طبیعت گردی چیست؟ معرفی انواع طبیعت گردی و مزایای آن

منبع: روزانه

4

1402/2/30

16:22


در این مطلب هر آنچه می بایست در مورد طبیعت گردی را بدانید توضیح داده ایم. طبیعت گردی یکی از سرگرمی های لذت بخش برای افرادی است که عاشق سفر و طبیعت هستند. هر انسانی ذاتا از طبیعت خوشش می ‌آید؛ چرا که طبیعت سرشار از زیبایی و آرامش است و قطعا بهترین جایی است […]

در این مطلب هر آنچه می بایست در مورد طبیعت گردی را بدانید توضیح داده ایم. طبیعت گردی یکی از سرگرمی های لذت بخش برای افرادی است که عاشق سفر و طبیعت هستند.

هر انسانی ذاتا از طبیعت خوشش می ‌آید؛ چرا که طبیعت سرشار از زیبایی و آرامش است و قطعا بهترین جایی است که بعد از کلی خستگی فکری و جسمی می‌ توان به آن پناه آورد. طبیعت گردی را می‌توان گونه ای از سفر تعریف کرد. اگر به طبیعت و گردش در آن علاقه مند هستید، باید برای حفظ این سرمایه ی خدادادی، تلاش کنیم، نه اینکه به آن آسیب بزنیم.

در ادامه بیشتر در مورد طبیعت گردی توضیح می دهیم، با ما همراه باشید.

طبیعت گردی چیست؟

به طور کلی طبیعت گردی به معنی سفر به طبیعت و گردش در آن و همچنین دیدن مکان‌های طبیعی و لذت بردن از آنها است. نکته ای که باید به آن توجه کرد  این است که شما به‌عنوان طبیعت گرد مسئول محیطی هستید که به آن سفر کرده اید و باید از ریختن هر گونه آشغال و آتش روشن کردن های بیهوده بر حذر باشید؛ چرا که این طبیعت تمام دارایی ما هست و نابودی آن منجر به نابودی ما می شود پس باید در حفظ و نگهداری از آن کوشا باشیم.

فرق بین اکوتوریسم و طبیعت گردی در چیست؟

یک سری از افراد ممکن است اکوتوریسم و طبیعت گردی را باهم اشتباه بگیرند اما باید اکوتوریسم به معنی بوم گردی و طبیعت گردی همان طور که گفتیم به معنی رفتن به طبیعت و مکان های طبیعی و لذت بردن از آن ها است. در اکوتوریسم علاوه بر احترام به طبیعت باید برای فرهنگ و عقاید مردم محلی احترام گذاشت به گونه ای دیگر اکوتوریسم یک سفر مسئولانه است.

طبیعت گردی

انواع طبیعت گردی

چند نوع مختلف وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

طبیعت گردی در ساحل

یکی از جذاب ترین و پر طرفدارترین مکان ها برای طبیعت گردی ساحل دریاست؛ چراکه ساحل برای خیلی از افراد محل آرامش و سکوت است. به علاوه می توان در آن جا تفریحاتی مانند: ماهی گیری، قایق سواری، جت اسکی، موج سواری، اسکی روی آب، شنا و غیره انجام داد.

طبیعت گردی در مناطق اقلیمی

اقلیم های مختلف هرکدام زیبایی های منحصر به فردی دارند که نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد از این رو بسیاری از گردشگران تمایل دارند از مناطق اقلیمی مانند: کوه پایه یا ییلاق های خنک دیدن کنند و از بودن در آن جا لذت ببرند.

مطلب پیشنهادی: مزایای سفر با تور و مسافرت به صورت گروهی + معایب تور

طبیعت گردی در کوهستان

کوه ها پر از عظمت و بزرگی هستند. همچنین یک مکان چالش برانگیز برای امتحان توانایی ها فردی به حساب می آیند. از رو بسیاری از طبیعت گردان علاقه زیادی به رفتن به مکان های کوهستانی و ییلاقی دارند به علاوه معمولا در این مناطق اقامتگاه های زیادی وجود دارد که هر ساله میزبان هزاران نفر گردشگر از سراسر ایران است.

طبیعت گردی در جنگل

جنگل زیبا  با سکوت دلنشینش، آواز برندگان زیبایش و سرسبزی بی کرانش یکی دیگر از جاذبه های گردش گری است به طوری گردش گران زیادی ترجیح می دهند اوقات فراغت خود را در جنگل سپری کنند. از طرف دیگر جنگل پر از اکوسیستم ها و موجودات زیادی است که توجه پژوهشگران و محققان زیادی به خود جلب می کند از این رو جنگل به یکی از مکان های پر بازدید تبدیل شده است. نکته مهم این است که جدا از ریختن زباله خودداری و به دیگران نیز گوشزد کنید.

مطلب مشابه: اطلاعات درباره جنگل گردی | شرایط و لوازم مورد نیاز | معرفی بهترین جنگل های ایران

طبیعت گردی در مناطق کویری

کویر زیبا با شب های پرستاره میزبان تمام گردش گرانی است که با عشق به دیدش می آیند. همان طور که می دانیم کویر، محلی بدون پوشش گیاهی است که همین موضوع آن را به یک مکان دیدنی تبدیل کرده است. به علاوه در کویر معمولا تفریحاتی مانند: شتر سواری، ماشین سواری، موتور سواری، کمپینک، تماشای ستارگان در شب و غیره وجود دارد که لذت دیدن از آن را دو چندان کرده است.

طبیعت گردی چشمه، آبشارها و آب های گرم

همان طور که می دانیم کشور ما سرشار از آبشارها و چشمه ها زیبا است که دیدن آن ها خالی از لطف نیست از این رو گردشگران علاقه زیادی به دیدن این مکان ها دارند.

طبیعت گردی

طبیعت گردی و محیط زیست

طبیعت گردی به حفظ محیط زیست کمک می‌کند. از طرف دیگر برای کشور های در حال توسعه گردشگری یک راه کسب درآمد به حساب می آید. اگر گردش گری زیاد شود به جای نابودی محیط زیست می توان هم آن را حفظ و هم کسب درامد کرد و به مکانی کاربردی تبدیل کرد. همچنین این کار برای خود گردشگران نیز مفید است؛ چراکه می توانند ساعتی را در کنار خانواده بگذرانند و از زیبای های این فضاهای جذاب لذت ببرند. به علاوه کمی از شلوغی، اضطراب و استرس دور باشند.

طبیعت گردی

اثرات طبیعت گردی

می تواند تاثیرات زیادی روی طبیعت بگذارد که در ادامه متن به آن می پردازیم.

تاثیرات مثبت

تاثیرات مثبتی که گردشگری روی طبیعت می گذارد این است که هم گردشگران از طبیعت و مکان های طبیعی لذت می برند هم می توانند در حفظ و نگهداری آن سهیم باشند همچنین می توان از هزینه گردشگری برای بهبود محیط زیست استفاده کرد.

تاثیرات منفی

از طرف دیگر، گاهی گردشگری تاثیرات بدی نیز در پی دارد. به عنوان مثال وقتی تعداد گردشگران زیاد شود به طبع برای فراهم کردن احتیاج آنان به مکانی برای سکونت نیاز است که این امر باعث از بین رفتن طبیعت می شود. همچنین این کار ممکن باعث آواره شدن محلی ها از محل زندگیشان شود. غیر از مواردی که اشاره کردیم، طبیعت گردی می تواند روی زندگی حیوانات نیز تاثیر بگذارد. درست که گردشگران برای آنکه به زندگی حیوانات آسیب نزنند، آموزش دیده اند اما همین افزایش جمعیت در این مناطق می تواند به محل زندگی حیوانات، خاک، آب و غیره آسیب برساند.

مطلب مشابه: اطلاعات درباره جنگل گردی | شرایط و لوازم مورد نیاز | معرفی بهترین جنگل های ایران

طبیعت گردی

نکاتی که باید در طبیعت گردی رعایت کنیم

در ادامه به برخی از نکات که باید رعایت شود، اشاره می کنیم.

  • هنگام رفتن به طبیعت و طبیعت گردی سعی کنید کمترین آسیب را به طبیعت بزنید.
  • در هنگام رفتن به مکان های حفاظت شده حتما در حفظشان کوشا باشید.
  • برای حفظ محیط زیست سعی کنید از اهالی آن جا کمک بخواهید تا شما را راهنمایی کنند.
  • مسثولان مربوطه باید در آگاه سازی مردم کوشا باشند و به آن ها اطلاعات لازم را بدهند.

نتیجه گیری

همانطور که اشاره کردیم طبیعت گردی برای گردش گران بسیار عالی است؛ چرا که هم از طبیعت و مکان های طبیعی لذت می برند هم با اقلیم های مختلف آشنا می‌ شوند. اما نکته ای وجود دارد این است که حتما باید در حفظ محیط زیست کوشا باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو