6 پروژه ارتباطی و فیبر نوری با حضور رئیس جمهور افتتاح شد

منبع: تکراتو

5

1402/2/28

13:33


با حضور رئیس‌جمهور کشور در آیین روز جهانی ارتباطات، 6 پروژه ارتباطی و فیبر نوری افتتاح شد. پروژه توسعه فیبر نوری هم‌اکنون برای 3 میلیون خانوار در دسترس است.

6 پروژه ارتباطی و فیبر نوری با حضور رئیس جمهور افتتاح شد

با حضور رئیس‌جمهور کشور در آیین روز جهانی ارتباطات، 6 پروژه ارتباطی و فیبر نوری افتتاح شد. پروژه توسعه فیبر نوری هم‌اکنون برای 3 میلیون خانوار در دسترس است.

6 پروژه ارتباطی و فیبر نوری با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات افتتاح شد. پروژه ارائه اینترنت پرسرعت بر بستر فیبر نوری آغاز شده است و هم‌اکنون طبق آخرین آماری که توسط زارع‌پور عنوان شده، 3 میلیون خانوار از فیبر نوری استفاده می‌کنند.

البته اولین طرحی که در این مراسم ویژه افتتاح شد، پنجره ملی خدمات هوشمند بود که با اعتباری 25 میلیارد تومانی راه‌اندازی شده است. همچنین در این مراسم FTTX یا همان اینترنت پرسرعت از طریق فیبر نوری ایرانسل و آسیاتک نیز افتتاح شده است که به‌زودی طیف وسیعی از کاربران می‌توانند از این فناوری بهره‌مند شوند.

بیشتر بخوانید: وزیر ارتباطات از اتصال 35 درصد مدارس به فیبر نوری تا پایان 1402 خبر داد

افتتاح 6 پروژه ارتباطی و فیبر نوری توسط رئیس‌جمهور انجام شد

با افتتاح این پروژه تمامی خدمات دولت به مردم از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه می‌شود. بر اساس ارزیابی‌ها تا کنون بیش از ۹۵ درصد دستگاه‌ها به پنجره واحد متصل شده و بیش از ۲۷۰۰ خدمت با یک بار احراز هویت در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ باید تا پایان امسال ۱۰۰ درصد خدمات دولت از طریق این پنجره به مردم ارائه شود که ۲۰ درصد آن به صورت هوشمند و بدون نیاز به ارائه مدرک و مراجعه برای انجام استعلامات انجام خواهد شد.

دومین پروژه‌ای که امروز فاز نخست آن به بهره برداری رسید، ایجاد 3 میلیون پوشش فیبرنوری در طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها موسوم به FTTX بود.

اجرای این پروژه هم اکنون در ۱۹ استان و بیش از ۶۰ شهرستان آغاز شده و تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان برای احداث آن هزینه شده است.

افتتاح 6 پروژه ارتباطی و فیبر نوری توسط رئیس‌جمهور انجام شد

این طرح برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور در حوزه‌های ثابت و همراه از سال گذشته آغاز شده و قرار است تا پایان دولت سیزدهم، ۲۰ میلیون خانوار تحت پوشش این شبکه پرسرعت ارتباطی قرار گیرند.

توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبر نوری اصلی‌ترین پروژه توسعه‌ای وزارت ارتباطات در سال جاری نیز به شمار می‌رود.

پروژه اتصال فیبر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک به سرزمین اصلی و هندورابی به کیش، یکی دیگر از پروژه‌هایی بود که امروز توسط رئیس‌جمهور با اعتباری بیش از ۱۷۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

این پروژه برای بهبود برقراری ارتباطات بین جزایر ایران در خلیج فارس و سرزمین اصلی اجرا شده است و با اجرای این پروژه ارتباطات بین این جزایر با سرعت و کیفیت بالاتری برقرار می‌شود.

در این پروژه با استفاده از ظرفیت و توان بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان، بیش از ۱۵۴ کیلومتر فیبرکشی دریایی انجام شده است.

همچنین اتصال ۴ هزار روستای جدید بالای بیست خانوار به شبکه ملی اطلاعات از ابتدای دولت سیزدهم با هزینه‌ای بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، یکی دیگر از پروژه‌هایی بود که امروز رونمایی شد. این پروژه با هدف توسعه بسترهای ارتباطی در کشور از طریق اتصال روستاها و نقاط کمتر توسعه‌یافته به شبکه ملی اطلاعات اجرا شده است.

از دیگر پروژه‌های افتتاح شده امروز می‌توان از افتتاح و بهره‌برداری از فاز نخست توسعه ظرفیت شبکه زیرساخت کشور نام برد که با استفاده از توانمندی تولید داخل با اعتباری بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان به سرانجام رسیده است.

این طرح به‌منظور توسعه و ارتقای پایداری شبکه زیرساخت مادر مخابراتی کشور و تامین نیازمندی‌های آینده کشور، برای نخستین بار با استفاده از توانمندی تولیدکنندگان داخلی و به میزان ۲۰ ترابیت بر ثانیه آغاز شده است که امروز فاز نخست آن با ظرفیت ۱۲ ترابیت بر ثانیه افتتاح شد.

آخرین پروژه‌ای که امروز افتتاح شد نیز سامانه رضایت‌سنجی کارکنان دولت بود که به دستور رئیس‌جمهوری و با هدف اخذ نظر مردم و دریافت بازخورد نظرات آنها از خدمات کارکنان دولت با اعتبار ۵ میلیارد تومانی به بهره‌برداری رسید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در این مراسم با اعلام اینکه ۹۵ درصد دستگاه‌های اجرایی کشور ۵۰ درصد خدمات خود را از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه می‌دهند، گفت: «از طریق این پروژه ۳ هزار خدمت به مردم به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود.»

افتتاح 6 پروژه ارتباطی و فیبر نوری توسط رئیس‌جمهور انجام شد

افتتاح 6 پروژه ارتباطی و فیبر نوری

زارع‌پور اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به اینترنت را پروژه بعدی که در این مراسم افتتاح می‌شود، عنوان کرد و گفت:

در ابتدای دولت سیزدهم حدود ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به اینترنت پرسرعت دسترسی داشتند و امروز این عدد به ۹۲ درصد رسیده است. امروز در این مراسم چهار هزار و ۱۲ روستا را به اینترنت پرسرعت و شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

وی گفت: «۲۰ درصد باقی‌مانده روستاهای سخت هستند و در مناطق صعب‌العبور و کوهستانی قرار دارند و بعضاً نیاز است برای یک روستا ۵۰ کیلومتر فیبرنوری یا ارتباطات بی‌سیم کشیده شود تا بتوانیم ارتباطات را به آنجا برسانیم.»

وزیر ارتباطات ادامه داد:

این اقدمات حاصل کار همکاران ما در اپراتورهای سیار است که به صورت شبانه‌روزی مشغول فعالیت و تلاش هستند تا بتوانیم در سال جاری تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ملی اطلاعات متصل کنیم و پس از آن به دنبال اتصال روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار برویم.

زارع‌پور همچنین خاطرنشان کرد: «در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، آذربایجان شرقی و غربی و خراسان جنوبی که نیاز بیشتری به اتصال روستایی‌شان داشتند، فعالیت خود را متمرکز کردیم. بیشترین پیگیری در خصوص اتصال روستاها به اینترنت از سوی نمایندگان مجلس انجام می‌شود و بنده نیز هر بار به آن‌ها می‌گویم من وزیر تمام ارتباطات تمام کشور هستم و وظیفه من این است که روستاها را به اینترنت متصل کنم، اما کارمان را از جایی شروع می‌کنیم که درصد اتصال در آنها کمتر است.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ افتتاح 6 پروژه ارتباطی و فیبر نوری توسط رئیس‌جمهور چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو