مشهورترین مقبره و آرامگاه‌های جهان

مشهورترین مقبره و آرامگاه‌های جهان


منبع: فوت و فن

3

1402/3/4

19:23


مقبره مازولس (Tomb of Mausolus) مقبره‌ای بود که برای فرماندار امپراتوری ایران در هالیکارناسوس ساخته شده بود. این سازه چنان پیروزی بزرگ و درخشانی به شمار می‌رفت که برخی آن را یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان معرفی کردند.

مشهورترین مقبره و آرامگاه‌های جهان

مقبره مازولس (Tomb of Mausolus) مقبره‌ای بود که برای فرماندار امپراتوری ایران در هالیکارناسوس ساخته شده بود. این سازه چنان پیروزی بزرگ و درخشانی به شمار می‌رفت که برخی آن را یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان معرفی کردند. همین نیز سبب شد تا واژه Mausolus به مقبره و آرامگاه‌های بزرگ گفته شود. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی مشهورترین مقبره و آرامگاه‌های جهان بپردازیم.

۱۰. مقبره کوروش

Tomb of Cyrus

Tomb of Cyrus

کوروش کبیر مؤسس و حاکم امپراتوری عظیم پارس در قرن ششم پیش از میلاد بود. مقبره کوروش (Tomb of Cyrus) مهم‌ترین بنا در پاسارگاد به شمار می‌رود. زمانی که اسکندر شهر پارسه را غارت و ویران کرد، از آرامگاه کوروش نیز دیدن کرد و به یکی از جنگجویان دستور داد تا وارد این بنا شود. در داخل تختی طلایی، میزی با ظروف نوشیدنی، تابوت طلایی و چندین زیورآلات به همراه کتیبه‌ای پیدا شد.

۹. مقبره لنین

Lenin Mausoleum

Lenin Mausoleum

مقبره لنین (Lenin Mausoleum) در مسکو آرامگاه ابدی ولادیمیر لنین است و بدن مومیایی شده وی نیز از سال ۱۹۲۴ میلادی در آنجا در معرض دید عموم قرار گرفته است. برای اینکه این مومیایی تخریب نشود نیز به‌صورت روزانه مرطوب نگه داشته می‌شود و مواد نگهدارنده نیز به داخل آن تزریق می‌شود. تابوت لنین در دمای ۱۶ درجه سانتیگراد نگه داشته می‌شود و هر ۱۸ ماه نیز برداشته شده و یک غسل شیمیایی خاص روی آن صورت می‌گیرد.

۸. آرامگاه همایون

Humayun’s Tomb

Humayun’s Tomb

مقبره همایون امپراتور مغول توسط همسرش در سال ۱۵۶۲ پس از میلاد ساخته شد. این اولین باغ آرامگاه در شبه‌قاره هند بود و امروزه نیز در دهلی هندوستان واقع شده است. در ساخت این مقبره از معماری ایرانی الهام گرفته شده و ارتفاع آن به ۴۷ متر می‌رسد. لایه بیرونی این گنبد دوگانه با مرمر سفید پوشانده شده و این در حالی است که بخش داخلی آن یک فضای غار مانند ایجاد کرده است. در تضاد با گنبد سفید خالص، بقیه ساختمان از ماسه‌سنگ قرمز ساخته شده است. ساخت این بنا هشت سال طول کشید و در پیرامون آن نیز باغی به سبک ایرانی و به وسعت ۳۰ جریب قرار دارد.

۷. قلعه سنت آنجلو

Castel Sant’Angelo

Castel Sant’Angelo

قلعه سنت آنجلو (Castel Sant’Angelo) به‌عنوان مقبره هادرین نیز شناخته می‌شود و ساختمانی استوانه‌ای و بلند در رم است که در ابتدا توسط امپراتور روم هادرین به‌عنوان مقبره‌ای برای خودش و خانواده‌اش ساخته شد. خاکستر هادرین یک سال پس از مرگش در سال ۱۳۸ میلادی به همراه خاکسترش همسرش سابینا و اولین پسر خوانده‌اش در اینجا قرار گرفتند. پس از آن نیز بقایای امپراتوران بعدی نیز در اینجا به خاک سپرده شدند که آخرین مورد، کاراکالا در سال ۲۱۷ میلادی بود. این ساختمان بعداً به‌عنوان قلعه به کار گرفته شد و امروزه به‌عنوان از آن موزه استفاده می‌شود.

۶. آرامگاه جهانگیر

Tomb of Jahangir

Tomb of Jahangir

مقبره جهانگیر (Tomb of Jahangir) برای امپراتور مغول جهانگیر ساخته شده بود، کسی که از سال ۱۶۰۵ تا ۱۶۲۷ میلادی حکمرانی می‌کرد. این مقبره مشهور در لاهور پاکستان واقع شده و پسر وی حدود ۱۰ سال پس از مرگ جهانگیر آن را ساخته است. این مقبره در باغی دیوارکشی شده و جذاب قرار دارد و چهار مناره به ارتفاع ۳۰ متر نیز در آن به چشم می‌خورد. فضای داخلی با نقاشی‌های دیواری و سنگ مرمر رنگی تزئین شده و نمای داخلی نیز تابوت بلندی از مرمر سفید است که طرفین آن موزاییک‌کاری شده است.

۵. حرم امام حسین (ع)

Imam Husayn Shrine

Imam Husayn Shrine

حرم امام حسین (ع) در شهر کربلا در عراق واقع شده و در حقیقت همان جایی است که وی به شهادت رسیده بود. اینجا یکی از مقدس‌ترین مکان‌ها برای شیعیان به شمار می‌رود و بسیاری از افراد نیز برای زیارت به آنجا سفر می‌کنند. بخش‌های داخل حرم به‌خوبی تزئین شده‌اند و درب‌های چوبی نیز بسیار تماشایی به نظر می‌رسند. مقبره نیز در داخل یک ضریح قرار گرفته و در بالای آن نیز گنبدی طلایی به چشم می‌خورد.

۴. آرامگاه شیروان شاه

Mausoleum of the Shirvanshahs

Mausoleum of the Shirvanshahs

این آرامگاه بخشی از کاخ شیروان‌شاه (Palace of the Shirvanshahs) به شمار می‌رود و بخشی از بزرگترین بنای شاخه معماری آذربایجان است که در داخل شهر باکو واقع شده است. جدای از این مقبره، این مجموعه شامل ساختمان اصلی کاخ، کوشک سنگی کوچک، طاق‌های تدفین، مسجد و بقایای حمام است. این مقبره مستطیل شکل است و بالای آن نیز گنبدی شش ضلعی وجود دارد.

۳. آرامگاه شاه زنده

Shah-i-Zinda

Shah-i-Zinda

آرامگاه شاه زنده (Shah-i-Zinda) یکی از مشهورترین مقبره‌ها در آسیای مرکزی است که در شمال شرقی ازبکستان واقع شده است. این مجموعه از سه گروه سازه تشکیل شده که با گذرگاه‌های گنبدی چهار طاق به هم متصل شده‌اند. قدمت ساختمان‌های اولین به قرن ۱۱ و ۱۲ میلادی باز می‌گردد اما بیشتر بخش‌های آن مربوط به قرن ۱۴ و ۱۵ هستند. این بنا با افسانه کوسم بن عباس، پسر عموی حضرت محمد (ع) مرتبط است.

۲. لشکر سفالین

Terracotta Army

Terracotta Army

آرامگاه اولین امپراتور سلسله شین که با موفقیت توانست همه رقبا را شکست بدهد و چین را متحد کند، در نزدیکی شهر شی‌آن (Xi’an) در چین واقع شده است. مقبره امپراتور هنوز حفاری نشده اما ارتش سفالین مدفون وی در نزدیکی آن کشف شده‌اند. همین نیز سبب شده تا اینجا به یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری چین تبدیل شود. تخمین زده می‌شود که در سه گودال حدود بیش از ۸۰۰۰ سرباز، ۱۳۰ ارابه، ۵۲۰ اسب و ۱۵۰ اسب سواره‌نظام وجود داشته باشد.

۱. تاج محل

Taj Mahal

Taj Mahal

تاج محل (Taj Mahal) در آگرا یک مقبره عظیم از سنگ مرمر سفید است که بین سال‌های ۱۶۳۲ تا ۱۶۵۳ میلادی به دستور امپراتور مغول به نام شاه جهان و به یاد همسر مورد علاقه‌اش ساخته شد. تاج یکی از زیباترین مقبره‌ها در جهان به شمار می‌رود و یکی از شاهکارهای معماری مغول محسوب می‌شود که به یکی از جاذبه‌های برجسته هندوستان تبدیل شده است.

 

توجه: مطلب ترجمه از سورس خارجی است و قطعا مقبره‌های بزرگ دیگری در دنیا وجود دارند که در این لیست نیستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو