پیگیری برای بازگشت پرتره مظفرالدین شاه و الواح هخامنشی به ایران

منبع: همگردی

5

1402/2/30

18:13


ایسنا/ براساس خبرهای بدست رسیده، پیگیری برای بازگشت پرتره مظفرالدین شاه و الواح هخامنشی به ایران صورت گرفت.

مرتضی ادیب زاده، مدیر کل موزه ها گفت: 13 پرونده استرداد اشیای تاریخی داشتیم که با همکاری وزارت امور خارجه این پرونده ها را پیگیری کردیم و در حال انجام است.

او درباره کشفیات اخیر یگان حفاظت میراث فرهنگی گفت: به تازگی 3 هزار و 600 قطعه شی تاریخی ارزشمند در فرودگاه امام خمینی (ره) توقیف شد. نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی و نیروهای فراجا عزم جدی برای مبارزه با قاچاق اشیای تاریخی دارند. لوح نقش برجسته ساسانی نیز به ایران باز می گردد و پیگیر بازگرداندن «پرتره مظفرالدین شاه» و «الواح هخامنشی» هستیم.

مدیر کل موزه ها که در جمع موزه داران کشور با بیان اینکه رویکرد کیفی در اداره کل موزه ها در نظر گرفته شده، افزود: نیازمند راهبردهای جدید بودیم، در بسیاری از زیرساختها بویژه در حوزه مالی و منابع انسانی نیاز به بازنگری داشتیم. با تدابیر و پیگیری های مهندس ضرغامی و قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در این دو حوزه اتفاق بزرگی افتاد بطوریکه مجوز استخدام 388 نفر به شکل پیمانی و از طریق برگزاری آزمون استخدامی کشور در سال جاری گرفته شد. که از این تعداد 220 نفر از موزه داران جوان جذب خواهند شد و در مرحله بعد بیش از یک هزار و 200 نفر را جذب موزه خواهیم کرد.

ادیب زاده از برگزاری 26 دوره آموزشی برای کارشناسان موزه ها خبر داد و گفت: تلاش می کنیم تا این آموزش ها تداوم پیدا کند.

مدیر کل موزه ها از اضافه شدن 31 موزه خصوصی وابسته و غیروابسته به موزه های کشور خبر داد و افزود: در حال حاضر 828 موزه در سطح کشور فعال هستد. از توسعه فضاهای کمی فاصله گرفتیم تا به ارتقای کیفی برسانیم.

او همچنین تاکید کرد: تلاش می کنیم تا پروژه های نیمه تمام را به اتمام برسانیم. قصد داریم بخش خصوصی را وارد ارتقای کیفی موزه ها کنیم و جذب سرمایه توسط بخش خصوصی و مسئولیت های اجتماعی داشته باشیم.

ادیب زاده همچنین از تمایل اداره کل موزه ها برای همکاری با دانشگاه ها سخن گفت و افزود: در این اداره کل به روی دانشجویان و پژوهشگران باز است.

پیگیری برای بازگشت پرتره مظفرالدین شاه و الواح هخامنشی به ایران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو