قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت به تایید اتحادیه اروپا رسید

منبع: تکراتو

9

1402/2/26

16:51


اتحادیه اروپا قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت را تأیید کرد. آیا بالاخره مایکروسافت می‌تواند در دنیای بازی‌های کامپیوتری بی‌رقیب شود؟

قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت به تایید اتحادیه اروپا رسید

اتحادیه اروپا قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت را تأیید کرد. آیا بالاخره مایکروسافت می‌تواند در دنیای بازی‌های کامپیوتری بی‌رقیب شود؟

قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت به تایید اتحادیه اروپا رسید. پس‌از آنکه سازمان رقابت و بازار و بریتانیا (CMA) مانع خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت شد همه فکر می‌کردند که رویای غول فناوری جهان برای یکه‌تاز شدن در عرصه بازی‌های رایانه‌ای نقش بر آب خواهد شد. حتی کار به جایی رسید که مدیرعامل اکتیویژن اعلام کرد که اگر مایکروسافت موفق به ثبت قرارداد نشود باید مبلغ 3 میلیارد دلار را بابت عدم موفقیت در این پروژه به عنوان جریمه بپردازد.

بحث خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت مدتهاست که مطرح شده و تا حالا اخبار ضد‌و‌نقیضی از آن منتشر شده است. این قرارداد آنقدر گره خورده که کسی نمی‌تواند اجرا یا عدم اجرای آن را پیش‌بینی کند. اما حالا و با تأیید اتحادیه اروپا ظاهراً باید مایکروسافت را به‌عنوان مالک جدید کمپانی بازی‌سازی اکتیویژن بشناسیم و غول نرم‌افزاری دنیا با این خرید بزرگ در دنیای گیم بی‌رقیب خواهد شد.

بیشتر بخوانید: موتور جستجوی پیشفرض فایرفاکس به مایکروسافت بینگ تغییر می‌کند!

قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت درحال نهایی شدن است

رگولاتوری اتحادیه‌ اروپا در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که مایکروسافت ازلحاظ قانونی اجازه دارد اکتیویژن بلیزارد را از آن خود کند. این مجوز در حالی صادر می‌شود که چند هفته قبل، رگولاتوری بریتانیا قرارداد خبرساز مایکروسافت و اکتیویژن را مسدود کرده بود. کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه‌ اروپا، می‌گوید:

تعهدات مایکروسافت درقبال بازار گیمینگ ابری باعث رفع نگرانی‌ها درباره‌ احتمال انحصارگرایی این شرکت می‌شود. بدین‌ترتیب، از نگاه اروپا مانعی برای انعقاد قرارداد وجود ندارد.

قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت درحال نهایی شدن است

اتحادیه‌ اروپا پس از تحقیقات گسترده دریافته است که مایکروسافت هیچ انگیزه‌ای برای امتناع از توزیع بازی‌های اکتیویژن برای سونی ندارد و حتی اگر مایکروسافت تصمیم بگیرد که بازی‌های اکتیویژن را از دسترس پلی‌استیشن خارج کند، این اقدام چندان به رقابت در بازار کنسول‌ها آسیب نمی‌زند.

رگولاتوری اتحادیه‌ اروپا همچون رگولاتوری بریتانیا می‌گوید که فروش اکتیویژن به مایکروسافت ممکن است به رقابت در حوزه‌ توزیع بازی‌های کامپیوتر و کنسول ازطریق سرویس‌های گیمینگ ابری آسیب بزند.

براساس گزارش ورج، کمیسیون اروپا معتقد است که با برخی راهکارها نظیر توافق‌نامه‌های ۱۰‌ ساله‌ای که مایکروسافت با شرکت‌های رقیب امضا می‌کند، می‌توان مجوز قرارداد با اکتیویژن را صادر کرد.

یکی دیگر از این راهکارها، مجوز رایگان به مصرف‌کنندگان ساکن در اتحادیه‌ اروپا است تا این افراد بتوانند تمامی بازی‌های کامپیوتری و کنسولی اکتیویژن بلیزارد را با سرویس‌های استریم ابری دلخواهشان تجربه کنند. به‌علاوه ارائه‌دهندگان سرویس‌های ابری مجوزی رایگان برای استریم این بازی‌ها در کشورهای اروپایی دریافت خواهند کرد.

در بخشی از این بیانیه می‌خوانیم کاربران اروپایی می‌توانند تمامی بازی‌های اکتیویژن بلیزاردی که خریده‌اند یا با سرویس اشتراکی تهیه کرده‌اند، در تمامی سرویس‌های گیمینگ ابری استریم و روی تمامی دستگاه‌ها با تمامی سیستم‌های عامل اجرا کنند. مارگارت وستاگر، از اعضای ارشد کمیسیون اروپا، می‌گوید:

تأیید قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن باعث می‌شود بازی‌های محبوب به‌لطف سرویس‌های ابری دردسترس کاربران و دستگاه‌های بیشتری قرار بگیرند.

قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت درحال نهایی شدن است

کمتر از یک ماه قبل، بریتانیا مخالفت رسمی‌اش را با قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن اعلام کرده بود. سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا (CMA) در آن زمان گفت دلیل اصلی مسدودشدن قرارداد، نگرانی درباره‌ بازار گیمینگ ابری است.

به‌عقیده‌ بریتانیا، قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن باعث کاهش نوآوری و قدرت انتخاب گیمرها می‌شود. مایکروسافت درخواست تجدیدنظر ثبت کرده است؛ ولی فرایند رسیدگی به این درخواست ماه‌ها طول خواهد کشید.

در ماه‌های اخیر، مایکروسافت تلاش کرده است تا نگرانی‌های نهادهای رگولاتوری را برطرف کند. یکی از اقدامات مهم مایکروسافت، امضای قرارداد با شرکت‌های رقیب بود؛ قراردادهایی که خیال اتحادیه‌ اروپا را راحت کردند؛ اما برای بریتانیا کافی نبودند.

بریتانیا نگران است که کنترل مایکروسافت بر مجموعه‌بازی‌های محبوبی نظیر Call of Duty و Overwatch و World of Warcraft، این شرکت را بیش‌از‌حد قدرتمند کند و رقابت را در صنعت بازی کاهش دهد.

اتحادیه‌ اروپا با تأیید قرارداد خبر خوشی به مایکروسافت داده و این شرکت را به درخواست تجدیدنظر در بریتانیا نیز امیدوارتر کرده است. کشورهایی نظیر عربستان‌سعودی، برزیل، شیلی، صربستان، ژاپن و آفریقای‌جنوبی قرارداد را تأیید کرده‌اند. ناگفته نماند که چین، کره‌‌جنوبی، نیوزیلند و استرالیا نیز در حال بررسی قرارداد هستند.

ایالات متحده نیز فعلاً رأی نهایی را صادر نکرده است. کمیسیون فدرال تجارت آمریکا سال گذشته رسماً از مایکروسافت شکایت کرد تا از انعقاد قرارداد جلوگیری کند. گفتنی است که آن پرونده‌ همچنان در حال رسیدگی است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ مهر تأیید اتحادیه اروپا بر قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت چیست؟ آیا مایکروسافت درنهایت می‌تواند قرارداد خرید اکتیویژن را نهایی کند؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو