نخستین پوست مصنوعی جهان با حس لامسه طراحی و ساخته شد

منبع: تکراتو

3

1402/3/4

21:31


نخستین پوست مصنوعی جهان با حس لامسه ساخته شد. این پوست الکترونیکی از حسگرهای تشخیص دما و فشار بهره می‌برد.

نخستین پوست مصنوعی جهان با حس لامسه طراحی و ساخته شد

نخستین پوست مصنوعی جهان با حس لامسه ساخته شد. این پوست الکترونیکی از حسگرهای تشخیص دما و فشار بهره می‌برد.

نخستین پوست مصنوعی جهان با حس لامسه توسط دانشمندان دانشگاه استنفورد بریج طراحی و ساخته شد. در این پوست الکترونیکی از حسگرهای دما و فشار استفاده شده است و می‌تواند به‌طور مستقیم با مغز ارتباط برقرار کند. اما این پوست مصنوعی برخی مشکلات نیز دارد که باعث شده است دانشمندان به‌دنبال راهکارهایی برای بکارگیری این تکنولوژی باشند.

بیشتر بخوانید: پیوند پوستی سه بعدی ؛ روشی انقلابی و موثر برای ترمیم سریع پوست سوخته!

دانشمندان نخستین پوست مصنوعی جهان با حس لامسه را ساختند

پوست الکترونیک ساخته‌شده توسط دانشمندان «دانشگاه استنفورد» دارای حسگرهایی برای تشخیص دما، فشار و گرفتگی عضله است که آن‌ها را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. فرکانس این سیگنال‌ها متفاوت است و به مغز کمک می‌کند تا تفاوت بین احساساتی مانند لمس نرم‌تر و دست‌دادن محکم و نیز گرمی و سردی را تشخیص دهد.

دانشمندان دانشگاه استنفورد نخستین پوست مصنوعی جهان را ساختند

«ژنان بائو»، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه، به نشریه ایندیپندنت گفت:

فناوری نسل بعدی آن‌ها می‌تواند برای درک احساس اشیا و به‌طور کلی احساسات در حین کنترل یک اندام رباتیک به‌طور ریموت مورد استفاده قرار بگیرد.

دانشمندان درحال‌حاضر این فناوری را روی موش‌ها آزمایش کرده‌اند و متوجه شدند که پوست الکترونیکی می‌تواند سطوح مختلف فشار را به همان روش معمول در حیوانات و انسان‌ها تشخیص دهد.

نمونه اولیه ساخته‌شده از این پوست الکترونیکی که تقریباً به ضخامت یک تکه کاغذ است، اولین نمونه‌ای است که تمام ویژگی‌های الکتریکی و مکانیکی پوست انسان را به‌شکلی نرم و بادوام ترکیب می‌کند.

دانشمندان دانشگاه استنفورد نخستین پوست مصنوعی جهان را ساختند

پروفسور بائو در مورد مشکلات توسعه این فناوری توضیح می‌دهد:

ما مدتی است که روی یک پوست الکترونیکی یکپارچه کار می‌کنیم. مشکل اصلی این پروژه پیداکردن مکانیسم‌هایی برای شبیه‌سازی توانایی‌های حسی لمس انسان‌ها نیست، بلکه توسعه آن‌ها با استفاده از موادی شبیه به پوست است.

حالا این تیم قصد دارد مقیاس‌پذیری فناوری خود را افزایش دهد و یک تراشه قابل کاشت برای آن ایجاد کند تا امکان ارتباط بی‌سیم از طریق عصب محیطی بدن را فراهم کند. به گفته آن‌ها، این فناوری درنهایت می‌تواند منجر به ساخت پروتزهای بهتری شود و همچنین می‌تواند به ساخت ربات‌هایی کمک کند که احساسات را شبیه به یک انسان حس می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص نخستین پوست مصنوعی جهان با حس لامسه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو