اختلال خوابگردی چیست؟

اختلال خوابگردی چیست؟


منبع: آویژه

6

1402/3/3

11:28


اختلال خوابگردی چیست؟

لطفا به این مقاله امتیاز دهید

آیا شما اختلال خوابگردی دارید؟ خوابگردی چیست؟ علت خوابگردی چیست؟ شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که کودکتان دچار خوابگردی کودکان شده باشد و در خواب عمیق راه برود و یا فعالیت های پیچیده ای داشته باشد. راه رفتن در خواب می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد. البته خوابگردی در بزرگسالان به مراتب کمتر از خوابگردی در کودکان گزارش شده است. برخی از کودکان در سنین پایین راه رفتن در خواب را تجربه می کنند و هنگامیکه بزرگتر شدند به مرور این رفتار و عادت را فراموش می کنند. بیماری خوابگردی می تواند به فرد خوابگرد و اطرافیانش آسیب برساند. زیرا راه رفتن در حالت غیر هوشیار و خواب آلوده می تواند صدمات زیادی را با خود به همراه داشته باشد. پس سوالی که ممکن است برای شما بوجود بیاید این است که علت خوابگردی چیست و چگونه باید بیماری خوابگردی را درمان کرد؟

مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی آویژه به دلیل سوالات مکرر شما در رابطه با خوابگردی در نوجوانان، نشانه های خوابگردی و … به بررسی و مطالعه در مورد علائم خوابگردی و علت خوابگردی پرداخته اند. اگر شما نیز دچار این نوع اختلال هستید و یا در اطرافیان خود فرد خوابگرد دارید پس مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

خوابگردی چیست؟

خوابگردی در خواب یا راه رفتن در خواب شامل رفتاری است که فرد در طول شب و هنگامیکه در خواب عمیق است، بلند می شود و راه می رود یا هر نوع فعالیت دیگری مانند صحبت کردن، رفتن سر یخچال و یا حتی رانندگی کردن را انجام می دهد. فرد خوابگرد در اکثر شرایط أصلا رفتارهای خود را به یاد نمی آورد. او حتی نمی داند که در خواب بیدار شده و شروع به راه رفتن و … کرده است. طبق تحقیقات انجام شده خوابگردی معمولا در نیمه اول شب اتفاق می افتد. هنگامیکه فرد در خواب عمیق است خوابگردی شروع می شود. خواب عمیق برای فرد معمولا همان دو یا سه ساعت بعد از به خواب رفتن است.

خوابگردی در نوجوانان نیز می تواند اتفاق بیفتد. به طور کلی خوابگردی در هر سنی می تواند شروع شود. اما در کودکان این پدیده رایج تر است. بررسی ها نشان داده است که از هر 5 کودک یک نفر در خواب راه می رود. در اکثر شرایط نیازی نیست نگران باشید. زیرا خوابگردی کودکان با بزرگ تر شدن آنها از بین می رود و محو می شود. اما برخی از کودکان نیز این عادت را در بزرگسالی هم خواهند داشت.

علت خوابگردی

چرا برخی از افراد در خواب راه می روند؟ علت خوابگردی چیست؟

علت دقیق خوابگردی هنوز ناشناخته است. محققان توانسته اند نظرات احتمالی در رابطه با علت خوابگردی کودکان و یا بزرگسالان بدست آورند. به نظر می رسد که یکی از علت های اصلی خوابگردی ژنتیک و ارثی بوده و این اختلال از خانواده به فرد ارث می رسد. یعنی اینکه اگر شما در خانواده خود فرد خوابگرد داشته باشید، احتمال اینکه شما نیز دچار خوابگردی شوید بالا است. برخی از مهم ترین علت خوابگردی در بزرگسالان و یا کودکان که روانشناسان بیان کرده اند عبارتند از:

نداشتن خواب کافی، کمبود خواب و یا خستگی مفرط

ژنتیک و ارث

مصرف مواد مخدر و یا نوشیدن الکل در بزرگسالان

استرس و اضطراب های زیاد

تب و بیماری خاص

مصرف برخی از داروها مانند داروهای خواب آور و آرامش بخش

خوابیدن با مثانه پر

ترسیدن از صدای ناگهانی که باعث می شود فرد از خواب عمیق بیدار شود.

سندروم پاهای بی قرار

داشتن خواب غیر مولد که ناشی از اختلالاتی مانند آپنه خواب( مکث کوتاه در الگوی تنفسی کودک در خواب) است.

میگرن

تغییر محیط خواب مانند تغییر در اتاق خواب، أسباب کشی و یا رفتن به مسافرت.

علائم خوابگردی چیست؟

نشانه های خوابگردی صرفا راه رفتن در خواب نیست. علاوه بر راه رفتن در خواب علائم دیگری نیز در خوابگردها مشاهده می شود. برخی از مهم ترین نشانه های خوابگردی عبارتند از:

نشستن در رختخواب و انجام حرکاتی مانند مالیدن چشم ها، ماساژ صورت و موها و …

نشستن و نگاه کردن به اطراف با چشمانی باز. اما در صورتیکه خود فرد هنوز خواب است.

مات و مبهوت بودن

انجام رفتارها و فعالیت های ناشیانه و نادرست. مانند رفتن به حمام برای دستششویی کردن. این رفتار معمولا در بین کودکان رایج است.

پاسخ ندادن به سوالات شما هنگامیکه از آنها سوالی می کنید و یا پاسخ های مسخره و نامربوط دادن.

سخت بیدار شدن

صحبت کردن زیاد در خواب

رانندگی کردن

وارد فعالیت جنسی شدن بدون آگاهی

وقتی شخصی در خواب راه می رود چه اتفاقی می افتد؟

خوابگردی ممکن است فقط شامل نشستن روی تخت باشد و فرد به اطراف نگاه کند و برای مدت کوتاهی گیج و مبهوت باشد. سپس مجدد به خواب خود ادامه بدهد. اما در موارد شدیدتر، فرد خوابگرد از رختخواب بلند می شود و راه می رود. او ممکن است کمدها را باز کند و لباس بپوشد و یا حتی غذا بخورد. در موارد خیلی شدید فرد از خانه خارج می شود و فعالیت هایی مانند رانندگی کردن را انجام می دهد. فرد خوابگرد معمولا با چشمانی باز راه می رود در صورتیکه غرق خواب است. شما اگر با فرد خوابگرد صحبت کنید. او ممکن است یا جواب شما را به کلی ندهد و یا پاسخ هایی غیر منطقی و دست و پا افتاده که أصلا مرتبط با سوال شما نیست بدهد. راه رفتن در خواب حدودا کمتر از ده دقیقه طول می کشد.

افراد خوابگرد معمولا فراموش می کنند که در خواب راه رفته اند. اگر صبح زود بعد از بیدار شدن از آنها در مورد رفتارهای شب گذشته اشان سوال کنید، هیچ چیزی را به خاطر نمی آورند. یا شاید هم برخی از قسمت ها را به صورت تکه تکه ای در یاد داشته باشند.

آیا باید نگران کودک خوابگرد بود؟

همانطور که در بالا اشاره شد، اکثر کودکان خوابگرد بعد از مدتی این ویژگی را فراموش می کنند. خوابگردی در کودکان باعث ایجاد مشکلات عاطفی و یا روانی نمی شود. راه رفتن در خواب کودک معمولا با بلوغ رسیدن او ناپدید می شود. حدود 18 درصد از مردم در مقطعی از زندگی خود دچار خوابگردی می شوند. پس جای نگرانی ندارد. اگر إحساس می کنید که کودک شما آسیب خاصی نمی بیند، نگران نباشید. کافی است از او در هنگام خواب مراقبت کنید تا خوابگردی باعث آسیب دیدن جسمی او نشود.

 درمان بیماری خوابگردی

چگونه خوابگردی در نوجوانان و یا کودکان را درمان کنیم؟ باید گفت تاکنون هیچ درمان خاص و منحصر به فردی برای خوابگردی پیدا نشده است. اما به طور کلی برخی از تلاش ها، بایدها و نبایدها و همچنین داشتن برنامه منظم و هماهنگ می تواند خوابگردی را کنترل کند. مهم ترین راهکارها برای کنترل خوابگردی و درمان خوابگردی عبارتند از:

هر شب زمان مشخصی را برای خوابیدن اختصاص بدهید. سعی کنید همان ساعت در رختخواب حاضر شوید.

مصرف نوشیدنی را از چند ساعت قبل از خواب محدود کنید. مخصوصا نوشیدنی هایی که کافیئن دارند. این کار سبب می شود که اولا شما نیاز به دستشویی رفتن پیدا نکنید و ثانیا کافیئن موجود در نوشیدنی باعث بی خوابی شما نشود.

یک اتاق کاملا تاریک و ساکت را برای خوابیدن انتخاب کنید.

قبل از خوابیدن حتما به توالت بروید. این مورد برای کودکانی که خوابگردی دارند، بسیار ضروری است.

قبل از رفتن به رختخواب کارهایی را انجام بدهید که می دانید باعث می شود خواب بهتری داشته باشید. مانند دوش آب گرم، مطالعه کردن، مصرف دمنوش های آرامش بخش و … . اینکار به شما کمک می کند تا خواب بهتر و پر آرامش تری داشته باشید.

اگر کودکتان شب ها در خواب راه می رود. سعی کنید چند شب متوالی او را ده الی پونزده دقیقه قبل از خوابگردی، بیدار کنید. این کار کمک می کند تا کودکتان عادت خوابگردی خود را ترک کند.

دراکثر موارد برای درمان بیماری خوابگردی از دارو استفاده نمی کنند. اما اگر موارد شدیدتری رخ بدهد و فرد خوابگردی شدید داشته باشد که باعث آسیب رساندن به خودش و یا اطرافیان می شود، می توان از داروهای ضد افسردگی و آرامش بخش زیر نظر دکتر استفاده کرد.

برای درمان خوابگردی می توان از برخی از درمان های شناختی رفتاری یا هیپنوتیزم نیز استفاده کرد.

اگر فردی را در حال راه رفتن در خواب دیدیم چه کنیم؟

اگر متوجه شدید یکی از اعضای خانواده شما در خواب راه می رود، سعی کنید او را به آرامی به تخت خوابش بازگردانید. او را بیدار نکنید. تلاش برای گرفتن، بیدار کردن فرد خوابگرد ممکن است با خشونت او همراه شود. بهترین کار و ابتدایی ترین کاری که باید انجام دهید این است که بررسی کنید و مطمئن شوید او سالم است. افراد خوابگرد بعد از مدتی مجدد به رختخواب خود باز می گردند و می خوابند. پس اگر او در موقعیت بدی نیست و آسیبی نمیبیند نیاز به مهار کردن او نیست. فقط سعی کنید به آرامی آنها را به سمت تخت خود هدایت کنید. فریاد نکشید و سعی نکنید به صورت فیزیکی او را مهار کنید. البته در صورتیکه در خطر نباشد. زیرا فریاد کشیدن و یا فشار آوردن به خوابگرد ممکن است باعث شود که او سکته کند و یا دچار حمله قلبی شود.

اگر کودک شما در خواب راه می رود مهم ترین کاری که می توانید انجام دهید این است که اشیاء خطرناک را از دسترس کودک دور کنید. درها و پنجره ها را ببنیدید و در صورت لزوم آنها را قفل کنید. اگر خانه شما دو طبقه است سعی کنید فرزندتان را در طبقه اول خانه خود بخوابانید تا از پله ها نیفتد. هرگز اجازه ندهید فرزندتان در تخت دو طبقه و طبقه بالایی بخوابد.

نشانه خوابگردی

سخنی از مشاوران آویژه

خوابگردی کودکان می تواند به مرور محو شود پس نگران نباشید. حتی اگر فردی در بزرگسالی نیز همچنان خوابگردی داشته باشد، تا زمانیکه به خودش و اطرافیان آسیبی نرساند مشکلی وجود ندارد. اما اگر فرد به دلیل خوابگردی دچار مشکل شود و یا آسیبب ببیند بهتر است برای درمان بیماری خوابگردی به مشاور مراجعه کنید. برای این منظور شما می توانید از مشاوره آنلاین کمک بگیرید تا خوابگردی خودتان و یا کودکتان را درمان کنید.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو