هفتمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین در پارک ولایت یاسوج شروع شد

منبع: همگردی

5

1402/2/28

13:39


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، هفتمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین در پارک ولایت یاسوج شروع شد.

عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه عشایر پرافتخار شناسنامه ایران بزرگ هستند، گفت: کوچ یک رویداد زیبا و برجسته انسانی است در کوچ و در حرکت عشایر بسیاری از فضیلت های انسانی را می توانیم ببینیم، کسانی که می خواهند از کوچ عشایر درس بگیرند.

وی افزود: امروز مدیریت پیشرفته در دنیا معتقد است که سازمان ها با محیطشان شناخته می شوند و سازمانی موفق است که محیطش را خوب بشناسید و متناسب با شرایط آن را تغییر دهد، کوچ عشایر مصداق بارز محیط شناسی است.

ضرغامی اظهار کرد: وقتی حرکت می کنیم تحول همراه با تحمل و سختی است این دو همواره با هم هستند و اگر کسی تصور کرد می تواند تحول ایجاد کند بدون اینکه تحمل کند به بیراهه رفته است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: در ایل بهترین سازماندهی و تقسیم کار صورت می گیرد و هیچکس در جریان کوچ بیکار نیست و همه کار می کنند که این برای یکجانشین ها و شهرنشین ها و کلانشهرها بهترین درس است که برای یک کار ارزشمند باید تقسیم کار صورت گیرد.

ضرغامی تصریح کرد: در کوچ همه تلاش می کنند با هم باشند اگر کوچ انجام می گیرد و ایل حرکت می کند از دام بیمار تا پیرزن و پیرمرد همه باید با هم بروند، زیرا ایل دسته جمعی است و به بزرگترهایش احترام میگذارد.

وی ادامه داد: ایل ستون و محور دارد و اینها برای دنیای بی هویت امروز و برای کسانی که یکسان سازی را می خواهند تحمیل کنند درس است، آداب و رسوم ایل سبب پایداری فرهنگ می شود.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد: سومین نکته استفاده از همه داشته ها است در مدیریت امروز امکانات، چه سخت افزاری و چه نرم افزاری مورد بی مهری قرار می گیرند اما ایل و کوچ به ما می آموزد که از همه چیز باید بهترین استفاده را کنیم.

ضرغامی تاکید کرد: کوچ وقتی انجام می شود و ایل راه می افتد، از تجهیزات بسیار ابتدایی بهترین و مؤثرترین و بزرگترین استفاده صورت می گیرد و دانش و مهارت استفاده از این تجهیزات ابتدایی وجود دارد که اینها برای یکجانشینی که باعث شده محیط زیست و منابع از بین برود، درس بزرگی است.

وی اظهار کرد: عشایر ایران از عشایر بویراحمدی گرفته تا عشایر قشقایی و عشایر دیگر نقاط کشور باعث حفظ هویت و فرهنگ ملی ما و مایه افتخار هستند.

همچنین سید علی احمدزاده، استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این مراسم گفت: جشنواره ملی فرهنگ عشایر «کوچ» در معرفی سنت های عشایری تأثیر بسزایی دارد.

وی افزود: گسترش چنین جشنواره هایی در تمام شهرستان ها ضروری است.

احمدزاده بر امید بخشی به جامعه تاکید و اظهار کرد: تعامل دستگاهی برای برگزاری جشنواره هایی مانند کوچ عشایر قابل تقدیر است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: نقش برنامه های فرهنگی و جشنواره ها را در معرفی ظرفیتهای استان محسوس دانست.

سعید طالبی پور، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این مراسم ضمن تقدیر از حضور وزیر میراث فرهنگی گفت: یکی از مهمترین ظرفیتهای استان ما بحث گردشگری عشایری و روستایی است.

وی افزود: ظرفیت های گردشگری می تواند استان کهگیلویه و بویراحمد را از بن بست خارج کند، در دولت سیزدهم اقدامات خوب و موثری را در استان شاهد بودیم، اما با توجه به اینکه استعدادها و ظرفیت های بالقوه ای داریم، جا دارد بیش از این کار و توجه شود، انتظار داریم همچون گذشته از سوی وزارت میراث فرهنگی حمایت ویژه شویم تا بتوانیم قطب گردشگری عشایری شویم.

گفتنی است که در این جشنواره 100 غرفه صنایع دستی، لباسهای محلی، سوغات محلی، غذاهای محلی و آواها و نواهای 15 استان کشور را در معرض دید عموم مردم قرار داده است.

این جشنواره چهار روزه است و برنامه های این جشنواره هر شب پس از اذان مغرب و عشاء آغاز می شوند.

هفتمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین در پارک ولایت یاسوج شروع شد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو