معرفی بهترین cdn های رایگان؛ برترین سی دی ان های رایگان ایرانی و خارجی

معرفی بهترین cdn های رایگان؛ برترین سی دی ان های رایگان ایرانی و خارجی


منبع: پلازا

5

1402/2/27

10:02


معرفی بهترین cdn های رایگان؛ برترین سی دی ان های رایگان ایرانی و خارجی

بدون شک استفاده از شبکه توزیع محتوا به افزایش سرعت و بهبود سئوی سایت شما کمک زیادی می‌کند اما اگر در ابتدای راه قرار دارید یا بودجه کافی ندارید می‌توانید به سراغ بهترین cdn های رایگان داخلی و خارجی بروید. در ادامه این مطلب از پلازا با برترین سی دی ان های رایگان و نقاط قوت و ضعف آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

قبلاً در مقاله‌های بهترین CDN های خارجی و معرفی بهترین CDN های ایرانی به تفصیل در مورد بهترین گزینه‌های ممکن صحبت کردیم و در این مطلب قصد داریم به معرفی بهترین cdn های رایگان برای کسب‌وکارهای نوپا و با بودجه کم بپردازیم. اغلب سرویس‌هایی که در این مقاله معرفی خواهیم کرد، امکانات ابتدایی مانند ترافیک مناسب، فایروال و گواهینامه SSL را به صورت رایگان ارائه می‌دهند و برای بودجه‌های کم بسیار مناسب‌اند. اگر شما هم برای وب‌سایت خودتان به دنبال برترین سی دی ان های رایگان هستید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

معرفی بهترین cdn های رایگان

در ادامه این مطلب به معرفی برترین سی دی ان های رایگان می‌پردازیم. در این لیست تا حد ممکن سعی کردیم هم گزینه‌های ایرانی و هم گزینه‌های خارجی وجود داشته باشد تا انواع نیازها را پوشش دهیم. این بهترین cdn های رایگان را به گونه‌ای انتخاب کرده‌ایم که بتوانید برای همیشه از خدمات رایگان آن‌ها استفاده کنید و تنها به یک ماه اول محدود نشوید. پس بی‌معطلی به سراغ این ۱۰ سرویس توزیع محتوا می‌رویم.

۱. کلودفلر؛ از بهترین cdn های رایگان خارجی با امکانات امنیتی عالی

بهترین cdn های رایگان/بهترین cdn خارجی رایگان

  • نقاط قوت: کافی بودن امکانات پلن رایگان، راه‌اندازی آسان، دارای ۱۵۴ پاپ‌سایت در تمام قاره‌ها، ارائه امکانات امنیتی به همراه CDN، انعطاف پذیری بالا در تعریف قوانین
  • نقاط ضعف: از دسترس خارج شدن سایت در صورت بروز مشکل در کلودفلر، اذیت شدن کاربران برخی کشورها در صورت عدم پیکربندی صحیح بخش امنیتی

بدون شک کلودفلر یکی از بهترین شبکه های توزیع محتوای رایگان در سراسر دنیاست که در حال حاضر به بیش از ۱۰ میلیون سایت اینترنتی خدمات می‌دهد. در حال حاضر کلودفلر ۱۵۴ دیتاسنتر در سراسر جهان دارد و ظرفیت آن ۱۰ ترابیت بر ثانیه است. علاوه بر این در پلن رایگان هیچ محدودیتی در ترافیک مصرفی وجود ندارد و نیاز اغلب سایت‌های ایرانی را برطرف می‌کند. اما این تنها دلیل قرارگیری کلودفلر در صدر بهترین cdn های رایگان نیست.

در کنار شبکه توزیع محتوای کلودفلر می‌توانید از امکانات امنیتی آن نیز در سایت خود استفاده کنید. برای مثال می‌توانید برای محافظت از یک بخش سایت خود قانون تعریف کنید یا امکانات آنتی دیداس آن را در سایت خود پیاده‌سازی کنید. علاوه بر این می‌توانید از گواهینامه SSL رایگانی که در اختیارتان قرار می‌دهد در سایت خود استفاده کنید.

مزیت دیگر شبکه توزیع محتوای کلودفلر، کاربری آسان و راه‌اندازی سریع است. برای شروع کار با کلودفلر فقط کافی است به پنل کاربری خود وارد شوید و نیم‌سرورهای دامنه خود را به نیم‌سرورهای دریافتی از کلودفلر تغییر دهید. بعد از این‌کار باید متنظر باشید تا کلودفلر به صورت خودکار، محتوای سایت شما را روی دیتاسنترهای خود کش کند. با توجه به نکات گفته‌شده، قطعاً کلودفلر بهترین cdn خارجی رایگان برای وب‌سایت‌های ایرانی است.

۲. ابر آروان؛ از برترین سی دی ان های رایگان ایرانی

برترین سی دی ان های رایگان/برترین سی دی ان های ایرانی رایگان

  • نقاط قوت: بهترین پوشش در میان شبکه‌های توزیع محتوای ایرانی، ارائه SSL رایگان، جلوگیری از حملات لایه ۳،۴ و ۷ تا حجم ۲ ترابیت بر ثانیه، ظرفیت پاسخ‌گویی ۶ میلیون درخواست در دقیقه
  • نقاط ضعف: حذف قابلیت بهینه‌سازی تصویر در پلن رایگان، ترافیک و تعداد درخواست در ظاهر نامحدود است اما طبق مصرف منصفانه محدود می‌شود

سی‌دی‌ان‌های خارجی در ایران پاپ‌سایت ندارند و به همین دلیل فاصله کاربران ایرانی از آن‌ها زیاد است. در نتیجه ممکن است هیچ تأثیری در افزایش سرعت بارگذاری سایت نداشته باشند. اینجاست که باید به سراغ یکی از برترین سی دی ان های ایرانی رایگان یعنی ابر آروان بروید.

ابر آروان با بیش از ۴۰ پاپ‌سایت و ۵ دیتاسنتر ابری در سراسر جهان، بهترین پوشش را در میان شبکه‌های توزیع محتوای ایرانی دارد. این شبکه توزیع محتوای ایرانی در پاسخ‌گویی به درخواست‌ها نیز عملکرد خوبی دارد و به راحتی می‌تواند به بیش از ۶ میلیون درخواست در دقیقه پاسخ دهد. ظرفیت ابر آروان برای مقابله با حملات سایبری و دیداس، بیش از ۲ ترابیت بر ثانیه است.

مزیت دیگر ابر آروان این است که در پلن رایگان می‌توانید یک SSL رایگان نیز دریافت کنید. در کنار این موارد، بسیاری از امکانات امنیتی نیز برای پلن رایگان فعال است و اغلب نیازی به پرداخت هزینه ندارید. یکی از نقاط ضعف این ابر آروان این است که سرویس بهینه‌سازی تصویر در پلن رایگان فعال نیست و اگر به آن نیاز دارید باید هزینه ماهانه آن را بپردازید.

۳. جی‌کور سی‌دی‌ان؛‌ بهترین cdn خارجی رایگان پس از کلودفلر

بهترین cdn های رایگان/بهترین شبکه های توزیع محتوای رایگان

  • نقاط قوت: دارای بیش از ۱۴۰ پاپ‌سایت، میانگین پاسخگویی ۳۰ میلی‌ثانیه، پشتیبانی از HTTP3، یک میلیارد درخواست رایگان
  • نقاط ضعف: محدودیت ترافیک ۱ ترابایت در ماه، عدم پشتیبانی از استریم زنده

اگر در انتخاب CDN، تعداد پاپ‌سایت و پوشش سراسری برای شما اهمیت دارد به شما Gcore CDN را پیشنهاد می‌کنیم. این سرویس توزیع محتوای خارجی بیش از ۱۴۰ پاپ‌سایت در سراسر جهان دارد که رقم قابل توجهی است. میانگین سرعت پاسخگویی سرویس Gcore حدود ۳۰ میلی‌ثانیه است و از این نظر نیز بهترین cdn خارجی رایگان محسوب می‌شود.

نقطه قوت جی‌کور فقط پوشش سراسری آن نیست. در پلن رایگان این شبکه توزیع محتوا امکانات دیگری مانند یک میلیارد درخواست رایگان، محافظت دیداس لایه ۳ و ۴ و فایروال وب اپلیکیشن هم وجود دارد که تا حد زیادی، نیازهای وب‌سایت‌ها و کسب‌و‌کارهای کوچک را برطرف می‌کند. علاوه بر این می‌توانید یک SSL رایگان نیز از این سرویس دریافت کنید.

بهینه‌سازی تصویر نیز یکی از مزایای شبکه توزیع محتوای جی‌کور است که تا ۱۰۰ هزار درخواست در ماه رایگان است و به ازای هر ۱۰ هزار درخواست اضافه، یک یورو هزینه دریافت می‌کند. به طور کلی اگر سایت یا کسب‌وکار کوچکی دارید که تا یک ترابایت در ماه برای شما کافی است و امکانات ابتدایی مثل محافظت دیداس و بهینه‌سازی تصویر نیاز شما را برآورده می‌کند، می‌توانید روی Gcore حساب کنید.

۴. پارس پک؛ سرویس توزیع محتوای رایگان و نامحدود

برترین سی دی ان های رایگان/برترین سی دی ان های ایرانی رایگان

  • نقاط قوت: ترافیک و تعداد درخواست نامحدود در پلن رایگان، کاهش حجم فایل‌های سایت، ارائه SSL رایگان، نمایش نمودارهای آماری برای دید بهتر نسبت به ترافیک سایت
  • نقاط ضعف:‌‌ عدم پشتیبانی از آنتی‌ویروس در پلن رایگان و استاندارد، محدودیت در اندازه فایل

کمتر کسی است که از خدمات ابری استفاده کند و نام پارس پک را نشنیده باشد. این شرکت به صورت حرفه‌ای در حوزه خدمات ابری فعالیت می‌کند و CDN رایگان هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد. جالب است بدانید که برخلاف سرویس‌های مشابه، پارس پک هیچ محدودیتی در ترافیک یا تعداد درخواست‌ها قرار نمي‌دهد و نیازی به پرداخت هزینه اضافی ندارید.

پارس پک به جز پلن ساده، پلن‌های استاندارد، ویژه و حرفه‌ای نیز دارد اما اگر به امکانات حرفه‌ای نیازی ندارید، پلن رایگان تمام نیازهای شما را برآورده می‌کند. در این پلن، محافظت لایه ۷ دیداس نیز فعال است و برای امنیت بیشتر می‌توانید تا ۵ قانون فایروال برای سایتتان تعیین کنید. یکی از نقاط ضعف پلن رایگان در بخش امنیت این است که امکان استفاده از آنتی‌ویروس وجود ندارد.

یکی از امکانات جذاب شبکه‌های توزیع محتوا، مینیفای کردن یا کاهش حجم فایل‌های سایت و در نتیجه افزایش سرعت بارگذاری است که در پلن رایگان پارس پک هم وجود دارد. اگر سایت دانلود یا پخش ویدئو دارید می‌توانید از امکانات پارس پک در این زمینه استفاده کنید. پارس پک برای دانلود سریع فایل‌ها از CDN فایل و برای پخش ویدئو از CDN ویدئو پشتیبانی می‌کند.

۵. شیفت ایت سی دی ان؛ بهترین cdn خارجی رایگان از نظر سادگی در راه‌اندازی

بهترین cdn های رایگان/بهترین cdn خارجی رایگان

  • نقاط قوت: راه‌اندازی ساده تنها با یک پلاگین، ۱ ترابایت پهنای باند ماهانه
  • نقاط ضعف: محدودیت در تعداد آدرس برای پلن رایگان، کمبود پاپ‌سایت

شبکه توزیع محتوای Shift8 CDN از برترین سی دی ان های رایگان برای وب‌سایت‌های مبتنی بر وردپرس، دروپال و لاراول است. مزیت اصلی این شبکه توزیع محتوا این است که به سادگی روی سایت شما نصب می‌شود و مانند سایر رقبای خود نیازی به تنظیمات پیچیده ندارید. اگر وب‌سایت وردپرسی دارید کافی است پلاگین آن را نصب کنید و اگر وب‌سایت شما دروپال یا لاراول است کافی است پکیج آن را از سایت بگیرید.

شبکه توزیع محتوای Shift8 هم پلن پولی و هم پلن رایگان دارد. در پلن رایگان محدودیت ۲ آدرس وجود دارد و نباید پهنای باند شما از ۱ ترابایت در ماه افزایش یابد. شاید این مقدار برای سایت‌های بزرگ کافی نباشد اما گر سایت کوچکی دارید که مصرف پهنای باند آن به این مقدار نمی‌رسد، این شبکه توزیع محتوا برای سایت شما مناسب است.

یکی از معایب بزرگ Shift8 CDN در مقایسه با سرویس‌هایی مانند کلودفلر، کمبود پاپ‌سایت و پوشش کم است. به طور کلی این شبکه توزیع محتوا ۱۶ پاپ‌سایت در جهان دارد که یکی از آن‌ها در آفریقا قرار دارد و ۱۵ مورد دیگر به طور مساوی بین آمریکا، اروپا و آسیا تقسیم شده‌اند.

۶. ابر دراک؛ بهترین شبکه توزیع محتوای رایگان برای کم‌مصرف‌ها

برترین سی دی ان های رایگان/برترین سی دی ان های ایرانی رایگان

  • نقاط قوت: ۵۰ گیگابایت ترافیک رایگان، امکان تعریف ۳ قانون برای فایروال
  • نقاط ضعف: نداشتن قابلیت اضافه کردن حجم در صورت پایان یافتن ترافیک رایگان، محدودیت ۳ میلیون درخواست در پلن رایگان

بسیاری از سرویس‌های توزیع محتوای ایرانی، از پاپ‌سایت‌های داخلی برای افزایش سرعت سایت استفاده می‌کنند و ابر دراک، یکی از برترین سی دی ان های رایگان در این زمینه‌ است. از آن‌جایی که کاربران سایت شما اغلب ایرانی هستند، پاپ‌سایت‌های ابر دراک در ایران به میزان قابل توجهی سرعت بارگذاری سایت شما را افزایش می‌دهند.

ابر دراک علاوه بر پلن‌های پولی، پلن رایگان نیز دارد که برای وب‌سایت‌های شخصی یا اطلاع‌رسانی کاملاً مناسب است. در این پلن می‌توانید تا ۵۰ گیگابایت ترافیک در ماه استفاده کنید و هیچ هزینه‌ای پرداخت نکنید. تعداد درخواست‌ها نیز به ۳ میلیون در ماه محدود است و متأسفانه امکان درخواست حجم یا درخواست اضافه وجود ندارد.

ابر دراک علاوه بر قابلیت محافظت دیداس، امکان تعریف ۳ قانون سفارشی برای فایروال را نیز قرار داده است تا به کمک آن‌ها امنیت سایتتان را افزایش دهید. یکی از ویژگی‌های این شبکه توزیع محتوای ایرانی، پشتیبانی از روش پرداخت Pay As You Go است که مشتری می‌توانید بر اساس میزان مصرف خود هزینه بدهد.

۷. انی وان سی دی ان؛‌ بهترین cdn خارجی رایگان با امکانات حفاظتی عالی

بهترین cdn های رایگان/بهترین cdn خارجی رایگان

  • نقاط قوت: دارای امکانات حفاظتی در کنار شبکه توزیع محتوا، اسکن روزانه سایت، حذف یک بدافزار در ماه به صورت رایگان، آنتی دیداس رایگان
  • نقاط ضعف: پشتیبانی از تنها یک دامنه در پلن رایگان

گاهی اوقات ممکن است سایت شما به علت حملات زیاد دچار اختلال یا کندی شود. در این صورت باید در کنار CDN، ابزارهای حفاظتی هم داشته باشید که AnyoneCDN یکی از بهترین‌های این حوزه است. مزیت اصلی این شبکه توزیع محتوا این است که در کنار سرویس CDN رایگان، امکانات مختلفی را برای دفع حملات در اختیار شما قرار می‌دهد.

AnyoneCDN هر روز سایت شما را اسکن می‌کند و در صورت مشاهده بدافزار به شما اطلاع می‌دهد. نکته جالب اینجاست که این شبکه توزیع محتوا خدماتی مانند محافظت دیداس، اسپم، مقابله با هک، مقابله با ربات‌ها و دفع انواع حملات سایبری را در تمام پلن‌های خود، از جمله پلن رایگان فعال کرده است. در پلن رایگان، هر ماه یک بدافزار به صورت رایگان از سایت شما پاکسازی می‌شود.

با توجه به نکات بالا، سرویس AnyoneCDN برای سایت‌های کوچکی مناسب است که در کنار یک سیستم توزیع محتوای ابتدایی، به امکانات پایه‌ای دفع حملات نیاز دارند. بزرگترین نقطه ضعف این سرویس، پشتیبانی از یک آدرس است و اگر ترافیک سایت شما از میزان مصرف منصفانه عبور کند باید هزینه ترافیک اضافی را بپردازید.

۸. میزبان کلود؛ یکی از برترین سی دی ان های رایگان ایرانی از نظر تعداد پاپ‌سایت

برترین سی دی ان های رایگان/برترین سی دی ان های ایرانی رایگان

  • نقاط قوت: بهینه‌سازی تصاویر در پلن رایگان، ارائه گواهینامه SSL، دارای پلن Pay As You Go
  • نقاط ضعف: نداشتن فایروال وب اپلیکیشن، عدم فشرده‌سازی کدها در پلن رایگان

اگر تعداد پاپ‌سایت‌های داخلی و بهینه‌سازی تصاویر سایت در اولویت اول قرار دارد، یکی از برترین سی دی ان های رایگان ایرانی یعنی میزبان کلود را به شما پیشنهاد می‌کنیم. پاپ‌سایت‌های میزبان کلود در بیش از ۳۰ نقطه مهم و استراتژیک قرار دارند و سرعت بارگذاری سایت برای کاربران داخلی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

پلن رایگان میزبان کلود برای اغلب سایت‌های کوچک و کم‌بازدید مانند سایت‌های شخصی کافی است. در این پلن می‌توانید تا ۵۰ گیگابایت ترافیک را به صورت رایگان دریافت کنید و محدودیت ۵ میلیون درخواست در ماه برای شما اعمال می‌شود. علاوه بر این برای بارگذاری بهتر سایت، امکان بهینه‌سازی تصاویر در پلن رایگان نیز قابل استفاده است.

برای امنیت سایت نیز امکانات خوبی مانند محافظت پایه از حملات دیداس و تعریف ۳ قانون صفحه در پلن رایگان وجود دارد. از نقاط ضعف این شبکه توزیع محتوای ایرانی در پلن رایگان می‌توانیم به عدم فشرده‌سازی کدها و عدم پشتیبانی از فایروال وب‌اپلیکیشن اشاره کنیم. با توجه به نکات مطرح شده، اگر به مینیفای کردن کد یا فایروال وب اپلیکیشن نیاز ندارید و ترافیک سایت شما از ۵۰ گیگابایت در ماه بیشتر نیست، پلن رایگان میزبان کلود برای شما کافی است.

۹. هاستری؛ بهترین cdn خارجی رایگان با پشتیبانی از Origin Shield

بهترین cdn های رایگان/بهترین cdn خارجی رایگان

  • نقاط قوت: پوشش نسبتاً مناسب در ۵ قاره تا حداکثر ۵۲ پاپ‌سایت، عدم دریافت هزینه اضافه برای درخواست HTTP، ارائه SSL رایگان، کاهش حملات دیداس
  • نقاط ضعف: پهنای باند بسیار کم

وب‌سایت‌های شخصی یا کسب‌وکارهای نوپا که هنوز بازدیدکنندگان زیادی ندارند و ترافیک مصرفی پایینی دارند، نیازی نیست از شبکه‌های محتوای گران‌قیمت استفاده کنند و سرویس‌هایی مانند Hostry به خوبی نیازشان را برطرف می‌کند. این شبکه توزیع محتوا پلن‌های مختلفی دارد و در پلن رایگان فقط ۵ گیگابایت ترافیک ماهانه لحاظ شده است.

صرف نظر از محدودیت ترافیک ۵ گیگابایتی در پلن رایگان، هیچ محدودیتی در تعداد درخواست‌ها وجود ندارد و یک نقطه قوت برای این سرویس محسوب می‌شود. در کنار خدمات توزیع محتوا می‌توانید یک SSL رایگان نیز از Hostry دریافت کنید و هزینه‌های سایت خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

شبکه توزیع محتوای Hostry از نظر پوشش نیز قابل قبول است و ۵۲ پاپ‌سایت در ۵ قاره مختلف دارد. از دیدگاه امنیتی نیز در این سرویس می‌توانید به صورت رایگان از سایت خود در مقابل حملات دیداس محافظت کنید. علاوه بر این در پلن رایگان، قابلیت Origin Shield نیز فعال است که به عنوان یک لایه کش عمل می‌کند و بار روی سرور را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. با توجه به نکاتی که گفتیم، اگر سایت کم ترافیکی دارید حتماً‌ نگاهی به Hostry هم داشته باشید.

۱۰. ایران سرور؛ توزیع محتوای رایگان با امکانات مناسب

برترین سی دی ان های رایگان/برترین سی دی ان های ایرانی رایگان

  • نقاط قوت: ارائه SSL رایگان، پشتیبانی عالی، امکانات مناسب در پلن رایگان
  • نقاط ضعف: پوشش محدود (۱۰ پاپ‌سایت)

با وجود مشتریانی همچون دیجی کالا، اسنپ و بازار نمی‌توانیم ذره‌ای به اعتبار ایران سرور شک کنیم. این شرکت بزرگ هاستینگ ایرانی، سرویس توزیع محتوای داخلی نیز دارد که پلن رایگان آن برای اغلب سایت‌های کم‌مصرف و نوپا کافی است. علاوه بر این اگر گواهینامه SSL ندارید می‌توانید هنگام فعال‌سازی CDN ایران سرور، آن را به صورت رایگان دریافت کنید.

راه‌اندازی CDN رایگان ایران سرور درست مانند کلودفلر بسیار ساده و سریع است. برای این کار تنها کافیست وارد پنل کاربری ابر ایران سرور خودتان شوید و از بخش شبکه توزیع محتوا، آدرس دامنه خود را وارد کنید. سپس به پنل مدریریت خود می‌روید و نیم‌سرورها را تغییر می‌دهید و به همین راحتی صفحات وب‌سایت شما روی ۱۰ پاپ‌سایت ایران سرور کش می‌شود.

در حال حاضر پاپ‌سایت‌های شبکه توزیع محتوای ایران سرور فقط در ۱۰ نقطه فعال هستند که یک نقطه ضعف بزرگ برای این سرویس نوپا محسوب می‌شود. البته این تعداد در آینده بیشتر خواهد شد و پشتیبانی حرفه‌ای و ۲۴ ساعته ایران سرور این نقطه ضعف را پوشش می‌دهد.

سخن پایانی

لیست برترین سی دی ان های رایگان تنها به این ۱۰ مورد محدود نیست و گزینه‌های زیادی وجود دارد. با این حال ما سعی کردیم بهترین cdn های رایگان داخلی و خارجی رایگان را به صورتی گلچین کنیم که بتوانید به صورت دائمی از خدمات رایگان آن‌ها استفاده کنید و تنها به یک یا چند ماه اول محدود نشوید. اگر از سرویس‌های معرفی شده در بهترین cdn های رایگان استفاده کردید یا یک شبکه توزیع محتوای کاملاً رایگان می‌شناسید، در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو