرانی/شبکه توزیع محتوای ستون

  • نقاط قوت: دارای ۴۰ پاپ‌سایت مختلف در سراسر دنیا، بدون نیاز به دامنه اختصاصی یا انتقال به DNS
  • نقاط ضعف: عدم نمایش تعرفه‌ها، نداشتن پلن رایگان

آخرین گزینه بهترین CDN های ایرانی را به شبکه توزیع محتوای ستون اختصاص داده‌ایم. این سرویس توزیع محتوای ایرانی از تکنولوژی Anycast استفاده می‌کند و به کمک سرورهای قدرتمند با دیسک‌های NVMe بهترین سرعت ممکن را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این سرویس توزیع محتوا برای استریم زنده ویدئوها نیز کاربردی است و بهترین عملکرد ممکن را ارائه می‌دهد.

از جمله ویژگی‌های کلیدی سرویس CDN ستون می‌توان به امکان استفاده از CDN بدون دامنه اختصاصی یا انتقال به DNS، تمدید خودکار گواهینامه TLS، قابلیت مانیتورینگ لحظه‌ای، امکان تعریف چند آپ‌استریم و توان عملیاتی بیش از ۷ میلیارد درخواست در روز اشاره کرد. متأسفانه این سرویس پلن رایگان ندارد و تعرفه خدمات در سایت وجود ندارد که یک نقطه ضعف برای آن محسوب می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله به بهترین CDN های ایرانی پرداختیم و مشاهده کردید که هر یک از آن‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. توصیه می‌شود اگر امکانات پلن رایگان برای شما کافی است هزینه اضافی بابت امکانات بلااستفاده نپردازید. با توجه به این مقاله به نظر شما بهترین شبکه توزیع محتوای ایرانی کدام است؟ اگر کسب‌وکار اینترنتی داشته باشید کدام گزینه را ترجیح می‌دهید؟ در بخش نظرات منتظر دیدگاه‌های ارزشمند شما عزیزان هستیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو