روشی جدید برای درمان افسردگی

3

1402/2/28

10:45


اختلال عاطفی یا افسردگی فصلی، نوعی افسردگی است که در یک الگوی فصلی ظاهر شده و سپس ناپدید می شود. علت دقیق این پدیده هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما مطالعات متعددی نشان می دهد: این افسردگی اغلب با کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید در روزهای تاریک مرتبط است.

روشی جدید برای درمان افسردگی

به گزارش بهداشت نیوز، محققان طی مطالعات جدید خود دریافتند: استفاده از یک جعبه نوری به نام لامپ SAD می تواند به کنترل افسردگی کمک کند. این لامپ ها نور بسیار تندی را برای شبیه سازی نور خورشید تولید می کنند. تصور می شود که قرار گرفتن در معرض این نور، مغز شما را تشویق می کند تا ترشح ملاتونین (هورمونی که باعث خواب آلودگی ما می شود) را کاهش دهد.

به گفته پژوهشگران، نور درمانی با کاهش خستگی به صورت کوتاه مدت همراه است با این حال، در سال ۲۰۱۹، شبکه تحقیقات مستقل جهانی که بررسی‌های آن استاندارد طلایی برای تحقیقات در نظر گرفته می‌شود، نتایج یک مرور سیستماتیک از نور درمانی برای افسردگی منتشر کرده و به این نتیجه رسید که شواهد در مورد اینکه آیا نور درمانی از افسردگی زمستانی جلوگیری می‌ کند، بسیار پایین است.

با این حال، برخی از مطالعات جدید نشان داده اند که نور درمانی برای درمان افسردگی فصلی، به ویژه در ساعات اول صبح، موثر است. به گزارش سیناپرس، مشاهده تاثیرات این روش ممکن است چند هفته طول بکشد.

خوشبختانه این روش بی ضرر بوده و ارزان است و به همین دلیل اکثر مردم می توانند با خیال راحت از آن استفاده کنند. لایت باکس های توصیه شده برای کنترل افسردگی به روش تابش نور، دارای فیلترهایی هستند که اشعه های مضر فرابنفش را حذف می کنند، بنابراین خطر آسیب پوست یا چشم برای اکثر افراد وجود ندارد، اما توصیه می شود قبل از نور درمانی مطمئن شوید جعبه نوری را انتخاب کرده اید که از نظر پزشکی برای درمان افسردگی تایید شده باشد.

عوارض جانبی این روش درمانی بسیار نادر است  اما برخی از این عوارض عبارتند از بی قراری یا تحریک پذیری، سردرد، خستگی چشم، مشکلات خواب و تاری دید. به همین دلیل توصیه می شود از این روش در ساعات پایانی روز استفاده نشود.

به گزارش سیناپرس، اگر بیماری چشمی دارید یا داروهای دیگری مانند برخی از آنتی بیوتیک ها مصرف می کنید که ممکن است شما را به نور حساس کند، باید مراقب استفاده از این روش باشید.

نظرات


تصویری


ویدئو