همه چیز درباره جراحی آرتروز گردن و درمان این بیماری

همه چیز درباره جراحی آرتروز گردن و درمان این بیماری


منبع: آرگا

5

1402/2/27

21:39


جراحی آرتروز گردن به صورت شیوه های گوناگونی انجام می شود. البته این جراحی آخرین راه حل درمان آرتروز گردن می باشد چون راه های درمانی زیادی چون دارو درمانی، حرکات ورزشی و … وجود دارد که اگر این راه حل ها جواب نداد در نهایت از جراحی استفاده می کنیم.

یکی از رایج ترین بیماری ها مربوط به گردن، آرتروز گردن است که به علت فرسایش و ساییدگی مفاصل بین مهره ها به وجود می آید. این فرسایش در حرکت سر بیماری اختلال به وجود می‌آورد و دردهای شدیدی را در قسمت گردن و عضلات آن ایجاد می‌کند. ما در این مطلب درباره جراحی آرتروز گردن و درمان این بیماری صحبت می کنیم.

 

معرفی جراحی آرتروز گردن

آشنایی با جراحی آرتروز گردن و درمان این بیماری

گردن از هفت مهره برخوردار است که وظیفه نگه داشتن سر و چرخش آن بر عهده داشته و از نخاع مراقبت می کنند. این مهره ها به وسیله مفصل هایی به یکدیگر متصل هستند. وقتی که مهره ها بر روی هم ساییده می شود مفاصل بین مهره ای دچار التهاب شده و آرتروز گردن به وجود می آید.

در این حالت بیمار با نشانه هایی چون سفتی و درد در ناحیه گردن روبرو می شود که این درد با توجه به شدت آرتروز می‌تواند حاد یا خفیف باشد. بی حسی، خواب رفتگی در عضلات بازو و ساعد و انگشتان دست از دیگر نشانه های آرتروز گردن می باشد که در موارد شدیدتر و حادتر مشکلاتی را در بلع غذا برای بیمار به وجود می آورد.

شیوه های درمانی متعددی برای آرتروز گردن وجود دارد که پزشک با توجه به شرایط بیمار و شدت درد بهترین آنها را برای بیمار در نظر می‌گیرد. در مراحل ابتدایی بیماری به طور معمول از درمان های کم تهاجمی تر مثل دارو درمانی، حرکات ورزشی، فیزیوتراپی و روش‌های نوین استفاده می شود. مقصود از این درمان‌ها تسکین درد بیمار است. اگر شیوه های کم تهاجمی پاسخگو نبود، پزشک از شیوه جراحی برای درمان بیمار کمک می گیرد که البته آخرین راه حل به شمار می رود.

حرکات ورزشی

یکی از اولین راه حل های پیشنهادی برای تسکین درد آرتروز گردن انجام حرکات ورزشی است که افزون بر تسکین درد به جلوگیری از پیشرفت آرتروز نیز کمک بسیاری می‌کند. حرکاتی که می توانید برای کاهش درد خود انجام دهید موارد زیر است:

انواع درمان آرتروز گردن

اگر در طول روز به مدت طولانی بر روی صندلی می نشیند و گردن خود را به سمت جلو خم می کنید، این حرکت را هر نیم ساعت یک بار انجام دهید. گردن خود را صاف کنید و عضلات گردن را به آرامی به سمت چپ و راست حرکت دهید. یک دست را بر روی یک طرف سر قرار داده و سر خود را به سمت ساق دست بکشید. این کار را برای هر دو طرف سر انجام دهید. بر روی صندلی بنشینید و گردن و کمر خود را به صورت عمود نگه دارید سپس کف دست خود را زیر چانه قرار داده و چانه را به سمت بالا فشار دهید در این حالت بایستی در قسمت پشت گردن خود احساس کشش داشته باشید. این حرکت را چندین بار در روز انجام دهید، اگر پس از چند روز ۲۴ گردن درد یا بی حسی شده از ادامه آن اجتناب کنید.

بر روی صندلی بنشیند و کف دست خود را بر روی پیشانی قرار دهید با دست به پیشانی فشار وارد کرده و این کار را به مدت ۳۰ ثانیه انجام دهید. به صورت چهار دست و پا قرار گیرد و به صورتی که کف دست ها و زانوها بر روی زمین باشد در این حالت پشت خود را صاف نگه داشته و به زمین نگاه کنید، سپس سر را به سمت بالا خم کرده و چانه خود را در راستای بدن تان قرار دهید. این کار را ۵ بار به هر بار حدود ۵ ثانیه انجام دهید.

در صورتی که آرتروز ندارید هم قادر هستید این حرکات را انجام دهید. در حقیقت حرکاتی که در اینجا به آنها اشاره کردیم برای تقویت عضلات گردن بسیار فایده دارد و در جلوگیری از آرتروز کمک بسیاری می‌کند.

تزریق استروئید

یکی دیگر از درمان هایی که در تسکین درد گردن تاثیر گذار است و به کاهش نشانه‌های بیماری کمک تاثیر گذاری میکند تزریق داروهای استروئیدی است. استروئید نوعی داروی ضد التهاب است که در درون مفاصل فاست تزریق می شود. این داروها درد قسمت گردن را تا مدتی برطرف کرده و به بیماری اجازه می‌دهد تا با حرکات ورزشی عضلات خود را تقویت کرده و از درد مجدد جلوگیری می‌کند.

بررسی جراحی آرتروز گردن

اوزون تراپی

اوزون گاز بی رنگ است که از خواص التهاب زدایی برخوردار بوده و به بهبود گردش خون کمک می کند. تزریق گاز اوزون در میان مفاصل گردن موجب ترمیم بافت ها و کاهش رادیکال های آزاد شده و در نتیجه التهاب ناشی از آسیب دیدگی را کاهش می‌ دهد.

انواع جراحی آرتروز

جراح آخرین راه حل درمان آرتروز گردن است و موقعی پیشنهاد می شود که شیوه‌های درمانی قبلی جواب نداده است و بیمار همچنان درد می‌کشد. افزون بر این اگر بیماری شدت پیدا کرده و نشانه عصبی از جمله ضعف و بی حسی در دستها و شانه ها را به دنبال داشته باشد، از شیوه جراحی برای برطرف کردن خطر و پیشگیری از پیشرفت بیماری استفاده میشود. جراحی آرتروز گردن شیوه‌های گوناگونی دارد که پزشک با معاینه بیمار و بررسی وضعیت جسمانی و یکی از آنها را بر می‌گزیند. جراحی آرتروز گردن موارد زیر می باشد

جراحی فیوژن

تخریب مفاصل بین مهره ها موجب ساییده شدن آنها بر روی هم می شود. در این حالت پزشک با استفاده از جراحی فیوژن یک گرافت استخوانی یا ایمپلت فلزی را در میان مهره ها قرار داده و از این راه آنها را به یکدیگر جوش می دهد. در حقیقت پزشک با این کار چندین مهره را به هم پیوند می‌دهد تا از حرکت آنها پیشگیری کند.

بررسی انواع درمان آرتروز گردن

جراحی لامینکتومی

وقتی که مهره ها دچار فرسایش و ساییدگی می‌شوند، بدن برای جلوگیری از آسیب بیشتر به مهره ها به صورت طبیعی شروع به تولید تعدادی خار استخوانی در آن قسمت می کند. این خارها در بعضی موارد به ریشه های عصبی نخاع فشار وارد می‌کند و موجب بروز علائم و نشانه‌هایی در بیمار می شوند. در این قسمت پزشک از جراحی لامینکتومی برای برداشتن لامین ها و زوائد استخوان استفاده می کند.

در این مطلب درباره آرتروز گردن صحبت کردیم و شیوه‌های درمانی این بیماری را نیز بیان کردیم. همانگونه که مشاهده کردید این بیماری شیوه‌های درمانی گوناگونی دارد که با توجه به تشخیص پزشک یکی از آنها برای بیمار در نظر گرفته می‌شود. در ابتدا شیوه های درمانی کم تهاجمی تر را به کار می برد و در صورت عدم نتیجه از شیوه جراحی برای کاهش درد و درمان قطعی آرتروز گردن استفاده می‌کند.

حال که این مطلب خاتمه یافت برای آشنایی بیشتر با مطالبی در حوزه بیماری ها بر لینک های درمان آرتروز گردن و علائم آرتروز گردن کلیک کنید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو