درخواست حمایت مردمی هاناپ ؛ استارتاپ تخصصی ناشنوایان در نتیجه محدودیت‌های اینترنتی در ورطه ورشکستگی افتاده است!

منبع: تکراتو

7

1402/2/28

16:00


با وقوع فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی در کشور، بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی نوپا با مشکلاتی عدیده مواجه شدند. در همین راستا حالا شاهد انتشار درخواست حمایت مردمی هاناپ به عنوان استارتاپ تخصصی ناشنوایان هستیم.

درخواست حمایت مردمی هاناپ ؛ استارتاپ تخصصی ناشنوایان در نتیجه محدودیت‌های اینترنتی در ورطه ورشکستگی افتاده است!

با وقوع فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی در کشور، بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی نوپا با مشکلاتی عدیده مواجه شدند. در همین راستا حالا شاهد انتشار درخواست حمایت مردمی هاناپ به عنوان استارتاپ تخصصی ناشنوایان هستیم.

«هاناپ» به‌عنوان استارتاپی که بنیان‌گذارش آن را ابزاری در راستای حمایت اجتماعی از افراد ناشنوا می‌داند، 6 ماه است که فعالیتش متوقف شده.

«حمیدرضا محترم»، بنیان‌گذار و مدیرعامل استارتاپ هاناپ، با بیان اینکه به‌دلیل سرعت کم اینترنت و اختلالات روزمره در شبکه و همچنین مشکلات مالی، سرور «هاناپ» قطع است، با اشاره به عدم همکاری نهادهای مرتبط، از بهزیستی تا معاونت علمی و پژوهشی، در راستای توسعه این پلتفرم گفت هاناپ یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی است که نیاز روزمره زندگی افراد کم‌شنوا و ناشنوا را پاسخ می‌دهد.

درخواست حمایت مردمی هاناپ

اختلال در سرعت اینترنت، افزایش قیمت سرور و به‌طور کلی افزایش هزینه‌ها در همه ابعاد حوزه فناوری تا جایی پیش رفته است که «هاناپ» به‌عنوان استارتاپی که بنیان‌گذارش آن را ابزاری در راستای حمایت اجتماعی از افراد ناشنوا می‌داند، نه‌تنها توسعه پیدا نکند، بلکه فعالیتش متوقف شود.

بنیان‌گذار استارتاپ هاناپ با اشاره به اینکه درحال‌حاضر به‌دلیل سرعت کم اینترنت ایران و همچنین مسائل مالی، سرور هاناپ قطع است، گفت: «خانواده ناشنوایان زیادی هر روز با ما تماس می‌گیرند و درباره قطعی سرویس ابراز ناراحتی می‌کنند.»

محترم با تأکید بر ضرورت نیاز استفاده از این پلتفرم برای ناشنوایان و کم‌شنوایان گفت: «ما مثل همیشه در تلاش هستیم که مشکلات این عزیزان را حل کنیم، ولی این‌بار به کمک خیرین برای این قدم نیاز داریم.»

درخواست حمایت مردمی هاناپ

دعوت از خیرین و انجمن‌های مردم نهاد برای بقای یک استارتاپ خیلی معمول نیست. استارتاپ براساس برنامه‌های تدوین‌شده پیش می‌رود و درصورت پذیرش از سوی کاربران و جذابیت، نه‌تنها به سود خواهد رسید، بلکه برنامه‌های خود را توسعه هم خواهد داد. مدیرعامل هاناپ نیز تاکید دارد آنها بخاطر عدم حمایت‌ها نتوانستند چندان به توسعه این محصول در ماه‌های اخیر روی بیاورند و امید دارد که هاناپ بتواند با حمایت‌هایی که جذب کند، کامل‌تر بشود.

درواقع حالا «هاناپ» با انتشار متنی کوتاه از فعالان اکوسیستم استارتاپی و کاربران این اپلیکیشن خواسته از طریق لینک حامی باش به بقا و ادامه فعالیت این استارتاپ کمک کنند.

مدیرعامل «هاناپ» در پاسخ به این پرسش که چرا به سراغ سرمایه‌گذاران دولتی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و حتی بهزیستی برای تأمین سرمایه نرفته‌اند، گفت: «ما از مهرماه سال 1401 تا الان دنبال وام یک میلیاردی هستیم. این درخواست را برای همه سازمان‌های دولتی مرتبط با حوزه فعالیتمان ارسال کردیم و همچنان پاسخی دریافت نکرده‌ایم.»

محترم با اشاره به اینکه حتی بهزیستی هم در واکنش به درخواست وام هیچ پاسخی نداده است، گفت: «هاناپ درحالی به‌دلیل افزایش هزینه‌های دسترسی به سرور از مهرماه سال گذشته فعال نیست که کاربران آن مدام پیگیر ادامه فعالیت هستند.»

به اعتقاد بنیان‌گذار هاناپ، این پلتفرم بیش از هر چیز در راستای یک مسئولیت اجتماعی عمل می‌کند و باید به حیات آن کمک شود.

ضرورت استفاده از هوش مصنوعی برای حمایت از ناشنوایان

مدیرعامل هاناپ با اشاره به اینکه این پلتفرم به‌عنوان یک ابزار «هوش مصنوعی» باید موردتوجه قرار گیرد، در پاسخ به این پرسش که این ابزار هوش مصنوعی چه کمکی به کاربران کم‌شنوا و ناشنوا خواهد کرد، گفت: «ما ابتدای فعالیت خود در نسخه آزمایشی از کاربر سؤال کردیم چه امکاناتی نیاز داشته یا چه مشکلاتی دارد. بعد از انجام این تحقیقات، ویژگی‌های دیگری هم اضافه کردیم؛ مثل درخواست تاکسی یا مشاوره آنلاین و امکاناتی از این دست. همه این امکانات را به هاناپ اضافه کرده‌ایم تا کاربر ناشنوا امکان بهره‌مندی از فناوری را به‌درستی داشته باشد.»

یکی از مشکلاتی که منجر به افزایش هزینه هاناپ و افزایش مشکلات مالی آن شده، کاهش سرعت اینترنت و چالش دسترسی به اینترنت پرسرعت و پایدار است. محترم در پاسخ به این پرسش که ضرورت استفاده از اینترنت پرسرعت برای این پلتفرم در چیست، گفت: «هاناپ با هوش مصنوعی کار می‌کند و برای اتصال بهتر با سرور نیاز به اینترنت پرسرعت و بدون قطعی دارد.»

او با انتقاد از شرایط نامطلوب دسترسی به اینترنت پایدار و پرسرعت گفت: «قطعاً اینترنت پرسرعت برای هر کسب‌و‌کاری در حوزه اینترنت ضرورت است. در همین راستا، برای هاناپ هم دسترسی به اینترنت بین‌الملل پرسرعت لازم است.»

او در ادامه توضیحات خود در پاسخ به این پرسش که آیا کاربران با استفاده از اینترنت داخلی هم امکان استفاده از هاناپ را دارند یا خیر، گفت: «ناشنوایان می‌توانند با اینترنت ملی کشور از هاناپ به‌راحتی استفاده کنند. این درحالی است که هزینه‌های تأمین سرور افزایش پیدا کرده و ما نتوانستیم هزینه تمدید سرور را تأمین کنیم.»

افزایش هزینه‌ها و راهی که به بن‌بست رسید

هزینه تأمین سرور چه روندی را طی کرده است که هاناپ امکان تأمین آن را بعد از جذب کاربر وفادار، ندارد؟

محترم با توضیح درباره میزان افزایش هزینه‌ها گفت: «سال اول فعالیت هاناپ سرور را اجازه کردیم به مبلغ سالیانه ۱۲۰ میلیون تومان. سال بعد اجاره سرور سالیانه به ۳۷۵ میلیون تومان رسید که در ادامه اجاره را تمدید نکردیم.» او با یادآوری پیگیری مدام کاربران هاناپ درباره زمان ادامه فعالیت این پلتفرم به کم‌شنوایی خود اشاره کرد و گفت: «عدم دسترسی کاربران به این سرویس باعث ناراحتی ما در تیم هاناپ شده است. اما به‌هرحال دیگر کاری از ما ساخته نیست. ما به‌شکل مستمر و مدام برای این پروژه هزینه کرده‌ایم و دیگر توان ادامه این هزینه را نداریم.»

درخواست حمایت مردمی هاناپ

نگرانی اساسی در مورد پلتفرمی مثل هاناپ از آنجایی است که نه‌تنها نهادهای مسئول هیچ امکان ویژه‌ای در این راستا ارائه نداده‌اند، بلکه با وجود فعالیت استارتاپ‌های این حوزه حمایتی هم از آن‌ها نمی‌شود. درحالی هاناپ به‌عنوان استارتاپی برای بهبود شرایط زندگی افراد توان‌یاب دچار چالش شده و چند ماه است که فعالیت خود را متوقف کرده که این افراد امکان استفاده از فضای شهری به‌شکل معمول را هم ندارند.

از آنجایی که هاناپ درحال‌حاضر فعالیتش متوقف شده و برای ادامه کار خود نیازمند حمایت مالی است و همچنان نهادهای دولتی کمکی برای اجاره یا خرید سرور ارائه نداده و پاسخی به درخواست وام نداده‌اند، این استارتاپ با انتشار لینک حامی‌باش از فعالان اکوسیستم استارتاپی، شهروندان نگران وضعیت ناشنوایان و NGOها خواسته است به ادامه فعالیت این استارتاپ کمک کنند. علاقه‌مندان از اینجا امکان ورود به حامی باش را دارند.

انتهای پیام

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو