مراحل کاشت ایمپلنت یک روزه

4

1402/2/28

00:31


امروزه با پیشرفت فناوری و تکنولوژی، روش ‌های مختلف زیادی جهت درمان دندان های آسیب دیده افراد ارائه شده است. یکی از این روش ‌ها کاشت ایمپلنت یک روزه است. بسیاری از بیماران به دلیل شرایط و موقعیت اجتماعی خود، فرصت زیادی جهت تکمیل مراحل درمان ایمپلنت را ندارند. به همین دلیل، ایمپلنت فوری برای این گروه از بیماران، روش بسیار مناسبی می باشد.

 با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله قصد داریم به مراحل کاشت ایمپلنت یک روزه بپردازیم، پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

کاشت ایمپلنت یک روزه

روش کاشت ایمپلنت دندان، در بسیاری از موارد می ‌تواند به عنوان یک راه حل سریع و کارآمد جهت جایگزینی دندان ‌های از دست رفته، مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از روش کاشت ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یک روزه به شما اجازه می دهد که بدون انتظار چند ماهه جهت جوش خوردن ایمپلنت به استخوان، دندان آسیب دیده خود را با یک ایمپلنت جایگزین کنید. این روش برای شما کمترین تعداد مراجعه به دندانپزشک را به همراه دارد و بدون نیاز به استفاده از پروتز متحرک، مشکل دندان های خود را حل می کنید. این روش، برای بیمارانی که نسبت به درمان کاشت ایمپلنت دندانی معمولی با زمان مشکل دارند، فرصتی بسیار مناسبی جهت داشتن دندان های سالم و زیبا می باشد.

به طور کلی، در فرآیند ایمپلنت یک روزه بلافاصله پس از کشیدن دندان آسیب دیده، دندانپزشک به قرار دادن فیکسچر ایمپلنت (بخش پیچی ایمپلنت دندانی که به فک پیچ می شود)، در همان جلسه درمانی، می پردازد.

کاشت ایمپلنت در دندان جلو

کاشت ایمپلنت در دندان جلو

تفاوت ایمپلنت یک روزه با ایمپلنت معمولی

در ایمپلنت معمولی، بعد از کشیدن دندان، لازم است تا بعد از سپری شدن زمان کوتاهی و سفت شدن لثه، پایه یا فیکسچر ایمپلنت در داخل دهان قرار گیرد و سپس تاج و روکش دندان نصب شود. اما در ایمپلنت فوری، با توجه به شرایط بیمار و نظر متخصص لثه و ایمپلنت، می ‌توان پس از کشیدن دندان، در صورت داشتن شرایط لازم لثه، بلافاصله پایه یا فیکسچر ایمپلنت را در داخل لثه قرار داد. سپس بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی، تاج و روکش دندان قرار می ‌گیرد.

ایمپلنت فوری می تواند شامل جایگزینی سریع روکش نیز بلافاصله بعد از جراحی ایمپلنت باشد، که طول مدت بی دندانی در این روش بسیار کاهش پیدا می کند.

مراحل انجام کاشت ایمپلنت های یک روزه

ابتدا از همه باید توسط دندانپزشک متخصص معاینه شوید. پس از آن مدارک لازم از جمله اسکن های سه بعدی از دندان و فک خود را تهیه کرده و به پزشک ارائه دهید. از طریق این تجزیه و تحلیل عمیق از سلامت دهان و دندان شما، دندانپزشک تشخیص می دهد که آیا شما کاندید مناسبی جهت کاشت ایمپلنت فوری هستید یا خیر.

در صورت تایید پزشک، دهان شما برای جراحی کاشت ایمپلنت بی حس می شود. در این روش، در مرحله نخست با برش دادن لثه یا ایجاد سوراخ به روی لثه با پانچ، سطح استخوان فک باز می‌ شود. سپس با استفاده از دریل دندانپزشکی، سوراخ کوچکی در استخوان فک ایجاد می گردد که به تدریج با مته ‌های مختلف گسترده تر می ‌شود تا به اندازه ایمپلنت دندان برسد. در مرحله بعد، پایه ایمپلنت دندان درون سوراخ های ایجاد شده قرار می گیرد.

بعد از اتصال فیکسچر توسط وسیله ای به نام اباتمنت از ایمپلنت و لثه قالب گیری می شود تا روکش دندان مناسب برای شما ساخته ‌شود. برای ساخت این روکش، ابتدا قالب گیری بین ایمپلنت و سطح لثه انجام می ‌شود. سپس روکش، معمولا با استفاده از دستگاه‌ های دیجیتالی طراحی و ساخته می گردد و بر روی ایمپلنت نصب می‌ شود. در نهایت، لثه بسته شده و در صورت لزوم، بخیه زده می شود تا اطراف ایمپلنت را بگیرد.

مراحل کاشت ایمپلنت فوری

 پروسه کاشت ایمپلنت یک روزه

مزایای ایمپلنت فوری

از مزایای ایمپلنت فوری نسبت به روش های دیگر کاشت ایمپلنت دندانی، تقاضای بالای درمان بخصوص در دندان های جلو جهت کاهش طول مدت بی دندان، مراجعه تعداد جلسات کمتر، جلوگیری از ریسک عفونت، برطرف شدن نیاز به پروتز متحرک در طولانی مدت، ظاهر طبیعی تر دندان و بازگرداندن توانایی جویدن به بیماران، این روش بخصوص برای بیمارانی که خارج از ایران هستند و در مدت کوتاهی حضور دارند بسیار مناسب است.

 هزینه کاشت ایمپلنت های فوری

هزینه کاشت ایمپلنت یک روزه به عوامل زیر بستگی دارد:

  • تخصص دندانپزشک
  • تعداد ایمپلنت
  • جنس ایمپلنت (زیرکونیا یا تیتانیوم)
  • جنس تاج مصنوعی (تمام سرامیکی، سرامیکی فلزی و یا پلاستیکی)
  • نوع پروتز بر پایه ایمپلنت
  • تکنولوژی های مورد استفاده
  • درمان های جانبی مانند پیوند استخوان جراحی لثه و غیره

شرایط لازم جهت کاشت ایمپلنت فوری

اگر می ‌خواهید از ایمپلنت فوری استفاده کنید، ابتدا باید شرایط مورد نیاز جهت کاشت ایمپلنت معمولی را داشته باشید. به طور کلی بیمار ایده آل ایمپلنت فوری کسی است که:

  • از سلامت لثه و دهان برخوردار باشد.
  • حجم و ارتفاع استخوان فک فرد جهت کاشت ایمپلنت فوری مناسب باشد.
  • سلامت عمومی لازم برای انجام عمل جراحی دهان را داشته باشد.
  • عدم بیماری ‌های زمینه ‌ای کنترل نشده.
  • عدم دندان قروچه شدید.
  • به مدت چند هفته به ترک استعمال دخانیات بپردازد.

در صورت داشتن شرایط گفته شده، می‌ توانید ایمپلنت فوری را توسط دندانپزشک ماهر انجام دهید، اما تصمیم قطعی جهت این که آیا شما کاندید مناسبی برای انجام ایمپلنت فوری می باشید یا خیر را دندانپزشک متخصص می گیرد . توجه داشته باشید که موقعیت دندان در دهان نیز بسیار مهم است و دندانپزشک شما می ‌تواند بر اساس شرایط شما، تصمیم مناسبی برای شما بگیرد.

همچنین، در صورتی که در محل کاشت، کمبود استخوان دارید، می‌توانید این مشکل را با پیوند استخوان حل کنید. در کل، برای کاشت ایمپلنت فوری، نیاز به داشتن شرایط لازم و هماهنگی با دندانپزشک خود دارید.

نکات مهم جهت انجام ایمپلنت فوری

اولین نکته جهت انجام کاشت ایمپلنت فوری، خارج کردن بدون آسیب و ترومای دندان کاندید ایمپلنت است، سپس حفره ی دندان خارج شده باید به طور کامل پاکسازی شود تا کاندید جایگزاری فوری ایمپلنت باشد.

برای قالبگیری در روش ایمپلنت فوری باید لثه به میزان کمترین حالت دچار جراحت شود. روکشی که در پروسه درمان ایمپلنت فوری به بیمار تحویل داده می شود، یک روکش موقت می باشد که بعد از چندماه نیاز به جایگزینی با یک روکش دائمی را دارد زیرا پروسه ترمیم لثه یک پروسه زمان بر می باشد. معمولا روکش موقت در درمان ایمپلنت فوری به طور کامل در تماس با دندان ها قرار نمی گیرد تا جلو فشار بیش از حد و تداخل با پروسه جوش خوردن ایمپلنت ایجاد نکند.

کاشت ایمپلنت به صورت پانچی

کاشت ایمپلنت دندان جلو با روش فوری

نتیجه گیری

با توجه به مطالبی که در این مقاله گفته شد و پرطرفدار بودن درمان ایمپلنت فوری، به این نکته حتما توجه داشته باشید که موفقیت کاشت ایمپلنت یک روزه به مهارت و تخصص جراح دندانپزشکی که این عمل را انجام می دهد وابسته می باشد. بنابراین سعی کنید به مراکز معتبر مراجعه کنید.

مرکز تخصصی کاشت ایمپلنت دکتر نوربخش نیز یکی از مراجع معتبر و با تجربه در زمینه کاشت ایمپلنت است. در صورت نیاز به مشاوره و دریافت خدمات در این زمینه، می‌ توانید با این مرکز تماس بگیرید و از خدمات حرفه ‌ای آن استفاده کنید. این مرکز با تکیه بر تجربه و تخصص بالای پزشکان و همچنین استفاده از تجهیزات پزشکی مدرن، به بیماران خدماتی با کیفیت بسیار بالا در زمینه کاشت ایمپلنت، ارائه می ‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو