موضوع فعالیت معدنی در جوار آتشکده نیاسر از نظر حقوقی پیگیری شده است

منبع: همگردی

4

1402/2/27

15:11


ایرنا/ براساس خبرهای منتشر شده، موضوع فعالیت معدنی در جوار آتشکده نیاسر از نظر حقوقی پیگیری شده است.

پس از انتشار گزارشی درباره فعالیت یک معدن سنگ در حریم درجه یک آتشکده نیاسر، علی دارابی، قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به اداره کل حفظ و احیا بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی این وزارتخانه و مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان دستور داد موضوع را با فوریت و اولویت بررسی کنند.

به گفته برخی از مسئولان و کارشناسان، عملیات معدنی و تردد کامیون ها برای حمل سنگها در مجارت آتشکده نیاسر با ذات این مکان تاریخی و باستانی در تضاد است و همین موضوع موجب نگرانی کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی شده است.

علیرضا ایزدی با بیان اینکه هنوز پرونده معدن سنگ در جوار آتشکده نیاسر باز است، افزود: حسب دستور قایم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای پیگیری و بررسی موضوع، براساس پایشی که در منطقه داشته ایم، انفجاری در معدنی که در نزدیکی آتشکده نیاسر قرار دارد، وجود ندارد و نباید هم وجود داشته باشد. با این وجود موضوع به لحاظ حقوقی پیگیری شده و در صورت انجام عملیات معدنی انفجار، امکان تعطیلی معدن وجود دارد.

وی با بیان اینکه 2 معدن در محدوده اطراف این اثر تاریخی وجود دارد، افزود: در مورد یکی از معادن با توجه به اینکه بیش از چهار کیلومتر با آتشکده فاصله دارد، بحثی نداریم و آسیبی را به این اثر تاریخی وارد نمی کند اما در مورد معدنی که در نزدیکی آتشکده قرار دارد، به مسئولان معدنی ابلاغ کرده ایم که نباید انفجاری در این معدن انجام شود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اینکه مخالف آنچه موجب لرزش در نزدیکی آتشکده نیاسر می شود هستیم، گفت: معدنی که نزدیک آتشکده نیاسر قرار دارد، برای ما حائز اهمیت است و به همین دلیل ابلاغ کرده ایم که نباید در این معدن انفجار داشته باشند.

وی با بیان اینکه موضوع معادن را به 2 دسته تقسیم کرده ایم، ادامه داد: با بخشی از معادن که به منظر تاریخی و طبیعی آثار لطمه وارد می کنند، مخالفیم و به همین دلیل هم در مورد کوه چرخه نطنز پرونده را تسریع کردیم تا محوطه این اثر طبیعی به ثبت برسد.

ایزدی خاطرنشان کرد: نمی خواهیم مانع فعالیت معادن باشیم اما اعتقادمان بر این است که برخی معادن علاوه بر اینکه به چرخه محیط زیست آسیب می رسانند، به لحاظ دید و منظر آثار تاریخی و طبیعی هم می توانند لطماتی را وارد کنند.

وی اظهار داشت: با مسئولان معدن به توافقاتی رسیده ایم که عملیات آنها بدون آسیب به مجموع آتشکده باشد، چراکه بحث دید و منظر تاریخی و طبیعی آتشکده مطرح است.

وی گفت: نباید در معدن یاد شده عملیات انفجار انجام شود و در صورت انفجار هم به صورت حقوقی اقدام می کنیم.

موضوع فعالیت معدنی در جوار آتشکده نیاسر از نظر حقوقی پیگیری شده است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو