نحوه صحیح انتقاد از همسر با چند فرمول ساده

نحوه صحیح انتقاد از همسر با چند فرمول ساده


منبع: آرگا

5

1402/2/28

23:43


در نحوه انتقاد با همسر باید دقت داشته باشید و رفتار درستی داشته باشید تا شخص مقابل شما ناراحت نشود به همین سبب ما در این مطلب راه حل هایی را برای انتقاد درست از همسر برای شما بیان کردیم.

شاید شما نیز به این موضوع فکر کرده اید که نحوه انتقاد از همسر به چه صورت باشد و او ناراحت نشود بدیهی است که همه ما کمبود ها و نقاط ضعفی داریم که بایستی روی آنها کار کنیم و آنها را رفع کنیم.

راه های نحوه انتقاد از همسر

نحوه انتقاد از همسر به چه صورت باشد؟

ولی وقتی که در یک رابطه عاشقانه هستیم این نقطه ضعف و اهمیت زیادی پیدا می‌کنند و نکات منفی بزرگتر می شوند که درچنین شرایطی انتقادات و برخی مواقع اختلاف نظر شروع می شود شما هیچ فردی را پیدا نمی‌کنید که او را نقد کنید و از این کار لذت ببرد پس ما در این مطلب برای شما میگویم که چطور از همسر خود نقد کنید که ناراحت نشود.

۱. دنبال راه حل در انتقاد

نکته اساسی که در انتقاد از همسر باید در نظر داشته باشید این است که خودتان را جای همسرتان بگذارید به این فکر کنید که اگر او به سراغ شما بیاید و عادات و رفتارهای منفی شما را یکی بعد از دیگری نقد کند چه احساسی دارید بدون تردید در ۹۰ درصد موارد ناراحت و عصبانی می شوید برای اینکه این احساسات ناخوشایند را در هم سرطان ایجاد نکنید توصیه میشود روی راه‌حل‌های موجود برای بهبود رابطه خود تمرکز کنید این کار با همسرتان کمک می کند که نگرانی شما را درک کند و متوجه شود واقعا با اهمیت می‌دهید و تلاش می کنید که به او کمک کنید که بهترین نسخه از خودش باشد.

به عنوان مثال یک نمونه انتقاد از همسر که معمولاً اختلافاتی را میان زوجین ایجاد می‌کند انتقاد به وضعیت شغلی و مشکلات مالی می باشد ولی غرزدن نه تنها مشکلی را رفع نمی‌کند بلکه روحیه همسر شما را تخریب می‌کند چون به جای ابراز ناراحتی و صرفاً انتقاد کردن تلاش کنید همسرتان در نابود کردن این مشکلات کمک کنید.

آشنایی با نحوه نقد از همسر

۲. شروع یک گفتگوی مسالمت آمیز

یکی از دشوارترین کار ها در زمان انتقاد از همسر آغاز کردن یک گفتگو از آنجا که قادر هستید تلاش کنید با دیدگاهی مثبت و با ملایمت مکالمه را آغاز کنید چون شما قرار است که حرف هایی را به همسرتان بگویید که واکنش او را نمی دانید پس برای شروع با نرمی و صمیمیت هرچه بیشتر به او بگویید  “لازم است در مورد موضوعی با هم صحبت کنیم” و بعد احساس واقعی و نگرانی هایتان را برایش شرح دهید به این ترتیب این لحظه برایتان راحت تر می شود.

از یاد نبرید یک مکالمه موفق موقعی ایجاد می شود که شما حرف های همسرتان را نیز گوش کرده باشید و دیدگاه‌های او را درک کنید نه که شما پشت سر هم عیب های او را بگویید. انتقاد، نتیجه گیری و قضاوت کردن ساده ترین کاری است که در یک مکالمه قادر به انجام آن هستید ولی نکته مهم و با اهمیت این است که با تمام وجود به همسرتان گوش دهید.

۳. سازش با همسرتان

زمانی که شما به یکی از رفتارهای همسر خود نقد می کنید امکان دارد او نتواند در همان زمان شهادتش را تغییر بدهد در چنین شرایطی تلاش کنید نگرانی‌های خود را بگوید ولی توقع نداشته باشید او در همان لحظه تغییر کند بلکه با پیشنهاد سازش مکالمه را ادامه دهید. یعنی به اون محل دهید در مورد رفتارش فکر کند و برای اصلاح آن قدم بردارد از یاد نبرید هدف از انتقاد این است که رابطه بهتری داشته باشید که اوضاع خراب تر کنید. چون چنین برخوردی نه تنها می تواند از عصبانیت و ناراحتی همسر شما کم کند بلکه هیچ موقع به علت ترس از انتقاد چیزی را از شما مخفی نمی کند.

راه حل برای نحوه انتقاد از همسر

۴. جواب دادن درست به واکنش همسرتان

همون بازی که بیان کردیم اولین گام برای انتقاد این است که در طی گفتگو با همسر خود تلاش کنید به آرامی و با منطق درست جلو بروید تا ناراحتی و دلخوری را به حداقل برسانید. ولی چنانچه در این کار موفق نبودید و همسرتان با عصبانیت و ناراحتی با شما رفتار کرد، باید آگاه باشید در جواب چه کاری باید انجام دهید. چون در چنین مواقعی امکان دارد شخص مقابل منظور شما را به درستی درک نکند برای پیشگیری از این اتفاق از قبل به عکس العمل همسر خود فکر کنید. ببینید موضوعات چگونه با همسر زن در میان بگذارید. بدین‌ترتیب از اختلاف و درگیری جلوگیری می‌کنید.

۵. انتقاد به صورت غیر مستقیم

یکی دیگر از راه هایی که در نحوه انتقاد از همسر کاربرد دارد انتقاد به صورت غیر مستقیم است. یکی از شیوه هایی که در نحوه انتقاد از همسر کاربرد دارد این است که نظرات خود را به صورت غیر مستقیم و به آهستگی بیان کنید. اگر انتقاد خود را مستقیماً بگویید همسرتان امکان دارد آزرده خاطر شود و منظور شما را به درستی درک نکند. ولی اگر موضوع را به تدریج بیان کنید، نه تنها تأثیر زیادی دارد بلکه امکان دارد فقط به عنوان یک پیشنهاد به آن نگاه کند.

بررسی نحوه نقد از همسر

۶. بیش از اندازه انتقاد نکردن

مطمئنم همه ما دوست داریم که در روابط خود را آزادانه نظرات و انتقادات خود را بگوییم ولی انتقاد بیش از اندازه بسیار عذاب آور است و تنها تاثیر منفی دارد بلکه آثار مثبتی هم به جای نمی گذارد. در صورتی که از آن دسته افراد هستید که دائم از همسر خود انتقاد می کنید، توصیه می شود در بعضی موارد تجدید نظر کنید و به خاطر داشته باشید که خود شما نیز عیب هایی دارید. به عنوان مثال انتقاد از همسر در جمع کار مخربی که بعضی از زوجین انجام می‌دهند.

۷. ارزیابی سهم خود در مشکلات

یکی از راه هایی که در نحوه انتقاد از همسر کاربرد دارد ارزیابی سهم خود در مشکلات است. پیش از اینکه از همسر خود انتقاد کنید خودتان را نیز ارزیابی کنید چون شما قادر نیستید همسرتان را به علت موضوعی که خودتان هم در آن تقصیر دارید سرزنش کنید چون این کار شما را به سمت یک انتقاد سازنده هدایت می کند.

توضیح درباره ی نحوه انتقاد از همسر

۸. انتخاب زمان مناسب برای انتقاد

یکی از اصول اساسی برای انتقاد این است که زمان مناسبی را انتخاب کنید اهمیت این موضوع در این می باشد که همسر شما آمادگی لازم برای شنیدن نظرات و انتقادات شما را داشته باشد زمانی که همسرتان از جهت شغلی خانوادگی و غیر تحت فشار اسب قطعه شما قادر هستید تشخیص دهید که روزهای سختی را پشت سر می گذارد در چنین وضعیتی او به پشتیبانی شما احتیاج دارد نه به انتقاد از شما با رفتار بی رحمانه و سرزنش گر خود را از خود دور نکنید یک مثال بارز موقعی می باشد که در روابط خانوادگی با نزدیکان همسرتان به مشکل برخورد کرده‌اید در چنین شرایطی به جای انتقاد از خانواده همسر و تحت فشار گذاشتن شریک زندگیم تلاش کنید به دنبال راه حلی برای بهبود روابط بگردید.

هم اکنون که این مطلب خاتمه یافت برای آشنایی بیشتر با مطالبی در حوزه روانشناسی بر لینک های همسر شکاک و همسر مغرور کلیک کنید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو