بیوگرافی کامل محمد بهرامی نقاش [+جزئیات]

بیوگرافی کامل محمد بهرامی نقاش [+جزئیات]


منبع: فیگار

6

1402/2/27

18:45


محمد بهرامی یکی از استادان و هنرمندان مطرح ایران بود که در صنعت نقاشی فعالیت می‌کرد که در این نوشتار به بیوگرافی کامل محمد بهرامی نقاش می‌پردازیم.

بیوگرافی کامل محمد بهرامی نقاش [+جزئیات]

محمد بهرامی یکی از استادان و هنرمندان مطرح ایران بود که در صنعت نقاشی فعالیت می‌کرد که در این نوشتار به بیوگرافی کامل محمد بهرامی نقاش می‌پردازیم.

استاد محمد بهرامی از جمله هنرمندان نام‌دار ایران بود که به اخیراً خبر درگذشت ایشان منتشر شد. زندگینامه محمد بهرامی برای افراد اهل هنر بسیار جالب خخواهد بود. در ادامه این نوشتار به بیوگرافی محمد بهرامی می‌پردازیم.

محمد بهرامی از دنیا رفت

بیوگرافی کامل محمد بهرامی نقاش

بیوگرافی کامل محمد بهرامی نقاش

بیوگرافی محمد بهرامی

محمد بهرامی متولد ۱۲ مهر ۱۳۰۵ – وفات ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ طراح، گرافیک، نگارگر و از پایه‌گذاران گرافیک نوین ایرانی بود. استاد محمد بهرامی در مهرمای 1305 از پدر تفرشی (ابوطلب بهرامی) و مادری از اهالی گیلان (فاطمه محمدزاده) در منطقه‌ای که امروزه آن را رحمت آباد کیاآباد مینامند به دنیا آمد. آن روزها رضا‌شاه به تخت نشسته و تاجگذاری کرده بود و اوضاع سیاسی به گونه‌ای بود که همه‌چیز در کشور دچار تحول و دگرگونی بود و از این‌رو اداری دارایی به نوعی شروع به تاسیس و برقراری کرده و معدود کسانی که سواد و اطلاعات علمی داشته‌اند از این طریق استخدام و به نقاط مختلف اعزام می‌شدند.

ابوطالب بهرامی (پدر) مردی با سواد و با تدبیری از اهالی تفرش بود که به دلیل داشتن آموزه‌ها و معلوماتی در دروه‌های که در روسیه گذرانده بود به سمت کارمند عالی رتبه دارایی گیلان منسب شد تا ماموریت خود را به انجام برساند و در آنجا ازدواج می‌کند و محمدبهرامی در این منطقه زیبا به دنیا می‌آید و پا به عرصه وجود می‌گذارد. دوران کودکی او  در انجا سپری شد و پدرش او را در سن پنج سالگی به مکتبی در حوالی منطقه “نصفی” می‌گذارد تا دوران ابتدایی را شروع کند.

زندگینامه محمد بهرامی

بیوگرافی کامل محمد بهرامی نقاش

استاد محمد بهرامی

وی در صنایع مستظرفه نزد استادان نقاشی ملی و سنتی ایران به فراگیری این هنر پرداخت و از دانشکده هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل شد و دوره عکاسی را در انستیتو عکاسی نیویورک با درجهٔ ممتاز به پایان رساند. وی سال ۱۳۲۵ نخستین آتلیه خود را به نام «آرک» از نخستین آتلیه‌های گرافیک ایران با همکاری شاگردش جواد هاتف در خیابان لاله‌زار تأسیس کرد.

بسیاری از استادان گرافیک و هنرهای تجسمی از جمله مرتضی ممیز، آیدین آغداشلو، محمد احصایی، علی‌اکبر صادقی، پرویز کلانتری، محمد تجویدی، بوریس آسیریان، علی شاه‌میری، حسین اسلامیان، محمدعلی زاویه، علی اصغر معصومی، عباس کوه‌زاد و بیوک احمری در این آتلیه با او همکاری داشتند.

وی سال‌ها به تألیف کتاب «تاریخ هنر ایران» مشغول است و چند کتاب دیگر را نیز ترجمه کرده است. وی همچنین با تصویرسازی و نگارگری شاهنامه مجموعه نفیسی را به چاپ رسانده است که دسامبر سال ۱۹۷۲ برابر با آذر ۱۳۵۱ از سوی بخش فرهنگی سازمان ملل متحد در مقر این سازمان در نیویورک به نمایش درآمد.

محمد بهرامی هنگامی که 14 ساله می‌شود در تابستانی پدرش او را نزد استاد تقوی که پدرش نقاشی ناصرالدین شاه دکان عقیق فروشی داشته می‌برد و در آنجا مشغول بازسازی و یادگیری آثار هنری می‌شود در این هنگام بهرامی به بازسازی و ترمیم نقاشی‌ها می‌پردازد و در آنجا است که با بازسازی و ترمیم نقاشی‌های خانواده تیموریان به استاد تقوی ثابت می‌کند که استعداد زیادی در هنرنقاشی دارد. محمد بهرامی در تمام دوران تحصیل گرداگرد کتاب‌های هم شاگردی‌هایش را به هنر تذهیب مزین می‌کرد و کتاب‌های درسی را صورتی زیبا و بدیع می‌ساخته است.

بیوگرافی کامل محمد بهرامی نقاش

محمد بهرامی و همسرش

لیلی خالصی، همسر محمد بهرامی که در کار نقاش و گرافیک کار می‌کند و در این راه همیشه همکار و همیار همسرش بوده و سعی داشته تا گوشه‌ای از کار را بگیرد. مرحوم محمد‌بهرامی در سال ۱۳۲۵ اولین آتلیه خود را در خیابان لاله زار، تهران، تاسیس نمود و سپس سازمان هنری بزرگ پارس را بنیان نهاد و پس از آن تشکیلات چاپ و هنرهای گرافیک مجهز گوتنبرگ را به وجود آورد.

در دهه ۳۰ استاد بهرامی تصمیم میگرد مدارج تحصیلی خود را بطور آکادمیک ادامه دهد از این رو به دانشگاه هنرهای زیبای تهران می‌رود و تا مقطع اخر رشته نقاشی و هنر تحصیلات خود را در انجا به پایان می‌رساند.

جهت خواندن اخبار درباره چهره‌ها به دسته اخبار سلبریتی و اخبار هنرمندان ترکیه مراجعه کنید. در ادامه حتما نظر خود را در خصوص این خبر برای ما کامنت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو