صرافی شبکه ای چیست؟ | هر انچه که باید بدانید

منبع: پلازا

6

1402/3/4

19:35


صرافی شبکه ای چیست؟ | هر انچه که باید بدانید

در دنیای ارزهای دیجیتال اصطلاحات بسیاری وجود دارد که کاربران باید با آن‌ها آشنا شوند. صرافی شبکه‌ ای نیز یکی از آن‌هاست که به عنوان یک شخص ثالث یا واسطه عمل می‌کند. در واقع این نوع صرافی در پلتفرم‌های محبوب کریپتو حساب کاربری داشته و مشتریان آن‌ها می‌توانند از طریق این حساب‌ها به معامله بپردازند. به بیان دیگر این صرافی واسطه‌ای بین کاربران و حساب‌ها می‌باشد که سبب می‌شود کاربران تصور کنند این صرافی در حال انجام تمام معاملات است.

از آنجا که این صرافی‌ها دارای حساب‌های متعدد در صرافی‌های مختلف می‌باشند و برخی از آن‌ها مدارک شناسایی از کاربران درخواست نمی‌کنند، راهی برای کلاهبرداران هموار شده است. برای اینکه بتوانید رمزارزهای خود را ایمن نگه دارید لازم است با مفهوم صرافی تودرتو یا شبکه‌ای و وظیفه و نحوه تشخیص آن آشنا شوید. در ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی کلی با صرافی‌های تودرتو

صرافی تودرتو یا شبکه‌ای در واقع یک ارائه دهنده خدمات مالی مانند یک صرافی ارز دیجیتال است که در یک صرافی یا موسسه مالی دیگر حساب باز کرده و از طریق آن خدمات رسانی می‌کند. پلتفرم‌های صرافی شبکه‌ای از خود هیچگونه دستگاه مبادله‌ای نداشته و جهت انتقال رمزارزها از خدماتی که صرافی‌های دیگر ارائه می‌دهند استفاده و به ازای هر معامله کمیسیون دریافت می‌کنند.

بعضی از این صرافی‌ها از مشتریان خود درخواست مدارک شناسایی می کنند اما در برخی از آن‌ها نیز هیچ فرایند امنیتی وجود ندارد. به همین دلیل مورد توجه بسیاری از کلاهبرداران و پول‌شویان قرار گرفته است. همچنین برخی از این صرافی‌ها این امکان را فراهم کرده‌اند تا به صورت حضوری نیز بتوان با استفاده از پول نقد به خرید ارزهای دیجیتال پرداخت. این گزینه می‌تواند برای انتقال دارایی میان سازمان‌های تروریستی و سایر افراد خرابکار مناسب بوده و مورد استفاده قرار گیرد.

صرافی شبکه ای چیست؟

تفاوت‌های میان صرافی غیرمتمرکز و صرافی شبکه‌ ای

شاید صرافی غیرمتمرکز و شبکه‌ای از لحاظ فرایندهای هویتی شباهت‌هایی داشته باشند اما تفاوت آن‌ها در نحوه انجام تراکنش کاملا مشهود است. در صرافی‌های غیرمتمرکز فرایند احراز هویت برای شناخت کاربران وجود ندارد. این در حالیست که در صرافی شبکه‌ای نیز این فرایند عملکرد بسیار ضعیفی دارد و در برخی اصلا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و می‌توان گفت به هویت و اهداف مشتریان خود اهمیت نمی‌دهد.

اگر بخواهیم عمیق‌تر به عملکرد این صرافی‌ها نگاه کنیم متوجه می‌شویم که صرافی‌های غیرمتمرکز خریداران را مستقیما به فروشندگان متصل کرده یا از طریق استخرهای نقدینگی این کار را انجام می‌دهند. این صرافی‌ها به هیچ عنوان مسئولیتی در قبال ارزهای معامله شده نخواهند داشت و فرایند مبادلات ارزی توسط قراردادهای هوشمند کنترل و مدیریت می‌شود. حال اینکه در صرافی‌های شبکه‌ای که از خدمات یک صرافی دیگر استفاده می‌کنند مسئولیت دارایی بر عهده صرافی می‌باشد. به عبارت دیگر این صرافی‌ها به سرمایه کاربران دسترسی خواهند داشت.

خطرات استفاده از صرافی‌ شبکه‌ ای

صرافی شبکه‌ای می‌تواند هم برای سرمایه گذاران و هم برای صرافی‌های قانونی خطرآفرین باشد. مشکلاتی که صرافی‌های تودرتو می‌توانند برای صرافی‌های قانونی به وجود آوردند عبارتند از:

  • با توجه به اینکه بازار ارزهای دیجیتال هنوز نوپا محسوب می‌شود و قوانین آن به طور کامل توسعه نیافته‌اند یک صرافی تودرتو به راحتی می‌تواند در این صرافی‌ها حساب باز کند، بدون اینکه مورد ردیابی قرار بگیرد.
  • از آنجا که این صرافی‌ها به عنوان واسطه به ارائه خدمات می‌پردازند هویت فرد معامله‌گر پنهان مانده و احتمال انجام پولشویی‌های بزرگ وجود دارد.

صرافی شبکه‌ای علاوه بر خطراتی که برای صرافی می‌تواند ایجاد کند سرمایه و دارایی کاربران را نیز به خطر می‌اندازد؛ چرا که این نوع صرافی‌ها امنیت بسیار پایینی دارند و از آنجا که به دارایی کاربران دسترسی خواهند داشت می‌توانند بدون اطلاع آن‌ها از این دارایی برای حمایت از فعالیت‌های غیرقانونی مانند تامین مالی تروریست‌ها استفاده نمایند.

از طرف دیگر در صورتی که مقامات نظارتی فعالیت‌های مشکوکی در صرافی ببینند آن را بسته و در نتیجه دارایی سرمایه گذاران از بین می‌رود. همچنین اگر سرمایه گذار از غیرقانونی بودن یک صرافی تودرتو مطلع باشد و با این حال باز هم از آن خدمات دریافت کند تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

هدف صرافی شبکه‌ ای چیست؟

هدف از به وجود آمدن این نوع صرافی‌ها دور زدن بررسی هویت افراد است. البته نباید آن را با ناشناس بودن در صرافی‌های غیرمتمرکز اشتباه بگیرید. درست است که در صرافی‌های DEX احراز هویت انجام نمی‌گیرد اما تمام تراکنش‌های آن‌ها با استفاده از قراردادهای هوشمند انجام شده و ایمن می‌شوند. در صرافی‌های شبکه‌ای فرایند تایید بیشتر به روشی غیرمجاز و خودسرانه شباهت دارد.

متاسفانه فرایند احراز هویت برای بسیاری از تریدرها بار سنگینی است و هنوز افراد بسیاری تمایل به افشای هویت خود با جزئیات را ندارند. همین ویژگی عدم بررسی دقیق در صرافی‌های غیرمتمرکز آن‌ها را محبوب کرده است.

امروزه شاهد آن هستیم که بسیاری از افراد با مشاهده سطح پایین تایید و بررسی صرافی شبکه‌ای بدون انجام تحقیقات بیشتر به آن اعتماد می‌کنند بدون آن‌که بدانند سرمایه گذاریشان در آن به خطر می‌افتد. امنیت پایین این صرافی‌ها باج‌افزارها و پولشویی را گسترش می‌دهد و حتی ارزهای سرقتی را نیز به راحتی می‌توان در آن نقد کرد. با توجه به اینکه حساب واقعی به صرافی تعلق دارد و در واقع حساب شما از نظر فنی وجود خارجی ندارد، صرافی به راحتی می‌تواند دسترسی شما را قطع کند.

نحوه تشخیص صرافی‌های شبکه‌ای

همه افرادی که در بازار رمزارزها فعالیت دارند می‌دانند صرافی ارز دیجیتال چیست. از آنجا که صرافی‌های تودرتو رفتار خود را برملا نمی‌کنند کاربران باید خود به بررسی و تشخیص آن‌ها بپردازند. با توجه به مواردی که بیان می‌کنیم می‌توانید به راحتی به شبکه‌ای بودن صرافی پی ببرید.

  • ثبت نام در این صرافی‌ها بدون هیچگونه هشدار امنیتی و به صورت کاملا سریع انجام می‌گیرد.
  • عدم شفاف سازی رابط کاربری آن‌ها باعث می شود که محل انجام معاملات مشخص نباشد.
  • در صورتی که قیمت‌ها و نرخ‌های مختلفی برای ارزهای دیجیتال ارائه شده و به کاربر حق انتخاب از میان آن‌ها داده شود آن صرافی، شبکه‌ای خواهد بود. چرا که صاحبان آن مبادلات مختلفی را مورد استفاده قرار می‌دهند که هر کدام دارای نرخ مخصوص به خود می‌باشند.
  • در این صرافی‌ها اطلاعاتی در رابطه با پلتفرم انجام تراکنش‌ها وجود ندارد.
  • اگر هنوز مشکوک به شبکه‌ای بودن یک صرافی هستید اکسپلور بلاک چین می‌تواند به شما در تشخیص آن کمک کند. با جستجوی تراکنش‌های خود در این مرورگرهای بلاک چین متوجه می شوید که مسیر تراکنش‌های شما به یک صرافی دیگر مرتبط شده است یا خیر.

صرافی شبکه ای چیست؟

اهمیت امنیت صرافی شبکه‌ ای

سرمایه گذاران بسیاری با قرار دادن دارایی‌های خود در بستر صرافی شبکه‌ای با امنیت بسیار پایین متحمل ریسک بسیار بزرگی می‌شوند. همانطور که گفته شد این شبکه‌ها خودشان به تامین نقدینگی و ارتباط خریدار و فروشنده نمی‌پردازند بلکه از طریق حساب‌هایشان در صرافی‌های دیگر این‌کار را انجام می‌دهند.

بر همین اساس و با توجه به عدم اهمیت فرایندهای امنیتی در آن‌ها مسیر مناسبی برای پولشویی و جرائم مالی ایجاد می‌گردد. این قضیه می‌تواند سبب بسته شدن صرافی و در نتیجه از بین رفتن تمام دارایی‌های سرمایه گذاران در آن صرافی گردد. بنابراین توصیه می‌شود در انجام مبادلات رمزارزها به میزان ایمن بودن صرافی توجه ویژه‌ای داشته باشید و از بهترین صرافی برای ایرانیان برای انجام معاملات خود استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو