فوری/خبر مهم درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان | صدور احکام جداگانه سه سال متوالی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان

3

1402/3/5

13:53


فوری/خبر مهم درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان | صدور احکام جداگانه سه سال متوالی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین از وزیر کار و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خواست زمان اجرای ۲۵ درصد باقیمانده‌ی همسان سازی حقوق بازنشستگان کارگری را مشخص کنند.او با بیان اینکه چرا باید بازنشستگان کارگری باید برای وصول تک تک مطالباتشان مطالبه‌گری کنند، افزود: در حالی  بازنشستگان کارگری از دو سال پیش در انتظار پرداخت ۲۵ درصد باقیمانده همسان سازی حقوق بازنشستگان خود هستند که همسان سازی حقوق بازنشستگان دولتی از ابتدای هر سال برای جبران تورم و گرانی‌ها اجرایی می‌شود.

 

احمد قاسمی (بازنشسته کارگری) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به وضعیت معیشتی کارگران بازنشسته می‌گوید: دولت بدهی سنگین خود به تامین اجتماعی را نمی‌پردازد آن وقت بازنشستگان مجبورند با افزایش ناچیز حقوق سر کنند!

به گفته وی، افزایش ۲۷ و ۲۱ درصدی مزد و مستمریِ ۱۴۰۲ بدون رضایت و اجماع کارگران و نمایندگان کارگری تعیین شده و کارگران مجبور شده‌اند پایین مصوبه امضا بگذارند لذا این مزد غیرقانونی است و باید ابطال شود.

قاسمی دولت را مسئول اصلی ناتوانی پرداخت و کمبود نقدینگی در سازمان تامین اجتماعی می‌داند و می‌گوید: دولت ۲۶ گروه خاص از قبیل خادمان مساجد، قالیبافان، رانندگان، مداحان و… را به سازمان تامین اجتماعی تحمیل کرده و بر خلاف مصوبات قانونی، حق بیمه آن‌ها را نمی‌پردازد؛ در واقع از صندوق بین النسلی و اشتراکیِ تامین اجتماعی برای افرادی برداشت می‌شود که صاحبان صندوق نیستند؛ در این شرایط برای بازنشستگان و سهامداران صندوق پول نیست!

این فعال صنفی بازنشستگان مطالبات اصلی بازنشستگان کارگری را برمی‌شمارد: اول اجرای مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی و افزایش مستمری‌ها به اندازه‌ی هزینه‌های زندگی، ماده۴۱ قانون کار مخصوص شاغلان است و ارتباطی به بازنشستگان ندارد. دوم، چون نتوانسته‌اند تورم را مهار و کنترل کنند باید اجازه دهند مزد و مستمری به اندازه تورم واقعی افزایش یابد.

او «رفع ابهام از اجرای باقیمانده متناسب‌سازی ۱۴۰۰» را یه مطالبه دیگر می‌داند و می‌گوید: برای پرداخت ۲۵درصد باقیمانده متناسب‌سازی باید شفاف‌سازی کنند مثلاً احکام سه سال متوالی (۹۹.۱۴۰۱ و ۱۴۰۲) را جدا جدا بزنند که هیچگونه شبهه‌ای باقی نماند و بدانیم چگونه و با چه فرمول‌هایی محاسبات انجام شده است. باید بدانیم پایه چقدر بوده و آیا ۳۸ درصد ۱۴۰۰و۲۱ درصد ۱۴۰۲ اعمال شده یا نه.

قاسمی در پایان اضافه می‌کند: باقیمانده متناسب‌سازی مربوط به سال ۱۴۰۰ است و باید مشخص کنند معوقات ۲۴ماه را چه زمانی و چگونه می‌خواهند پرداخت کنند.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

حسن صادقی گفت: باقیمانده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ایراداتی اجرا شده است.

یک بازنشسته از یزد تماس می‌گیرد و دیگری از مشهد؛ بازنشستگان در یکی دو روز اخیر در تماس‌ با ایلنا نسبت به آنچه آن‌ها «عدم اجرای ۲۵ درصد باقیمانده متناسب‌سازی» می‌نامند، اعتراض کردند. اما آیا باقیمانده متناسب‌سازی اجرا نشده است؟

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در این رابطه می‌گوید: ۲۵ درصد باقیمانده متناسب‌سازی اجرایی شده منتها یک ایراد دارد، ضریب افزایش سال ۱۴۰۱ به آن اعمال نشده است.

او اضافه کرد: سیستم به این گونه بوده که بسیاری از افراد که ۵۵ درصد تفاوت تطبیق می‌گرفتند، سهم‌شان از ۷۵ درصد متناسب‌سازی حقوق بسیار ناچیز است. امروز یک بازنشسته با حکم در دست مراجعه کرد که مبلغ ۷۵ درصد متناسب‌سازی برای او فقط ۴۷ هزار تومان شده بود؛ ۲۵ درصد این ۴۷ هزار تومان فقط ۱۵ هزار تومان می‌شود؛ این مبلغ بسیار ناچیز است!

صادقی با تاکید بر اینکه به دلیل ناچیز بودن سهم بازنشستگان، بسیاری تصور می‌کنند باقیمانده متناسب‌سازی اجرا نشده؛ ادامه می‌دهد: اجرای متناسب‌سازی از طریق فرمول‌های پیچیده‌ی کارشناسان سازمان صورت گرفته و متاسفانه ضریب افزایش ۱۴۰۱ برای بازنشستگان سایر سطوح یعنی ۳۸ درصد به اضافه رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان، در آن اعمال نشده است.

این فعال صنفی بازنشستگان با بیان اینکه «این شیوه اجرا، مصداق نادیده گرفتن حق بازنشستگان است» می‌گوید: سازمان باید پاسخگو باشد؛ چرا افزایش سال قبل روی باقیمانده متناسب‌سازی اعمال نشده است؟ کارشناسان سازمان باید به موضوع ورود کنند و مدیرعامل را به اصلاح شیوه‌ی اجرا متقاعد سازند. شواهد نشان می‌دهد که ۲۵ درصد اعمال شده اما عیناً در ۱۴۰۲ محاسبه شده، افزایش ۱۴۰۱ اصلاً منظور نشده است.

صادقی تاکید می‌کند: این ۲۵ درصد شامل حال همه بازنشستگان نمی‌شود؛ جامعه هدف آن فقط ۹۰۰ هزار نفر است که عموماً آورده‌ی آن برای بازنشستگان زیر ۵۰۰ هزار تومان بوده؛ موارد زیادی داریم که اعمال ۲۵ درصد منجر به افزایش زیر ۱۰۰ هزار تومانی مستمری‌ها شده است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری جمع بندی می‌کند: بنابراین باید بگوییم باقیمانده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اجرا شده اما با کج سلیقگی؛ اصولی که باید، را در نظر نگرفته‌اند و همین امر موجب نارضایتی بازنشستگانِ مشمول شده است.

همسان سازی حقوق بازنشستگان باقی مانده حقوق بازنشستگان چه زمانی پرداخت می‌شود؟

مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی همچنین از پرداخت باقی‌مانده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشمول این موضوع خبر داد و گفت: مبلغ مربوط به باقی‌مانده متناسب‌سازی برای بازنشستگان مشمول این افزایش، از ابتدای سال جاری اعمال و پرداخت می‌شود. به‌روزرسانی احکام جدید نیز در حال انجام است و طی چند روز آینده احکام جدید از طریق سایت سازمان تأمین‌ اجتماعی به نشانی es.tamin.ir در اختیار بازنشستگان قرار می‌گیرد و بازنشستگان و مستمری‌بگیران حقوق اردیبهشت ماه خود را مطابق روال همیشگی از بیستم تا پایان ماه با لحاظ افزایش حقوق دریافت می‌کنند.

وی همچنین در مورد شرایط فعلی سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: در سال گذشته بالغ بر ۴۶۰ هزار میلیارد تومان تعهدات صندوق را به صورت کامل و به‌موقع انجام دادیم و ماهیانه به طور متوسط ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای ایفای تعهدات سازمان تأمین‌ اجتماعی پرداخت شد که شامل تعهدات بلندمدت، تعهدات کوتاه‌مدت، تعهدات حوزه درمان و هزینه‌های پشتیبانی صندوق بوده است. سال گذشته را به‌رغم برخی چالش‌ها با موفقیت و با اجرای کامل همه تعهدات به پایان رساندیم و در سال جاری نیز پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و تعهدات سازمان تأمین‌ اجتماعی بدون هیچ مشکلی انجام خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو