چرا خواب میبینیم؟ علت خواب دیدن از نظر روانشناسی

چرا خواب میبینیم؟ علت خواب دیدن از نظر روانشناسی


منبع: آویژه

4

1402/3/3

11:18


چرا خواب میبینیم؟ علت خواب دیدن از نظر روانشناسی

لطفا به این مقاله امتیاز دهید

خواب ها تعبیری دارند؟ چرا خواب می بینیم؟ چه کسانی بیشتر خواب می بینند؟ علت خواب دیدن چیست؟ با وجود تحقیقات بسیار زیادی که در رابطه با مکانیسم خواب دیدن انجام شده است. محققان هنوز پاسخ محکم و قطعی برای دلیل خواب دیدن های ما پیدا نکرده اند. نظریه های مختلفی در رابطه با رویا دیدن و اینکه آیا خواب حقیقت دارد، وجود دارد. آیا شما نیز دائم خواب می بینید و یا برخی از مواقع خواب های وحشتناک و ترسناک دلهره برایتان به همراه می آورد؟

مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی آویژه به بررسی و تحقیق در رابطه با خواب دیدن، علت خواب دیدن و مکانیسم خواب دیدن پرداخته اند. آنها مقاله جالب و کاربردی زیر را برای شما عزیزان نگارش کرده اند. اگر شما نیز سوالاتی در رابطه با خواب دیدن دارید و می خواهید اطلاعات بیشتری در رابطه با رویا دیدن کسب کنید، پس با ما همراه باشید.

رویا یا خواب چیست؟

رویا یا خواب شامل تصاویر، افکار و احساساتی است که هنگامیکه فرد خوابیده است، برای او اتفاق می افتد. رویا دیدن می تواند تمام حواس انسان را درگیر کند، اما تصویر سازی بصری یکی از رایجترین حواسی است که هنگام خواب دیدن درگیر می شود. هر کسی می تواند منحصر به فرد خواب ببیند. برخی از مردم خواب های رنگی میبینند و برخی دیگر خواب هایشان ممکن است سیاه و سفید باشد. رویاها و آنچه که در خوابیدن تجربه می شود می تواند بسیار ترسناک و احساسی باشد و یا حتی خیالی، مبهم و گیج کننده! خواب دیدن می تواند شادی آور باشد و یا برخی از آن ممکن است غمناک یا ترسناک باشد. شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید ما گاهی أوقات خواب هایی می بینیم که هنگام بیداری آنها را به یاد نمی آوریم.

رویاها می توانند واضح بوده و حقیقت داشته باشند یا می توانند بسیار بی معنا و مفهوم بوده و فرد را گیج و سردرگم کنند. طبق مطالعات انجام شده، به طور میانگین هر فردی در طول شبانه روز حدود دو تا سه ساعت در شب را خواب و رویا می بیند. که برخی از آنها را هنگام بیداری به یاد می آورد و برخی دیگر را خیر!

آیا خواب حقیقت دارد؟

چرا خواب می بینیم؟

علت دقیق خواب دیدن با وجود تحقیقات بسیار زیادی که در این زمینه انجام شده است مشخص نیست. ما نمی توانیم پاسخ قطعی را برای علت خواب دیدن بیان کنیم، اما نظریه های مختلفی در این باره وجود دارد. برخی از محققان معتقدند رویا دیدن به فرد کمک می کند تا خاطراتی را که برای او رقم خورده است پردازش کرده و بتواند احساسات و عواطف خود را بهتر درک کند. همچنین تمرین مناسبی برای رویارویی با چالش ها و مشکلاتمان است.

نظریه های زیادی در مورد علت خواب دیدن و هدف از خواب دیدن وجود دارد. برخی از مهم ترین علت خواب دیدن عبارتند از:

مرتب کردن اطلاعات توسط مغز

مغز انسان برای مرتب کردن اطلاعات از رویا دیدن استفاده می کند. برخی از افراد نیز معتقدند رویا دیدن برای تثبیت خاطره ها و حافظه وجود دارد. برخی رویا دیدن را نوعی پاکسازی ذهنی می خوانند. گلدمن، روانشناس، می گوید: هنگامیکه فردی خواب می بیند، مغزش در حال مرتب کردن اطلاعاتی است که باید داشته باشد و اطلاعاتی که باید فراموش شود، است. برای مرتب شدن ذهن و مغز، تصاویر و داستان هایی را که مربوط به خاطرات است مدیریت می کند. تحقیقات نشان داده است که موضوعی به نام «تثبیت حافظه به وسیله خواب دیدن» وجود دارد.

بررسی این تئوری به ما می گوید: از آنجایی که رویا و خواب ها معمولا نشانه ای از اتفاقاتی هستند که در روز برایمان رخ می دهد. مغز هنگام استراحت، اطلاعات و رخدادهای روزانه را بازیابی می کند و آن را هضم می کند.

رویاها منعکس کننده دورنی ترین خواسته های شما هستند

نظریه فروید، دانشمند، نشان می دهد که رویاها می توانند نمایانگر خواسته ها، افکار و آرزوها و ناخواگاه انسان باشند. یکی از علت های خواب دیدن این است که رویاهای ما نقشه راهی به سوی ناخودآگاه مغز هستند. پس رویاها می توانند عمیق ترین خواسته ها، نیازها و حتی آرزوهای ما را نشان دهند. می توان گفت سرکوب کردن یک فکر علت خواب دیدن در رابطه با آن است. مثلا ممکن است شما آرزو داشته باشید که با فردی ازدواج کنید. این موضوع در ذهن شما نقش می بنندد و شاید جزء درونی ترین خواسته های شما باشد که حتی در رابطه با آن با هیچ کسی صحبت نکرده اید یا دائم او را سرکوب کرده اید. اما در ناخواگاه ذهن شما وجود دارد.  به همین دلیل ممکن است خواب های زیادی در رابطه با ازدواج، فرد مورد نظر و … ببینید.

نظریه فروید باعث شد که مردم به تعبیر خواب بیشتر روی بیاوررند و تعبیر خواب در بین مردم محبوب شود. رویاها و خواب ها نقش مهمی در پردازش احساسات و تجربیات استرس زا و .. دارند. به همین دلیل برخی از محققان در جواب اینکه آیا خواب ها تعبیری دارند؟ به استناد به نظریه رویای فروید می گویند بله.

البته این موضوع ممکن است در برخی از موارد درست باشد. اما نمی توانیم به طور کلی بگوییم تمام رویاها همان میل و خواسته های ما هستند. می توانیم بگوییم محصول جانبی پردازش اطلاعات و مرتب کردن اطلاعات و خودسازماندهی مغز در خواب، همان رویاهای هستند که می بینیم.

خواب دیدن برای تقویت مهارت حل مسئله است

آنتی رونسوئو، عصب شناس و روانشناس فنلاندی، می گوید: رویاها یک روش مغز ما برای تمرین استراتژی های بقا هستند. بدون آنکه نیازی به دفاع کردن در برابر تهدیدهای واقعی را داشته باشد. خواب دیدن به مغز ما این امکان را می دهد که تمام خاطرات، اطلاعات و هر آنچه که در طول روز برایمان رخ داده را تثبیت و پردازش کند. این نشان می دهد که مکانسیم خواب دیدن برای تمرین استراتژی های اجتماعی و رفتاری توسط مغز است. یعنی علت خواب دیدن این است که مغز می خواهد واقعیت اجتماعی ما را شبیه سازی کند. با شبیه سازی واقعیت اجتماعی، ما بتوانیم در تعاملات، موقعیت ها، سختی و تهدید و روابط خود در زندگی واقعی خود عملکرد بهتری داشته باشیم. پس وقتی خواب می بینیم مغز ما سعی می کند اطلاعات سودمند را قوی تر کند و آنچه را که مهم نیست محو کند.

رویا برای تقویت تفکر خلاق است

نظریه دیگری در رابطه با رویاها بیان می کند که علت خواب دیدن این است که در حقیقت رویاها می خواهند به ما کمک کنند تا بهتر بتوانیم مشکلات را حل کنیم. در خواب ضمیر ناخودآگاه ما آزاد است تا بدون هیچ گونه محدودیتی سرگردان باشد و هر آنچه را که می خواهد در بر بگیرد. این ویژگی می تواند برای تقویت تفکر خلاق انسان موثر باشد. توانایی در برقراری ارتباط غیر منتظره بین خاطرات شما و ایده هایی که از خواب هایتان بدست می آورید می تواند ثابت کند که خواب دیدن زمینه مناسبی برای خلاقیت است.

خواب دیدن ما را آماده برای رویارویی با خطرات می کند

یکی از علت هایی که ما خواب میبینیم کسب آمادگی برای رویارویی با مشکلات و خطرات در زندگی واقعی است. خواب مانند یک تابع شبیه سازی شده عمل می کند. یعنی یک محیط امنی را برای مغز فراهم می کند تا بتواند واکنش های مناسبی نسبت به خطرات داشته باشد و در زندگی واقعی از آن استفاده کند. رویا دیدن یعنی اینکه ذهن ما برای جنگ یا گریز آمادگی لازم را کسب کند به همین دلیل است که گاهی در خواب احساس می کنید:

کسی در حال تعقیب شما است.

از بالای یک صخره به زمین می خورید و سقوط می کنید.

در ملاء عام به دستشویی می روید.

فراموش می کنید که امتحان خود را مطالعه کنید.

احساس می کنید که خواب مانده اید و به کار خود نرسیده اید.

یکی از عزیزانتان را از دست می دهید.

و …

تمرین رویارویی مناسب با این مشکلات و تمرین مهارت کنار آمدن با آنها در رویا می تواند شما را در زندگی واقعی نیز قوی تر کرده و بتوانید بهتر با مسائل و مشکلات کنار بیایید. گاهی به همین دلیل برخی از رویاها وحشتناک و یا ناراحت کننده هستند.

خواب ها تعبیری دارند؟

شاید هنوز کارشناسان در مورد اینکه علت خواب دیدن دقیقا چه چیزی می تواند باشد به توافق مشخصی نرسیده باشند. اما در رابطه با اینکه خواب های ما و رویاها معنا و مفهومی دارند، هم نظر هستند. البته گاهی أوقات خواب های ما آنچنان پیچیده و عجیب و غریب هستند که نمی توان معنا و مفهوم مناسبی را برای آن پیدا کرد. اما می توان گفت تعبیر خواب یک واقعیت است و وجود دارد.

تعبیر خواب عملی است که به رویاها و خواب های شما معنا و مفهوم می دهد. مفسران و معبران خواب معتقدند که آنچه در خواب میبینیم و در حافظه ما ذخیره می شود، در زندگی واقعی نیز اهمیت دارد و می تواند نشانه های مختلفی باشد. تعبیر خواب برای افرادی که به دنبال درک بیشتری نسبت به آنچه در خواب دیده اند هستند، مفید خواهد بود. آنها می توانند بادقت در خواب های خود احساسات سرکوب شده و آنچه را که تجربه کرده اند، معنا کنند.

مکانیسم خواب دیدن

سخنی از مشاوران آویژه

خواب دیدن و رویا دیدن همچنان معمایی است که کارشناسان زیادی مشغول مطالعه در رابطه با آن هستند. نظریه های مورد پذیرش نشان می دهند که خواب دیدن می تواند احساسات سرکوب شده شما را مجدد نشان دهد، منعکس کننده درونی ترین خواسته های شما باشد و به شما کمک کند تا با مشکلات مبارزه کنید. اگر دائم خواب های پریشان می بینید و یا در خواب میترسید و … می توانید از مشاوره آنلاین کمک بگیرید. مشاور به شما می گوید که دلیل و علت خواب های شما چیست.

سوالات متداول

آیا خواب دیدن می تواند مفید باشد؟

خواب دیدن می تواند باعث تقویت تفکر خلاق و مهارت حل مسئله در فرد شود. مغز ما هنگام خواب دیدن آمادگی لازم را برای رویارویی با مشکلات در واقعیت کسب می کند. پس خواب دیدن می تواند تا حدودی مفید باشد.

چرا خواب ترسناک می بینیم؟

شاید شما نیز تجربه داشته باشید که در خواب احساس می کنید سقوط کرده اید و یا خواب های ترسناک میبینید. این خواب های ترسناک می توانند تمرینی برای رویارویی با مشکلات و سختی  ها باشند. می توانند مربوط به فعالیت های روزانه باشند و یا افکار سرکوب شده ما را نشان دهند و … .

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو