سبک دلبستگی خود را در یک رابطه عاشقانه بشناسید

سبک دلبستگی خود را در یک رابطه عاشقانه بشناسید


منبع: روزیاتو

6

1402/3/4

18:33


سبک دلبستگی خود را در یک رابطه عاشقانه بشناسید

سبک دلبستگی خود را در یک رابطه عاشقانه بشناسید

سبک های دلبستگی از نظریه دلبستگی که توسط روانکاو بریتانیایی جان بالبی مطرح شد، سرچشمه می گیرد. اگر کودک محبت و محافظت کافی از والدین خود ببیند، یاد می گیرد که در ارتباط با دیگران احساس امنیت  کند. در غیر این صورت، کودک احساس ناامنی و اضطراب کرده و یا به دیگران می‌چسبد، یا به‌عنوان یک مکانیسم دفاعی از دلبستگی به‌کلی اجتناب می‌کند. سبک های دلبستگی مبتنی بر این مدل درونی هستند و در روش هایی که افراد به روابط بزرگسالان خود نزدیک می شوند، منعکس می شوند.

سبک دلبستگی خود را پیدا کنید

چهار سبک دلبستگی خاص وجود دارد که طیفی از احساسات را در نظریه دلبستگی نشان می‌دهد: سبک اضطرابی، سبک اجتنابی، سبک آشفته و سبک ایمن.

دلبستگی اضطرابی

سبک های دلبستگی


دلبستگی اضطرابی با احساس ناامنی در یک رابطه نزدیک خود را نشان می دهد که اغلب به بی‌ارزش دانستن خود و ارزشمند دانستن بیش از حد دیگران، منجر می شود. برای افرادی که این سبک را دارند، ممکن است ترس مزمن از رها شدن در روابطشان وجود داشته باشد و اغلب برای احساس امنیت نیاز به تماس و اطمینان دارند. شخصی که سبک دلبستگی مضطرب دارد، ممکن است دائماً به عزیز خود پیام دهد و با نگرانی منتظر پاسخ باشد.

دلبستگی اجتنابی

سبک های دلبستگی


فردی که سبک دلبستگی اجتنابی دارد، به یک ارتباط محبت‌آمیز با شخص دیگری نیاز دارد، اما مطمئن نیست که آیا فرد مقابل به او آسیب نمی رساند و یا او را طرد نمی کند. بنابراین آن‌ها احساسات عمیق و آسیب‌پذیری خود را به اشتراک نمی‌گذارند و زمانی که طرف مقابل خیلی نزدیک شود، کنار می‌روند. اگر سبک دلبستگی اجتنابی دارید، ممکن است به خودتان افتخار کنید که به تنها و قوی هستید. این افراد در روابط بسیار مستقل هستند و می‌توانند کاملاً جدا از شریک عاطفی خود باشند.

دلبستگی بی نظم

سبک های دلبستگی


سبک دلبستگی بی نظم ترکیبی از سبک های اضطرابی و اجتنابی است. این شخص احساس نیاز شدید و سپس طرد شدن را از خود نشان می دهد. این سبک دلبستگی با ترس از ترک شدن از جانب طرف مقابل شروع می شود و سپس به ترک کردن او منجر می شود.

در رابطه عاطفی این افراد، بی‌نظمی عاطفی می‌تواند زیاد باشد و این رفتار برای طرف مقابل گیج‌کننده است. اگر شما این سبک دلبستگی را دارید، از طرد شدن می ترسید و ممکن است در تلاش برای محافظت از خود شریک زندگی‌تان را رها کنید.

دلبستگی ایمن

سبک های دلبستگی


دلبستگی ایمن، سالم ترین شکل دلبستگی در نظر گرفته می شود. این افراد به راحتی احساسات خود را در یک رابطه ابراز می کنند، با صمیمیت راحت هستند و در یک رابطه نمی ترسند. آنها می توانند در روابطی قرار بگیرند که با توجه با رفتار طرف مقابل تنظیم می شود. آنها برای احساس کامل بودن نیازی به یک رابطه ندارند.

اگر سبک دلبستگی ایمن دارید، به شریک زندگی خود محبت و فضا می دهید. شخصی که سبک دلبستگی ایمن دارد، عمیقاً با شخص دیگری ارتباط برقرار می‌کند و آزادانه حرفش را بیان می‌کند. احساسات و آسیب پذیری آنها نه بیش از حد وابسته و نه کاملا مستقل خواهند بود.

سبک دلبستگی شما چگونه می تواند بر رفتار شما تأثیر بگذارد؟


سبک دلبستگی شما می تواند تصوراتی را در مورد شما به دیگران بدهد که شما از آن بی اطلاع هستید. به عنوان مثال، یک مطالعه اخیر به ارتباط بین سبک های دلبستگی و نحوه استفاده افراد از شوخ طبعی پرداخت. این مطالعه نشان داد که کسانی که از طرد شدن در یک رابطه می ترسند اغلب از طنز تیره و هوشمندانه در خصوص شریک زندگی خود استفاده می کنند، در حالی که افرادی که با نزدیک شدن به شریک عاطفی خود مشکل دارند اغلب از طنز سبک و احمقانه استفاده می کنند.

سبک های دلبستگی

نویسندگان این تحقیق فکر می کنند این رفتار به این دلیل است که یک شریک مضطرب در یک رابطه ممکن است سعی کند کسی را که دوستش دارد را با شوخ طبعی تحت تأثیر قرار دهد. از سوی دیگر، کسی که جوک‌های تصادفی بیشتری می‌سازد که چیز زیادی درباره شخصیت او فاش نمی‌کند، ممکن است این کار را انجام دهد تا بین خود و شریک زندگی‌اش فاصله بیندازد تا از آسیب دیدن جلوگیری کند.

سبک های دلبستگی

تحقیقات جدید دیگری نشان داد که اگر سبک دلبستگی ناایمن دارید، به احتمال زیاد شریک خود را نادیده می گیرید؛ مثلا وقتی با او رو به رو می شوید با تمرکز روی تلفن هوشمند خود، او را نادیده می گیرید. در حقیقت در این حالت گوشی شما نقش آلترناتیو را دارد، تا اگر احساس کردید از شریک عاطفی خود، توجه لازم را نمی گیرید به آن پناه ببرید.

هر رفتاری که ناشی از سبک ناسالم باشد، می‌تواند باعث ایجاد استرس در یک رابطه شود، حتی اگر قصد آن را نداشته باشید. به همین دلیل شناسایی الگوی شخصی شما می تواند جالب و روشنگر باشد.

چگونه سبک دلبستگی خود را تغییر دهیم؟

سبک های دلبستگی

اول از همه، بدانید که بسیاری از افراد فقط یک سبک دلبستگی ندارند و ممکن است متوجه شوید که ترکیبی از دو سبک باشند. شرایط زندگی، مانند از دست دادن یکی از عزیزان یا طلاق، می تواند تغییری در سبک دلبستگی ایجاد کند.
شما می توانید به طور فعال سبک خود را تغییر دهید و در روابط خود ایمن تر شوید. صحبت کردن با یک درمانگر بهترین راه برای شروع است.

سبک های دلبستگی

همچنین باید در مورد تغییری که می خواهید ایجاد کنید با شریک زندگی خود صادق باشید و او را در این فرآیند مشارکت دهید. فردی که دارای یکی از سه سبک ناایمن است، انتظارات عمیق و ناخودآگاهی در مورد اینکه دیگران چگونه به نیازهایشان پاسخ خواهند داد، دارد. این انتظارات در دوران کودکی از تعامل شما با والدینتان سرچشمه می گیرد. وقتی متوجه احساس نیاز یا بی اعتمادی شدید، این احساسات را با عزیزتان در میان بگذارید. اگر کسی که دوستش دارید سبک ایمن دارد، می‌تواند به شما کمک کند این انتظارات را به چالش بکشید.

اگر فرد مورد علاقه شما نیز سبک دلبستگی ناایمن داشته باشد چه؟

سبک های دلبستگی

با یکدیگر در مورد آنچه که هر یک می ترسید و آنچه باعث ناامنی شما می شود صحبت کنید، بنابراین می توانید مطمئن شوید که آنچه را که نیاز دارید به یکدیگر می دهید. وقتی می‌دانید موقعیتی است که می‌تواند برای طرف مقابل آزار دهنده باشد، شاید با یک قول دادن ساده مشکل حل شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو