وقتی آب با روغن در موتور خودرو مخلوط می شود چه اتفاقی می افتد؟

وقتی آب با روغن در موتور خودرو مخلوط می شود چه اتفاقی می افتد؟


منبع: تالاب

3

1402/2/31

22:23


آب و روغن قاطی کردن خودرو : موتور بـه عنوان قلب یک خودرو طوری طراحی شده اسـت آب خودرو جدا و روغن آن جدا میباشد و وقتی این دو به دلیل مشکلاتی قاطی شود چه رخ خواهد داد؟  دراین قسمت ار مجله تفریحی تالاب بـه شـما خواهیم گفت کـه چه می‌شود در ماشین آب و […]

آب و روغن قاطی کردن خودرو : موتور بـه عنوان قلب یک خودرو طوری طراحی شده اسـت آب خودرو جدا و روغن آن جدا میباشد و وقتی این دو به دلیل مشکلاتی قاطی شود چه رخ خواهد داد؟  دراین قسمت ار مجله تفریحی تالاب بـه شـما خواهیم گفت کـه چه می‌شود در ماشین آب و روغن قاطی شود.

 

وقتی آب وارد روغن موتور ماشین شما می شود چه اتفاقی می افتد؟

روغن موتور و آب باهم مخلوط نمیشوند. آب میتواند باعث روغن‌کاری غلط روغن شود ودر طولانی‌مدت بـه موتور خودرو آسیب جدی وارد کند. این می تواند شامل سایش بیش از حد، خوردگی جدی یا آسیب دائمی بـه قطعاتی مانند تپانچه ها و حلقه هایي باشد کـه قطعات فلزی را بـه هم متصل می کنند.

 

ما در مورد خودرو‌ها، از جمله چندین سال کار دریک نمایندگی، کارهای زیادی انجام داده‌ایم یا تحقیق کرده‌ایم و نوشته‌ایم. ما شـما رابا چند منبع خوب در رابطه با این کـه وقتی آب بـه روغن اضافه میکنید برای موتور شـما اتفاق میوفتد، معرفی میکنیم.

 

روغن چه کار می کند؟

وقتی آب با روغن در موتور خودرو مخلوط می شود چه اتفاقی می افتد؟

ما قصد داریم این رابا بحث در مورد این کـه چرا روغن برای موتور شـما بسیار مهم اسـت شروع کنیم. روغن یکسری عملکرد در موتور وسیله نقلیه شـما دارد کـه همه ی آن ها اساساً آنرا زنده نگه می دارند.

 

کاهش اصطکاک و سایش

این یکی از بزرگ ترین دلایل برای تازه و تمیز نگه داشتن روغن در موتور شماست. موتور شـما یک دسته فلز متحرک اسـت کـه باعث ایجاد انفجارهای کوچک و بزرگ میشود تا ماشین شـما بـه جلو حرکت کند. این انفجارها بـه زمان‌بندی مناسب نیاز دارند و میله‌هاي‌ فلزی، سیلندرها و پیستون‌ها همگام باهم حرکت میکنند تا شتاب و بازرسی مورد نیاز خودروی خودرا بـه شـما ارائه دهند.

 

روغن بـه این نواحی سرازیر شده و حرکت نرم و بـه موقع قطعات فلزی را ممکن می سازد. بدون روغن، این قطعات در نهایت «و احتمالاً بـه سرعت» زمان بندی نامناسبی پیدا می کنند ودر حین حرکت با سرعت بالا بـه خود آسیب میرسانند.

 

موتور را تمیز کنید

آشغال ها و آشغال ها حتی با فیلترهای مناسب برای ورودی هوا، فیلتر روغن و سایر فیلترها می توانند وارد بلوک موتور شـما شوند. از آنجایی کـه وسیله نقلیه شـما از گرما و انفجار خارج می‌شود، بـه سهولت امکان ایجاد آشغال، گریس و لاک روی سطوح وجوددارد.

 

روغن برای کمک بـه شکستن و انتقال انها طراحی شده اسـت. همچنین بـه همین دلیل اسـت کـه روغن شـما با گذشت زمان تغییر رنگ می‌دهد، زیرا ذرات ریز و بزرگی را جذب می کند کـه در غیر این صورت می تواند در عملکرد موتور اختلال ایجاد کند.

 

خنک کردن موتور

در حالی کـه روغن موتور دقیقاً مایع خنک کننده شـما نیست، اما وظیفه حیاتی کمک بـه حرکت و جذب بخشی از گرمای ناشی از تعداد زیادی از قطعات متحرک و احتراق ایجاد شده در موتور را انجام میدهد. خود روغن طوری فرموله شده اسـت کـه فقط در دمای نسبتاً بالا بسوزد.

 

آب با روغن چه می کند؟

وقتی آب با روغن در موتور خودرو مخلوط می شود چه اتفاقی می افتد؟

با توجه بـه این کـه روغن در محیط خشن کـه موتور شـما اسـت، اهداف نسبتاً خاصی دارد، دقیقاً از داخل بطری برای انجام این کارها بـه خوبی فرموله شده اسـت. این بدان معناست کـه دهه‌ها تحقیق علمی روی موتورهای رو به پيشرفت‌اي انجام شده اسـت کـه برای مدتی دوام می‌آورند و مسافت پیموده شده بنزین بهتری را نسبت بـه قبل ارائه می کنند – و تولید کنندگان می دانند چه چیزی را در روغن قرار دهند تا دوام بیشتری داشته باشند.

 

وجود آب در روغن موتور خوب نیست. آب روغن را رقیق می کند و این پتانسیل را دارد کـه آنرا روان یا خیلی غلیظ کند. هنگامی کـه روغن موتور نتواند موتور را بـه درستی روغن کاری کند – یا آنرا تمیز کند، تغییر در ضخامت یا ویسکوزیته می تواند عواقب بسیار بدی داشته باشد.

 

موتور همچنین برای بازرسی روغن با ویسکوزیته مشخص طراحی شده اسـت و داشتن روغن موتور بیش از حد غلیظ یا نازک بـه دلیل آب اضافی می تواند منجر بـه نشتی شود کـه همچنین برای موتور مشکل بدی اسـت.

 

با آب در روغن چه اتفاقی برای موتور می افتد؟

وقتی آب با روغن در موتور خودرو مخلوط می شود چه اتفاقی می افتد؟

چند چیز بد تقریبا بلافاصله، موتور با نداشتن روغن کاری مناسب آسیب میبیند. منظور ما از این اسـت کـه میله‌ها و پیستون‌هایي کـه برای تولید احتراق باهم کار میکنند، می توانند بـه سرعت فرسوده شوند، اگر خم نشوند و از بین بروند.

 

دوم، و درازمدت، ورود آب بـه موتور می تواند منجر بـه خوردگی قطعات فلزی شود کـه خود روغن برای محافظت ازآن طراحی شده اسـت. خوردگی داخل موتور شـما خوب نیست، و از آنجایی کـه قطعات فلزی موتور درصورت خوردگی احتمال خرابی یا شکستن و نشت بسیار بیشتری دارد.

 

کارکردن یک موتور با روغن در آن احتمالاً منجر بـه نیاز بـه تعویض تعداد زیادی از قطعات خواهد شد، اگر نه فقط بازسازی کل موتور. بدیهی اسـت کـه هر دوی این گزینه ها زمان بر و گران هستند.

 

آب چگونه وارد روغن می شود؟

در حالی کـه مشکل رایج نیست، ما چند دلیل وجود آب در ماهیتابه روغن را بررسی میکنیم.

وقتی آب با روغن در موتور خودرو مخلوط می شود چه اتفاقی می افتد؟

 

سیلاب یا باران شدید

در حالی کـه وسیله نقلیه شـما احتمالاً یک تابه روغن با روکش دارد، هنوز هم ممکن اسـت در هنگام سیل، آب با فشار کافی بـه موتور وسیله نقلیه شـما نفوذ کند.

 

این همه ی چیز در طول طوفان غیرمعمول نیست. هنگامی کـه طوفان هاي‌ بزرگ‌تر سواحل فلوریدا، تگزاس، لوئیزیانا و آلاباما را درنوردید، منجر بـه هجوم مطالبات بیمه شد – و نمایندگی ها برای خرید وسایل نقلیه در حراج فریاد زدند، زیرا آب برای خودروها خوب نیست و می تواند مشکلات نفتی را نیز ایجاد کند. بـه عنوان مسائل جدی قاب و ترمز.

 

به طور تصادفی مقداری در داخل ریختن

افرادی کـه اطلاعات زیادی در مورد ماشین ندارند، ممکن اسـت بـه طور تصادفی آب را داخل ظرف روغن موتور زیر کاپوت بریزند و روغن را بـه این ترتیب رقیق کنند.

 

عمدا مقداری را داخل آن بریزید

ممکن اسـت انجام این “شوخی” دشوار باشد، اما می‌توان راهی برای قرار گرفتن زیر کاپوت خودرو «باز گذاشتن قفل آن کمکی نمی کند» و ریختن آب در روغن پیدا کرد. اگر چه آشکارا غیرقانونی اسـت، اما گرفتن این شوخی دشوار اسـت. درهای خودرا قفل کنید!

 

آیا آب باران می تواند از طریق کاپوت وارد شود؟

وقتی آب با روغن در موتور خودرو مخلوط می شود چه اتفاقی می افتد؟

خبر خوب این اسـت کـه پاسخ منفی اسـت. اگر مشاهده کردید کـه یک بارندگی شدید از روی کاپوت شـما می پرد، شاید حس بهتری داشته باشید کـه بدانید کاپوت و نمای بیرونی خودرو طوری طراحی شده اند کـه آب را دفع می کند و اجازه میدهد آنرا بـه طرفین وسیله نقلیه شـما بریزد. مگر این کـه سوراخ هاي‌ جدی روی کاپوت خود داشته باشید، بعید اسـت کـه آب بـه روغن نزدیک شود.

 

چگونه بفهمم در روغن من آب وجود دارد؟

وقتی آب با روغن در موتور خودرو مخلوط می شود چه اتفاقی می افتد؟

چالش این جا دانستن اسـت. اگر بـه طور تصادفی آب یا مایع خنک کننده را داخل محفظه روغن موتور خود ریخته اید، مشکل کاملاً واضح اسـت. اگر آب سیل بـه اطراف محل موتور شـما رسید، یقیناً میخواهید حداقل کارهای زیر را انجام دهید:

 

روغن را چک کنید

کاپوت را باز کرده و میله اندازه گیری را از محفظه روغن خارج کنید. اگر بـه دلایل دیگری نیاز بـه تعویض روغن دارید، روغن باید یا شفاف طلایی باشد یا در برخی موارد ممکن اسـت کمی تیره تر باشد.

 

اگر روغن شـما شیری، روان یا بیش از حد غلیظ بـه نظر میرسد، ممکن اسـت آب در ظرف روغن داشته باشید و نباید موتور را روشن کنید. مایع گیربکس شـما هم همین طور. مایع گیربکس را بررسی کنید. اگر بـه غیر از قرمز رنگی بـه نظر میرسد، احتمالاً آب در آن وجوددارد.

 

صداها

متأسفانه اگر وسیله نقلیه خودرا با آب در روغن روشن کنید، بلافاصله صدای آنرا خواهید شنید. پیشنهاد ساده در این جا این اسـت کـه وسیله نقلیه خودرا خاموش کنید و برای گرفتن یک کامیون یدک کش آماده شوید.

 

اگر آب در روغن باشد چه کار کنم؟

وقتی آب با روغن در موتور خودرو مخلوط می شود چه اتفاقی می افتد؟

اگر در ظرف روغن آب وجوددارد، بهترین گزینه تعویض روغن و فیلتر اسـت. همچنین باید تمام فیلترهای ممکن را از موتور جدا کنید و بگذارید کل خودرو برای مدتی در مکانی گرم خشک شود.

 

اگر نمیدانید چگونه روغن و فیلتر را تعویض کنید – یا فیلترهای دیگر را بکشید، اکیداً توصیه میکنیم خودرو را نزد مکانیک ببرید. بـه جای این کـه وسیله نقلیه خودرا روشن کنید و بـه طور بالفعل موتور رابا روغن پر از آب پر کنید، صرفاً یدک‌کش کردن وسیله نقلیه ارزش پول و زمان را دارد.

 

یک بخش مکانیک یا سایر خدمات، ابزار و تخصص بیشتری برای دانستن زمان خشک شدن موتور و نحوه خارج کردن روغن آب باقی مانده دارد. بـه طور کلی، اگر حتی مشکوک بـه وجود آب در روغن هستید، ماشین را روشن نکنید. آنرا بکسل کنید یا بلافاصله فرآیند خشک کردن موتور را شروع کنید.

 

توجه داشته باشید کـه اگر وسیله نقلیه شـما دریک سیل جدی مانند طوفان قرار گرفت، موتور تنها بخشی نیست کـه باید نگران آن باشید. شـما باید قبل از شروع بـه کار خودرو کمی خشک شود تا وسایل الکترونیکی خودرو را سرخ نکنید. این همچنین فرض می کند کـه وسیله نقلیه شـما از قبل راه‌اندازی نشده و زمانی کـه خیس شده اسـت کار نمیکند – اگر کار میکرد، ممکن اسـت مجموعه‌اي از چالش‌ها داشته باشید.

 

آیا موتور راهی برای فیلتر کردن آب دارد؟

وقتی آب با روغن در موتور خودرو مخلوط می شود چه اتفاقی می افتد؟

نه، موتور دارای یک فیلتر روغن و یک فیلتر سوخت در بین فیلترهای دیگر اسـت، اما این‌ها بیشتر برای جلوگیري از آشغال هاي‌ کوچک هستند. یک قطعه کوچک از طبیعت یا خاک می تواند باعث گرفتگی و مشکلات دیگر در شیلنگ ها و لوله هاي‌ نسبتاً کوچکی شود کـه سوخت و روغن را بـه اطراف حمل می کنند. بنابر این بله، در حالی کـه شـما فیلتر دارید، بیشتر احتمال دارد کـه نشانه اي از مشکل آب بودن شـما باشد تا این کـه بتواند بـه شـما کمک کند.

 

روغن چگونه از ظرف روغن به موتور می رسد؟

وقتی آب با روغن در موتور خودرو مخلوط می شود چه اتفاقی می افتد؟

اگر بـه زیر کاپوت وسیله نقلیه خود نگاه کنید، متوجه خواهید شد کـه تشت روغن اغلب در زیر موتور نصب می‌شود. پس چگونه از گرانش سرپیچی می کند؟ پمپ روغن درصورت نیاز روغن را از تابه بـه موتور می آورد.

 

پمپ روغن نیز می تواند تحت تأثیر آب قرار گیرد، اما نه بـه همان صورت. اگر پمپ روغن در اثر آب سرخ شده یا فرسوده شده باشد، بـه احتمال زیاد چراغ داشبورد و احتمالاً ناتوانی در روشن کردن موتور خودرا مشاهده خواهید کرد. بـه این معنی کـه نمیتوانید بـه سهولت بررسی کنید کـه آیا پمپ روغن شـما بـه عنوان یک جزء الکترونیکی آب دارد یا خیر و ممکن اسـت مانند بقیه قسمت‌هاي‌ موتور نیاز بـه خشک کردن داشته باشد.

 

چگونه از ورود آب به روغن جلوگیری کنم؟

وقتی آب با روغن در موتور خودرو مخلوط می شود چه اتفاقی می افتد؟

اول، و احتمالاً این را میدانید، اما آب را در روغن خود نریزید. در عده اي از موتورهای کوچک، شـما باید قبل از روشن کردن موتور، روغن و گاز رابا هم مخلوط کنید، اما این یقیناً در مورد خودروها صدق نمی کند. بهترین راه برای پیشگیری از ورود آب بـه داخل خودرو این اسـت کـه وسیله نقلیه خودرا بـه سطح بالاتری ببرید یا حتی آنرا روی یک سطح شیب دار یا بلوک قرار دهید.

 

ما می‌دانیم کـه گفتن اینکار راحت تر از انجام آن اسـت، بـه خصوص اگر حتی نمی‌دانید چقدر آب می‌آید یا جایی برای کار ندارید، اما شانس بهتری برای پیشگیري از آسیب جدی آب بـه وسیله نقلیه خود بـه شـما می‌دهد.

 

ممکن اسـت عکس‌هایي از طوفان‌هاي‌ اخیر دیده باشید کـه در آن رانندگان وسیله نقلیه را در بالاترین قسمت حیاط خود «اگر حیاط دارند» روی یک سطح شیب دار قرار میدهند تا وسیله نقلیه را چندین فوت بالاتر از آب‌هاي‌ احتمالی سیل قرار دهند. راندن وسیله نقلیه خود در آب هاي‌ ایستاده نیز ایده خوبی نیست، مگر این کـه یک دستگاه آسانسور داشته باشید یا دقیقاً بدانید کـه عمق آب چقدر اسـت.

 

این نه تنها برای وسیله نقلیه شـما خطری ایجاد می کند – اگر جریان آب بـه اندازه کافی قوی باشد کـه بـه ماشین شـما برسد، ممکن اسـت اگر بخواهید ازآن خارج شوید، می تواند شـما را دور کند. ما رانندگی از طریق آب بیش از چند اینچ را توصیه نمی‌کنیم. آب دریک خیابان می تواند بسیار عمیق تر ازآن چیزی باشد کـه انتظار دارید.

 

در غیر این صورت، می‌توان صادقانه گفت کـه آب بـه سادگی یک نیروی نسبتاً نیرومند طبیعت اسـت. ممکن اسـت نتوانید آنرا بـه طور کامل متوقف کنید، اما این فرصت را دارید کـه با اجازه دادن بـه خودرو ابتدا آنرا “تعمیر” کنید.

 

وقتی صحبت از امنیت وسیله نقلیه و شوخی شدن با آب در روغن شـما می‌شود، کمک می کند وقتی در اطراف نیستید ماشین خودرا قفل کنید تا کسی نتواند کاپوت را باز کند. اکنون تعداد زیادی از خودروها با مخزن بنزین و کاپوت آزاد می شوند تا مردم نتوانند شکر یا هر چیز دیگری را در باک بنزین شـما بریزند.

 

آب بیش از حد در روغن چقدر آب است؟

اندازه گیری خاصی برای این وجود ندارد. ما مطمئناً پیشنهاد نمی‌کنیم کـه فقط بـه روغن خود آب اضافه کنید تا آنرا آزمایش کنید. اگر بـه اندازه کافی سیل شدیدی را تجربه کردید کـه بـه ظرف روغن رسید، باید کل ظرف روغن را در دسترس خطر قرار دهید و بـه تعویض روغن و خشک کردن کل خودرو اقدام کنید.

 

در پایان

آب مخلوط با روغن در موتور شـما خوب نیست و پتانسیل جدی برای آسیب دائمی موتور را دارد

روغن برای روانکاری و تمیز کردن اسـت. آب این توانایی را از بین می‌برد

روغن موتور رابا بررسی روغن و میله گیربکس از نظر وجود مایعات شیری رنگ یا تغییر رنگ تست کنید.

درصورت وجود آب، روغن را تعویض کنید

اگر مشکوک بـه وجود آب در روغن یا گیربکس هستید، خودرو را روشن نکنید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو