چگونه می توانیم خود را برای ظهور امام زمان آماده کنیم

منبع: آسمونی

118

1398/3/4

02:35


اين سوال بسيار مهم و در واقع سوال همه ي شيعيان و محبين اهل بيت مي باشد . به نظر مي رسد اگر ما وظيفه ي خود را در زمان و دوران انتظار بدانيم و بدان وظايف عمل كنيم در واقع خود را براي زمان ظهور آماده كرده ايم . آمادگی برای ظهور صاحب الزمان برای همه افراد اهمیت بسیار زیادی دارد. اما چگونه می توانیم خود را برای ظهور امام زمان آماده کنیم؟ آسمونی در این بخش در همین مورد صحبت می کند.

چگونه می توانیم خود را برای ظهور امام زمان آماده کنیم

«آمادگي براي ظهور مستلزم انتظاري خوب و شايسته است.»

  1. شناخت: يكي از ويژگي هاي منتظر ، شناخت و معرفت به امام زمان است نه فقط يادگيري نام ها و القاب و تاريخ ولادت و غيبت ؛ بلكه معرفت داشتن به ويژگي ها و ابعاد وجودي حضرت و انديشيدن در كلمات و اوامر حضرت و تأمل در حكمت نام ها و نشانه ها و علائم ظهور و شگفتي ولادت و حيات او ، همچنين دانستن سبب و حكمت غيبت پر رمز و راز حضرت كه به يقين وقتي انسان معرفت به اين موارد پيدا كرده و اهداف و آرمان هاي او را فهميد خود را براي عملي كردن اهداف امام زمان آماده مي سازد و خشنودي او را به خشنودي خودش ترجيح مي دهد و سعي مي كند سرباز خوبي براي آن حضرت باشد.

از رسول اكرم (ص) حكايت شده:

«من مات و هو لا يعرف امامَهُ ماتَ ميتة جاهلية» ؛

«كسي كه بميرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهليت مرده است.»

* راه هاي شناخت امام زمان :

از جمله راه هاي شناخت امام زمان عبارتند از : 1. تلاش براي آگاهي بيشتر از حضرت يا از طريق شنيدن از بزرگان و يا مطالعه ي كتاب هايي كه دراين زمينه نوشته شده است ، مانند كتاب مكيال المكارم كه مرحوم آيت الله سيد محمد تقي موسوي اصفهاني تاليف كرده اند و طبق گفته نويسنده به فرمان خود امام زمان (عج) نوشته شده است اين كتاب يك دوره امام شناسي كه ترجمه فارسي هم شده است .

  1. راه دوم بوسيله ارتباط روحي و معنوي با دعا و توسل است: همانطور كه در زيارت جامعه مي فرمايد : «خدايا از تو مي خواهم كه مرا از آشنايان به امامان و به حق و حقوق آنان قرار دهي!»

راه اول : راه معرفت علمي است ولي راه دوم: راه شناخت قلبي و روحي است.

  1. اطاعت: اگر چه امام زمان غايب است ولي اراده و فرمانش در ميان همه ي خلايق جاري است . دستوراتش را بايد شناخت و فرمان هايش را بايد اطاعت كرد.

از امام صادق (ع) حكايت شده كه مي فرمايد : خوشا به حال شيعيان مهدي قائم(ع) آنان كه در دوران غيبت او چشم انتظار ظهور اويند و در دوران ظهورش سرسپردگان اوامر او.» حال سوال اين است چگونه اوامر و دستورات امام زمان (عج) را در زمان غيبت ايشان بدانيم و به آنها عمل كنيم؟

به گزارش آسمونی در جواب اين سوال بايد گفت كه اگر چه در خصوص امام زمان ارتباط محسوس بين امام و مردم وجود ندارد ولي در هيچ يك از دو غيبت صغري و كبري امام زمان ، پيوند امام با مردم به طور كلي قطع و گسسته نشده است زيرا در هر دو غيبت ، امر سفارت و نيابت وجود داشته و دارد و از طريق نايبان ، پيوند امام با مردم برقرار بوده و هست . در زمان غيبت صغري نيابت نايبان خاص بوده و در زمان غيبت كبري نيابت نايبان حضرت عام مي باشد كه با توجه به شرايط و ضوابطي كه مطرح مي كنند اطاعت فقهاء جامع الشرايط لازم و در رديف اطاعت از امام زمان مي باشد . و مخالفت با فقيه جامع الشرايط كه نايب امام است ، مخالفت با امام ، و مخالفت با امام ، مخالفت با خداوند مي باشد.

* توقيع حضرت ولي عصر (عج) :

سوالاتي كه براي مردم حاصل شده بود و براي خودش نيز «اسحاق بن يعقوب » مشكل بود در ذيل نامه اي به وسيلة نايب دوم ، يعني محمد بن عثمان عمري به محضر حضرت مهدي (عج) فرستاد و پاسخ آنها را طلبيد از جمله ي آن مسائل اين بود كه مردم در عصر غيبت در حوادث واقعه به چه كسي مراجعه كنند؟ حضرت پاسخ فرمودند: «… و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها إلي روات حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجة الله» ؛ « اما آنچه سوال كرده اي خدا تو را هدايت كند و ثابت قدم نمايد… اما حوادثي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد زيرا آنها حجت و نمايندگان من هستند بر شما و من حجت خدا بر شما…» از اين حديث استفاده مي شود كه اطاعت از ائمه ي قبل ، عين اطاعت از امام زمان است چون فقها با توجه به قرآن كريم و قول ائمه احكام شرعي را بيان مي كنند.

  1. انتظار : انسان منتظر نفس اماره را كنترل و شيطان را از خود دور مي كند و خود را جهت استقبال از آقا امام زمان (عج) مهيا مي كند. جهت استقبال از او لوح دل را از آلودگي ها و گناهان مي شويد و خانه دل را به ياد خدا و با صفات حميده و پسنديده ي انساني زينت مي دهد و الا امام زمان (عج) كه به هر جايي پا نمي گذارند . نمي توان يك گوشه ي دل را از محبت دنيا پر كرد گوشه ي ديگر گناهان و… بعد به آقا بگوييم بيا بيا كه سوختم ، ز هجر روي ماه تو ؟ چگونه سوخته است انساني كه خود را براي ظهور آماده نكرده است.

آيينه شو ، جمال پري طلعتان طلب

جاروب زن به خانه سپس ميهمان طلب

  1. خدمت گذاري به حضرت : از امام صادق (ع) نقل شده كه مي فرمايند: «اگر دوران او را درك مي كردم همه ي روزهاي زندگيم را در خدمت به او مي گذراندم.»

وقتي پيامبران و امامان در خدمت به امام زمان پيشتاز هستند وقتي امام صادق (ع) آرزوي خدمت به ايشان را دارد و حضرت عيسي (ع) از آسمان فرود مي آيد تا او را ياري كند وظيفه ي شيعيان منتظر در خدمت به ساحت مقدس او چقدر است؟

بي ترديد خادمين دوران ظهور ، همان خادمين دوران غيبت اند.

آنها كه پس از ظهور شايستگي خدمت مي يابند، همان هايي هستند كه در دوران غيبت ، بر خدمت به امام و امت امام همت گماشته اند و اهداف امام را سرلوحه ي زندگي خود قرار داده اند.

* برخي ديگر از تكاليف و وظايف منتظران حضرت:

  1. محبت به امام زمان (عج) : پيامبر اكرم : «خداوند را دوست بداريد به جهت آنچه از نعمت هاي خويش به شما مي دهد و مرا به جهت دوستي خداي عزوجل دوست بداريد و اهل بيتم را به خاطر دوستي من دوست بداريد.»
  2. اظهار اشتياق به ديدار آن بزرگوار : نيك بودن اشتياق به آن حضرت ، امر واضح و روشني است زيرا اين از لوازم محبت است .
  3. اندوهگين بودن مؤمن از فراق آن حضرت : اينكه مؤمن از فراق و دور ماندن از حضرت اندوهگين باشد از نشانه هاي دوستي و اشتياق به حضرت است.
  4. حضور در مجالس فضايل و مناقب آن حضرت كه از مصاديق «فَاسْتَبِقُوالْخَيْرَاتِ» است .
  5. سرودن و خواندن شعر در فضايل آن حضرت : امام صادق (ع): «هر كس درباره ي ما يك بيت شعر بگويد خداوند براي او خانه اي در بهشت خواهد ساخت.»
  6. شناختن علايم ظهور حضرت : مقدمه ي شناخت حضرت شناخت علائم ظهور به ويژه علائم حتمي مقارن با ظهور حضرت است.
  7. صدقه قرار دادن به نيابت آن حضرت و براي سلامتي او: كه نشان از مودت و دوستي آن جناب و ولايت اوست.
  8. حج و طواف به نيابت حضرت .
  9. تصميم قلبي بر ياري كردن آن جناب در زمان حضور و ظهور او.
  10. تجربه بيعت با حضرت با خواندن دعاها از جمله دعاي عهد و…

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو