باغ تالار و عمارت کوشک نیاسر یکی از دیدنی های استان اصفهان است

منبع: همگردی

3

1402/2/28

14:32


سیری در ایران/ براساس گزارش های بدست رسیده، باغ تالار و عمارت کوشک نیاسر یکی از دیدنی های استان اصفهان است.

باغ تالار و عمارت کوشک نیاسر از آثار جالب و دیدنی شهر نیاسر بوده که درختان کهنسال و بس رفیع آن زبانزد خاص و عام هستند. در این باغ قدیمی و زیبا آب چشمه اسکندریه جاریست و به آبشار منتهی می گردد. درختان آن از این آب سیراب می شوند. عمارتی هم بسیار زیبا و بدیع بنا نهاده شده که به کوشک تالار معروف است. این عمارت و بنای تاریخی که رو به ویرانی بود، به همت شهرداری و همکاری مسئولین ذیربط مرمت شده و آماده بازدید هست.

هسته اولیه باغ در زمان اسکندر اول بوجود آمده و بعدها این باغ در تملک مرحوم عبدالرزاق خان کاشی درآمد و سپس مرحوم محمد حسین خان ملک الشعرای کاشانی آن را مالک شد. بعد از فوت او، عالی جاه میرزا ابوالقاسم خان که عموزاده ملک الشعرای بهار است، آن باغ را آباد کرد. بدین ترتیب با بخشیده شدن باغ توسط فتحعلی شاه به صبای کاشانی، باغ تالار به دست خاندان صبای کاشانی می افتد. از زمان رضا شاه تا اوایل انقلاب اسلامی آخرین مالکین خصوصی باغ تالار و کوشک آن خاندان ضرابی ها بوده اند. در سنوات اخیر باغ تالار از ورثه خاندان ضرابی خریداری شد و به صورت یک مکان عمومی درآمد که زیر نظر شهرداری نیاسر اداره و سازماندهی می شود.

در ضمن، کوشک واقع شده در آن با توجه به شیوه ساخت و نحوه پوشش دورها دارای قدمت قاجاری است. ولی بر روی ویرانه های بنای دیگری بنا شد.

باغ تالار و عمارت کوشک نیاسر یکی از دیدنی های استان اصفهان است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو