خواص روغن فندق: 8 فایده روغن فندق برای پوست و سلامتی

منبع: خبرنما

7

1402/3/2

11:56


روغن فندق سرشار از اسیدهای چرب، پروتئین، مواد معدنی و ویتامین است. به همین دلیل برای سلامت بدن فایده دارد. با توجه به خواص روغن فندق اکثر افراد از این روغن در روتین مراقبت از پوست‌شان استفاده می‌کنند. روغن فندق می‌تواند از پوست شما محافظت کرده و به آبرسانی و تغذیه آن کمک کند. همچنین […]

خواص روغن فندق: 8 فایده روغن فندق برای پوست و سلامتی

روغن فندق سرشار از اسیدهای چرب، پروتئین، مواد معدنی و ویتامین است. به همین دلیل برای سلامت بدن فایده دارد. با توجه به خواص روغن فندق اکثر افراد از این روغن در روتین مراقبت از پوست‌شان استفاده می‌کنند. روغن فندق می‌تواند از پوست شما محافظت کرده و به آبرسانی و تغذیه آن کمک کند. همچنین اگر به طور منظم از این روغن با ترکیب روغن های حامل دیگر استفاده کنید، پوستی نرم و لطیف خواهید داشت. اگر می‌خواهید در مورد خواص و فواید روغن فندق برای پوست‌تان بیشتر بدانید، به خواندن ادامه دهید.

مرطوب کننده پوست

روغن فندق حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب است که آن را به یک نرم کننده طبیعی تبدیل می‌کند. از طرفی به عنوان یک عامل بازسازی کننده به ترمیم و تقویت پوست کمک می‌کند.

درمان پوست خشک

روغن فندق با ایجاد سد محافظ روی پوست، رطوبت پوست را حفظ می‌کند. همچنین در ترکیب مرطوب کننده‌های دیگر اثربخشی آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد. از طرفی حاوی فسفولیپیدهایی است که رطوبت بیشتری برای محصولات آرایشی و بهداشتی فراهم می‌کند. از این روغن با داشتن خواص امولسیونی معمولا در ترکیب محصولات پوستی مخصوص پوست خشک استفاده می‌شود.

ترمیم کننده پوست

این روغن خاصیت ارتجاعی دارد و التیام بخش پوست است. همچنین به عنوان یک فیلتر UV برای محافظت از پوست در برابر آسیب‌های خورشید استفاده می‌شود.

روغن فندق بدون چربی و ایده آل پوست‌های چرب است. همچنین دارای خواص قابض است و منافذ پوست را می‌بندد. این خاصیت برای افرادی که پوست مستعد آکنه یا چرب دارند مناسب است. همچنین روغن فندق حاوی ویتامین‌ها و اسیدهای چرب ضروری است که پوست را در برابر آسیب های خورشید محافظت می‌کند. همچنین این مواد مغذی باعث بهبود تولید کلاژن می‌شوند.

روغن فندق، ضدعفونی کننده طبیعی است

اسانس فندق که از برگ‌ها، گل‌ها و پوست گیاه تهیه می‌شود، فواید فوق العاده و شگفت انگیزی برای سلامت پوست دارد. این روغن پوست را تسکین می‌بخشد. همچنین به عنوان یک ضد عفونی کننده عمل می‌کند و عملکرد آسپتیک را نیز افزایش می‌دهد. افزایش عملکرد آسپتیک به تسکین هر گونه درد عضلانی کمک می‌کند و باعث آرامش عضلات می‌شود.

تقویت اثربخشی باکتری‌های پروبیوتیک

از روغن فندق ساخته شده از پوست این میوه برای تقویت اثربخشی باکتری‌های پروبیوتیک استفاده می‌شود که به سلامت پوست کمک می‌کند. علاوه بر این پوست فندق دارای ترکیبات زیست فعالی است که رشد باکتری‌های پروبیوتیک Lactobacillus planetarium و Lactobacillus crispatus را افزایش می‌دهند. این باکتری‌ها از پیری زودرس جلوگیری می‌کنند.

درمان و بهبود زخم

شاخه‌ها و برگ‌های فندق که در ساخت اسانس‌ها استفاده می شوند، برای درمان بیماری‌های پوستی تاثیر شگفت انگیزی دارند. زیرا برگ‌های فندق دارای عصاره هیدروالکلی هستند و به بهبود زخم کمک می‌کنند.

درمان آکنه

عصاره اتانولی فندق فعالیت ضد باکتریایی علیه استافیلوکوکوس اورئوس نشان می‌دهد. این باکتری دلیل ایجاد کننده آکنه است. عصاره اتانولی متابولیسم آهن را افزایش می‌دهد و اثر ضد التهابی در برابر باکتری‌ها ایجاد می‌کند.

کاهش اثرات سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

روغن فندق در کاهش و درمان هر گونه التهاب یا سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS مفید است.

نکته: فندق به عنوان روغن حامل عالی دارای رایحه‌ای مطبوع است که یک داروی آرامش بخش طبیعی نیز به حساب می‌آید.

نحوه استفاده از روغن فندق برای پوست

نکته: قبل از استفاده از روغن فندق روی پوست، تست پچ را فراموش نکنید. مقداری روغن به ساعدتان بمالید و چند ساعت صبر کنید. در صورت مشاهده هرگونه حساسیت مانند قرمزی، تورم، خارش، بثورات، التهاب یا احساس سوزش روی پوست‌تان از مصرف آن خودداری کنید.

روغن فندق معمولی را می‌توان به تنهایی یا همراه با روغن‌های دیگر ترکیب و استفاده کرد. روغن را با روغن‌های حامل یا سایر روغن‌های ضروری مخلوط کنید تا از خواص دارویی آن بهره مند شوید. همچنین این روغن را می‌توان با سایر مواد ارگانیک و محصولات مراقبت از پوست نیز ترکیب کرد، زیرا یک امولسیفایر است.

صورت‌تان را با یک پاک کننده بشویید

ابتدا صورت‌تان را با یک پاک کننده، با حرکات دایره‌ای کوچک ماساژ دهید.

صورت‌تان را با یک حوله نخی خشک کنید

یک حوله کوچک یا یک پارچه بردارید و آن را در مقداری آب گرم یا داغ فرو کنید. مطمئن شوید که آب زیاد داغ یا زیاد سرد نباشد. برای کسانی که روی پوست‌شان منافذ باز دارند، نباید از آب گرم برای شستشوی پوستتان استفاده کنید. زیرا باعث بیشتر باز شدن آن‌ها می‌شود. بعد از این که صورتتان را شسته و خشک کردید، مقداری روغن فندق را روی صورتتان بمالید و با حرکات آرام و دایره‌ای روی پوستتان ماساژ دهید. سپس 5 تا 10 دقیقه صبر کنید و در آخر پوست‌تان را با آب ولرم شسته و خشک کنید.

مانند بیشتر مواد طبیعی، روغن فندق نیز عوارض جانبی خاصی دارد که قبل از استفاده باید به آن‌ها توجه کنید.

عوارض جانبی روغن فندق

روغن فندق به طور کلی برای مصرف و استفاده موضعی، مناسب است. بر اساس مطالعات انجام شده، روغن فندق باعث واکنش آلرژیک یا حساسیت نمی‌شود.

با این حال اگر به آجیل حساسیت دارید یا حساسیت پوستی دارید، نباید از روغن فندق استفاده کنید. زیرا فندق حاوی پروتئین‌هایی مشابه آلرژن‌های گرده است. اگر به گرده آلرژی دارید، روغن فندق نیز یک آلرژن برای پوستتان محسوب می‌شود. همچنین اگر تا کنون از روغن فندق استفاده نکرده‌اید، ابتدا یک تست پچ روی پوست پشت گردن یا زیر ساعد انجام دهید تا مطمئن شوید که دچار حساسیت نمی‌شوید.

برخی از عوارض جانبی استفاده از روغن فندق عبارت‌اند از:

  • سرخی پوست
  • احساس سوزش
  • درد و ناراحتی
  • تورم
  • آکنه پوستی
  • التهاب

اگر هر کدام از این علائم را تجربه کردید، فوراً با یک متخصص پوست مشورت کنید.

کلام پایانی

روغن فندق فواید فوق العاده‌ای برای سلامت پوست دارد. این روغن نه تنها به مرطوب نگهداشتن پوست کمک می‌کند، بلکه از آسیب نور خورشید به پوست و بروز علائم پیری زودرس جلوگیری می‌کند. همچنین این روغن به کنترل علائم آکنه روزاسه، درماتیت نیز کمک می‌کند.

علاوه بر این، بر اساس تجربه مردم، روغن فندق خالص می‌تواند پوست را صاف و نرم کند، باعث درخشندگی آن شده و بافت کلی پوست را بهبود بخشد. با این حال، قبل از استفاده از این روغن روی پوست‌، تست پچ انجام دهید و در صورت مشاهده بثورات و سوزش، مصرف آن را قطع و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن 22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند. با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصیت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو