داستان فیلم عطر آخر اردیبهشت درباره خیانت میباشد خانواده ای که به دلیل هوسرانی های مرد خانواده و رابطه اش با یک زن دیگر از هم می پاشد.
داستان فیلم عطر آخر اردیبهشت
علی رضا معتمدی منتقد و فیلم ساز درباهر این فیلم میگوید :
تماشای فیلم عطر آخر اردیبهشت از چند جهت برایم تجربه جذابی بود، اول این که آن را بهاره رهنما ساخته است که سالهاست خودش و نوشتهها و تئاترهایش را دنبال میکنم و کوشش و جدیتش را برای بسط جهانی که آن را میشناسد و در آن زندگی میکند ستودهام. پیداست که علاقهی شخصی من به همین مدل فیلمهاییست که مستقیماً از دل جهان شخصی و تجربیات زیستهی سازندهاش بیرون میآید. فیلمهایی که رنگوبویی از ادبیات و کلمه و معنا دارند. اما جز این عطر آخر اردیبهشت از این جهت هم برایم فیلمی قابل احترام است که کارگردان آن یک زن است. فیلمسازی و مخصوصاً ساختن فیلم اول کاری به غایت دشوار و سختممکن است و من خوشحالم که زنی چنین جسور از پس مشکلات برآمده و اولین فیلمش را درباره جهان خودش ساخته است. برای بهاره رهنما موفقیت و عزمی استوار در ادامه این مسیر آرزو میکنم و مطمئنم که فیلم به فیلم آثارش پختهتر و بهتر و جذابتر خواهد شد.
مریم نراقی، منتقد و روزنامهنگار نیز اظهار داشت: بهاره رهنما را به دلیل سابقهای که در تئاتر دارد به خوبی میشناسم. در عطر آخر اردیبهشت به نسخه نمایشنامه خودش اقتباس کرده اما با یک سری تفاوت. در فیلمنامه از یک حربه و تکنیک استفاده کرده آن هم تنوع جغرافیایی؛ فضای آپارتمانی و محدود را در جغرافیایی گسترده و متنوع به تصویر کشیده است.
این منتقد سینما ادامه داد: اضافه کردن کاراکترهای متعدد به فیلمنامه نیز باعث بهتر شدن داستان شده است، زیرا در نمایشنامه هیچ کاراکتر مردی وجود ندارد. همین تعدد در کاراکترها و دیالوگ محور بودن اثر، باعث میشود مخاطب تا پایان فیلم را ببیند.
نراقی گفت: بعد از تماشای فیلم، حالم بد شد. این جنس خیانت برایم یک تلنگر بود. این فیلم از نگاه زنانه شخصی ساخته شده که دغدغههای زنانه دارد. در نوشتههای بهاره رهنما این دغدغهها همیشه دیده شده اما این بار در مدیوم سینما. جزییات و زنانهنویسی در فیلمنامه بسیار مشهود است که ممکن است برای آقایان محسوس نباشد.