روز جهانی موزه و میراث فرهنگی | آینه عبرت تاریخ

روز جهانی موزه و میراث فرهنگی | آینه عبرت تاریخ


منبع: همگردی

3

1402/2/28

09:30


موزه، آینه ای است که گذشتگان در آن برای ما با زبان بی زبانی داستانهای زندگی را تعریف می کنند. موزه از آن جهت برای آدمیان ارزشمند بوده است که اجازه نمی دهد تا مردم تاریخی را تکرار نمایند که زندگیشان را دچار دستخوش های ناگوار نمود. براساس مقاله روز جهانی موزه و میراث فرهنگی چه روزی است باید بدانید که از این رو، به پاس این ارزش بزرگ روزی را به عنوان روز جهانی موزه و میراث فرهنگی قرار دادند که در این روز، تمامی موزه های ایران رایگان در معرض دید عموم قرار می گیرند. براساس بزرگداشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی باید بدانید که موزه ها دسته بندی های مختلفی دارند که کاخ موزه، باغ موزه، موزه هنرهای معاصر، موزه های حیات وحش، موزه های طبیعی برخی از این دسته بندی ها هستند.

مثل اکثر کشورهای دنیا مشهورترین موزه های ایران هم در پایتخت قرار دارند. موزه های تهران جز پربازدیدترین ها بوده و هر روز آمار گردشگران خارجی و داخلی آنها افزایش می یابد؛ موزه هایی از جمله موزه هنرهای معاصر تهران، کاخ موزه نیاوران، کاخ موزه سعدآباد، موزه آبگینه، باغ موزه هنر ایرانی.

روز جهانی موزه و میراث فرهنگی

موزه چیست؟

موزه در اصل، الهه ای یونانی بود که برای گرامیداشتش در آتن عبادتگاهی بر روی تپه ای به همین نام ساخته شد. در واقع، آنجا معبد خدایان هنر و موسیقی بود که بعدها فرانسویان کلمه Musee را از آن گرفتند که به معنای مکانی بزرگ برای نمایش آثار باستانی، صنعتی و چیزهای گرانبهاست. بنابراین، وقتی برای اولین بار شهر آکسفورد اقدام به گشایش مکانی برای نمایش آثار تاریخی و باستانی نمود، نام آن را موزه آشمولین گذاشت. آشمولین اولین موزه ای بود که آثاری از مشرق زمین را در خود جای داد و به نمایش گذاشت.

اولین موزه آسیایی نیز در لنینگراد افتتاح شد. در سال 1977 و در دوازدهمین مجمع عمومی کمیته بین المللی موزه ها یا ایکوم، تصمیم بر این شد که روز 18 می به نام روز بین المللی موزه ها نامگذاری شود. این روز در ایران مصادف با 28 یا 29 اردیبهشت است و به همین دلیل، هرساله در این دو روز بازدید از تمامی موزه ها، کاخ موزه ها، باغ موزه ها و سایر اماکن تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی رایگان هست.

موزه چیست؟

موزه های تهران

با هم تصاویر چند نمونه از موزه هایی که جز معروف ترین دیدنی های تهران هستند را می بینیم.

موزه های تهران

موزه های تهران 2

موزه های تهران 3

موزه های تهران 4

موزه های تهران 5

موزه های تهران 6

موزه های تهران 7

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو