نقد فیلم جان ویک؛ John Wick: Chapter 4

منبع: فوت و فن

7

1402/2/28

17:20


پس از سه فیلم اکشن محور و جذاب در فرنچایز «جان ویک» که هر کدام از آن‌ها توانستند در گیشه به موفقیت قابل‌توجهی دست پیدا کنند و در عین حال در بین مخاطبان و همچنین منتقدان به محبوبیت برسند

نقد فیلم جان ویک؛ John Wick: Chapter 4

پس از سه فیلم اکشن محور و جذاب در فرنچایز «جان ویک» که هر کدام از آن‌ها توانستند در گیشه به موفقیت قابل‌توجهی دست پیدا کنند و در عین حال در بین مخاطبان و همچنین منتقدان به محبوبیت برسند، چهارمین فیلم از این فرنچایز با حضور دوباره کیانو ریوز در نقش اصلی است و همانند آثار قبلی جذاب و تماشایی به نظر می‌رسد.

در حالی که فیلم «جان ویک ۳: پارابلوم» سعی کرد تا انرژی و کیفیت آثار قبلی خودش را حفظ کند، فیلم جان ویک 4 (John Wick: Chapter 4) توانست این فرنچایز را به شکوه کامل بیاورد. این فیلم در دستان کارگردان چاد استاهلسکی و فیلم‌نامه‌نویسان شی هیتن و مایکل فینچ قرار داشته و تقریباً عملکردی بی‌نقص داشته و تنها مشکلات ریزی در بخش‌هایی از خودش دارد. فیلم چهارم با سبک، سکانس‌های اکشن وحشیانه و طراحی صحنه خیره‌کننده ارائه می‌شود و همین نیز آن را به یکی از بهترین دنباله‌های این فرنچایز تبدیل می‌کند.

در فیلم «جان ویک ۴» شخصیت اصلی داستان یعنی جان ویک سعی دارد تا هر طور که شده این بار کار خودش را با سازمان های‌تیبل تمام کند و این در حالی است که شکارچی‌های جایزه‌بگیر بسیار زیادی در تعقیب او هستند. جان ویک همچنان مصمم است تا آزادی خودش را از سازمان های‌تیبل حفظ کند و به‌سرعت متوجه می‌شود که برای حفظ این آزادی باید دست به هر کاری بزند. در فیلم چهارم، جان ویک با دشمنی قدرتمند و جدید در مکان‌های آشنا و تازه مقابله می‌کند. او در سفر خودش با دوستان قدیمی برخورد می‌کند و این در حالی است که پیوند دوستی میان آن‌ها در ادامه راه به سمت دشمنی سوق پیدا می‌کند.

تا این لحظه، بیننده‌ها شاهد بودند که جان ویک توانست در برابر مشکلاتی که بر سر راهش قرار داشت، سربلند خارج شود تا بتواند در این دنیای مجرمانه یک روز بیشتر زنده بماند. با این حال،‌ چاد استاهلسکی و تیمش موفق شدند تا سطح هیجان و تنش را در این فیلم پر جنب‌وجوش و اکشن محور به حدی بالا ببرند که مطمئناً بیننده‌ها را روی صندلی میخکوب خواهد کرد.

تاکنون، جان ویک مجبور بوده با اراذل و اوباش خیابانی، دشمنان گذشته خودش و قاتلان مرگبار از سراسر جهان روبه‌رو شود؛ بنابراین، تصور اینکه چگونه تیم سازنده توانسته سطح خطر را افزایش بدهد، واقع دشوار است. اما به لطف فیلم‌نامه هیتن و فینچ که بین مضامینی همچون انتقام، دوستی و بقا تعادل برقرار می‌کند، داستان اضطراب‌آور آن از ابتدا تا انتها هیجانات را درون خودش جای داده است و طبیعتاً شدت سه قسمت قبلی را به‌خوبی به تصویر می‌کشد.

طرفداران این فرنچایز مطمئناً از تماشای جلوه‌های فنی چشمگیر همچون طراحی صحنه خارق‌العاده و فیلم‌برداری عالی فیلم «جان ویک ۴» غافلگیر خواهند شد. با وجود لوکیشن‌های مختلفی که جان ویک به آن‌ها سفر می‌کند همچون برلین، ژاپن و پاریس، ادغام فیلمسازی و فرهنگ این مکان‌ها سبب شده تا اثری باورنکردنی شکل بگیرد و به جذب بیشتر بیننده‌ها کمک کند.

کارگردانی چاد استاهلسکی نیز در این قسمت بیشتر به چشم می‌آید، تا جایی که او دید خلاقانه‌ای را اجرا می‌کند که هم آشنا و هم جدید احساس می‌شود. موسیقی به‌شدت جذاب و میکس صدا نیز سبب شده تا حس خطر بیشتر باشد و در عین حال، یک تجربه رضایت‌بخش را برای بیننده‌ها به ارمغان بیاورد.

همان‌طور که جهان‌سازی در این فرنچایز افزایش پیدا می‌کند، سطح خطرات نیز بالاتر می‌رود، به‌خصوص زمانی که کاراکترهای بیشتری وارد صحنه می‌شوند و بیشتر به داستان پس‌زمینه کاراکترهای دیگر پرداخته می‌شود. در همین راستا، فیلم‌نامه به‌خوبی مارکوس وینسنت د گرامونت با بازی بیل اسکاشگورد که یکی از اعضای قدرتمند های‌تیبل است را معرفی می‌کند. در کنار وی، مستر نوبادی یا ترکر با بازی شمیر اندرسون نیز شخصیت تازه جالب‌توجهی است. شمیر اندرسون و بیل اسکاشگورد به‌خوبی از عهده وظیفه خود برآمدند و توانستند در کنار کیانو ریوز بدرخشند.

ناگفته نماد که فیلم «جان ویک ۴» چندان سریع نیست؛ چراکه مدت زمان ۱۶۹ دقیقه‌ای دارد و طولانی‌ترین اثر در این فرنچایز است. با این اوصاف، هر سکانس بی‌رحمانه، جلوه‌های صوتی نافذ و دیالوگ‌های طنز به‌خوبی و به‌درستی ارائه می‌شوند. درگیری‌های اعصاب‌خردکن بین قاتلان به شکوه خشونت‌آمیز فیلم کمک کرده و این در حالی است که طراحی مبارزه‌ها فراتر از حد انتظار است و حتی بیننده‌ها را شگفت‌زده خواهد کرد. در این مرحله، بخش عمده‌ای از لذت تماشای استفاده جان ویک از اشیا مختلف به‌عنوان یک سلاح مرگبار است.

فیلم «جان ویک ۴» مملو از دستاوردهای فنی و سکانس‌های بزرگ است که بیننده‌ها را همیشه مهیج نگه می‌دارد. این فیلم بدون شک برای علاقه‌مندان به سینما بسیار لذت‌بخش خواهد بود. جدا از برخی مشکلات در جلوه‌های ویژه، بیشتر فیلم چهارم تقریباً به شکلی مناسب به مبارزات و سکانس‌های وحشیانه متکی است تا سطح سرگرمی را در اوج نگه دارد. یکی از موضوعات مداومی که در سراسر این فرنچایز وجود دارد، این است که کارها عواقبی نیز دارند و همین نیز به پیام مهم این فرنچایز تبدیل شده است.

امتیاز منتقد: ۴ از ۵

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو