خاصیت انبه

خواص انبه

انبه یکی از مقوی ترین میوه ها و مختص مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است. این میوه با قدمتی 4000 ساله میوه بومی هند میباشد. انبه میوه ای هسته دار است که از دوبخش گوشته و هسته تشکیل میشود. هسته نسبتا بزرگی دارد و دارای طعم بسیار شیرین و آبدار میباشد. انبه سرشار از ویتامین های A ،C ،E، مقادیر زیادی بتاکاروتن، روی، مس، پتاسیم و آهن میباشد. مصرف منظم این میوه خوشمزه موجب افزایش سیستم ایمنی بدن میشود. انرژی لازم را در طی روز را فراهم میکند و برای سلامتی بدن بسیار مفید است. امروز در آلامتو به بررسی خواص انبه برای سلامتی و بهبود بسیاری از بیماری ها پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید: خواص آلوورا برای مو، پوست و جوش صورت، واژن، سوختگی و دور چشم

خواص انبه برای کمر

انبه دارای منیفول است که می تواند در کاهش اسپاسم عضلانی بسیار موثر باشد. فلاونوئیدهای موجود در انبه التهابات کمر را کاهش میدهد و خاصیت تسکین دهنده دارد. توصیه میشود برای کاهش دردهای کمر و از بین بردن التهابات آن امصرف منظم انبه را در دستور غذایی خود قرار دهید.

خواص انبه برای رحم

از خواص انبه می توان به گرم نگه داشتن رحم اشاره کرد. انبه عملکرد رحم را بهبود میبخشد و از آنجا که دارای طبع گرم است موجب تقویت رحم میشود. انبه در افزایش قدرت باروری و جلوگیری از عفونت رحم بسیار موثر میباشد. انبه حاوی اسید گالیک و کوئرستین است خاصیت ضدالتهابی داشته و باکتری های رحم را کاهش و به تدریج از بین میبرد.

خواص انبه برای زود انزالی

انبه دارای ویتامین C و گروه ویتامین های گروه B است که برای بهبود و درمان زودانزالی مردان بسیار موثر واقع شده است. انبه حاوی اسیدهای چرب میباشد که در متعادل و فعالسازی هورمون های بدن نقش اساسی ایفا میکند. بتاکاروتن و ویتامین E موجود در انبه اسپرم ها را تقویت مینماید و کیفیت و کمیت آنها را افزایش میدهد. خواص انبه در زود انزالی به قدری زیاد است که در سال های اخیر از عصاره انبه در ترکیب داروهای مرتبط با ناباروری استفاده میشود.

خواص انبه برای پوست

خواص انبه برای پوست به دلیل آنتی اکسیدان و بتاکاروتن موجود در آن و ویتامین C و E موجود در آن است. این مواد پوست را در برابر رادیکال های آزاد ایمن نگه میدارد. همچنین استفاده موضعی از انبه روی پوست صورت موجب میگردد تا منافذ پوست به خوبی پاکسازی شود و از تجمع باکتری ها که موجب به وجود آمدن جوش و آکنه هستند جلوگیری نماید.

همچنین بخوانید: خواص پونه برای عفونت رحم، ریه، گلو و معده، لاغری و سرماخوردگی

خواص انبه برای پوست

خواص انبه برای اعصاب

مصرف منظم انبه فشار عصبی را کاهش میدهد و موجب آرامش اعصاب و روان میگردد. تریپتوفان و اسید آمینه موجود در انبه تولید هورمون شادی را در بدن افزایش میدهد. پتاسیم و منیزیم نیز اعصاب و روانی آرام  را برای فرد به ارمغان می آورد.

خواص انبه برای اسپرم

انبه سرشار از بتاکاروتن و ویتامین E است که در بهبود کیفیت و کمیت اسپرم بسیار موثر است. همچنین تحرکات اسپرم را افزایش میدهد و در باروری نقش مهمی دارد. انبه میتواند از اکسیداتیو اسپرم نیز جلوگیری نموده و بهبود سلامت جنسی را تضمین نماید. ناگفته نماند روی موجود در انبه نیز نقش اساسی در بهبود باروری در مزدان و زنان ایفا مینماید.

خواص انبه برای ریه

انبه رادیکال های آزاد شده در بدن را از بین میبرد و موجب کاهش مرگ سلولی میگردد. به این ترتیب میتوان گفت انبه برای پیشگیری از ابتلا به سرطان از جمله سرطان ریه بسیار موثر میباشد. فلاونوئيدهای موجود در انبه دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند که از تشکیل رگ های خونی که موجب رشد تومورها هستند نیز جلوگیری مینمایند.

خواص انبه برای کبد

اگر چه مصرف انبه برای کبد و بهبود سلامت آن نیازمند تحقیقات گسترده تری است. ولیکن شواهدی از خواص انبه برای کبد در دسترس است که نشان می دهد؛ انبه کال یا نارس می تواند در بهبود و درمان بیماری های مرتبط با کبد موثر واقع گردد.

خواص انبه برای جنین

خواص انبه برای جنین و زنان باردار با تامین آهن و اسید فولیک ضروری در 9 ماه مورد توجه است. اگر مادران باردار روزاهنه یک عدد انبه را در دستور غذایی خود قرار دهند علاوه بر جلوگیری از تهوع اسید فولیک مورد نیاز جنین در سه ماهه اول بارداری را تامین و رشد عصبی جنین را تضمین مینمایند. در گذشته مصرف انبه برای مادران باردار توصیه میشد چرا که انبه را در زیبایی جنین موثر میدانستند که البته از آنجا که فوائد انبه برای تقویت پوست و مو به اثبات رسیده است میتواند در براق و درخشان شدن پوست جنین و همچنین داشتن موهایی سالم بی تاثیر نباشد.

همچنین بخوانید: خواص پونه برای عفونت رحم، ریه، گلو و معده، لاغری و سرماخوردگی

خواص انبه برای جنین

خواص انبه برای معده

از خواص انبه برای معده میتوان به تاثیر آن برای هضم سریعتر و بهبود یبوست اشاره کرد. میوه انبه قادر است معده و روده ها را پاکسازی نماید و در بهبود سلامت آنها موثر باشد. انبه و به خصوص آب انبه یک ملین قوی برای از بین بردن علائم یبوست و ناراحتی های مرتبط با آن است. با مصرف منظم انبه مجرای گوارشی نرم شده و نفخ معده نیز از بین میرود.

خواص انبه برای سرماخوردگی

خواص انبه برای سرماخوردگی با وجود ویتامین C میسر است. ویتامین C و A و همچنین مواد معدنی و مغذی موجود در انبه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن میشود. به این ترتیب از بروز سرماخوردگی های مکرر جلوگیری مینماید و درمان سرماخوردگی را نیز تسریع میبخشد.

خواص انبه برای مردان

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در میوه انبه از آن یک خوراکی مقوی و مغذی برای سلامت سلول های جنسی مردان ساخته است. انبه یک منبع عالی از ویتامین E و بتاکاروتن است که کیفیت و کمیت اسپرم را افزایش داده و میزان باروری را در مردان بهبود میبخشد.

خواص انبه برای زنان

خواص انبه برای زنان از تامین آهن و اسیدفولیک تا جلوگیری از عفونت رحم تا تامین نیازهای ضروری زنان در بارداری و شیردهی و همچنین جلوگیری از تولد نوزادهای نارس و دارای نقص مادرزادی مشهود است. بنابراین مصرف انبه برای زنان در تمامی مراحل زندگی توصیه میگردد.

همچنین بخوانید: خواص ترخون دیابت، چربی و فشار خون، کبد، معده و لاغری

خواص انبه برای زنان

خواص انبه برای کودکان

خواص انبه برای کودکان نیز بر کسی پوشیده نیست. زیرا با مواد معدنی و ویتامین هایی که دارد میتواند سلامت کودکان را تضمین نماید و در تامین انرژی آنها بسیار موثر باشد. ویتامین های موجود در انبه در بند مقدمه ذکر شد که با مطالعه آنها خواهید دریافت که بهتر است مصرف انبه را در رزیم غذایی کودکان قرار داده و سلامت آنها را بهبود ببخشید.