ویژگی های MIUI 14؛ تغییرات و قابلیت های جدید می یو ای ۱۴

ویژگی های MIUI 14؛ تغییرات و قابلیت های جدید می یو ای ۱۴


منبع: پلازا

7

1402/2/27

16:36


ویژگی های MIUI 14؛ تغییرات و قابلیت های جدید می یو ای ۱۴

می یو ای ۱۴ جدیدترین نسخه از رابط کاربری گوشی‌های شیائومی و پوکو است که با چند قابلیت جدید در دسترس قرار گرفته است. در این مطلب پلازا نگاهی خواهیم داشت به تغییرات و همچنین ویژگی های MIUI 14.

رابط کاربری شیائومی طی چند سال اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرده و حالا به پختگی بیشتری رسیده است. نسخه‌های اولیه این رابط کاربری گذشته از باگ‌های زیادی که داشتند بیشتر برای استفاده در داخل خود چین طراحی و ساخته شده بودند و نمی‌توانستند نظر مثبت کاربران سایر کشورها را به خود جلب کنند. خوشبختانه می یو ای دیگر اینگونه نیست و حالا یکی از محبوب‌ترین رابط‌های کاربری اندروید شده است. همانطور که می‌دانید جدیدترین نسخه این رابط کاربری چندین ماه پیش معرفی شد. ما نیز در این مطلب قصد داریم ویژگی های MIUI 14 را مورد بررسی قرار دهیم.

فهرست مطالب

ویژگی های MIUI 14

یکی از ویژگی‌هایی که در رابط کاربری می یو ۱۴ خواهیم دید، قابلیت تشخیص حروف در تصاویر خواهد بود. این ویژگی به‌شما این امکان را می‌دهد تا به متن موجود در تصاویر دسترسی داشته و به‌سرعت آن‌ها را کپی کنید. البته در ابتدا این ویژگی فقط از 8 زبان پشتیبانی می‌کند. به گفته شیائومی، پردازش‌های مربوط به این قابلیت به‌صورت کاملا آفلاین و در خود دستگاه انجام خواهند شد.

رابط کاربری miui 14 / رابط کاربری می یو ۱۴

از دیگر قابلیت های می یو ای ۱۴ که در این اسکرین‌شات می‌بینیم، On this day است. این ویژگی تصاویری که طی سال‌های قبل گرفته باشید را در همان روز برایتان نشان می‌دهد تا یادی از گذشته کنید. این ویژگی پیشتر در گوگل فوتوز با نام Memories وجود داشت.

2. قابلیت های ضد کلاه‌برداری می یو ای 14؛ مهمترین ویژگی MIUI 14

رابط کاربری miui 14 / رابط کاربری می یو ۱۴

قابلیت‌های ضدکلاه‌برداری یکی از ویژگی های MIUI 14 است که نسبت به نسخه‌های قبل بهبود پیدا کرده‌ است. با این قابلیت قبلا امکان ردیابی تماس‌ها، پیام‌ها و اپلیکیشن‌های مشکوک وجود داشت و حالا این ویژگی در نسخه جدید، با یک دستیار هوشمند همراه خواهد شد.

3. رابط کاربری جدید برنامه ساعت

رابط کاربری miui 14 / تغییرات miui 14

اپلیکیشن ساعت در رابط کاربری می یو ۱۴، با تغییرات همراه بوده است. رابط کاربری این برنامه بازطراحی شده تا ظاهر مدرن‌تر و هماهنگ‌تری با سایر قسمت‌ها داشته باشد. قسمت تایمر، ساعت و زنگ‌های هشدار همگی تغییر کرده و ظاهر جدیدتری دارند.

4. پشتیبانی از فناوری صدای Bluetooth LE از قابلیت های MIUI 14

یکی از مهم‌ترین مشخصات MIUI 14، پشتیبانی از فناوری بلوتوث LE است. این فناوری در حقیقت نسل بعدی اتصال صوتی بی‌سیم است و علاوه بر اضافه کردن کدک کیفیت بالا LC3، از قابلیت Auracast بر بستر بلوتوث نیز پشتیبانی می‌کند. با این قابلیت یک گوشی می‌تواند به‌عنوان یک منبع پخش صدا عمل و به تعداد بی‌شماری دستگاه بلوتوث دیگر، صدا پخش کند. مثلا می‌توانید همزمان با دوستتان به یک آهنگ گوش دهید و هردو از ایربادها یا هدفون‌های خودتان استفاده کنید. البته برای بهره‌مندی از قابلیت Auracast، هم دستگاه گیرنده و هم فرستنده باید از آن به‌صورت سخت‌افزاری پشتیبانی کنند.

ویژگی دیگر Bluetooth LE، قابلیت Multi-Stream است. با این ویژگی، موبایل شما قادر خواهد بود صدا را به‌طور همزمان به هردو گوشی ایربادهای بی‌سیم ارسال کند؛ در حالی که در حال حاضر ایربادهای فعلی تنها یک گوشی اصلی دارند که صدا را پس از دریافت از موبایل، به گوشی دومی که در گوش می‌گذارید، می‌رسانند.

5. رابط کاربری جدید پنجره پاپ‌آپ دسترسی برنامه‌ها

می یو ای ۱۴

شیائومی در آخرین نسخه MIUI، رابط کاربری جدیدی هم برای پنجره پاپ‌آپ دسترسی نوتیفیکیشن‌ها درنظر گرفته است. در طراحی جدید می‌توانید موقعیت تقریبی یا دقیق خود را بسته به دسترسی خواسته شده از طریق یک منو کاملا جدید به برنامه بدهید.

6. تغییرات ویجت های MIUI 14

رابط کاربری miui 14

منو ویجت‌ها در اپدیت می یو ای ۱۴ نیز دستخوش تغییرات شده و حالا با ظاهر متفاوت نسبت به نسخه‌های قبلی در دسترس است.

7. امکان غیرفعال کردن نوتیفیکیشن‌های دائمی از پنل

می یو ای ۱۴

در سیستم‌عامل MIUI 14 می‌توانید نوتیفیکیشن‌های دائمی هر برنامه را مستقیما از داخل پنل نوتیفیکیشن غیرفعال کنید.

8. طراحی جدید کنترل سنتر در می یو ای ۱۴؛ قابلیت های MIUI 14

رابط کاربری miui 14

همچنین بخش کنترل سنتر نیز حالا طراحی جدیدی دارد و دیگر خبری از کنترل سنتر قدیمی در می یو ای 14 نیست.

9. اضافه شدن امکانات جدید بخش خانواده

رابط کاربری miui 14

شیائومی یک بخش جدید برای مدیریت دستگاه‌های یک خانواده نیز به این رابط کاربری افزوده است. در این بخش شما می‌توانید با حداکثر 9 نفر از اعضای خانواده خود یک فضای اشتراکی ایجاد و سرویس‌ها و سایر محتوا مثل فضای ابری و آلبوم‌های عکس را با آن‌ها به‌اشتراک بگذارید.

همچنین در این نسخه می‌توانید برای مدت زمان استفاده کودکان از دستگاه‌ها زمان تعیین کنید و همچنین به وضعیت سلامتی افراد مسن خانواده و شاخص‌هایی مثل ضربان قلب و سطح اکسیژن خون آن‌ها نیز دسترسی پیدا کنید.

10. کاهش حجم و افزایش سرعت سیستم عامل

حجم این نسخه نسبت به MIUI 13 کمتر شده است. شیائومی می‌گوید این نسخه 23 درصد حجم کمتری دارد. نسخه جدید قرار است 13 گیگابایت حجم داشته باشد که از چندین نسخه قبلی کمتر است. کاربران حتی می‌توانند اپلیکیشن‌های سیستمی بیشتری را از گوشی خود حذف کنند. البته برنامه‌های ضروری مثل تلفن، پیامک، مخاطبین و دوربین، امکان حذف شدن ندارند.

رابط کاربری miui 14

به گفته شیائومی، در این نسخه اپلیکیشن‌های متفرقه نیز به‌لطف الگوریتم جدید پردازشی MIUI، روان‌تر اجرا می‌شوند و تا 22 درصد مصرف باتری کمتری نسبت به نسخه‌های قبلی دارند. البته شیائومی می‌گوید این الگوریتم تنها در گوشی‌های با اسنپدراگون 8 نسل 1، اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 و اسنپدراگون 8 نسل 2 در دسترس خواهد بود. افزون بر این، به گفته شیائومی، میزان روانی و سرعت این نسخه نیز تا 88 درصد بهبود پیدا کرده است و مصرف باتری کلی سیستم عامل نیز تا 16 درصد کمتر شده است.

شیائومی همچنین به حریم خصوصی هم توجه ویژه‌ای داشته است. در این نسخه هیچ داده‌ای از کاربر به‌صورت ابری پردازش نمی‌شود و اطلاعات حدود 30 اپلیکیشن سیستمی، همگی به‌صورت آفلاین و داخل خود گوشی پردازش خواهند شد.

11. بهبود قابلیت اتصال به سایر دستگاه‌ها؛ تغییرات می یو ای ۱۴

رابط کاربری miui 14

شیائومی همچنین به فرایند جفت کردن و اتصال گوشی به سایر گجت‌ها نیز پرداخته و آن را بهبود داده است. به گفته آن‌ها شما در MIUI 14 با سرعت بیشتری می‌توانید به هدفون‌های بلوتوثی متصل شوید و سرعت اتصال به تلویزیون‌های هوشمند نیز 12 درصد افزایش داشته است. افزون بر این سرعت انتقال تصاویر بین گوشی و سایر دستگاه‌ها نیز تا 77 درصد افزایش پیدا کرده است.

همچنین مدیریت هدفون‌ها نیز ساده‌تر از همیشه خواهد بود. شما تنها با کشیدن و رها کردن آیکون هدفون‌ها می‌توانید آن‌ها را به سایر دستگاه‌ها متصل کنید. همچنین با انتخاب آیکون هدفون نیز می‌توانید به‌سرعت به تنظیمات صوتی آن دسترسی داشته باشید.

12. بهبود آیکون‌ها و قابلیت‌های شخصی‌سازی

miui 14 کی میاد

از دیگر ویژگی های می یو ای ۱۴ بهبود جلوه‌های بصری این نسخه است. شما می‌توانید آیکون‌های برنامه‌ها را در 4 اندازه مختلف و با شکل‌های متفاوت تنظیم کنید و حتی یک حیوان خانگی یا گلدان دیجیتالی به صفحه خانه گوشی خودتان اضافه کنید. این حیوان خانگی قابلیت تعامل دارد و می‌تواند ظاهر صفحه خانه را نیز تغییر دهد.

13. فشرده‌سازی خودکار اپلیکیشن‌ها و امکان حذف اکثر برنامه‌ها

یکی از ویژگی‌های شاخص بروزرسانی MIUI 14 مربوط به اپلیکیشن‌ها است. در این نسخه گوشی به‌صورت خودکار برنامه‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را فشرده‌سازی خواهد کرد تا حجم کمتری از حافظه را اشغال کنند. افزون بر این شما در این نسخه می‌توانید تمامی برنامه‌های نصب شده در گوشی، به‌استثنا برنامه‌های سیستمی را حذف کنید.

لیست گوشی های آپدیت MIUI 14

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی شیائومی، گوشی‌های زیر این آپدیت را دریافت خواهند کرد:

  • سری شیائومی 13
  • سری شیائومی 12
  • شیائومی 12T و 12T پرو
  • شیائومی 11T و 11T پرو
  • سری شیائومی می 11
  • شیائومی میکس 4
  • شیائومی میکس فولد
  • شیائومی میکس فولد 2
  • شیائومی Civi
  • شیائومی Civi 1S
  • شیائومی Civi 2
  • سری شیائومی می 10
  • شیائومی می 10T و می 10T پرو
  • سری شیائومی پد 5
  • سری شیائومی پد 6
  • شیائومی می نوت 10 لایت

گوشی‌های سری ردمی شیائومی:

  • سری شیائومی ردمی نوت 12
  • سری شیائومی ردمی نوت 11
  • سری شیائومی ردمی نوت 10
  • سری شیائومی ردمی نوت 9
  • سری ردمی K60
  • سری ردمی K50
  • سری ردمی K40
  • سری ردمی K30
  • ردمی نوت 8 (مدل 2021)
  • ردمی 11 پرایم (4G و 5G)
  • ردمی 12C
  • ردمی 10C
  • سری ردمی 10
  • ردمی 9T
  • ردمی 9 پاور
  • ردمی پد

علاوه بر فهرست بالا، لیست گوشی های MIUI 14 برند پوکو نیز زیر خواهد بود:

تاریخ عرضه MIUI 14

شیائومی 20 آذر از این آپدیت رونمایی کرد. این نسخه از ماه فوریه 2023 در اختیار کاربران چینی گوشی‌های پرچم‌دار شیائومی قرار گرفت. نسخه گلوبال نیز از اواخر ماه فوریه برای گوشی‌های رده بالای شیائومی منتشر شد. اما برای سایر گوشی‌ها تنها اطلاعاتی که داریم مربوط به جدول زمانی انتشار این آپدیت برای بازار هند است که رسما توسط شیائومی اعلام شده است:

قابلیت های miui 14

با توجه به این جدول زمانی، انتظار می‌رود تا پایان سال 2023 برای اکثر گوشی‌ها منتشر شود.

سوالات متداول

1. MIUI 14 کی میاد؟

اپدیت می یو ای ۱۴ در روز 20 آذر رونمایی شد و از ماه فوریه 2023 نیز فرایند انتشار آن در چین آغاز می‌شود. تا پایان سال 2023 این بروزرسانی برای تمام گوشی‌های پشتیبانی شده عرضه خواهد شد.

2. تاریخ عرضه MIUI 14 در ایران چه زمانی است؟

به‌احتمال زیاد این نسخه همزمان با انتشار نسخه گلوبال در سایر کشورها در ایران نیز عرضه خواهد شد.

سخن پایانی

رابط کاربری MIUI 14 بیشتر متمرکز بر روانی و کاهش حجم و مصرف باتری سیستم‌عامل است. با این حال ویژگی های MIUI 14 هم کم نیستند. می یو ای ۱۴ با تغییرات قابل توجهی همراه شده است. هرچند که اکثر آن‌ها تنها در نسخه چین این رام عرضه شدند و به نسخه گلوبال راه پیدا نکردند. نظر شما در مورد این رابط کاربری و تغییرات جدید آن چیست؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما به‌اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو