مسمومیت غذایی یک بیماری است که با خوردن غذاهای آلوده، فاسد یا سمی مبتلا می شوید.اگر علائم مسمومیت غذایی مانند استفراغ، اسهال و ناراحتی معده را دارید، متخصصان توصیه می کنند که به معده خود استراحت دهید. این بدان معناست که برای چند ساعت به طور کامل از خوردن و نوشیدن خودداری کنید.اما برای درمان این وضعیت مصرف برخی مواد غذایی می تواند مفید باشد. در ادامه این مطلب سلام دنیا درباره درمان مسمومیت غذایی کودکان و بزرگسالان با روش خانگی و طب سنتی، درمان سریع مسمومیت غذایی با عسل، ماست، دوغ، نوشابه، آب لیمو صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

برای مسمومیت چی خوبه

1. درمان مسمویت غذایی با سیر

سیر یکی از روش های موثر در درمان خانگی مسمومیت است.نتایج بررسی ها نشان داده است سیر می تواند به درمان مسمومیت های ناشی از گوشت های خام یا فرآوری شده کمک کرده و باعث کاهش آمار مسمومیت ها شود.در صورتی که دچار مسمومیت غذایی شده‌اید، بهتر است سیر را امتحان کنید.سیر به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی،علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن به بهبود سلامتی شما کمک زیادی می‌کند.

2. درمان مسمویت غذایی با سرکه سیب

سرکه سیب به دلیل اثر قلیایی آن یکی از بهترین درمان ها برای درمان مسمومیت های غذایی  است. اثر قلیایی این ماده غذایی اسیدیته معده شما را کاهش می دهد و از این رو به تسکین علائم مسمومیت غذایی کمک می کند.2-3 قاشق چایخوری سرکه سیب را در یک فنجان آب داغ مخلوط کنید. نوشیدنی آماده شده را قبل از خوردن غذا مصرف کنید. اگر مشکل ادامه داشت، 2-3 قاشق چایخوری سرکه سیب رقیق نشده را برای نتایج بهتر مصرف کنید.

برای مسمومیت چی خوبه: سرکه سیب

3. درمان مسمویت غذایی با موز

موز درمان خوبی برای رفع مسمومیت غذایی است زیرا بسیار سبک و هضم آسانی دارد. موز سرشار از پتاسیم (یک ماده معدنی مهم در بدن است که به تنظیم تعادل مایعات، انقباضات عضلانی و سیگنال‌های عصبی کمک می‌کند) و فیبر، یک درمان مطمئن، سریع و سالم برای مسمومیت غذایی است. حداقل یک موز رسیده در روز مصرف کنید یا می توانید یک لیوان شیک موز نیز میل کنید.


حتما بخوانید: درمان مسمومیت غذایی با 5 روش خانگی


4. درمان خانگی مسمومیت غذایی در کودکان

به نوزادانی که از شیر مادر یا شیر خشک استفاده می کنند مقدار کمی از شیر بدهید. علاوه بر این برای جلوگیری از کم آبی بدن کودک می‌توانید نوشیدنی‌های الکترولیت‌دار مخصوص کودکان مانند پدیالیت به او بدهید.

  • برای جلوگیری از کم آبی در کودکان بزرگ‌تر،نوشیدن آب، آبمیوه یا نوشیدنی‌های طعم‌دار که با آب مخلوط می‌شوند و بستنی یخی را در نظر بگیرید. برای شروع از تکه‌های کوچک استفاده کنید.
  • تا زمانی‌که معده‌ کودک آرام نشد، غذایی به او ندهید.
  • هر زمان که اشتها داشت به او غذا بدهید، اما غذا خوردن را با غذاهای کم چرب، مانند بیسکوییت، غلات خشک، نان تست و برنج شروع کنید.
  • به کودک بگویید که استراحت کافی داشته باشد.

درمان خانگی مسمومیت غذایی در کودکان

5. درمان خانگی مسمومیت غذایی در بزرگسالان 

  • سعی کنید طی چند ساعت چیزی نخورید و آشامیدن را متوقف کنید.
  • بدن خود را هیدراته نگه‌ دارید.
  • با مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت مانند آب، آبمیوه، آب نارگیل و… از بروز مشکل کم آبی جلوگیری کنید.
  • تا زمانی که علائم اسهال و استفراغ بهبود پیدا نکرد به مصرف غذاهای کم‌چرب و ساده مانند سوپ مرغ، سبزیجات پخته شده، پوره سیب‌زمینی شیرین، جو دوسر و برنج و موز ادامه دهید.
  • از مصرف غذاهای چرب، تند، سرخ شده، لبنیات و نوشیدنی‌های حاوی الکل یا کافئین تا بهبودی کامل مسمومیت خودداری کنید.
  • مصرف داروهای بدون نسخه مانند پپتوبیسمول و لوپرامید می تواند در درمان حالت تهوع و اسهال موثر باشد.

حتما بخوانید: درمان ترش کردن معده با داروهای گیاهی و طبیعی


6. درمان مسمومیت غذایی با عسل

عسل به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی خود یکی از موثرترین درمان های مسمومیت غذایی است.حدود یک قاشق چایخوری عسل به شکل خالص آن را سه بار در روز بخورید. در غیر این صورت، می توانید آن را با چای یا لیموناد میل کنید.

درمان مسمومیت غذایی با عسل

درمان سریع مسمومیت غذایی

7. درمان سریع مسمومیت با زنجبیل

زنجبیل نقش مهمی در کاهش علائم مسمومیت غذایی دارد. زنجبیل به دلیل خواص ضد التهابی طبیعی خود، پوشش معده شما را تسکین می دهد.جوشاندن یک فنجان آب با حدود یک قاشق زنجبیل رنده شده در آن برای رفع مسمومیت غذایی توصیه می شود. بر حسب ذائقه عسل یا شکر را اضافه کنید. از طرف دیگر، می توانید تکه های زنجبیل را مستقیماً مصرف کنید.

درمان سریع مسمومیت غذایی: زنجبیل

8. درمان مسمویت غذایی با محلول آبرسانی

مسمومیت غذایی اغلب با کم آبی همراه است که مایعات و املاح ضروری را از بدن شما خارج می کند. از این رو، نوشیدن محلول آبرسانی می تواند املاح ضروری بدن را هیدراته کند.در یک لیتر آب 2 قاشق چایخوری آب لیموی تازه را به همراه شکر و نمک بنا به ذائقه مخلوط کنید. برای جلوگیری از کم آبی آن را به صورت روزانه بنوشید.

9. درمان مسمویت غذایی با ریحان

برگ های ریحان بهترین گیاه برای مقابله با مسمومیت های غذایی هستند. برگ ریحان دارای خواص ضد التهابی است که تأثیر مثبتی بر دستگاه گوارش دارد. ریحان همچنین با متعادل کردن میزان اسید در بدن به بازیابی سطح صحیح pH بدن شما کمک می کند (pH معیار اسیدی یا بازی بودن هر مایعی است).یک عصاره از برگ های ریحان تهیه کنید. عسل را برای طعم دادن اضافه کنید و آن را چند بار در روز بنوشید.در روش دیگر، چند قطره روغن ریحان را در آب اضافه کنید و مصرف کنید.همچنین می توانید سه قاشق غذاخوری ماست ساده، کمی فلفل سیاه، برگ ریحان و نمک دریایی را با هم ترکیب کنید و چندین بار در روز مصرف کنید تا علائم مسمومیت غذایی کاهش پیدا کند.

10. درمان مسمویت غذایی با شیر سرد

شیر سرد با کاهش اسیدیته معده، پوشش معده شما را تسکین می دهد و رفلکس اسید را مهار می کند. از این رو،مسمومیت غذایی تسکین علامتی می دهد.خوردن یک لیوان شیر سرد برای رفع ناراحتی معده توصیه می شود. برای ایجاد طعم و مزه بهتر می توانید هر ماده ای را اضافه کنید، اما برای تسکین فوری، مصرف شیر سرد ساده توصیه می شود.

درمان سریع مسمومیت غذایی: شیر سرد

درمان خانگی مسمومیت و حالت تهوع

11. بدن را هیدراته نگه دارید

یک روش موثر برای درمان خانگی مسمومیت و حالت تهوع مصرف مایعات است. زیرا مصرف مایعات در مقابله با اثرات منفی مسمومیت غذایی نقش به سزایی دارد. از طرف دیگر اسهال و حالت تهوع ناشی از مسمومیت غذایی می‌تواند باعث کم آبی بدن شود.بنابراین برای جلوگیری از کم آبی و هیدراته نگه داشتن بدن بهترین راه مصرف مایعات به ویژه نوشیدنی‌های ورزشی حاوی الکترولیت است.

12. دمنوش نعناع

نعناع نیز گیاهی است که به گفته پزشکان طب سنتی می تواند معده را آرام کند. ممکن است یک کاربرد تسکین دهنده خاص برای روده داشته باشد. نوشیدن چای همچنین می تواند به شما کمک کند در هنگام مسمومیت غذایی و حالت تهوع هیدراته بمانید.

درمان خانگی مسمومیت و حالت تهوع

13. غذای سبک بخورید

برای درمان مسمومیت غذایی و حالت تهوع در خانه بهتر است غذاهایی که هضم آن برای معده ساده است را انتخاب کنید. برای این منظور غذاهای نرم، کم چرب و با کمی فیبر گزینه مناسبی هستند.با این که در این شرایط میل زیادی به غذا ندارید، اما ممکن است مسمومیت تا چندین روز ادامه داشته باشد بنابراین بهتر است خوردن غذاهای سبک را در نظر بگیرید.این غذاها  شامل موز، غلات، سفیده تخم مرغ، عسل، بلغور جو دوسر، ژلاتین، سیب زمینی کبابی، کره بادام زمینی، برنج، نان تست و سیب هستند.

14. خوردن ماست و نعناع خشک

خوردن ماست بعد از چند ساعت از بروز مسمومیت انتخاب خوبی برای تسکین معده شما است. ماست علاوه بر پاکسازی دستگاه گوارش، باکتری‌های مضر را هم از بین می برد شوید.ترکیب  ماست با کمی پونه یا نعناع خشک اثربخشی بیشتری در درمان مسمومیت غذایی دارد.


حتما بخوانید:علت سردرد همراه با حالت تهوع و چشم درد چیست؟


15. درمان خانگی مسمومیت با آب

آب یک ماده معجزه گر است. در هر زمان به خصوص در هنگام مسمومیت غذایی مقدار زیادی آب بنوشید (حدود 2.5 لیتر تا 3.5 لیتر در هر روز).نوشیدن آب به طور موثر تمام سموم و باکتری ها را از بدن خود خارج و به درمان مسمومیت غذایی کمک می کند.علاوه براین در طی مسمومیت اسهال و استفراغ می تواند باعث کم آبی بدن شود به همین دلیل نوشیدن آب یک درمان موثر برای این وضعیت محسوب می شود.در صورتی که نمی توانید مقدار زیادی آب بنوشید می توانید مکیدن تکه‌های یخ و خوردن جرعه‌های کوچک آب را امتحان کنید.

16. درمان مسمومیت غذایی با آبلیمو

آب لیمو می تواند یک درمان ساده اما موثر در درمان مسمویت غذایی باشد.مصرف آبلیموی تازه می تواند با دفع مواد مسموم از بدن به درمان مسمومیت کمک کند.

درمان مسمومیت غذایی با آبلیمو

17. درمان مسمومیت غذایی با نوشابه

نوشابه نیز یک درمان خانگی برای مسمومیت غذایی محسوب می شود.نوشابه معمولا به از بین رفتن مشکلات گوارشی کمک می کند. علاوه براین برای جبران کم آبی ناشی از مسمومیت های غذایی نوشیدن نوشابه می تواند مفید باشد.

درمان مسمومیت غذایی با ماست

18. ماست و دانه های شنبلیله

ماست و دانه های شنبلیله روشی موثر و راحت برای درمان مسمومیت غذایی است. ماست دارای خواص ضد باکتریایی (کشنده باکتری) است که به مبارزه با باکتری های مسمومیت غذایی کمک می کند. بعلاوه، دانه های شنبلیله دارای مقدار زیادی فیبر محلول هستند که آب را جذب می کند و به مدفوع حجم می دهد که این به دفع غذا کمک می کند. این خاصیت روان کنندگی دانه شنبلیله به درمان ناراحتی های شکمی کمک می کند. تقریباً یک قاشق چایخوری ماست و دانه شنبلیله را مصرف کنید. توصیه می شود فقط دانه ها را قورت دهید و آنها را نجوید.


حتما بخوانید:بهترین دمنوش ها برای معده درد و حالت تهوع


درمان مسمومیت غذایی با طب سنتی

19. دمنوش آویشن

در طب سنتی نوشیدن دمنوش آویشن برای درمان مسمومیت غذایی توصیه شده است.برای تهیه این دمنوش یک قاشق چای‌خوری آویشن را به یک فنجان آب مخلوط کنید. برای خوش طعم شدن یک قاشق چای‌خوری عسل را به آن اضافه کنید و میل کنید.در صورتی که بعد از مسمومیت غذایی معده درد شدیدی را تجربه کردید،نصف قاشق چای‎خوری آویشن را به مقداری آب اضافه کنید و بجوشانید.در ادامه محلول را از صافی رد کنید. در اخر محلول را به همراه نصف قاشق غذاخوری دارچین دم کرده و میل کنید.

درمان مسمومیت غذایی با طب سنتی: دمنوش آویشن

20. عرق نعنا

نوشیدن مقداری عرق نعناع برای رفع مشکلات بعد از مسمومیت غذایی مانند سوءهاضمه و معده درد موثر است. برای استفاده از این روش نصف قاشق غذاخوری عرق نعنا را با مقداری آب بجوشانید و بعد از سرد شدن میل کنید.

21. دارچین

نوشیدن دم کرده دارچین به درمان مسمومیت غذایی و رفع مشکلات بعد از آن کمک می کند. برای این منظور نصف قاشق غذاخوری دارچین را دم کرده و نوش جان کنید.

22. زیره سبز و سیاه

زیره سبز و سیاه از آن دسته گیاهانی است که در درمان مسمومیت غذایی بسیار مؤثر و مفید است. برای استفاده از این روش کافی است مقدار نیم گرم زیره سیاه را به همراه مقداری نبات بسابید و بعد از غذا میل کنید.در روش دیگر می توانید روزانه سه بار از یک فنجان دم‌نوش زیره استفاده کنید.این نوشیدنی به کاهش علائم بعد از مسمومیت غذایی کمک زیادی می کند. برای تهیه این دم‌نوش فوق العاده یک قاشق چای‌خوری دانه زیره را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بعد از 10 دقیقه بنوشید.

: زیره سبز و سیاه درمان مسمومیت غذایی با طب سنتی

23. رازیانه

یکی از درمان‌های سنتی و موثر برای مسمومیت غذایی مصرف از رازیانه و آب‌نبات قندی می‌باشد. برای درمان کافی است ابتدا مقدار کمی از رازیانه را با کمی آب‌نبات قندی در آب خیس کنید. بعد این محلول را صاف‌کرده و جرعه جرعه بنوشید.برای دستیابی به نتیجه مطلوب آب رازیانه را 2 تا 3 بار در روز میل کنید تا مسمومیت غذایی شما به سرعت درمان شود.

24. درمان مسمومیت با دوغ

مصرف لبنیات در درمان مسمومیت غذایی نقش موثری دارد.علاوه بر ماست و شیر نوشیدن دوغ هم می تواند به درمان و پیشگیری از بروز مسمومیت غذایی کمک کند.نوشیدن دوغ به ویژه در سفر همراه با غذا از مسمومیت ناشی از خوردن غذاهای رستورانی جلوگیری خواهد کرد. بنابراین توصیه می شود درسفر به جای نوشیدن نوشابه های قندی دوغ را جایگزین کنید.


حتما بخوانید: خواص زنجبیل برای سلامتی


برای مسمومیت غذایی چی بخوریم

25. استفاده از رژیم غذایی برات

رژیم غذایی برات یا BRAT برای معده ملایم است و شامل مواد غذایی مانند موز، برنج، سس سیب و نان تست است. تا زمانی که احساس خوبی ندارید اینها را بخورید. همچنین می توانید آبگوشت های شفاف را نیز در این رژیم قرار دهید.این رژیم غذایی حاوی غذاهایی است که به سفت‌تر شدن مدفوع و به جبران مواد مغذی که ممکن است در طول بیماری از دست داده باشید، کمک می‌کند. اگر تصمیم گرفتید از این رژیم پیروی نکنید، مطمئن شوید که وعده های غذایی کوچکتر و کم چرب میل کنید تا زمانی که احساس بهتری پیدا کنید.

برای مسمومیت غذایی چی بخوریم: استفاده از رزیم غذایی برات

26. افزودن پروبیوتیک به وعده های غذایی

پروبیوتیک ها ارگانیسم هایی هستند که به کنترل میکروبیوم روده شما کمک می کنند. همه افراد دائماً دارای باکتری هایی هستند که درون آنها زندگی می کنند. برخی از آنها "باکتری های خوب" و برخی "باکتری های بد" هستند.مسمومیت غذایی می تواند تعادل ظریف باکتری های خوب و بد را در روده شما از بین ببرد. مصرف پروبیوتیک ها می تواند آن را به تعادل بازگرداند. آنها همچنین ممکن است روده شما را تقویت کنند تا از شما در برابر بیماری های ناشی از غذا در آینده محافظت کنند.

27. سیب

همانطور که ضرب المثل می گوید: «یک سیب در روز،شما را از مراجعه به پزشک را دور می کند»؛ سیب نقش مهمی در درمان مسمومیت غذایی دارد. سیب به میزان قابل توجهی رفلاکس و سوزش سر دل را کاهش می دهد. از تشکیل باکتری هایی که باعث درد معده و اسهال می شوند، جلوگیری می کند.

28. سوپ مرغ

درصورتی‌که دچار مسمومیت غذایی شده‌اید، سوپ مرغ میل کنید تا بتوانید دوباره غذاهای معمول را مصرف کنید.برای افزایش انرژی این سوپ را چند بار در روز مصرف کنید. این سوپ به جبران ویتامین‌ها و مواد معدنی ازدست‌رفته بدنتان کمک می کند.

برای مسمومیت غذایی چی بخوریم: سوپ مرغ

29. نان

در صورتی که دچار مسمومیت غذایی شده‌اید، مصرف نان می تواند برای درمان مسمومیت غذایی موثر عمل کند. نان مانند یک اسفنج تمام مواد سمی دستگاه گوارش را جذب می‌کند.جذب مواد سمی توسط نان به سرعت وضعیت شما را درمان می کند.


حتما بخوانید: حالت تهوع نشانه چیست


درمان سریع مسمومیت غذایی

30. برگ سنا و گل سرخ

استفاده از داروهای مسهل یکی از درمان‌های اورژانسی و سریع درمان مسمومیت غذایی است. برای استفاده از این روش می‌توانید 2 قاشق غذاخوری گل سرخ و یک قاشق غذاخوری برگ سنا دم‌کرده و میل کنید. این روش به شما کمک می‌کند تا به‌وسیله اسهال عامل مسمومیت را از بدن خود دفع کنید.

31. مصرف داروهای بدون نسخه

داروهای بدون نسخه ممکن است علائم مسمومیت غذایی را بر طرف کنند.بیسموت ساب سالیسیلات می تواند حالت تهوع و اسهال را درمان کند. لوپرامید یک داروی ضد اسهال است که با کند کردن روند گوارش، اسهال را متوقف می کند.توجه به این نکته مهم است که این داروها معمولاً برای کودکان مناسب نیستند. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) توصیه می کند که کودکان خردسال مبتلا به اسهال مایعات بنوشند و رژیم غذایی منظم خود را دنبال کنند، اگرچه ممکن است در صورت ادامه مشکل، تغییرات رژیم غذایی و راه حل های آبرسانی مجدد مورد نیاز باشد.

درمان سریع مسمومیت غذایی: داروهای بدون نسخه

32. استفراغ

یکی از ساده و در عین حال سریع ترین راه‌ها برای درمان مسمومیت غذایی در طب سنتی قی یا استفراغ کردن است. کمتر از سه ساعت بعد از مصرف غذای مسموم غذا را استفراغ کنید. برای این که این کار را راحت تر انجام دهید می‌توانید مواد قی‌آور مانند گلاب و نمک را مصرف کنید. علاوه بر این مصرف نوشیدنی‌های گرم نیز اثرگذاری بیشتری برای برگرداندن غذای مسموم دارد.

سخن پایانی:

خب در این مطلب سلام دنیا ، اطلاعات کاملی از آنچه که قرار است برای محافظت از خود در برابر مسمومیت غذایی انجام دهید ارائه شده است. به طور کلی در زمان مسمومیت غذایی هیدراته بمانید، لباس های سبک بپوشید، غذاهای نرم میل کنید، دمنوش زنجبیل، آویشن یا نعناع بنوشید و از مصرف غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید.