شگفتانه ویژه دولت برای زنان خانه دار | حق بیمه زنان خانه دار رایگان شد؟

3

1402/2/28

14:48


شگفتانه ویژه دولت برای زنان خانه دار | حق بیمه زنان خانه دار رایگان شد؟

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح بیمه زنان خانه‌دار، یکی از برنامه‌هایی است که مبتنی بر مطالبات زنان در زمینه حمایت‌های اجتماعی مطرح شد. طرح بیمه زنان خانه دار پس از نظارت‌های لازم قرار است به زودی اجرایی شود. بانوان خانه‌دار در گذر زمان به انواع و اقسام بیماری‌ها و حوادث دچار می‌شوند. پس داشتن بیمه زنان خانه‌دار برای آن‌ها اهمیت ویژ‌ه‌ای دارد. زنان خانه دار می‌بایست برای داشتن بیمه زنان خانه دار  پس از عقد قرارداد از خدمات و مزایای بیمه تامین اجتماعی مورد نظر استفاده کنید.در ادامه به آخرین خبر از طرح بیمه زنان خانه دار می پردازیم.

رئیس اداره امور بیمه‌شدگان تامین اجتماعی استان کرمانشاه به تشریح جزئیات بیمه زنان خانه‌دار و شرایط آن پرداخت.

حیدر ملکی رئیس اداره امور بیمه‌شدگان تامین اجتماعی استان کرمانشاه با اشاره به سیاست تامین اجتماعی برای افزایش پوشش بیمه‌های اختیاری، زنان خانه‌دار را از مهمترین اقشار هدف اعلام کرد که می‌توانند با پرداخت حق بیمه ماهیانه از خدمات بیمه تامین اجتماعی برخوردار شوند.

وی شرط سنی را مهمترین لازمه بیمه شدن زنان خانه‌دار اعلام کرد که در محدوده سنی ۱۸ تا ۵۰ سال است.

رئیس اداره امور بیمه‌شدگان تامین اجتماعی استان کرمانشاه درباره زنان خانه‌داری که سن زیر ۱۸ سال دارند نیز یادآور شد: برای محدوده سنی ۱۵ تا ۱۸ سال با داشتن گواهی رشد از مراجع قضایی، امکان برقراری بیمه تامین اجتماعی وجود دارد.

ملکی اضافه کرد: برای زنانی که بیش از ۵۰ سال سن دارند چنانچه به ازاء هر سال سنِ بیشتر، سابقه پرداخت حق بیمه را در گذشته داشتند باشند، امکان برخورداری از بیمه تامین اجتماعی وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه برقراری بیمه تامین اجتماعی برای زنان خانه‌دار هیچ منافاتی با بیمه همسران آن‌ها ندارد، گفت: زنان می‌توانند در حالیکه خود بیمه هستند، از خدمات درمان بیمه همسرشان استفاده کنند.

به گفته رئیس اداره امور بیمه‌شدگان تامین اجتماعی استان کرمانشاه، اگر یک زن خانه‌دار بازنشسته شود و مستمری دریافت کند و همسر وی فوت شود، می‌تواند به صورت همزمان مستمری همسرش را هم بگیرد.

ملکی با بیان اینکه بیمه زنان خانه‌دار مانند سایر بیمه‌های اختیاری تامین اجتماعی سه سطح شامل ۱۲ درصد (پرداخت مستمری بازنشستگی تا قبل از فوت)، ۱۴ درصد (پرداخت مستمری بازنشستگی قبل و بعد از فوت) و ۱۸ درصد (پرداخت مستمری بازنشستگی قبل و بعد از فوت و از کار افتادگی) را دارد، عنوان کرد: میزان پرداختی برای بیمه ۱۲ درصدی در ماه‌های ۳۱ روزه معادل ۶۵۸ هزار تومان، برای بیمه ۱۴ درصدی ۷۶۸ هزار تومان و برای بیمه ۱۸ درصدی ۹۸۷ هزار تومان در ماه است.

وی اضافه کرد: بیمه زنان خانه‌دار مانند سایر انواع بیمه‌های اختیاری تامین اجتماعی مشمول غرامت دستمزد دوران بارداری، غرامت دستمزد ایام بیماری و ... نیست و تنها خدمات بلندمدت از جمله بازنشستگی را شامل می‌شود.

ملکی از اهمیت بیمه زنان خانه‌دار یاد کرد که نوعی پس انداز برای آینده آن‌ها است و عنوان کرد: داشتن مستمری برای دوران بازنشستگی زنان خانه‌دار، به افزایش رفاه اجتماعی آن‌ها کمک بسزایی خواهد کرد .

بیمه زنان خانه دار

​بیمه تامین اجتماعی، گسترده‌ترین پوشش بیمه‌ای کشورمان است و گروه‌های مختلف اعم از دانشجویان، کارگران فصلی و ساختمانی، زنان خانه‌دار و … می‌توانند با پرداخت حق بیمه ماهیانه به سازمان تأمین اجتماعی از خدمات بازنشستگی و… تامین اجتماعی بهره ببرند.

بیمه زنان خانه دار تامین اجتماعی نیز یکی از همین پوشش‌های بیمه‌‌ای تامین اجتماعی محسوب می‌شود. این بیمه مخصوص زنان خانه‌دار در رده‌های سنی مختلف است. همانطور که می‌دانید بانوان خانه‌دار در گذر زمان به انواع و اقسام بیماری‌ها و حوادث دچار می‌شوند. پس داشتن بیمه تامین اجتماعی زنان خانه‌دار برای آن‌ها اهمیت ویژ‌ه‌ای دارد.

زنان خانه‌دار می‌توانند بر اساس سه نرخ ۱۲ درصد خدمات بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی، نرخ ۱۴ درصد خدمات بازنشستگی و فوت (قبل و بعد از بازنشستگی) نرخ ۱۸ درصد خدمات بازنشستگی، فوت (قبل و بعد از سن بازنشستگی و ازکارافتادگی) بهره‌مند شوند.

شرایط پرداخت حق بیمه ۱۲ درصدی:

اگر زنان خانه دار بیمه شده  قبل از بازنشستگی فوت کند، مستمری به خانواده فرد مذکور داده نمی‌شود اما اگر بعد از بازنشستگی فوت کند، مستمری آن فرد به خانواده‌اش داده می‌شود.

شرایط پرداخت حق بیمه ۱۴ درصدی:

در این مورد چه فرد قبل از بازنشستگی فوت کند چه بعد از آن در هر صورت مستمری به خانواده‌اش داده می‌شود.

شرایط پرداخت حق بیمه ۱۸ درصدی:

در این مورد علاوه بر اینکه چه فرد قبل از بازنشستگی فوت کند چه بعد از آن در هر صورت مستمری به خانواده‌اش داده می‌شود، تحت پوشش ازکارافتادگی و خدمات درمانی نیز قرار می‌گیرد.

قوانین بیمه برای زنان خانه‌داری که کمتر از ۵۰ و بیشتر از ۱۸ سال سن دارند می‌توانند از بیمه اشاره شده بهره‌مند شوند همچنین اگر سن فرد هنگام بستن قرارداد بیش از ۵۰ سال باشد، در صورتی درخواست آن پذیرفته می‌شود که به معادل هر سال سن مازاد بر ۵۰ سال دارای سابقه پرداخت حق بیمه قبلی باشد.

به طور مثال: در صورتی که متقاضی ۵۴ سال سن در زمان درخواست قرارداد بیمه داشته باشد باید دارای ۴ سال سابقه پرداخت حق بیمه قبلی باشد. در صورتی که قبل از انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه‌دار سابقه بیمه داشته باشد، تمام سوابق قبلی نیز هنگام بازنشستگی برای شما در نظر گرفته می‌شود.

در بیمه زنان خانه‌دار افراد واجد شرایط در این نوع از بیمه می‌توانند با داشتن ۵۵ سال سن تمام و ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه از بازنشستگی و دریافت مستمری سازمان تامین اجتماعی بهره‌مند شوند.

متقاضی بیمه زنان خانه‌دار در صورتی که پدر خانواده فاقد پوشش بیمه‌ای باشد، می‌تواند با پرداخت حق سرانه درمان، فرزندان خود را بیمه درمانی کند. در بیمه زنان خانه‌دار، فرانشیز بیمه برای خدمات درمانی بستری ۱۰ درصد و برای خدمات پزشکی سرپایی ۳۰ درصد است.

نحوه محاسبه مبلغ بیمه زنان خانه‌دار

مبلغ حق بیمه یک‌ ماهه = نرخ انتخابی سهم بیمه شده (مدت یک ماه ۳۱ و ۳۰ روزه) حداقل دستمزد روزانه در سال مورد نظر محاسبه می‌شود.

همچنین متقاضیان می‌توانند برای پوشش بیمه زنان خانه‌دار می‌توانند به یکی از کارگزاری‌های مجاز بیمه‌ تامین اجتماعی در شهر محل سکونت خود و یا از طریق اینترنت و سایت https://eservices.tamin.ir/  مراجعه نسبت به ثبت‌نام بیمه زنان خانه‌دار اقدام کنند.

مدارک لازم برای بیمه تامین اجتماعی زنان خانه‌دار عبارتند از : شناسنامه و کپی از تمامی صفحات آن ،کارت ملی و کپی از آن، یک قطعه عکس سه در چهار و پر کردن فرم مربوط به بیمه زنان خانه‌دار.

اگر خانم خانه‌دار هستید یا مدت زمانی مشغول به کار بوده و حتی سابقه پرداخت حق بیمه هم دارید، می‌توانید به دو صورت حضوری و مراجعه به کارگزاری‌های تامین اجتماعی اقدام به ثبت‌نام کنید.

بعد از ورود به سایت، از طریق منوی بالا، روی «بیمه‌شدگان» وارد بخش بیمه‌شدگان خاص شوید و بعد روی انعقاد قرارداد زنان خانه‌دار و دختران کلیک کنید. بعد از آن می‌توانید ثبت‌نام کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو