خراسان رضوی دارای 12 موزه تاریخ طبیعی است

منبع: همگردی

5

1402/2/30

18:13


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارشات منتشر شده، خراسان رضوی دارای 12 موزه تاریخ طبیعی است.

مهدی الله پور، مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در بین موزه ها، موزه های تاریخ طبیعی رسالت اصلی حفظ و حراست کلیه آثار آفرینش از بی جان و جاندار روی کره زمین از بدو تشکیل اولین قشر تا آفرینش اولین موجودات زنده گیاهی و جانوری با تمام اشکال و تنوع را دارند. چون فعالیت این موزه ها بسیار گسترده است، مشهور به موزه مادر هستند.

وی بیان کرد: موزه های تاریخ طبیعی علاوه بر اینکه نقش اساسی در اشاعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست دارند، مکان آموزش و تحقیق علمی علوم محیط طبیعی، ذخیره گاه اطلاعات علمی تنوع زیستی، مکان گذراندن اوقات فراغت مردم و علاقمندان به طبیعت و نگهدارنده نمونه های تنوع زیستی و جانوری و گیاهی وافر و نادر هستند.

مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی خاطرنشان کرد: گونه های جانوری که در موزه نگهداری می شوند به عنوان ذخایر ژنی هر کشور منحصر بفرد است، بانک اطلاعات ژنتیکی یا Gene pool هر کشور به عنوان سرمایه های ملی کشور و منطقه محسوب می شوند.

وی اظهار کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با جمع آوری گونه های مختلف و همچنین آماده سازی و نگهداری بلند مدت آن در موزه و بانک ژن گام بسیار مؤثر و الزامی برای حفظ حیات وحش کشور به شکل پایدار نموده است.

الله پور ادامه داد: در مجموع خراسان رضوی دارای 12 موزه تاریخ طبیعی است که به استثناء موزه مشهد، سایر واحدهای اداری تابعه از جمله بردسکن، تربت حیدریه، گناباد، خواف، درگز، سرخس، قوچان، سبزوار، بجستان، کاشمر، تربت جام دارای این مهم هستند.

وی افزود: در این موزه ها 153 نوع از پستانداران، 797 پرنده، 54 خزنده و 11 دوزیست و ماهی، 73 گیاه، 100 بی مهره و 25 فسیل نرم تن و تعدادی سنگ و کانی به نمایش گذاشته شده است.

مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: موزه تاریخ طبیعی مشهد با مساحت 240 مترمربع سال 1373 و در ساختمان اداره کل حفاظت محیط زیست استان تأسیس شده که از لحاظ تعداد و غنای گونه منحصر بفرد است.

وی گفت: در این موزه گونه های بسیار ارزشمند و مجموعه های متنوع جانوری ازجمله 50 گونه پستاندار، 160 گونه پرنده، 25 گونه خزنده، 10 گونه آبزی و 7 مورد اسکلت حیوانی و نمونه هایی از سخت پوستان و شکم پایان، بیش از 100 گونه از بندپایان در کلکسیون های علمی حفظ و نگهداری می شوند و در معرض نمایش قرار دارند.

الله پور یادآور شد: از 8 گونه گربه سان در کشور 7 گونه آن در موزه مشهد و در یک غرفه مجزا برای معرفی به پژوهشگران و علاقمندان با انضمام طراحی اکوسیستم به نمایش گذاشته شده است.

وی همچنین تصریح کرد: گونه های شاخص، بومی و کمیاب خراسان رضوی از جمله زاغ بور، قرقاول بال نقره ای، آهو، جبیر و بالابان و...به همراه محل زیستشان در معرض نمایش قرار گرفته است.

مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی گفت: این موزه دارای 12 دیورام است که گونه های اختصاصی با توجه به طراحی دیورام ها جانمایی شده اند؛ مثل غرفه پرندگان که به معرفی پرندگان شکاری استان می پردازد.

وی افزود: پارسال بیش از 3000 بازدید کننده در رنج های مختلف سنی و گروه های مختلف از موزه اداره کل محیط زیست و 2500 نفر از موزه های واحدهای تابعه بازدید و آموزش دیده اند.

خراسان رضوی دارای 12 موزه تاریخ طبیعی است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو