ساخت سلاح لیزری قدرتمند برای نابودکردن تانک ؛ ایده جاه‌طلبانه ارتش استرالیا

منبع: تکراتو

4

1402/2/29

15:33


ساخت سلاح لیزری قدرتمند برای نابودکردن تانک توسط استرالیا درحالی برنامه‌ریزی شده است که اکثر کشورهای پیشرفته به فکر ساخت سلاح‌های لیزری برای تهدیدهای هوایی هستند.

ساخت سلاح لیزری قدرتمند برای نابودکردن تانک ؛ ایده جاه‌طلبانه ارتش استرالیا

ساخت سلاح لیزری قدرتمند برای نابودکردن تانک توسط استرالیا درحالی برنامه‌ریزی شده است که اکثر کشورهای پیشرفته به فکر ساخت سلاح‌های لیزری برای تهدیدهای هوایی هستند.

استرالیا برخلاف دیگر کشورهای پیشرفته درحال ساخت سلاح لیزری قدرتمندی برای نابودکردن تانک است. کشورهای دیگر درحال آزمایش سلاح‌های لیزری به‌منظور مقابله با تهدیدهای هوایی هستند ولی شاید ایده استرالیا نیز بسیار کارآمد باشد چرا که حملات گسترده بوسیله ناوگان زرهی با وجود پیشرفت تکنولوژی ساخت تانک بسیار گسترده‌تر و کارآمدتر از قبل شده است.

بیشتر بخوانید: سازنده سلاح‌های لیزری ارتش آمریکا نسخه دیجیتالی جو زمین را می‌سازد!

ساخت سلاح لیزری قدرتمند برای نابودکردن تانک توسط استرالیا

کشورهای مختلفی روی سلاح‌های لیزری کار می‌کنند و حالا استرالیا می‌خواهد وارد این حوزه از جنگ‌افزارها شود. این کشور با قراردادی به ارزش 8.74 میلیون دلار، از شرکت QinetiQ Australia درخواست کرده است تا یک سلاح لیزری با امکان نابودکردن تانک‌ها بسازد!

لیزرهای پرقدرت به بخشی از جنگ‌های آینده تبدیل خواهند شد؛ چرا که می‌توانند در مدت‌زمان بسیار کم و با هزینه‌ای پایین‌تر از سایر جنگ‌افزارها، چندین هدف را نابود کنند. درحقیقت لیزرها می‌توانند پهپادها، موشک‌ها و سایر تهدیدات هوایی را نابود کنند، اما حالا استرالیا می‌خواهد از آن برای نابودی تانک‌ها استفاده کند.

وزارت دفاع استرالیا با همکاری شرکت QinetiQ می‌خواهد مشابه کشورهایی مانند ایالات‌متحده، بریتانیا، روسیه و چین سلاح‌های لیزری بسازد؛ البته یک تفاوت بزرگ میان آن‌ها وجود دارد؛ درحالی‌که کشورهای مختلف روی سلاح‌های لیزری با امکان نابودکردن تهدیدات هوایی کار می‌کنند، استرالیا به‌دنبال نابودکردن تانک‌های زمینی است.

ساخت سلاح لیزری قدرتمند برای نابودکردن تانک توسط استرالیا

سلاح‌های لیزری که تا به امروز به‌عنوان نمونه اولیه توسعه پیدا کرده‌اند، می‌توانند انواع تهدیدات هوایی را نابود کنند، اما تانک نسبت به آن‌ها کاملاً متفاوت است. درحال‌حاضر قدرتمندترین لیزر، لیزر 300 کیلوواتی شرکت آمریکایی لاکهید مارتین است که می‌تواند انواع پهپاد، راکت و حتی جنگنده‌ها را از بین ببرد، اما این جنگ‌افزارها زره‌پوش نیستند و در برابر نفوذ لیزر آسیب‌پذیرند. در مقابل، تانک‌های ده‌ها تنی زره‌های مختلفی دارند.

تانک‌های جنگی با چندین صفحه ضخیم پوشانده می‌شوند تا مقاومت بالایی داشته باشند. اگرچه جنس این صفحات معمولاً محرمانه است، اما در آن‌ها از آلیاژهای فولاد، کامپوزیت‌ها و سرامیک‌ها استفاده می‌شود. این صفحات در برابر گرما، شلیک گلوله و نفوذ مقاومت بالایی از خودشان نشان می‌دهند، بنابراین نفوذ لیزر به آن‌ها مخصوصاً در میدان نبرد فرایندی طولانی‌ و زمان‌بر خواهد بود.

برای نفوذ به این صفحات، باید لیزرها در زمان کوتاهی، حجم بالایی انرژی را به یک نقطه منتقل کنند. این مقدار انرژی باعث افزایش دما در نقطه و درنهایت نفوذ لیزر به درون آن‌ها می‌شود. بنابراین استرالیا روی لیزرهای حالت جامد کار می‌کند که قدرتمندتر از هر لیزر دیگری تا به امروز است.

توسعه این لیزرها به‌معنای ارتقای سایر بخش‌های این جنگ‌افزارها ازجمله منبع تغذیه، سیم‌پیچی، اجزای پرتاب لیزر، سیستم هدف‌گیری و لنزها می‌شود. بنابراین استرالیا تنها بودجه لیزر را تأمین نمی‌کند، بلکه هزینه ساخت تمام قطعات سیستم را بر عهده گرفته است. باید منتظر ماند و دید این کشور می‌تواند با لیزر، تانک‌ها را در میدان نبرد نابود کند یا اینکه در این مسیر شکست می‌خورد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ ساخت سلاح لیزری قدرتمند برای نابودکردن تانک توسط استرالیا چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو