انیمه و انیمیشن‌هایی با رده سنی R که برای بچه‌ها ساخته نشدند

انیمه و انیمیشن‌هایی با رده سنی R که برای بچه‌ها ساخته نشدند


منبع: فوت و فن

5

1402/3/4

17:54


بسیاری از افراد همچنان بر این باور هستند که رسانه انیمیشن تنها برای بچه‌ها است و این در حالی است که تاکنون انیمیشن‌ها و انیمه‌های بسیار خشن و خونینی ساخته شدند که در آن، موضوعاتی بالغانه همچون جنگ و نسل‌کشی به تصویر کشیده است.

انیمه و انیمیشن‌هایی با رده سنی R که برای بچه‌ها ساخته نشدند

بسیاری از افراد همچنان بر این باور هستند که رسانه انیمیشن تنها برای بچه‌ها است و این در حالی است که تاکنون انیمیشن‌ها و انیمه‌های بسیار خشن و خونینی ساخته شدند که در آن، موضوعاتی بالغانه همچون جنگ و نسل‌کشی به تصویر کشیده است. در حقیقت، انیمیشن‌های متعددی وجود دارند که مخاطب هدفشان، بزرگسالان هستند و در ادامه بیشتر به این آثار می‌پردازیم. همراه با ما باشید.

انیمه آکیرا

Akira (1988)

Akira (1988)

هیچ فهرستی از انیمیشن‌های سینمایی با رده سنی بزرگسال بدون حضور انیمه آکیرا (Akira) محصول سال 1988 میلادی تکمیل نیست. این اثر ساخته کاسوشیرو اوتومو است و بسیاری از بیننده‌ها را به دنیای انیمه معرفی کرد و یکی از تأثیرگذارترین و بهترین انیمه‌های ساخته شده در تاریخ به شمار می‌رود. این انیمه داستانی سایبرپانک دارد که بر اساس مانگایی به همین نام ساخته شده است.

انیمه آبی تمام عیار

انیمه آبی تمام عیار (Perfect Blue) محصول سال ۱۹۹۷ میلادی ساخته ساتوشی کن داستان یک خواننده مشهور را روایت می‌کند که تصمیم می‌گیرد خوانندگی را کنار بگذارد و به بازیگری روی بیاورد اما همه چیز برای میمای جوان خوب پیش نمی‌رود و متوجه می‌شود که وب‌سایتی اختصاصی مدام در حال ارائه جزئیاتی از زندگی شخصی او است. داستان این انیمیشن به طرز شگفت‌انگیز نوشته شده و انیمیشن‌سازی آن نیز زیبا است و اثری ترسناک و دلهره‌آور درباره از بین رفتن مرز میان فانتزی و واقعیت است.

انیمیشن انومالیسا

Anomalisa (2015)

Anomalisa (2015)

انیمیشن انومالیسا (Anomalisa) در سال ۲۰۱۵ میلادی روی پرده سینماها اکران شد و اولین انیمیشن سینمایی بود که توانست جایزه هیئت داوران را در جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز به دست بیاورد. این فیلم ساخته دوک جانسون و چارلی کافمن داستان یک سخنران انگیزشی را دنبال می‌کند که معتقد است همه افراد چهره و صدای مشابهی دارند تا اینکه او روزی با یک زن کاملاً متفاوت آشنا می‌شود. این اثر یک انیمیشن استاپ‌موشن ظریف به شمار می‌رود که دنیایی را به نمایش در می‌آورد که در عین زیبایی، خفه‌کننده نیز احساس می‌شود.

انیمیشن پینک فلوید: دیوار

انیمیشن پینگ فلوید: دیوار (Pink Floyd: The Wall) یک بازسازی بصری خیره‌کننده و تماشایی بر اساس آلبومی به همین نام از پینک فلوید است که بیننده‌ها و طرفداران را به یک سفر خیره‌کننده و مهیج می‌برد. این اثر پر از آهنگ‌های الهام‌بخش و خاطره‌انگیز است و این در حالی است که انیمیشن‌سازی آن نیز به‌خوبی انجام شده و توانسته به‌خوبی طرفداران را به وجد بیاورد.

انیمه کابوی بیباپ

Cowboy Bebop: The Movie (2001)

Cowboy Bebop: The Movie (2001)

با اینکه تلاش‌های بسیار زیادی صورت گرفته اما کمتر کسی توانسته همانند انیمه کابوی بیباپ (Cowboy Bebop: The Movie) ساخته شینیچیرو واتانابه آن جوهره ژانر سایبرپانک را درون خودش جای بدهد. این اثر به‌خوبی سرزنده و جذاب به نظر می‌رسد و توانسته به شکلی ترکیبی از فتنه‌های سیاسی و کارهای خیابانی را با یکدیگر ترکیب و دنیایی جذاب و تماشایی را خلق کند. این اثر اقتباسی سینمایی از انیمه‌ای سریالی به همین نام است و داستان شکارچیان جایزه‌بگیری به نام اسپایک، فی، جت و اد را بازگو می‌کند.

انیمه شبح درون پوسته

انیمه شبح درون پوسته (Ghost in the Shell) محصول سال ۱۹۹۵ میلادی است و یکی دیگر از انیمه‌هایی است که به‌خوبی توانسته ژانر سایبرپانک را معرفی کند. این اثر مهیج ساخته مامورو اوشی داستان یک افسر پلیس سایبورگ را دنبال می‌کند که در حال تحقیق درباره مجموعه‌ای از حمله‌ها است که توسط هکری مرموز به نام پاپت مستر صورت گرفته است. این انیمه سینمایی بر اساس مجموعه مانگایی به همین نام نوشته ماسامونه شیرو ساخته شده و از ابتدا تا انتها یک اثر تاریک و عمیق به شمار می‌رود.

انیمه هوی متال

انیمه هوی متال (Heavy Metal) در سال ۱۹۸۱ میلادی اکران شده بود و داستان یک خلبان جنگ جهانی اول را بازگو می‌کند که در میدان نبرد به یک موجود بیگانه برخورد می‌کند. این در حالی است که داستان‌های دیگری در این اثر به نمایش گذاشته می‌شوند که همگی به شکلی عجیب با یکدیگر در ارتباط هستند. همین نیز باعث شده تا این انیمه آنتولوژی به کارگردانی جرالد پاترتون بسیار جالب و جذاب باشد.

انیمه پاپ آمریکایی

American Pop (1981)

American Pop (1981)

انیمه پاپ آمریکایی (American Pop) محصول سال ۱۹۸۱ میلادی است و اثری ناشناخته به شمار می‌رود که بر اساس تصاویر آرشیوی ساخته شده و داستان موسیقی محبوب آمریکایی در قرن بیستم میلادی از دیدگاه یک خانواده موزیسین‌های مهاجر و یهودی را بازگو می‌کند. این اثر پر از موسیقی‌ها و آهنگ‌های بسیار برجسته و موفق است و داستانی حماسی و خانوادگی را بازگو می‌کند که بیننده‌ها باید بیشتر به آن توجه کنند.

انیمیشن والس با بشیر

Waltz with Bashir (2008)

Waltz with Bashir (2008)

انیمیشن والس با بشیر (Waltz with Bashir) محصول سال ۲۰۰۸ میلادی است که در مراسم اسکار سال بعدش نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان شد. این اثر را آری فولمن ساخته و مستندی نیمه بیوگرافی درباره گناه و آسیب روحی جنگ از دیدگاه برندگان جنگ است. کارگردان از تکنیک برش استایل شده استفاده کرده و سعی کرده تا خاطرات خود از تهاجم اسرائیل به لبنان در سال ۱۹۸۲ میلادی و کشتار صبرا و شتیلا را از گفتگوهایی با برادران نظامی خودش بازگو کند.

انیمه یک پوینده تاریک

انیمه یک پوینده تاریک (A Scanner Darkly) محصول سال ۲۰۰۶ میلادی بر اساس رمانی به همین نام محصول سال ۱۹۷۷ میلادی و نوشته فیلیپ کی دیک ساخته شده است. این اثر کاوشی پیچیده از محدودیت‌های واقعیت و تصویری دلخراش از اعتیاد به مواد مخدر است. کیانو ریوز تحت پوشش انیمیشن روتوسکوپی در این انیمیشن نقش افسر پلیسی را بازی می‌کند که در حین تحقیق درباره گروهی از مصرف‌کنندگان مواد جدیدی به نام ماده دی در آینده‌ای نه‌چندان دور که تحت کنترل شرکت‌ها و نظارت بسیار شدید قرار دارد، حس خودش را از دست می‌دهد.

انیمه پاپریکا

Paprika (2006)

Paprika (2006)

انیمه پاپریکا (Paprika) محصول سال ۲۰۰۶ میلادی ساخته ساتوشی کن است، کسی که واقعاً در سبک انیمه یک استاد به‌تمام‌معنا به شمار می‌رود و آثار بسیار جذاب و تماشایی‌ای را خلق کرده است. این اثر داستان تروریستی را روایت می‌کند که یک ماشین را به سرقت می‌برد،‌ ماشینی که با استفاده از آن روان‌شناسان می‌توانند درون ذهن بیماران را ببینند. حالا یک دانشمند و کارآگاه به نام پاپریکا وظیفه دارد تا جلوی این تروریست را بگیرد، آن هم قبل از اینکه او رؤیاهای افراد را به کابوس تبدیل کند.

انیمیشن ساوث پارک: بزرگتر، طولانی‌تر و کامل

South Park: Bigger, Longer & Uncut (1999)

South Park: Bigger, Longer & Uncut (1999)

انیمیشن ساوث پارک: بزرگتر، طولانی‌تر و کامل (South Park: Bigger, Longer & Uncut) محصول سال ۱۹۹۹ میلادی است و تقریباً دو سال پس از موفقیت انیمیشن سریالی ساوث پارک پخش شد، انیمیشنی که توانست با رویکرد طنز منحصربه‌فرد خودش به موفقیت قابل‌توجهی دست پیدا کند. سکان کارگردانی این انیمیشن را تری پارکر در دست داشته، کسی که انیمیشن سریالی اصلی را به همراه مت استون خلق کرده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو