سس کچاپ: آنچه باید در مورد مضرات کچاپ بدانید

منبع: خبرنما

4

1402/3/4

11:31


سس کچاپ یا سس قرمز نوعی چاشنی شیرین پرطرفدار است که از گوجه فرنگی، سیر، پیاز و فلفل دلمه‌ای تهیه می‌شود. سس گوجه فرنگی همراه فست فود مانند همبرگر، هات داگ و سیب زمینی سرخ کرده سرو می‌شود. هرچند اغلب همراه فست فود است اما از یک ماده غذایی چندان مغذی تهیه نمی‌شود. اگر تا […]

سس کچاپ: آنچه باید در مورد مضرات کچاپ بدانید

سس کچاپ یا سس قرمز نوعی چاشنی شیرین پرطرفدار است که از گوجه فرنگی، سیر، پیاز و فلفل دلمه‌ای تهیه می‌شود. سس گوجه فرنگی همراه فست فود مانند همبرگر، هات داگ و سیب زمینی سرخ کرده سرو می‌شود. هرچند اغلب همراه فست فود است اما از یک ماده غذایی چندان مغذی تهیه نمی‌شود. اگر تا به حال به این فکر کرده‌اید که آیا سس گوجه فرنگی جزء خوراکی‌های سالم است یا نه، بهتر است در این مطلب با ما همراه باشید. در این نوشتار مضرات سس کچاپ را خواهید دید.

سس کچاپ چیست؟

دستورالعمل‌های تهیه سس کچاپ متفاوت است، اما در مجموع از مواد تشکیل دهنده‌ای مانند گوجه فرنگی، شکر، نمک و سرکه تهیه می‌شود. سس قرمز می‌تواند طعم تند یا شیرین داشته باشد. ادویه‌هایی مانند فلفل دلمه‌ای، میخک، گشنیز و حتی دارچین یا زنجبیل نیز در تهیه این سس استفاده می‌شود.

مضرات سس کچاپ

برخی از مهم‌ترین مضرات سس کچاب به شرح زیر است:

اسیدی است

یکی از عوارض جانبی سس کچاپ اسیدی بودن آن است. گوجه فرنگی یک ماده غذایی با سطح اسید بالا است، در این خصوص فرقی نمی‌کند کدام محصولات گوجه فرنگی را مصرف کنید سس کچاپ یا رب آن، امکان این که دچار مشکلات دستگاه گوارشی‌تان شوید، وجود دارد. اگر از سوزش سر دل یا رفلاکس رنج می برید، خوردن بیش از حد سس گوجه فرنگی می‌تواند وضعیت معده‌تان را بدتر کند.

می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک شود

اگرچه بروز واکنش‌های آلرژیک بعد از مصرف سس کچاپ چندان معمول نیست، اما برخی افراد با خوردن سس قرمز دچار آلرژی یا حساسیت می‌شوند. آلرژی به سس گوجه فرنگی می‌تواند ناشی از گوجه فرنگی یا سایر مواد موجود در چاشنی مانند سرکه باشد که حاوی سولفیت، سالیسیلات و گلوتن است.

باعث چاقی یا اضافه وزن می‌شود

ممکن است فکر کنید “آیا سس گوجه فرنگی برای کاهش وزن مفید است؟ باید بگوییم که پاسخ به این سوال منفی است. قند و مواد نگهدارنده بیش از حدی در سس کچاپ وجود دارد که می‌تواند منجر به افزایش چربی بدن و در نهایت چاقی شود. شاید تعجب کنید اگر بدانید که مصرف زیاد سس گوجه فرنگی می‌تواند سطح انسولین بدن را کاهش دهد.

مقاومت به انسولین

محتوای بالای قند و شربت ذرت با فروکتوز بالا در سس کچاپ از دیگر عوارض جانبی سس قرمز به حساب می‌آید که می‌تواند منجر به چاقی و مقاومت به انسولین شود.

مضرات سس کچاپ: بروز بیماری های قلبی

مصرف منظم سس گوجه فرنگی باعث می‌شود بدن فروکتوز بیشتری تولید کند که با افزایش تری گلیسیرید و بیماری قلبی مرتبط است. مصرف زیاد غذاهای حاوی شربت ذرت با فروکتوز با تری گلیسیرید بالا و مشکلات قلبی مرتبط است. بنابراین اگر می‌خواهید از سلامت قلب‌تان محافظت کنید، از خوردن بیش از حد این سس اجتناب کنید.

بروز مشکلات مفصلی

مصرف زیاد گوجه فرنگی اغلب عوارض جانبی منفی مانند تورم و درد مفاصل دارد. گوجه فرنگی حاوی مقدار زیادی سولانین است. این ماده باعث تجمع کلسیم در بافت‌ها می‌شود. جذب بیش از حد از آن نیز منجر به التهاب و ناراحتی در مفاصل شما می‌شود. غذاهای فرآوری شده و کنسرو شده با خطر التهاب همراه هستند، به این معنی که ممکن است با مشکلات مفصلی مواجه شوید. پس سعی کنید زیاد سس قرمز مصرف نکنید.

سنگ کلیه

مطالعات همچنین به ارتباط غذاهای فرآوری شده را با خطر التهاب اشاره دارند، بنابراین سس گوجه فرنگی نه تنها ممکن است مشکلات مفصلی ایجاد کند، بلکه خطر سنگ کلیه را نیز به همراه دارد، زیرا حاوی درصد بالایی از سدیم است که کلسیم موجود در ادرار را افزایش می‌دهد.

باعث پرخوری در وعده‌های غذایی می‌شود

اگر می‌خواهید از چاقی‌ جلوگیری کنید و در وعده های غذایی پرخوری نکنید، سس کچاپ را با سایر غذاهای مغذی ترکیب کنید و از سس‌هایی استفاده کنید که قند و نمک کمتری دارند.

فشار خون بالا

غذاهای فرآوری شده نیز با افزایش التهاب در بدن ارتباط دارند. همین امر نیز منجر به بالا رفتن فشار خون شده و عدم تعادل سطح مواد معدنی در خون را افزایش می‌دهد.

چگالی کم مواد مغذی

با این که غذاهای سالم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و می‌تواند مواد مورد نیاز بدن را تامین کند، اما سس کچاپ ارزش غذایی پایینی دارد، به این معنی که این خوراکی پرطرفدار حاوی هیچ پروتئین و فیبری نیست.

اسیدیته و سوزش سر دل

همانطور که گفتیم سس کچاپ بسیار اسیدی است و می‌تواند باعث ناراحتی معده‌تان شود. اسیدهایی مانند اسید مالیک و اسید سیتریک موجود در سس قرمز باعث اسیدیته و سوزش سر دل می‌شود. بنابراین، کسانی که مشکلات گوارشی مانند مشکلات گوارشی یا بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) دارند، باید از خوردن سس گوجه فرنگی اجتناب کنند.

کلام پایانی

اگرچه سس کچاپ حاوی ویتامین یا مواد معدنی زیادی نیست، اما سرشار از ماده شیمیایی گیاهی قدرتمند لیکوپن است. لیکوپن یک کاروتنوئید با خواص آنتی اکسیدانی است که ممکن است با سرطان مبارزه کند، از قلب و مغز شما محافظت کند و باعث باروری مردان شود. با این حال وجود اسید در سس قرمز باعث می‌شود به مضرات سس کچاپ نیز فکر کنیم. این سس می‌تواند باعث پرخوری و چاقی شود. همچنین برای کلیه، مفاصل و فشار خون نیز مناسب نیست.

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن 22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند. با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصیت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو