با این کار اندازه دور کمر شما افزایش می‌یابد

3

1402/2/28

23:34


افرادی که به خاطر مطالعه، کار یا بازی دیروقت می‌خوابند، نه تنها ساعات بیداری خود را بیشتر کرده‌اند، بلکه اندازه دور کمر خود را نیز افزایش داده‌اند.

با این کار اندازه دور کمر شما افزایش می‌یابد

به گزارش بهداشت نیوز، یک مطالعه کوچک جدید نشان داد که مشکل اساسی به این واقعیت برمی‌گردد که افرادی که خواب کافی ندارند تمایل به خوردن بیشتر هم دارند. حتی بدتر از آن، تمام آن کالری‌های اضافی دقیقاً در اطراف شکم جمع می‌شوند.

دکتر «ویرند سامرز»، محقق ارشد از کالج پزشکی کلینیک مایو در مینه سوتا، توضیح داد: «کار ما متمرکز بر افرادی بود که ترجیح می‌دادند کمتر بخوابند. مثلاً دانشجویی که تصمیم می‌گیرد برای انجام کار خود مدتی کمتر بخوابد.» سامرز می‌گوید: «اما آنچه ما دریافتیم این است که وقتی یک فرد نسبتاً جوان، سالم و لاغر دچار کمبود خواب است و دسترسی نامحدود به غذا دارد، روزانه ۳۰۰ کالری بیشتر مصرف می‌کند.»

محققان اذعان کردند که به نظر نمی‌رسد غذای اضافی منجر به افزایش وزن شود. به گفته سامرز، «با این حال، به نظر می‌رسد که به افزایش ۱۱ درصدی به اصطلاح "چربی احشایی" تبدیل شود. این چربی اطراف شکم و اندام‌های داخلی جمع می‌شود. چربی که واقعاً نمی‌توانید ببینید. اما در واقع خطرناک‌ترین نوع چربی است.»

وی در ادامه افزود: «چربی احشایی عمیق رسوب‌شده، همه انواع مواد سمی را تولید می‌کند که باعث بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، از جمله فشار خون بالا، قند خون بالا و کلسترول بالا که همه اینها به‌ طور قابل‌ توجهی می‌توانند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهند.»

برای بررسی تأثیر کاهش خواب بر تجمع چربی، محققان ۱۲ فرد سالم ۱۹ تا ۳۹ ساله را بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۸ انتخاب کردند.

هیچ یک از شرکت کنندگان چاق نبودند. از همه خواسته شد دو مرحله مطالعه آزمایشگاهی را تکمیل کنند که هر مرحله در مجموع سه هفته طول کشید.

در مرحله اول، دو هفته شامل محدودیت خواب روزانه قابل توجهی بود، یعنی خواب شبانه تنها چهار ساعت. مرحله دیگر شامل خواب بدون محدودیت بود. در طول هر مرحله، آنها می‌توانستند هر چیزی که می‌خواستند بخورند یا سفارش دهند.

تیم تحقیق دریافت که مصرف پروتئین ۱۳ درصد و مصرف چربی ۱۷ درصد در مرحله محدودیت خواب افزایش یافت، در حالی که سطح فعالیت کم و بیش ثابت ماند.

به گفته سامرز، «با این حال، نکته جالب این است زمانی که محدودیت خواب رخ داد، آنها فقط حدود نیم کیلوگرم وزن در بازه زمانی مطالعه اضافه کردند که افزایش زیادی نیست.» او افزود: «اما چیزی که واقعاً ما را شگفت‌زده کرد این است که حتی پس از توقف محدودیت خواب و کاهش سطح غذا خوردن، چربی احشایی همچنان افزایش یافت.»

سامرز می‌گوید: «ما نمی‌دانیم چرا این اتفاق افتاد و نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه است. اما آنچه می‌توانیم بگوییم این است که حتی برای افراد سالمی که به دلخواه خوابشان را از دست می‌دهند، خواب جبرانی بعد از کم خوابی، لزوماً شما را به حالت عادی باز نمی‌گرداند.»

سامرز توصیه می‌کند: «اگر قرار است برای مدت طولانی کم خواب باشید، باید به میزان غذایی که می‌خورید و گزینه‌های غذایی خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. و در مورد ورزش بی‌اهمیت نباشید.»

منبع: مهر

نظرات


تصویری


ویدئو