ابراز خرسندی رئیس جمهوری تاتارستان از امضای تفاهمنامه خط ریلی رشت آستارا

منبع: همگردی

5

1402/2/30

15:09


ایرنا/ براساس خبرهای بدست رسیده، ابراز خرسندی رئیس جمهوری تاتارستان از امضای تفاهمنامه خط ریلی رشت آستارا صورت گرفت.

رستم مینیخانوف در دیدار با علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران که در چهاردهمین اجلاس اقتصادی روسیه جهان اسلام (کازان فروم 2023) ریاست هیات ایرانی در بخش دولتی را بر عهده داشته، افزود: در مبادلات بین المللی، امروز آنچه بیش از هر زمان دیگری برجسته است، این است که کوتاه ترین راه برای تبادلات تجاری روسیه با اقیانوس هند و مناطق همجوار از راه ایران است، چه از طریق جمهوری آذربایجان و چه از مسیر ترکمنستان.

وی اظهار داشت: اجرای طرح ساخت 162 کیلومتر راه آهن رشت آستارا به عنوان حلقه مفقوده مسیر ریلی غربی کریدور شمال جنوب نه تنها پیامدهای اقتصادی مثبتی برای دو کشور خواهد داشت، بلکه باعث نزدیکی دو کشور در سایر عرصه ها می شود.

این توافقنامه پس از سخنرانی آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و سخنرانی ویدیو کنفرانس «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه بین وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل روسیه در تهران به امضا رسید.

رئیس جمهوری تاتارستان در بخش دیگری از سخنان خود از ایران به عنوان کشوری منحصر بفرد با پشتوانه تاریخی و تمدنی بزرگ یاد کرد و بر تقویت همکاری های این منطقه با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه ها تأکید کرد.

مینیخانوف با اشاره به تحصیل یک هزار و 371 دانشجوی ایرانی در دانشگاه های تاتارستان گفت: موضوع آموزش می تواند یکی از سرفصل های همکاری دو کشور باشد و اینکه باید بررسی کنیم که چگونه می توانیم تبادلات دانشجو داشته باشیم و اینکه چه در چه تخصص هایی، جوانان تاتارستان می توانند در ایران تحصیل کنند.

رئیس جمهوری تاتارستان در ادامه این دیدار از حضور فعالانه ایران در کازان فروم 2023 قدردانی کرد و گفت: امروز ما دشمن مشترک داریم و باید به کمک یکدیگر بیاییم.

رئیس هیات ایرانی شرکت کننده در چهاردهمین اجلاس اقتصادی روسیه جهان اسلام نیز در این دیدار با اشاره به سیر صعودی مراودات تجاری ایران و روسیه در یک سال گذشته گفت: ایران به دنبال ایجاد مرکز تجاری در کازان مرکز جمهوری تاتارستان است تا زمینه شکل گیری و تقویت ارتباطات بازرگانان دو کشور را فراهم کند.

علیرضا پیمان پاک در ادامه با بیان اینکه بانکهای ایران و روسیه در شرایط تحریم، ارتباطات خوبی با یکدیگر برقرار کرده اند، تقویت همکاری های دوجانبه برای تولید محصولات مشترک را یکی از برنامه ها در این راستا برشمرد و گفت: یک خط تولید لوازم خانگی با مشارکت ایران و روسیه در نزدیکی مسکو آغاز بکار خواهد کرد.

رئیس کل سازمان تجارت ایران گفت: تفاهمات خوبی در بخش های تجهیزات پزشکی و دارویی، پوشاک، مصالح ساختمانی و صنایع نفت، ساختمان و خودروسازی بین دو کشور شکل گرفته که نویدبخش ارتقای مناسبات دو جانبه است.

پیمان پاک در این نشست پیشنهاد داد که نمایشگاه اختصاصی توانمندی های ایران در شهر کازان برپا شود و متقابلا ظرفیت های تاتارستان در نمایشگاهی در تهران در معرض دید قرار گیرد که این پیشنهاد با استقبال رئیس جمهوری تاتارستان همراه شد.

در این دیدار که با حضور معاون صنایع، ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت، سرکنسول ایران در کازان و مسئولانی از وزارت جهاد کشاورزی کشورمان انجام شد، علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به راه اندازی پرواز مستقیم تهران کازان و برگشت، از مسئولان جمهوری تاتارستان خواست که ظرفیتهای گردشگری ایران برای مردم این منطقه اطلاع رسانی شود.

هیات ایرانی در سفر به کازان همچنین با روسای جمهوری باشقیرستان و چوواش از توابع فدراسیون روسیه دیدار و راهکارهای توسعه مناسبات دو جانبه را مورد بحث و گفت و گو قرار داد.

ابراز خرسندی رئیس جمهوری تاتارستان از امضای تفاهمنامه خط ریلی رشت آستارا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو