ارزهای دیجیتال حوزه هوش مصنوعی؛ با مطرح‌ترین کوین‌های AI آشنا شوید

ارزهای دیجیتال حوزه هوش مصنوعی؛ با مطرح‌ترین کوین‌های AI آشنا شوید


8

1402/3/2

11:45


یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های عصری که در آن زندگی می‌کنیم، رخ‌دادن همزمان دو فناوری بزرگ انقلابی، یکی هوش مصنوعی و دیگری ارزهای دیجیتال، است. این دو فناوری درحال تغییردادن بسیاری از جنبه‌های زندگی ما هستند و همه ما، دیر یا زود، ناگزیریم با آن‌ها همگام پیش برویم.

ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتال با یکدیگر ادغام شوند و بتوانیم از ویژگی‌های هردوی آن‌ها با هم بهره‌مند شویم. درحال‌حاضر، چندین پروژه وجود دارند که هم در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند و هم با ارزهای دیجیتال سروکار دارند و به‌زودی شاهد افزایش تعداد آن‌ها خواهیم بود.

برخی دیگر از کوین‌های AI هم هستند که به‌شکل مستقیم با هوش مصنوعی سروکار ندارند ولی در همین حوزه فعالیت می‌کنند. در این مطلب، ابتدا برخی از ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی را که از نظر ارزش بازار، بالاتر از همتایان خود قرار دارند معرفی خواهیم کرد و سپس به بررسی برخی از مطرح‌ترین ارزهای دیجیتال حوزه‌های AI که غیرمستقیم با هوش مصنوعی مرتبط هستند خواهیم پرداخت.

توجه: اطلاعات مندرج درباره ارزهای دیجیتال معرفی‌شده در این مطلب، صرفاً جنبه معرفی دارد و وب‌سایت ارزدیجیتال هیچ توصیه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها ارائه نمی‌کند.

درباره ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی چه می‌دانیم؟

هوش مصنوعی (AI) رشته‌ای از علوم رایانه است که به ماشین‌ها امکان می‌دهد براساس داده‌ها تصمیم بگیرند و از هوش انسانی تقلید کنند. برای نمونه، چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) چت‌باتی است که می‌تواند با کاربر انسانی گفت‌وگو کند، به پرسش‌های او پاسخ دهد، متنی را از او دریافت کند و خلاصه‌اش را بنویسد و این فقط بخشی از قابلیت‌های بی‌شمار آن است.

نمونه دیگر، آثار هنری تولیدشده با هوش مصنوعی است که در‌ آن‌ها، یک برنامه اطلاعات را از کاربر که به زبان طبیعی نوشته شده‌اند دریافت و تفسیر می‌کند و براساس آن، آثار هنری دیجیتال به وجود می‌آورد. موارد استفاده هوش مصنوعی بی‌حد و حصر است و به همین دلیل، این فناوری راه خود را در فضای ارزهای دیجیتال هم باز کرده است.

از سوی دیگر، ارزهای دیجیتال ویژگی‌هایی از قبیل غیرمتمرکزبودن، ذخیره‌نشدن در مؤسسات مالی سنتی، نیاز نداشتن به واسطه‌هایی مانند بانک و ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت شخص ثالث دارند که می‌تواند در حوزه هوش مصنوعی کمک‌کننده باشد تا این حوزه در انحصار عده‌ای قلیل و قدرتمند قرار نگیرد.

بنابراین، ارزهای دیجیتال حوزه AI، کوین‌ها یا توکن‌هایی هستند که پلتفرم‌های بلاک چین حوزه هوش مصنوعی از آن‌ها برای انجام فعالیت‌های مختلف استفاده می‌کنند. کاربران می‌توانند برای استفاده از امکانات و مزایای پلتفرم‌ها و پروژه‌های هوش مصنوعی، توکن بومی آن‌ها را بپردازند.

پرارزش‌ترین ارزهای دیجیتال حوزه هوش مصنوعی

حال که با ارزهای دیجیتال حوزه هوش مصنوعی آشنا شدیم، بیایید برخی از ارزشمندترین ارزهای دیجیتال حوزه AI را از نظر مارکت کپ آن‌ها بررسی کنیم.

۱. گراف (The Graph)

ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی - گراف

  • مارکت کپ: ۱.۰۲ میلیارد دلار
  • رتبه کوین در کوین مارکت کپ: ۴۲
  • قیمت فعلی: ۰.۱۱۷ دلار

گراف یک پروتکل منبع باز مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع‌شده است که امکان جمع‌آوری داده‌های بلاک چین را به‌شکلی غیرمتمرکز و بدون نیاز به شخص ثالث فراهم می‌کند. این پروتکل یک API جهانی برای شاخص‌گذاری، سازمان‌دهی و پرس‌وجوی (Quering) داده‌ها ارائه می‌دهد که هرکسی می‌تواند به‌راحتی به آن دسترسی داشته باشد. درواقع گراف همان کاری را برای وب ۳.۰ انجام می‌دهد که گوگل برای وب ۲.۰.

گراف از زبان برنامه‌نویسی GraphQL استفاده می‌کند. شبکه اصلی گراف در حال حاضر میزبان صدها برنامه غیرمتمرکز (dApp) است و این موضوع می‌تواند چالش برانگیز باشد. گراف این مشکل را با ارائه APIهای باز و عمومی موسوم به زیرگراف‌ها (subgraph) حل کرده است تا هزاران برنامه غیرمتمرکز بتوانند در شبکه اجرا شوند. توسعه‌دهندگان و شرکت‌کنندگان می‌توانند با ساخت زیرگراف‌ها برای برنامه‌های غیرمتمرکز مختلف و نیز برای جستجو، شاخص‌گذاری و جمع‌آوری داده‌ها استفاده کنند. فقط در آوریل ۲۰۲۱، سرویس میزبانی گراف ۲۰میلیارد جستجو را پردازش کرد.

تیم گراف چه کسانی هستند؟

ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی - تیم گراف

بنیانگذاران گراف، یانیف تال، برندون رامیرز و جانیس پالمن هستند و این پروژه را در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی کردند. تال می‌دانست که ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز جدید روی اتریوم چقدر دشوار است. به این ترتیب با کمک تیمش، گراف را با ایده طراحی و راه‌اندازی اولین برنامه شاخص‌ساز و پرس‌وجو به‌شکل غیرمتمرکز ایجاد کرد، زیرا در آن زمان چیزی مشابه در بازار وجود نداشت. شبکه اصلی گراف در سال ۲۰۲۰، راه‌اندازی شد.

توکن بومی گراف

توکن بومی گراف GRT نام دارد. این پروژه از فروش عمومی توکن خود، ۱۲میلیون دلار سرمایه جذب کرد و از فروش خصوصی به کوین بیس ونچرز، دیجیتال کارنسی گروپ و فریمورک ونچرز، میلیون دلار دیگر به دست آورد. به جز این‌ها، مالتی‌کوین کپیتال هم مبلغ ۲.۵میلیون دلار در این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده است. ارز بومی این شبکه برای تخصیص منابع مختلف مورداستفاده در اکوسیستم گراف کاربرد دارد. کاربران می‌توانند هزینه استفاده از خدمات شبکه را با توکن گراف بپردازند.

توکنومیک گراف

عرضه اولیه توکن گراف ۱۰میلیارد واحد بود و توکن‌های جدیدی هم به‌عنوان پاداش شاخص سازان ایجاد شد. نحوه توزیع توکن گراف به این صورت است: ۱۶.۵درصد برای پشتیبان‌های اولیه شبکه، ۲۳.۲درصد برای تیم و مشاوران، ۲۰درصد برای بنیاد گراف، ۶.۱درصد برای فروش GRT، ۳درصد برای پاداش‌دهی به شاخص‌سازان شبکه آزمایشی، ۲.۹۹درصد برای کمک مالی به متصدیان و مابقی آن‌ها به بخش‌های دیگری اختصاص داده شده است.

گراف مالیات برداشت توکن که گراف از متصدیان خود می‌گیرد و ۱درصد کارمزدی را که از پرس‌وجو در پروتکل دریافت می‌کند، می‌سوزاند. البته توکنومیک گراف تابع حاکمیت فنی آن در آینده است و بنابراین این درصدها ممکن است تغییر کنند. این بدان معناست که تورمی بودن یا نبودن گراف در آینده، به میزان درخواست‌هایی که پردازش می‌کند بستگی خواهد داشت.

چرا گراف منحصربه‌فرد است؟

گراف در نوع خود اولین است و بنابراین از مزیت پیشگامی بهره می‌برد که مطمئناً بر قیمت آن تأثیر زیادی خواهد گذاشت. هدف نهایی این پروژه این است که وب ۳.۰ را در دسترس همه قرار دهد و امکان ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز را بدون نیاز به سرور یا مرجع متمرکز فراهم کند.

۲. سینگولاریتی‌نت (SingularityNET)

ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی - سینگولاریتی نت

  • مارکت کپ: ۲۹۹ میلیون دلار
  • رتبه کوین در کوین مارکت کپ: ۱۰۸
  • قیمت فعلی: ۰.۲۴۷ دلار

سینگولاریتی‌نت یک بازار غیرمتمرکز هوش مصنوعی است که از قدرت فناوری بلاک چین برای دسترسی نامحدود به الگوریتم‌ها و برنامه‌ها استفاده می‌کند. این پروژه جزو اولین پروژه‌هایی بود که هوش مصنوعی و ارز دیجیتال را با هم ادغام کرد. پلتفرم سینگولاریتی‌نت با استفاده از قدرت بلاک چین، به‌دنبال دموکراتیک‌کردن هوش مصنوعی و فراهم‌آوردن یک محیط همکاری مشترک است که توسعه‌دهندگان بتوانند از یکدیگر یاد بگیرند و سیستم‌های بهتری ایجاد کنند. این پلتفرم روی بلاک چین‌های اتریوم و کاردانو میزبانی می‌شود.

درحال‌حاضر، بیش از ۷۰ سرویس هوش مصنوعی مفید در بازار سینگولاریتی‌نت موجود است که توسعه‌دهندگان سراسر جهان آن را ایجاد کرده‌اند. این خدمات شامل مترجم گفتاری چندزبانه، شبیه‌ساز آنی صدا، تشخیص فرمان گفتار، تولید تصویر عصبی و نظایر آن است.

رابط کاربرپسند سینگولاریتی نت، این خدمات را در دسترس همگان قرار می‌دهد، بدون توجه به میزان دانش آنها از این فضا. بیشتر خدمات دارای قابلیت دمو یا نمایشی هستند که یعنی کاربران می‌توانند قبل از خرید کامل خدمات، ابتدا ویژگی‌های آن را آزمایش کنند.

تیم سینگولاریتی‌نت چه کسانی هستند؟

ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی - تیم سینگولاریتی نت

دکتر بن گورتزل، بنیان‌گذار سینگولاریتی نت

پلتفرم سینگولاریتی نت را دکتر بن گورتزل و دکتر دیوید هنسن در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی کردند. هنسن بنیانگذار و مدیرعامل شرکت هنسن رباتیک (Hanson Robotics) هم هست که ربات انسان‌نمای سوفیا را ساخت؛ ربات معروفی که برای اولین بار جهان را با قدرت هوش مصنوعی آشنا کرد.

توکن بومی سینگولاریتی‌نت

توکن بومی شبکه سینگولاریتی‌نت AGIX نام دارد. کاربرد این توکن در پرداخت برای استفاده از خدمات و محصولات هوش مصنوعی در بازار آن، انجام تراکنش‌های درون پلتفرمی، رأی‌دهی درباره طرح‌های پیشنهادی حاکمیتی و سهام‌گذاری برای افزایش نقدینگی است. این توکن از نوع ERC-۲۰ است و توسعه‌دهندگان می‌توانند از وجوه خود در سایر برنامه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم استفاده کنند یا آن را به ارز فیات در دنیای واقعی تبدیل کنند.

توکن AGIX در ابتدا فقط برای بلاک چین اتریوم رزرو شده بود؛ اما اکنون برای بیش از چند بلاک چین قابل استفاده است. دارندگان این توکن می‌توانند از آن برای تراکنش‌های روی بلاک چین‌های پالیگان، کاردانو و بایننس اسمارت چین استفاده کنند.

توکنومیک سینگولاریتی‌نت

توزیع توکن سینگولاریتی‌نت به این صورت انجام شده است: ۵۰درصد برای فروش، ۲۰درصد برای پاداش کاربران اولیه، توسعه‌دهندگان و مشارکت‌کنندگان، ۱۸درصد برای تیم اصلی، ۸درصد برای بنیاد سینگولاریتی‌نت و ۴درصد برای برنامه‌های خیریه.

درابتدا توکن این پروژه، AGI نام داشت و حداکثر عرضه آن یک میلیارد واحد بود. در سال ۲۰۲۱، نام توکن را به AGIX تغییر دادند تا با شبکه کاردانو سازگار شود. بنابراین یک میلیارد واحد اضافی هم برای بلاک چین کاردانو ایجاد کردند. درنتیجه، سقف عرضه توکن AGIX در حال حاضر ۲میلیارد واحد است.

چرا سینگولاریتی‌نت منحصربه‌فرد است؟

هدف اصلی این پروژه ایجاد هوش مصنوعی عمومی (AGI) با قابلیت‌های گسترده است و از اولین پروژه‌هایی بود که هوش مصنوعی را با ارزهای دیجیتال ادغام کرد. این پروژه می‌خواهد پلتفرمی برای کاربران و توسعه‌دهندگان و ایجاد محیطی سودمند و متقابل ایجاد کند که رشد هوش مصنوعی را سرعت بخشد. سیستم‌های AGI مانند انسان عمل می‌کنند؛ یعنی می‌توانند مجموعه وسیعی از وظایف را انجام دهند و حتی با وظایف جدید سازگار شوند. آن‌ها دارای قابلیت‌های یادگیری ذاتی هستند، به این معنی که می‌توانند توانایی‌های خود را بدون کمک انسانی بهبود بخشند.

یکی دیگر از ویژگی‌های این پروژه، تیم متخصص آن در حوزه هوش مصنوعی است.

۳. فچ (Fetch.ai)

ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی - فچ

  • مارکت کپ: ۲۵۲ میلیون دلار
  • رتبه کوین در کوین مارکت کپ: ۱۳۷
  • قیمت فعلی: ۰.۲۴۲ دلار

فچ یک شبکه غیرمتمرکز هوش مصنوعی و یادگیری ماشین مبتنی بر بلاک چین با دسترسی آزاد است که با ایده فراهم‌کردن بستری برای رشد و توسعه اقتصاد دیجیتال بدون دخالت انسان، ایجاد شده است. این شبکه دستگاه‌ها و خدمات را به اینترنت اشیا متصل می‌کند، اما مشارکت سایر عوامل مانند انسان‌ها را هم تسهیل می‌کند.

فچ دارای ابزارها و زیرساخت مناسبی برای پشتیبانی از توسعه اقتصاد دیجیتال غیرمتمرکز مبتنی بر هوش مصنوعی است. این شبکه با برقراری ارتباط بین افراد، دستگاه‌ها و خدمات، امکان اشتراک‌گذاری داده‌ها و همکاری بین آن‌ها را فراهم می‌کند. اقتصاد فچ ترکیبی از تأمین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان است و حول محور عوامل و اکوسیستم‌های مختلف با اهداف و موارد کاربردی مختلف می‌چرخد.

تیم فچ چه کسانی هستند؟

ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی - تیم فچ

همایون شیخ؛ هم‌بنیان‌گذار فچ

بنیانگذاران فچ، توبی سیمپسون، همایون شیخ و توماس هاین هستند. این تیم از دانشگاه کمبریج انگلستان با هم شروع به همکاری کردند و در سال ۲۰۱۷، پایه‌های فچ را بنیان نهادند. شیخ مدیر عامل، سیمپسون مدیر اجرایی و هاین مدیر ارشد علمی هستند.

توکن بومی فچ

توکن بومی فچ FET است که از آن برای رأی‌گیری، فعال‌سازی نودها، سهام‌گذاری، پاداش‌دهی به آن‌ها و نیز برای بازکردن قفل تمام عملیات در شبکه استفاده می‌شود. همچنین به‌عنوان روش اصلی پرداخت در شبکه عمل می‌کند. ارزش توکن بومی فچ با میزان کاربردهای آن در آینده تعیین خواهد شد.

توکنومیک فچ

تعداد توکن‌های در گردش فچ بیش از ۱میلیارد واحد است. عرضه فچ محدود است و این به کمیابی آن و درنتیجه جلوگیری از کاهش ارزش توکن‌ها به‌دلیل تورم کمک می‌کند.

توزیع توکن‌های فچ به این صورت انجام می‌شود: ۲۰درصد به شرکت، ۲۰درصد به بنیانگذاران، ۱۷.۶درصد به فروش و مابقی آن به برنامه‌های آینده، مشاوران و نظایر آن‌ها اختصاص خواهد یافت.

چرا فچ منحصربه‌فرد است؟

این پروژه به‌لطف ترکیب نوآورانه فناوری‌های مختلف و به‌دلیل موارد استفاده متعدد با قابلیت هوش مصنوعی منحصربه‌فرد است. فچ یکی از پروژه‌های نادر مبتنی بر بلاک چین است که برای بهبود راه‌حل‌های اقتصاد دیجیتال شبکه از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. هدف نهایی این پروژه، کمک به بهینه‌سازی شهرهای هوشمند، زنجیره تأمین، حمل‌ونقل، پارکینگ هوشمند، انرژی، خانه‌های هوشمند و یادگیری تجمعی است.

۴. اوشن پروتکل (Ocean Protocol)

ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی - اوشن پروتکل

  • مارکت کپ: ۲۰۲ میلیون دلار
  • رتبه کوین در کوین مارکت کپ: ۱۴۱
  • قیمت فعلی: ۰.۳۲۹ دلار

اوشن پروتکل از فناوری بلاک چین برای کسب درآمد از سرویس‌های داده استفاده می‌کند. این پروتکل ارائه‌دهندگان داده و مصرف‌کنندگان داده را در یک بازار مبتنی بر بلاک چین به هم متصل می‌کند. مدل نوآورانه آن بر توکنی‌کردن مجموعه‌داده و خدمات داده متکی است تا افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند بتوانند به‌راحتی از داده‌های خود درآمد کسب کنند و مصرف‌کنندگان هم به اکوسیستمی از داده‌های ارزشمند در جایی مناسب دسترسی داشته باشند.

تیم اوشن چه کسانی هستند؟

ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی - تیم اوشن پروتکل

بروس پون؛ هم‌بنیان‌گذار اوشن پروتکل

اوشن پروتکل را ترنت مک‌کانهی و بروس پون در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی کردند. مک‌کانهی پژوهشگر هوش مصنوعی است و بروس پون قبلاً در یک شرکت نرم‌افزاری فعال در حوزه پایگاه‌های داده در بلاک چین کار کرده است.

توکن بومی اوشن پروتکل

توکن بومی اوشن پروتکل OCEAN است که از نوع توکن‌های ERC-20 است. این توکن برای ارائه مبادلات پلتفرم، حاکمیت جامعه اوشن و پاداش‌های سهام‌گذاری به مشارکت‌کنندگان شبکه هم کاربرد دارد.

توکنومیک اوشن پروتکل

سقف عرضه توکن اوشن پروتکل، ۱.۴۱میلیارد واحد است. نحوه توزیع آن به این صورت است: ۲۰درصد بنیانگذاران، ۱۵درصد خریداران، ۵درصد بنیاد اوشن و ۶۰درصد متصدیان نگهداری از شبکه.

چرا اوشن پروتکل منحصربه‌فرد است؟

تاکنون هیچ پروژه‌ای ایجاد نشده است که داده‌ها را به‌عنوان دارایی مالی در نظر گرفته باشد و به کسب درآمد از آن‌ها کمک کند. اوشن پروتکل پلتفرمی است که رویکردی منحصربه‌فرد نسبت‌به داده‌ها دارد و به افراد و کسب‌وکارها امکان می‌دهد از داده‌های خود، به‌شیوه‌ای ایمن و کارآمد، درآمد کسب کنند. هدف اوشن پروتکل این است که تحلیلگران داده، محققان، دانشمندان و سایر مصرف‌کنندگان بتوانند از داده‌هایی که دسترسی به آن‌ها دشوار یا پرهزینه است بهره‌مند شوند. این پروژه مزایایی خاص برای صنایع مبتنی بر داده، ازجمله هوش مصنوعی ارائه می‌دهد. از نکات مثبت دیگر اوشن پروتکل تیم آن است که تجربه زیادی در بخش کلان داده و هوش مصنوعی دارد.

۵. پروژه iExec

ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی - آی اگزک

  • مارکت کپ: ۱۲۲ میلیون دلار
  • رتبه کوین در کوین مارکت کپ: ۱۸۰
  • قیمت فعلی: ۱.۵۱ دلار

iExec یک پروژه بلاک چینی است که طیف گسترده‌ای از خدمات رایانش ابری مشابه خدمات وب آمازون و مایکروسافت آزور ارائه می‌دهد، با این تفاوت که غیرمتمرکزتر است. اکوسیستم روبه‌رشد iExec از برنامه‌های مختلف در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و مراقبت‌های بهداشتی پشتیبانی می‌کند. این پروژه به‌شکل مداوم در حال توسعه پروتکل‌های جدید برای ساده‌سازی دسترسی به اقتصاد محاسباتی غیرمتمرکز است.

تیم iExec چه کسانی هستند؟

ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی - تیم iExwc

ژیل فداک؛ هم‌بنیان‌گذار iExec

ژیل فداک (Gilles Fedak) و هایوو هه (Haiwu He)، بنیانگذاران پروژه iExec هستند. به جز این دو نفر، تعداد قابل‌توجهی از مهندسان بلاک چین و توسعه‌دهندگان جاوا، در این تیم فعالیت می‌کنند.

توکن بومی iExec

توکن این پروژه RLC است که از نوع توکن‌های ERC-20 است. تمام تراکنش‌های بازارهای ابری غیرمتمرکز این پلتفرم با توکن بومی آن تسویه می‌شوند و مشارکت‌کنندگان برای واجدشرایط‌بودن برای اجرای وظایف محاسباتی، باید این توکن را سهام‌گذاری کنند.

توکنومیک iExec

کل عرضه توکن ۸۷میلیون واحد است و ۶۹درصد از این توکن‌ها به‌عنوان بخشی از عرضه اولیه سکه در یک فروش عمومی به فروش رفته‌اند. مابقی توکن‌ها به این صورت توزیع شده است: ۱۷.۲درصد برای تیم iExec و مشاوران، ۶.۹درصد برای صندوق اضطراری برای iExec و ۶.۹درصد برای توسعه مداوم iExec خواهد بود. طی این مکانیسم توزیع، همه توکن‌ها قبلاً توزیع شده‌اند و هیچ توکن جدیدی ضرب یا منتشر نخواهد شد. تنها راه برای به‌دست‌آوردن توکن بومی آن خرید آن در بازار آزاد، کسب پاداش در بازارهای iExec یا ارائه نقدینگی برای توکن در یک صرافی غیرمتمرکز است که جفت‌ارزهای این توکن پشتیبانی کند.

چرا iExec منحصربه‌فرد است؟

iExec روی شبکه اتریوم اجرا می‌شود. با اینکه بسیاری از برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند پشتیبانی‌شده iExec، منابع فشرده‌ای دارند، این پروتکل محاسبات فشرده پردازشی را خارج از زنجیره انجام می‌دهد تا عملکردهای خود را تا حد امکان ساده نگه دارد. هدف نهایی این پروژه تبدیل سیستم‌های قدیمی مبتنی بر وب ۲ به یک منبع یک مرحله‌ای برای محاسبات ابری مبتنی بر بلاک چین است.

۶. نومرایر (Numeraire)

ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی - نومرایر

  • مارکت کپ: ۸۴ میلیون دلار
  • رتبه کوین در کوین مارکت کپ: ۲۷۶
  • قیمت فعلی: ۱۳.۵ دلار

پروژه نومرایر یک نرم‌افزار مبتنی بر بلاک چین است که به‌عنوان یک صندوق پوشش ریسک عمل می‌کند و با ترکیب سیستم مشوق‌دهی و هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، کریپتوگرافی و علم داده، امکان پیش‌بینی قیمت سهام و ترید آن را در بلاک چین اتریوم برای کاربران فراهم می‌کند. این پروژه تورنمنت‌های هفتگی برگزار می‌کند که در آن، مشارکت‌کنندگان پیش‌بینی‌های خود را از قیمت مطرح می‌کنند و روی آن سهام‌گذاری می‌کنند.

تیم نومرایر چه کسانی هستند؟

ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی - تیم نومرایر

ریچارد کریب؛ بنیان‌گذار نومرایر

بنیان‌گذار این پروژه ریچارد کریب است. او این پروژه را در سال ۲۰۱۵ تأسیس کرد. از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، این پروژه چهار دوره مالی جداگانه برگزار کرده و در مجموع، بیش از ۲۱میلیون دلار جمع‌آوری کرد.

توکن بومی numeraire

توکن بومی پلتفرم نومرایر، NMR و از نوع توکن‌های ERC-20 است. این توکن به‌عنوان ابزار پرداخت و سهام‌گذاری نتایج براساس پیش‌بینی‌های بازار به کار می‌رود. پاداش شرکت‌کنندگان برنده تورنمنت‌های هفتگی هم با همین توکن پرداخت می‌شود.

نومرایر برای اطمینان از اینکه کاربران برای سهام‌گذاری توکن‌های بومی خود انگیزه دارند، به پروتکل Erasure متکی است. این پروتکل درصورتی‌که کاربر براساس مدل پیش‌بینی انتخابی، توکن‌های خود را روی نتیجه صحیح سهام‌گذاری کند، به او پاداش می‌دهد و در غیر این صورت، پروتکل توکن‌های سهام‌گذاری‌شده او را از بین می‌برد.

توکنومیک numeraire

نومرای دارای سقف عرضه ۱۱میلیون واحد است و ازآنجاکه مانند بیت کوین عرضه‌اش محدود است، ضدتورمی خواهد بود. درحال‌حاضر، بیش از ۶میلیون توکن از مجموع ۱۱میلیون توکن در گردش است.

در سال ۲۰۱۷، این شرکت یک میلیون توکن بومی را منتشر و بین دانشمندان علم داده که قبلاً در تورنمنت شرکت کرده بودند توزیع کرد.

چرا نومرایر منحصربه‌فرد است؟

ایده پشت نومرایر کاملاً منحصربه‌فرد است و اولین ارز دیجیتال است که یک صندوق پوشش ریسک آن را ایجاد و منتشر کرده است. یکی از مزایای اصلی توکن بومی این پلتفرم این است که به دانشمندان علم داده که در تورنمنت مدل‌هایی با عملکرد بالا ارائه می‌دهند پرداخت می‌شود. بنابراین با ورود افراد بیشتر به مسابقات، توکن ارزشمندتر می‌شود.

هدف اصلی این پروژه این است که کاربران امکان معامله سهام را ازطریق یک مدل خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، علم داده و کریپتوگرافی داشته باشند. رویکرد نوآورانه این پروژه در معاملات سهام، نومرایر را به یکی از معدود صندوق‌های پوشش ریسک تبدیل می‌کند که به‌شکل قابل‌توجهی بر پیش‌بینی داده‌هایی متکی است که به‌کمک هوش مصنوعی تولید شده است.

ارزهای دیجیتال مرتبط با هوش مصنوعی

یک‌سری دیگر از ارزهای دیجیتال هستند که نمی‌توان آن‌ها را به‌شکل مستقیم کوین AI دانست؛ اما فعالیت آن‌ها به‌نحوی با هوش مصنوعی مرتبط است. این پروژه‌ها از نظر ارزش بازار و آینده‌ای که دارند می‌توانند موفق باشند و به همین دلیل در این بخش قصد داریم آن‌ها را معرفی کنیم.

۱. ریدار توکن (Radar Token)

ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی - ریدار توکن

  • مارکت کپ: حدود ۴میلیون دلار
  • رتبه کوین در کوین مارکت کپ: ۳۳۰۰
  • قیمت فعلی: ۰.۰۰۷۰ دلار

دپ ریدار پلتفرمی برای جستجوی برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز است. هدف این پروژه آن است که برنامه‌های بیشتری را پوشش دهد، در فهرست‌کردن پروژه‌های نوظهور سریع‌تر عمل کند و فهرست‌های به‌موقع‌تر و دقیق‌تر ارائه کند.

توکن بومی این پروژه ریدار (RADAR) نام دارد و دارندگان این توکن می‌توانند در مدیریت فهرست‌ها، رأی‌گیری، پیشنهادها و تصمیم‌گیری‌های مربوط به محصول شرکت کنند.

توزیع این توکن به‌شکل زیر است:

۴۰درصد جامعه، ۲۵.۲ درصد تیم و سهام‌داران، ۲۴.۷درصد خزانه و ۱۰درصد ایردراپ.

ریدار درحال‌حاضر از بیش از ۹۰۰۰ برنامه غیرمتمرکز، بیش از ۳۰ پروتکل و بیش از یک‌میلیون کاربر ماهانه در سراسر جهان پشتیبانی می‌کند.

۲. اینجکتیو (Injective)

ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی - اینجکتیو

  • مارکت کپ: ۴۸۳ میلیون دلار
  • رتبه کوین در کوین مارکت کپ: ۸۰
  • قیمت فعلی: ۶.۰۳ دلار

اینجکتیو یک بلاک چین برای امور مالی است. این بلاک چین از نوع باز و با قابلیت همکاری است و هدف آن تقویت نسل بعدی اپلیکیشن‌های دیفای، شامل معاملات آنی و مشتقه غیرمتمرکز، بازارهای پیش‌بینی، پروتکل‌های وام‌دهی و نظایر آن است.

اینجکتیو زیرساخت‌های مالی بسیار قدرتمندی ارائه می‌کند که اپلیکیشن‌ها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. همه انواع بازارهای مالی از جمله بازار معاملات آنی، آتی و اختیار معامله کاملاً درون‌زنجیره‌ای هستند. این زیرساخت‌ها به‌شکل غیرمتمرکز بین زنجیره‌های مختلف پل می‌زنند و با اتریوم، بلاک چین‌های IBC و حتی زنجیره‌هایی مانند سولانا که از ماشین مجازی اتریوم استفاده نمی‌کنند سازگار است.

اکوسیستم اینجکتیو دارای بیش از ۱۰۰ پروژه و بیش از ۱۵۰٬۰۰۰ عضو در جامعه از سراسر جهان است. گروهی از سرمایه‌گذاران برجسته ازجمله بایننس، پانترا کپیتال، جامپ کریپتو و مارک کوبان از این پروژه پشتیبانی می‌کنند.

بنیانگذار این پروژه اریک چن (Eric Chen)، محقق و معامله‌گر ارزهای دیجیتال، است. آلبرت چون (Albert Chon) هم مدیریت ارشد فناوری اینجکتیو لبز را بر عهده دارد. او فارغ‌التحصیل علوم کامپیوتر از دانشگاه استنفورد و مهندس توسعه نرم‌افزار در آمازون بوده است.

توکن بومی اینجکتیو INJ نام دارد. حداکثر عرضه آن ۱۰۰میلیون واحد و عرضه در گردش آن در حال حاضر حدود ۸۰میلیون واحد است.

توکن INJ برای هزینه‌ها و تقویت اکوسیستم، حاکمیت پروتکل و مشوق‌های سهام‌گذاری استفاده می‌شود. این توکن عرضه کاملاً کاهشی دارد، زیرا ۶۰درصد تمام کارمزدهای برنامه‌های غیرمتمرکز ساخته‌شده روی اینجکتیو، هر هفته به حراج گذاشته می‌شوند و به این ترتیب عرضه INJ در طول زمان کاهش می‌یابد.

۳. اوسیس نتورک (Oasis Network)

ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی - اوسیس نتورک

  • مارکت کپ: ۳۰۰ میلیون دلار
  • رتبه کوین در کوین مارکت کپ: ۱۰۵
  • قیمت فعلی: ۰.۰۵۲ دلار

اوسیس پیشروترین شبکه بلاک چین لایه اول با قابلیت حفظ حریم خصوصی و مقیاس‌پذیری به شمار می‌رود. این سیستم توان عملیاتی بالا و هزینه‌های گس کم را با معماری ایمن ترکیب می‌کند تا به توسعه نسل بعدی بنیان وب ۳.۰ و تقویت دیفای، گیمفای، توکن‌های غیر مثلی (NFT)، متاورس، توکنی‌کردن داده‌ها و دائوها کمک کند.

توکن بومی اوسیس نتورک، ROSE است. عرضه فعلی آن ۱.۵میلیارد واحد است و مجموع عرضه آن ۱۰میلیارد واحد خواهد بود. توزیع توکن به این صورت انجام می‌شود: ۲۳.۵درصد برای جوایز سهام‌گذاری، ۲۳درصد حامیان، ۵درصد شرکای استراتژیک، ۱۸.۵درصد جامعه و اکوسیستم، ۱۰درصد بنیاد اوسیس و ۲۰درصد مشارکت‌کنندگان اصلی شبکه. پاداش سهام‌گذاران و نمایندگان برای ایمن‌سازی شبکه به‌شکل خودکار در عرض ۱۰سال پرداخت خواهد شد. کاربرد این توکن برای کارمزد تراکنش‌ها، سهام‌گذاری و نمایندگی در لایه اجماع است. کاربران با سهام‌گذاری این توکن می‌توانند به امنیت شبکه بلاک چین آن کمک کنند و تا ۲۰درصد پاداش دریافت کنند.

داون سانگ (Dawn Song) بنیانگذار اوسیس نتورک است که در سال ۲۰۱۸ این پروژه را راه‌اندازی کرده است. تیم توسعه‌دهنده این پروژه همگی از دانشگاه‌های معتبر دنیا فارغ‌التحصیل شده‌اند یا سابقه کار در مؤسسات و سازمان‌های بزرگی مانند آمازون داشته‌اند.

۴. اریجین‌تریل (OriginTrail)

ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی - اوریجین تریل

  • مارکت کپ: ۱۱۵ میلیون دلار
  • رتبه کوین در کوین مارکت کپ: ۲۴۲
  • قیمت فعلی: ۰.۲۹ دلار

اوریجین تریل یک پروژه زیرساختی وب ۳.۰ است که گراف دانش و فناوری‌های بلاک چین را به‌منظور ایجاد یک اکوسیستم بی‌طرف و فراگیر ترکیب می‌کند. این شبکه منبع باز و بدون نیاز به مجوز است و این باعث افزایش شفافیت و امنیت آن می‌شود. گراف دانش غیرمتمرکز اوریجین تریل روی سه بلاک چین اتریوم، پالیگان و نوسیس (Gnosis) اجرا می‌شود.

بنیانگذاران اوریجین تریل، توماز لوک (Tomaž Levak)، زیگا درو (Žiga Drev) و برانیمیر رکیچ (Branimir Rakić) هستند. آن‌ها این پروژه را از سال ۲۰۱۱ آغاز و در سال ۲۰۱۳ شرکت تریس لبز را تأسیس کردند. اوریجین تریل در سال ۲۰۱۸ رسماً راه‌اندازی شد.

شبکه اوریجین تریل دارای دو توکن TRAC و OTP است. توکن TRAC کاربردی است و براساس استاندارد ERC-20 طراحی شده است. عرضه کل آن ۵۰۰میلیون واحد است و بنابراین ضدتورمی به شمار می‌رود. ارزش این توکن به کاربرد آن و پذیرش بازار بستگی خواهد داشت. هزینه‌های درون شبکه با این توکن پرداخت می‌شوند. تخصیص این توکن به این صورت انجام می‌شود: ۳۵درصد به فروش توکن، ۲۰درصد به بنیانگذاران و تیم، ۱۰درصد برای مشاوران و حامیان اولیه، ۱۵درصد به صندوق توسعه آینده، ۱۰درصد برای اکوسیستم و ۱۰درصد ذخیره برای اشخاص حقوقی که تا ژانویه ۲۰۲۵ قفل شده است.

توکن OTP توکنی است که برای پشتیبانی از اکوسیستم اوریجین تریل طراحی شده است و عرضه کل آن یک‌میلیارد واحد است. از ۵۰۰میلیون واحد توزیع‌شده فعلی، ۲۰درصد به صندوق توسعه اکوسیستم، ۱۵درصد به تیم و مشارکت‌کنندگان، ۱۰درصد به‌صورت ایردراپ به سرمایه‌گذاران TRAC و ۵درصد به نودهای گراف دانش اختصاص دارد.

هدف اصلی اوریجین تریل، ایجاد قابلیت همکاری، ارتباط متقابل، یکپارچگی و انگیزه‌دادن به مشارکت‌کنندگان برای استفاده این پروژه در صنایعی مانند دیفای، وثیقه دارایی در دنیای واقعی، متاورس، اینترنت اشیا و نظایر آن است.

جمع‌بندی

ارزهای دیجیتال حوزه AI ارزهایی هستند که دو فناوری تحول‌آفرین هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتال را با یکدیگر ترکیب می‌کنند. مهم‌ترین هدف ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی این است که ویژگی تمرکززدایی و بدون نیاز به واسطه ارزهای دیجیتال و بلاک چین را وارد حوزه هوش مصنوعی کنند و از سوی دیگر، از مزایای هوش مصنوعی در صنعت بلاک چین بهره‌مند شوند. در این مطلب برخی از مطرح‌ترین کوین‌های AI را بررسی کردیم و تعدادی دیگر از آن‌ها را که به‌شکل غیرمستقیم در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند معرفی کردیم.

معرفی پروژه‌هایی که در این مطلب آمده‌اند توصیه برای سرمایه‌گذاری نیست. مانند همیشه، برای سرمایه‌گذاری در هر ارز دیجیتال یا پروژه، خودتان تحقیقات کامل انجام دهید و فقط تا مبلغی سرمایه‌گذاری کنید که اگر آن را از دست دادید، با مشکل روبه‌رو نشوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو