راهنمای انتخاب کفش ورزشی برای بهترین عملکرد و ایمنی

راهنمای انتخاب کفش ورزشی برای بهترین عملکرد و ایمنی


منبع: فوت و فن

3

1402/3/5

12:08


انواع مختلف کفش‌های ورزشی بشناسیم کفش‌های ورزشی، بخش حیاتی از تجهیزات ورزشی هستند که برای بهبود عملکرد ورزشکاران در انواع فعالیت‌های ورزشی طراحی شده‌اند.

راهنمای انتخاب کفش ورزشی برای بهترین عملکرد و ایمنی

انواع مختلف کفش‌های ورزشی بشناسیم

کفش‌های ورزشی، بخش حیاتی از تجهیزات ورزشی هستند که برای بهبود عملکرد ورزشکاران در انواع فعالیت‌های ورزشی طراحی شده‌اند. این کفش‌ها بر اساس نیازها و ویژگی‌های مختلف برای ورزش‌های متفاوتی طراحی شده‌اند. در ادامه به بررسی انواع مختلف کفش‌های ورزشی می‌پردازیم:

انتخاب کفش متناسب با ورزش شما

زمانی که کودک بودید، احتمالاً برای هر فعالیتی، از دویدن تا تنیس، از یک کفش ورزشی استفاده می‌کردید. اما زمان تغییر کرده است. امروزه، برای تقریباً هر تمرین یا ورزش نوعی کفش وجود دارد. اگر بیش از ۲ روز در هفته یک ورزش خاص را انجام می‌دهید، از کفشی که برای آن نوع ورزش طراحی شده استفاده کنید. این می‌تواند شما را در برابر آسیب محافظت کند و حتی ممکن است بازی شما را بهبود بخشد.


کفش‌های دویدن

آماده دویدن هستید؟ وقتی که پاهایتان به زمین می‌زنند، نیاز به کفشی با فراوانی بالشتک برای جذب ضربه دارید. کفش‌های دویدن برای حرکت به جلو طراحی شده‌اند و جلوی پا و پشت پا را محافظت می‌کنند. یک جفت خوب ممکن است به شما کمک کند تا از دردهای ساق پا، شکستگی و سایر مشکلات جلوگیری کنید.


کفش‌های کم حجم

می‌خواهید حس و حال دویدن پابرهنه را تجربه کنید؟ کفش‌های کم حجم مانند نوع “پنج انگشتی” ممکن است پاسخی باشند. آنها سبک، انعطاف‌پذیر و کفی کمی دارند. مشخص نیست که آیا آنها بهتر یا بدتر از کفش‌های دیگر در جلوگیری از آسیب هستند. یک مطالعه نشان می‌دهد که درد و آسیب بیشتر در دونده‌هایی که از کفش‌های کم حجم استفاده می‌کنند شایع است. افراد سنگینتر فرصت بیشتری برای آسیب دیدن دارند.


کفش‌های پیاده‌روی

اگر شما عاشق پیاده‌روی هستید، به دنبال یک کفش سبک باشید. شما نیاز به جذب ضربه بیشتر در قسمت پاشنه و قسمت جلوی پا برای کاهش درد و حساسیت دارید. کفش‌هایی با کفی کمی گرد یا پایه‌ای “راکر” به شما کمک می‌کنند وزن را به طور یکنواخت از پاشنه به انگشتان پا منتقل کنید. کفش‌های پیاده‌روی در قسمت جلویی سفت‌تر هستند تا شما بتوانید از انگشتان پا خارج شوید به جای اینکه آنها را مانند هنگام استفاده از کفش‌های دویدن خم کنید.


کفش‌های تنیس

زمانی که شما تنیس بازی می‌کنید، شما حرکات سریع و به طرفین انجام می‌دهید. شما نیاز به کفشی دارید که در داخل و خارج پا از شما پشتیبانی کند. همچنین برای حرکات سریع به جلو، انعطاف پذیری در کف زیر قسمت جلوی پا لازم است. اگر در زمین نرم بازی می‌کنید، کفش با کفی نرم‌تر را انتخاب کنید. برای بازی در زمین سخت، کفشی با ضربه گیر بیشتر را انتخاب کنید.


کفش‌های ترکیبی

این کفش‌ها می‌توانند انتخاب خوبی باشند اگر بیش از یک نوع ورزش انجام می‌دهید. اگر کفشی برای دویدن می‌خواهید، به دنبال کفشی با انعطاف‌پذیری در قسمت جلوی پا باشید، اما اگر برای تنیس یا کلاس‌های هوازی هستید، به دنبال پشتیبانی مناسب در حرکات طرف به طرف باشید.


کفش‌های دویدن در مسیرهای بیرونی

آیا دویدن در خارج از جاده را دوست دارید؟ شما نیاز به کفشی دارید که در مقابل خاک، لجن، آب و صخره مقاوم باشد. کفش‌های ابن نوع مسیر  دارای سطح پنجه سنگین‌تری نسبت به کفش‌های دویدن معمولی هستند. همچنین پشتیبانی بیشتری در قسمت پاشنه و طرف به طرف دارند تا شما را در هنگام دویدن در سطوح ناهموار به ایمنی برسانند.


کفش‌های بسکتبال

این کفش‌ها پوسته ضخیم و سفتی دارند تا در هنگام دویدن و بالا و پایین پریدن، پایداری بیشتری به شما بدهند. کفش‌های ساق‌دار شما را در هنگام تغییرات سریع و هنگام پرش و فرود کمک می‌کنند.


کفش‌های فوتبال

زمانی که در زمین فوتبال هستید، کفشی با گیره یا گل‌میخ در کفی کفش نیاز دارید. این‌ها برای شما در چمن یا زمین نرم ثبات را فراهم می‌کنند. کفش‌های فوتبال طوری طراحی شده‌اند که وقتی توپ را شوت می‌کنید، هیچ مقاومتی (اصطکاکی) وجود ندارد. آنها با شکلی جذب طراحی شده‌اند که باعث می‌شود این‌طور به نظر برسد که با توپ یکی شده است.


کفش‌های لاکروس

آیا در نظر دارید لاکروس را شروع کنید؟ شما باید بتوانید سریع بدوید، تغییر جهت دهید و در چمن یا زمین مصنوعی حرکات توقف-شروع زیادی انجام دهید. شما نیاز به کفش‌های با میخ بلند برای حمایت از پازوی آنکل خود دارید. میخ‌ها در کفش‌های لاکروس معمولاً در لبه خارجی کفی قرار می‌گیرند.


کفش‌های فوتبال آمریکایی

سطح کفش‌های این نوع عموماً سفت‌تر از کفش لاکروس است. آنها دارای یک میخ انگشت مرکزی برای شروع سریع در خط حمله هستند. به دنبال کفش‌هایی باشید که برای جایگاه‌های خاص فوتبال ساخته شده‌اند. لاینمن‌ها ممکن است به یک کفش با میخ بلند برای پشتیبانی آنکل نیاز داشته باشند.


کفش‌های بیسبال و سافتبال

این کفش‌ها نسبت به برخی از کفش‌های ورزشی دیگر بلندتر و باریکتر هستند و میخ انگشت می‌تواند از فلز به جای پلاستیک ساخته شود. کفش‌های خوب بیسبال و سافتبال قوس پا را پشتیبانی کرده تا از بروز درد  جلوگیری کند – که مشکل خاصی برای گیرنده‌ها است.


کفش‌های گلف

زمانی که یک جفت از این کفش‌ها را می‌پوشید، شما نه تنها برای مجموعه باشگاه کشوری مهمانانتان را تحت تأثیر قرار می‌دهید، بلکه این کفش‌ها می‌توانند بازی شما را بهبود بخشیده و قدم زدن در زمین گلف را ایمن‌تر کنند. میخ‌های کوتاه در کفی کفش به شما کمک می‌کنند در حین زدن توپ گلف، پاهای خود را روی زمین ثابت کنید، بنابراین احتمال لغزش کمتر است. کفش‌های گلف به شما پایداری بیشتری را در طی قدم زدن از سوراخ به سوراخ یا وارد و خارج شدن از چاله‌های شنی می‌دهند.


بوت‌های کوه‌نوردی

به سمت کوه‌ها می‌روید؟ کفش یا بوت‌های ساخته شده برای پیاده‌روی به پاهای شما قدرت چسبندگی بهتری در راه‌پیمایی می‌دهند تا از سقوط جلوگیری کنند. یک جفتی را که با برنامه‌های پیاده‌روی شما هماهنگ است انتخاب کنید:

کفش‌ها یا بوت‌های سبک برای مسیرهای خوب نگهداری شده یا پیاده‌روی‌های کوتاه مناسب هستند. بوت‌های میانی برای پیاده‌روی در مناطق سنگی یا سطوح ناهموار بهتر هستند. بوت‌های سنگین برای افرادی است که بارهایی بیش از 35 پوند را حمل می‌کنند و روی یخ، برف یا سنگ قدم می‌زنند.


کفش‌های دوچرخه سواری

کفشی را که با نوع دوچرخه‌سواری شما همخوانی داشته باشد انتخاب کنید. کفش‌های دوچرخه‌سواری کوهستانی و تفریحی دارای میخ‌های فروشده و کفی انعطاف‌پذیر هستند، بنابراین شما می‌توانید به راحتی قدم بزنید همچنین.

کفش‌های دوچرخه‌سواری رقابتی یا عملکردی دارای کفی سفت با میخ‌هایی در بیرون هستند. به طور تئوری، کفی سفت انرژی بیشتری را به پدال منتقل می‌کند. برخی از سبک‌ها در بین دوچرخه‌سواری غیررسمی و عملکردی قرار می‌گیرند و ممکن است گزینه‌ی مناسبی برای کلاس دوچرخه‌سواری در داخل باشند.

 

شما چه ورزشی می‌کنید و از کدام کفش استفاده می‌کنید؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو