حذف بخشی از ژنوم نقش مهمی در تکامل انسان امروزی داشته است!

منبع: تکراتو

3

1402/2/29

00:01


دانشمندان در یک کشف جدید و مهم دریافتند که حذف بخشی از ژنوم نقش مهمی در تکامل انسان امروزی داشته است.

حذف بخشی از ژنوم نقش مهمی در تکامل انسان امروزی داشته است!

دانشمندان در یک کشف جدید و مهم دریافتند که حذف بخشی از ژنوم نقش مهمی در تکامل انسان امروزی داشته است.

پژوهشگران سه دانشگاه مهم و خوش‌سابقه جهان در یک تحقیق مشترک دریافتند که احتمالاً حذف بخشی از ژنوم انسان‌های نخستین باعث شده است که انسان‌های امروزی متمایز از دیگر انسان‌ها در تمامی ادوار تاریخی باشند و به‌نوعی سیر تکامل در انسان‌های امروزی بسیار بیشتر از انسان‌های نخستین بوده است. نتایج بدست آمده از این تحقیق را می‌توانید در ادامه نوشته مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: انگل زامبی در بدن نیمی از انسان‌ها وجود دارد، اما به طور پنهان!

نقش حذف بخشی از ژنوم در سیر تکامل انسان‌های امروزی

پژوهشگرانی از دانشگاه ییل، MIT و هاروارد در تحقیقی جدید به بررسی تفاوت‌های موجود در ژنوم انسان در مقایسه با دیگر نخستی‌ها پرداخته‌اند. آن‌ها دریافتند که فقدان 10 هزار تکه از اطلاعات ژنتیکی که اکثر آن‌ها به‌اندازه چند جفت DNA ساده کوچک هستند، باعث می‌شود انسان‌ها از شامپانزه‌ها که نزدیک‌ترین نخستی به ما هستند، متمایز باشند.

این اطلاعات ناموجود که بعضی‌هایشان مربوط به کارکردهای نورونی و شناختی از جمله در پیشرفت مغز هستند، در تمام انسان‌ها مشترکند. محققان می‌گویند غیبت این تکه‌های ژنتیکی بیانگر برخی از مزیت‌های بیولوژیکی ما نسبت به دیگر موجودات است.

نقش حذف بخشی از ژنوم در سیر تکامل انسان‌های امروزی

«استیون رایلی»، استادیار ژنتیک دانشکده پزشکی ییل که از نویسندگان اصلی این مقاله بوده است، می‌گوید:

ما اغلب تصور می‌کنیم که کارکردهای بیولوژیکی باید به تکه‌های جدید DNA مربوط باشند، اما این مطالعه نشان داده است که حذف کد ژنتیکی می‌تواند به پیامدهای مهمی در خصوصیاتمان منجر شود و گونه ما را منحصربه‌فرد کند.

رایلی توضیح می‌دهد: «چگونه حذف اطلاعات ژنتیکی مشابه حذف حروف یک کلمه است. برای مثال، با حذف حرف «ن» از کلمه «نشدن» می‌توان را به «شدن» تبدیل کرد.»

محققان برای بررسی و اندازه‌گیری عملکرد هزاران تغییر ژنتیکی در سوژه‌های مختلف از ابزار MPRA استفاده کردند که توانایی بسیار بالایی در مشاهده فعالیت دنباله‌های ژنتیکی متعدد دارد. رایلی می‌گوید:

این ابزارها قابلیت این را دارند که به ما اجازه دهند بسیاری از بلوک‌های سازنده مولکولی کوچک در بدن که گونه انسان را منحصربه‌فرد می‌کنند، شناسایی کنیم.

این پژوهش که نتایج آن در مجله Science منتشر شده، بخشی از پروژه Zoonomia است که سعی دارد اطلاعات بیشتری درباره تکامل پستان‌داران به‌دست آورد و از این طریق داروهای جدیدی برای انسان‌ها و محافظت از گونه‌های در معرض خطر بسازد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص نقش حذف بخشی از ژنوم در سیر تکامل انسان‌های امروزی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو