تحلیل آینده بلاک چین در ایران و جهان + نظر کارشناسان

تحلیل آینده بلاک چین در ایران و جهان + نظر کارشناسان


منبع: پلازا

3

1402/2/28

17:49


تحلیل آینده بلاک چین در ایران و جهان + نظر کارشناسان

بارها و بارها، تاریخ ثابت کرده است که نوآوری وسیله‌ای است که بشریت می‌تواند برای افروختن مشعل، در تاریک‌ترین شب ها به آن تکیه کند. دوره‌های متعددی از ظهور تکنولوژی مانند انقلاب صنعتی در اروپا و رونق اینترنت در دهه 90 به چشم می‌خورد. به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان به آینده امیدوارکننده صنعت بلاک چین اصرار دارند.

در سال‌های اخیر، بلاک چین شاهد یک رشد باور نکردنی میان سازمان‌های و جریانات اصلی دولتی، مؤسسات مالی و توسعه ‌دهندگان بوده است. طبق آمار CoinMarketCap، تقریباً روزانه حدود چهار ارز دیجیتال جدید طراحی می‌شوند و بازار NFT از سال 2020 تاکنون 20 برابر به نسب اولیه خود پیشرفت کرده است.

با این وجود، صنعت بلاک چین فراتر از پیشرفت‌های صنعتی در زمان‌های گذشته به شمار می‌رود. آینده بلاکچین این پتانسیل را دارد که اساساً نحوه عملکرد ما انسان‌ها را به عنوان یک جامعه در طولانی مدت تغییر بدهد. به عنوان مثال TRONDAO، یکی از فعال‌ترین پلت‌ فرم‌های بلاک چین در جهان، در کمتر از یک سال از زمان تاسیس خود به بزرگترین DAO کریپتو جهانی تبدیل شد.

تا اوت سال 2022 میلادی بیش از 108 میلیون حساب کاربری ثبت شده و بیش از 1400 برنامه غیرمتمرکز بر روی بلاکچین توسعه داد. در واقع، ماموریت تروندائو مدیل عامل این شرکت، تسریع تمرکززدایی اینترنت از طریق استفاده از فناوری پیشرفته بلاک چین و رشد روزافزون ecostemsy TRONDAO است.

مروری بر گذشته ی دنیای تکنولوژی

همانطور که ما مشتاقانه منتظر آینده انقلابی بلاکچین در جهان هستیم، می‌توانیم از تاریخچه تکنولوژی‌ در گذشته که فرایندی مشابه داشته‌اند، درس بگیریم.

هنگامی که رایانه‌های شخصی رومیزی برای اولین بار در دهه 1970 در بازار تولید شدند، بازاری پر رونق در میان علاقه مندان پیدا کردند. اما تعداد نسبتاً کمی از مردم طرفدار استفاده از کامپیوتر‌های نو ظهور و پرداخت هزینه بابت خرید آنها بودند. اما با گذشت زمان، کامپیوتر‌های رومیزی عضو جدا ناپذری از زندگی انسان‌ها شد.

مایکروسافت ویندوز در دهه 1980 نوآوری‌های زیادی را به کاربران رایانه های شخصی ارائه کرد، اما آینده آن تا زمان انتشار مایکروسافت آفیس، برای مردم نامشخص بود، مجموعه‌ای جذاب از ابزارهای بهره وری که بدون ویندوز نمی‌توانید از آنها استفاده کنید. چند سال بعد، بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت، مرورگر اینترنت خود را به در ویندوز 95 معرفی کرد.

آینده‌ بلاک چین در ارزهای دیجیتال

فناوری بلاک چین اولین کاربرد واقعی خود را با راه اندازی بیت کوین در سال 2009 پیدا کرد. از آن زمان، کارآفرینان در صنایع مختلف شروع به کشف پتانسیل این فناوری کردند. فناوری بلاک چین راه خود را در زمینه‌های متنوعی مانند مدیریت سلامت، تأیید هویت دیجیتال، زنجیره تأمین و بازی‌های ویدیویی پیدا کرده. توانایی اتریوم و سایر بلاک چین‌ها برای ذخیره و اجرای کدهای کامپیوتری، تعداد موارد استفاده از این فناوری نوآورانه را در اینده چندین برابر کرده است.

پس منطقی است که ما هم فکر کنیم آینده بلاک چین نیز همین مسیر پیشرفت را طی خواهد کرد. بنابر آینده بلاکچین هم بسیار شبیه به رایانه‌های شخصی اولیه، لپ تاپ‌های اولیه، شبکه‌ی کوچک اینترنت، مایکروسافت ویندوز و… است. برای اینکه بلاکچین بتواند در تمام بازارهای موجو مفید عمل کند، ابتدا باید به پایه یک برنامه کاربردی یا خدماتی تبدیل شود که جذابیت گسترده‌ای در بازارها داشته باشد.

فناوری بلاک چین به طور جدایی ناپذیری با بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در هم تنیده شده است. اکثر افرادی که در حال حاضر با شبکه‌های بلاک چین تعامل دارند، این کار را تنها به این دلیل خرید و فروش ارزها انجام می‌دهند.

اما اکثر مردم هنوز با مفهموم، کاربردها و آینده‌ بلاکچین در بقیه قسمت‌های صنعت‌ آشنا نیستند و استفاده گسترده از بلاکچین در زندگی روزمره انسان مانند خرید و فروش کالا، اصناف دولتی و… بسیار دور به نظر می‌رسد. به طور خلاصه باید گفت که دنیای کریپتو و ارزهای دیجیتال به تنهایی برای به حداکثر رساندن پتانسیل و آینده بلاکچین کافی نیستند.

بنابربنابر این می‌توان گفت که آینده‌ بلاکچین راه درازی برای پیشرفت خود در پیش رو دارد و یکی از فناوری‌های جدید و قابل سرمایه گذاری در دنیا به شمار می‌رود.

فناوری و آینده بلاکچین تمامی نیازهای واقعی و مورد نیاز همه زمینه‌ها را به راحتی برآورده می‌کند و هر یک از صنایع می‌تواند انقلاب عظیمی را توسط بلاکچین‌ تجربه کنند.

 

کاربرد و آینده فناوری بلاک چین در سال 2023

در پایان سال 2021، ارزش بازار ارزهای دیجیتال جهانی به بیش از 3 تریلیون دلار رسید. پذیرش آینده بلاکچین و محصولات و نرم افزارهایی که از آن پشتیبانی می‌کند، اولین راه برای قدم برداشتن در گام توسعه‌ی تکنولژی به شمار می‌رود.

اما فناوری بلاک چین بسیار بیشتر از یک سیستم برای انتقال امن ارزهای دیجیتال، کاربرد دارد. خارج از امور مالی، می‌توان از آن در برنامه‌های کاربردی از جمله مراقبت‌های بهداشتی، بیمه، رای‌گیری، مزایای رفاهی، قمار، حق کپی رایت هنرمندان، تامین ذنجیره غذایی، اسناد دولتی و… استفاده کرد.

با توجه به اینکه بلاکچین در حال حاضر بر تجارت و جامعه در سطوح مختلف تأثیر چشمگیری گذاشته است، اقتصاد جهانی در حال آماده شدن برای یک انقلاب بزرگ در خود است. هر صنعت یا سازمانی که درگیر ثبت و نظارت بر تراکنش‌ها از هر نوع باشد، می‌تواند فرایند خود را به یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین توسعه بدهد.

 

انقلاب در آینده اقتصاد جهانی توسط بلاک چین

انقلاب در آینده اقتصاد جهانی توسط بلاک چین

یکی از حوزه‌هایی که پیش‌بینی می‌شود با فناوری بلاک چین به تکامل خود ادامه دهد، پرداخت‌های برون مرزی است. این تحولات اخیر منجر به توسعه در این زمینه‌ها می‌شود:

IBM از پروتکل Stellar در بلاک چین خود استفاده می‌کند و به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا پرداخت‌های فرامرزی را تقریباً بلافاصله و بدون اتلاف زمان در سریع ترین زمان ممکن تسویه کنند. در واقع فرایند World Wire API طراحی و سپس با سیستم‌ پرداختی بانک‌ها ادغام شد. با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا COVID-19، بانک IBM شبکه بلاکچین خود را متوقف کرد و سپس کد را به صورت منبع باز در اختیار عموم مردم قرار داد و از جامعه توسعه ‌دهنده دعوت کرد تا بر اساس آموخته‌های خود، شبکه‌ این بانک را توسعه دهند.

شرکت  AZA Financeاز فناوری بلاک چین برای مشاغل کوچک برای ارسال و جمع آوری کمک‌‌های مالی به آفریقا استفاده می‌کند. با تبدیل ارزهای فیات مربوطه به استیبل کوین به جای دلار آمریکا در هنگام معامله، شرکت AZA رشد چشمگیری در توسعه‌ی فرایندهای مالی خود داشت.

 

تاثیر فناوری بلاک چین در تجارت

فناوری بلاک چین پیامدهای بسیار زیادی برای کسب و کارها دارد و محرک‌ اصلی برای پذیرش بلاکچین، درآمد بیشتر، هزینه کمتر و استفاده کارآمدتر از زمان است. نمونه‌هایی از نحوه پذیرش بلاک چین توسط شرکت‌ها عبارتند از:

شرکت LVMH در حال مبارزه با جعل کالاهای لوکس خود از طریق بلاک چین است. این شرکت توانسته بیش از 10 میلیون محصول را در پلتفرمی که با پرادا ایجاد شده، به ثبت برساند.

MediaChain  یک پایگاه داده بسیار بزرگ برای پلتفرم Spotify برای مدیریت حق چاپ و پرداخت حق نشر و حل مشکلات کپی رایت و حقوق خریداران، از فناوری بلاکچین بهرهمند گردیده است.

 

آینده بلاک چین در زمینه حقوقی

در قانون، فناوری بلاک‌چین می‌تواند برای ایجاد قراردادهای هوشمند و همچنین اعتبار اسناد مالکیت و انواع آن مورد استفاده واقع شود. اگر بلاک چین برای اعتبارسنجی، احراز هویت و ایمن سازی شواهد دادگاه به کار گرفته بشود، می‌تواند بازدهی سیستم قضایی و کیفری را بهبود بخشد.

قراردادهای هوشمند، درواقع قراردادهای دیجیتالی هستند که ماهیت یک قرارداد قانونی را حفظ می‌کنند. مفاد قرارداد به صورت کد نوشته شده و در صورت احراز شرایط توافق شده بدون نیاز به دخالت یا واسطه به صورت خودکار اجرا می‌شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، بلاک چین به ‌روزرسانی می‌شود و تنها طرف‌هایی که مجوز دارند می‌توانند نتایج را مشاهده کنند.

برخی از ایالت‌های آمریکا به تازگی شروع به اجازه استفاده از قراردادهای هوشمند در زمینه‌های قانونی به طور خاص کرده‌اند. از جمله آریزونا، جایی که طرفین می‌توانند از طریق قراردادهای هوشمند، قراردادهای قانونی قابل اجرا ایجاد کنند، و کالیفرنیا، جایی که مجوز ازدواج می‌تواند از طریق بلاک چین صادر شود.

 

آینده بلاک چین در املاک و مستغلات

معاملات املاک و مستغلات معمولاً بسیار گران، به همراه کلی کاغذ بازی است و به نیازمند حضور نمایندگان و شواهد زیادی می‌باشد. بلاک چین این پتانسیل را دارد که فرآیند یافتن و خرید املاک و مستغلات را از طریق توکن ‌سازی، با استفاده از توکن‌های دیجیتال املاک برای نشان دادن دارایی‌های فیزیکی، تسهیل کند. از فواید بلاک چین در این زمینه می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • با حذف نیاز به واسطه و نماینده، انتقال بین خریدار و فروشنده را آسان‌تر می‌کند.
  • از طریق دفتر کل دیجیتال توزیع شده، مدرک غیرقابل انکار مالکیت را ارائه می‌دهد.
  • تسهیل سرمایه گذاری‌های کوچک‌تر در املاک و مستغلات
  • امنیت و شفافیت بازار را بهبود می‌بخشد زیرا هر معامله توسط دیگران پردازش و تأیید می‌شود

 

انقلاب در آینده زنجیره تامین از طریق بلاک چین

انقلاب در آینده زنجیره تامین از طریق بلاک چین

زنجیره‌های تامین و توزیع کالا همیشه به دلیل کمبود نوآوری مختل شده‌اند. امروزه فرایندهای زنجیره‌ تامین بسیار پیچیده هستند و قاره‌های متعددی را شامل می‌شوند. همچنین تعداد زیادی فاکتورو پرداخت‌ و شرکت‌های بی‌شمار را در بر می‌گیرند و به طور بالقوه در طول سال به طور مداوم فعالیت دارند.

با توجه به این پیچیدگی، بلاکچین وسیله‌ای جذاب برای تغییر و ایجاد یک انقلاب در آینده زنجیره تامین و صنعت لجستیک است. هنگامی که کالاها به مرحله جدیدی در زنجیره تامین منتقل می‌شوند، فرآیند می‌تواند به ‌طور ایمن و دائمی ثبت شود و تاریخچه غیرقابل تغییری از نقطه مبدا تا محل فروش ایجاد شود.

در ادامه چند نمونه از لجستیک نوآورانه و برنامه‌های بلاک چین متمرکز در زنجیره تامین آورده شده است:

1. شرکت TradeLens طراحی شده توسط IBM، راه حل مناسبی را برای صنعت باربری و زنجیره تامین، به همراه شفافیت و کارایی بهبود یافته، از طریق بلاک چین ارائه می‌دهد. بیش از نیمی از کشتی‌های کانتینری جهان بر روی این پلتفرم ثبت شده‌اند و در سال 2020 اطلاعات بیش از 1 میلیارد محموله در بلاکچین این شبکه به ثبت رسید.

2. امروزه مصرف کنندگان به طور چشمگیری خواستار وجود شفافیت در مورد محصولاتی هستند که آنها را خریداری می‌کنند تا از اورگانیک و اورجینال بودن آن و همچنین تولید اخلاقی محصولات اطمینان حاصل کنند. شرکت Provenance از بلاک چین برای اثبات زنجیره نگهداری و صدور گواهینامه زنجیره تامین بهره می‌برد.

3. شرکت De Beers بیش از 30٪ از عرضه الماس در جهان را از معادن تا بازار فروش به دست دارد. این شرکت از یک دفتر کل بلاکچین برای ثبت الماس‌های خود از معدن تا خریده شدن توسط مشتری استفاده می‌کند و توانسته به راحتی جلوی جعل و کلاهبرداری توسط شیادان را بگیرد.

 

آینده فناوری بلاک چین و مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی

آینده فناوری بلاک چین و مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی

شفافیت و در عین حال ایمنی بیش از حد بلاکچین آن را به یک انتخاب مناسب برای بهبود صنعت زیبایی و مراقبت‌های بهداشتی تبدیل کرده است. به عنوان مثال، اطلاعات بیمار را می‌توان در یک پایگاه داده غیرمتمرکز و شفاف ذخیره کرد و آن را ایمن اما در دسترس بیماران و پزشکان بهداشتی قرار داد.

از دیگر کاربردهای اولیه بلاکچین در مراقبت‌های بهداشتی می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • حفاظت از داده‌های مراقبت‌های بهداشتی
  • مدیریت داده‌های پرونده سلامت شخصی
  • مدیریت ژنومیک نقطه مراقبت
  • مدیریت داده‌های سوابق سلامت الکترونیک

1. شرکت MedicalChain یک راه حل بلاک چین برای ایجاد یک پرونده سلامت دیجیتالی کاربر محور ارائه می‌دهد که می‌تواند به راحتی با پزشکان به اشتراک گذاشته شود. تمام اطلاعات قابل رمزنگاری و کاملا ایمن و شفاف به ثبت می‌رسند.

2. شرکتGuardtime  به سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی و دولت‌ها کمک می‌کند تا بلاکچین را در سیستم‌های امنیت سایبری خود پیاده سازی کنند تا داده‌های ضروری را از دست هکرها ایمن نگه دارند.

3. پلتفرم Robomed از جلسات پزشکی راه دور، ربات‌های چت و دستگاه‌های متعددی برای جمع‌آوری داده‌های بیمار استفاده می‌کند و آن‌ها را روی شبکه‌ی بلاک چین خود به ثبت می‌رساند تا بتوان آن را به ‌طور ایمن با دکتران مراقبت‌های بهداشتی به اشتراک گذاشت.

 

تاثیر نوآوری بلاک چین برآینده کسب و کارها

ابزارها و پلتفرم‌هایی که در این مقاله از پلازا شرح دادیم، تنها نمونه‌هایی از نحوه بکارگیری فناوری بلاک چین در صنایع مختلف است.

نظرسنجی جهانی بلاک چین در سال 2021 دیلویت نشان داد که 81 درصد از مدیران کسب و کار معتقد بودند که بلاک چین به طور کلی مقیاس پذیر است و به مرحله بهره برداری رسیده است.

 

آینده web3 و انقلاب در دنیای اینترنت

در این نسل سوم web3 از اینترنت، داده‌ها دیگر توسط برنامه‌های کاربردی وب ذخیره و نگهداری نمی‌شوند. در عوض، داده‌ها و اطلاعات در تار و پود خود اینترنت در شبکه ذخیره می‌شوند. این داده‌ها دیگر متعلق به یک برنامه کاربردی یا تحت کنترل یک شرکت خاص مانند فیس بوک نیست.

در واقع، برنامه‌های کاربردی وب نقش بسیار کمتری در مدیریت اطلاعات در اینترنت دارند. هیچ برنامه کاربردی واحدی نمی‌تواند نقش متصدی اطلاعات را بازی کند، بنابراین هیچ شرکت رسانه اجتماعی قدرتمندی وجود ندارد که بر اطلاعاتی که افراد مجاز به دیدن آن هستند تأثیر بگذارد.

به طور خلاصه باید گفت که در web3 کاربران مستقیماً داده‌ها و اطلاعات خود را مدیریت و کنترل می‌کنند و این داده‌ها خارج از کنترل یک شرکت واحد مدیریت می‌شوند. داده‌ها و اطلاعات در یک بلاکچین توزیع شده ذخیره می‌شود که توسط هیچ دولت واحدی کنترل نمی‌شود. تمام اطلاعات موجود در بلاک چین در بین تمام شرکت‌های اینترنتی به طور مساوی توزیع می‌شود و هیچ سازمان مرکزی (شرکت یا دولت) نمی‌تواند آن را تغییر بدهد.

 

نقش  بلاک چین در آینده web3 چیست؟

نقش  بلاک چین در آینده web3 چیست؟

این انقلاب که منجر به نسل سوم اینترنت می‌شود، فقط و فقط به دست بلاک چین امکان پذیر است. در نتیجه یک اینترنت معتبرتر و قابل اعتمادتر در میان مردم رشد خواهد کرد، زیرا داده‌ها قابل ارجاع سانسور نیستند. اما چه چیزی در مورد فناوری بلاک چین وجود دارد که نقش آن را در این انقلاب پررنگ می‌کند؟

بلاک چین دارای چندین ویژگی بسیار مهم است که آن را به ی گزینه‌ی بسیار مناسب تبدیل کرده است:

  • داده‌های ذخیره‌شده در یک بلاک تغییرناپذیر، غیرقابل برگشت و دارای امضای رمزنگاری هستند. همه می‌دانند که مالک و مبدا همه داده‌ها کیست و و بقیه افراد می‌توانند صحت آن‌ها را تأیید کنند.
  • هیچ شرکتی نمی‌تواند داده‌های یک بلاک چین را مدیریت، تعدیل، اولویت‌بندی یا فیلتر کند. از آنجایی که هیچ مالک واحدی برای داده‌ها وجود ندارد، هیچ کس نمی‌تواند نحوه مصرف داده‌ها توسط کاربران را دستکاری کند. این بدان معناست که هیچ واسطه‌ای مانند شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی وجود ندارد که اطلاعات به اشتراک گذاشته شده را کنترل و مدیریت کند.
  • به طور خلاصه باید گفت که، بلاک چین با شفاف کردن همه تراکنش‌ها، موجب ایجاد اعتماد به همه‌ی داده‌ها، در اینترنت نسل 3 web3 می‌شود.

 

بررسی نهایی آینده بلاک چین در دنیا

همانطور که شروع به فکر کردن در مورد برنامه‌ ریزی برای آینده خود می‌کنید، آموزش و فعالیت در حوزه بلاک چین را در نظر داشته باشید. بلاک چین برای نسل بعدی اپلیکیشن‌های اینترنتی به همان اندازه اهمیت دارد که معماری‌های میکرو سرویس و توسعه دهندگان برای نسل فعلی اهمیت دارند.

تا زمانی که مردم در نوآوری و الهام بخشیدن به یکدیگر حرکت کنند، چشم انداز و آینده روشن صنعت بلاک چین بدون شک امن و درخشان خواهد بود. ما انسان‌ها هرگز از رشد دادن ارتباطات جدید خود در سراسر دنیا دست نکشیده‌ایم و مستمر به دنبال افزایش آن بوده‌ایم.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو