روستای زیبد یکی از روستاهای دیدنی استان خراسان رضوی است

منبع: همگردی

3

1402/2/28

08:31


ایسنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، روستای زیبد یکی از روستاهای دیدنی استان خراسان رضوی است.

به گفته باستان شناسان و به گواه مستندات تاریخی، گناباد و دهستان زیبد از جمله مناطق کهن و زندگی ساز بوده است، زیرا گناباد اولین خواستگاه تمدن قناتی بود. همچنین یکی از مهمترین رویدادهای شاهنامه فردوسی یعنی جنگ دوازده رخ در دشت گناباد و مجاور روستای زیبد به وقوع پیوسته است؛ جنگی که پیروزی در آن برای ایرانیان بسیار حائز اهمیت بوده، چرا که با پیروزی در این جنگ ایرانیان برای همیشه از شر تورانیان خلاص شدند.

روستای زیبد به دلیل اینکه اردوگاه لشکر ایران بوده و کیخسرو نیز در آنجا اقامت داشته ، به لحاظ تاریخی بسیار حائز اهمیت است و علاوه بر آن، قلعه تاریخی روستای زیبد، قلعه شهاب و روستای درصوفه یک مثلث تاریخی بسیار مهم در دهستان زیبد گناباد هست که آبستن رویدادهای تاریخی بسیار باارزشی بوده است. قلعه زیبد یکی از قلعه های تاریخی مهم منطقه بوده که در جنوب غربی زیبد و روی یک تپه به ارتفاع حدود 25 متر قرار دارد.

دسترسی به قلعه برخلاف بیشتر قلعه های اسماعیلیه سهل و آسان است اما ساختار و تاسیسات دفاعی آن دلالت بر اهمیت آن دارد. در مجاورت روستای زیبد و در روستای درصوفه هم عارضه ای ایوان مانند در دره سرسبزی وجود دارد که به درصوفه معروف بوده و بنا به مستنداتی، آرامگاه پیران ویسه در این محل واقع شده است. این ایوان اگرچه طبیعی به نظر می رسد اما نمای ظاهری آن شباهت زیادی به ایوان های دوره ساسانیان و بخصوص ایوان طاق بستان در کرمانشاه دارد.

در مغرب تنگل زیبد و حدود 5 کیلومتری روستای زیبد یک قله منفرد و مخروطی بچشم میخورد. قله شاه نشین (قلعه شهاب) نیز مانند قلعه زیبد یک بنای ساسانی به نظر می رسد، زیرا بر فراز یک قله منفرد و رفیع و صعب العبور واقع در کنار راهی که قلب فلات ایران را به قسمت های شرقی آن مربوط میکرده، ساخته شده است. این قله هم از نظر سوق الجیشی و هم از نظر سیاسی اهمیت زیادی داشت. شواهد فراوانی نشان می دهد که این قلعه برای مدت طولانی اقامتگاه فردی بسیار مهم و بنا به روایاتی اقامتگاه یزدگرد سوم بوده است، زیرا تنها سکونت یک امپراطور مانند یزدگرد سوم می تواند ساخت این بناهای مستحکم را در قله مرتفع سخت و دور افتاده توجیه کند.

روستای زیبد در 20 کیلومتری جنوب غربی شهرستان گناباد واقع شده و قلعه تاریخی آن هم در تاریخ 11 دی 1380 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عکس از: زهره رضانژاد

روستای زیبد یکی از روستاهای دیدنی استان خراسان رضوی است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو