درگیری ایران و طالبان در منطقه مرزی نیمروز [+گزارش درگیری و ویدیو]

منبع: تکراتو

7

1402/3/6

16:47


درگیری ایران و طالبان در منطقه نیمروز خبرساز شده است. گفته شده که این درگیری در حال حاضر به پایان رسیده اما حدود سه ساعت ادامه داشته است.

درگیری ایران و طالبان در منطقه مرزی نیمروز [+گزارش درگیری و ویدیو]

درگیری ایران و طالبان در منطقه نیمروز خبرساز شده است. گفته شده که این درگیری در حال حاضر به پایان رسیده اما حدود سه ساعت ادامه داشته است.

مدتی است که روابط بین ایران و طالبان شکرآب شده و در شرایطی که به نظر می‌رسید طرف ایرانی با تقدیم سفارت تهران به طالبان و حمایت از این حکومت در برخی مجامع بین‌المللی قصد دارد حسن نیت خود را به گروه افراطی اسلام‌گرا نشان دهد، طالبان چندان روی خوش به جمهوری اسلامی نشان نمی‌دهند! حالا مسئله حقابه هیرمند و البته دیوارکشی مرز ایران زمینه‌ساز وقوع برخی درگیری‌ها شده است.

بیشتر بخوانید: ویژگی‌های موشک خرمشهر 4 یا خیبر ، پیشرفته ترین موشک ساخت ایران [+عکس]

درگیری ایران و طالبان در منطقه مرزی نیمروز

اخبار درگیری مسلحانه طالبان با ایران امروز ششم خرداد 1402 از ساعاتی پیش توسط برخی رسانه‌های ایرانی و خارجی منتشر شده است.

روزنامه 8 صبح چاپ افغانستان ظهر امروز به نقل از برخی مقامات محلی از درگیری مسلحانه مرزبانان ایرانی و طالبان خبر داد. در ادامه خبرگزاری فارس نیز اعلام کرد که این درگیری در حوالی پاسگاه ساسولی رخ داده و هنوز ادامه دارد.

درگیری ایران و طالبان در منطقه مرزی نیمروز [+گزارش درگیری و ویدیو]

درگیری ایران و طالبان در منطقه مرزی نیمروزبرخی از افراد محلی در شهر زرنج از مرکز ولایت نیمروز نیز به بی‌بی‌سی گفته‌اند که راکت‌های شلیک شده از جانب ایران به منطقه مسکونی شهر زرنج اصابت کرده اما در مورد تلفات احتمالی اطلاعی وجود ندارد.

به گفته این افراد، درگیری «ساعت ۱۱ صبح امروز آغاز شده و حدود دو ساعت» ادامه داشته است.

ساکنان محلی منطقه ماککی ولسوالی گنگ نیمروز نیز می‌گویند به این منطقه تیراندازی‌ شده است. علت درگیری نظامی ایران و طالبان هنوز روشن نشده است اما گفته شده که در مورد «احداث دیوار مرزی» ایران در این منطقه است.

سایت حال وش نیز که اخبار سیستان و بلوچستان را پیگیری می‌کند خبر داده که در این درگیری طرفین از سلاحهای سنگین استفاده کرده‌اند و اهالی روستاهای ساسولی،‌ ماککی و حاتم در مناطق مرزی ایران خانه‌های خود را تخلیه کرده‌اند.

خبرگزاری آماج نیوز نیز به نقل از منابع محلی گزارش داده که «درگیری شدید میان مرزبانان ایرانی و طالبان در روستای مامکی، ولسوالی کنگ جریان دارد و موشک‌های ایران حتی به شهر زرنج نیز اصابت کرده است.»

خبر درگیری میان نیروهای دو طرف در حالی منتشر می‌شود که از هفته گذشته که ابراهیم رئیسی در سفر به سیستان و بلوچستان به طالبان «هشدار جدی» داد که حقابه ایران را از هیرمند تأمین کند، مقامات تهران و کابل درگیر تنش لفظی بوده‌اند.

درگیری ایران و طالبان در منطقه مرزی نیمروز [+گزارش درگیری و ویدیو]

در پی هشدار رئیس جمهور ایران که با واکنش تمسخرآمیز یک فرمانده طالبان مواجه شد، سفیر جمهوری اسلامی در کابل «یک ماه» به طالبان مهلت داد که این خواسته ایران را عملی کند. به گفته حسن کاظمی قمی، این یک ماه «اتمام حجت» است.

همزمان صبح امروز ششم خرداد نیز، حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور ایران با امیرخان متقی وزیرخارجه طالبان در کابل دیدار داشته‌ که از جمله در مورد مسائل مرزی و حقابه ایران صحبت کرده‌اند.

در مقابل شماری از مهره‌های نزدیک به حاکمیت طالبان در روزهای اخیر از «هشدارهای بیان شده از سوی تهران» انتقاد کرده و فرماندار ولایت پکتیا آرزو کرد که خدا امکان جنگ را فراهم کند تا طالبان به «فرزندان زرتشت درس عبرت بدهند».

گفتنی است که بر اساس قرارداد سال 1351، حکومت افغانستان موظف شده که سالانه 850 میلیون متر مکعب از آب هیرمند را به ایران بدهد اما عم پایبندی طالبان به این قرارداد به خصوص در سالیان گذشته برای ایران چالش‌آفرین شده است.مقامات طالبان بارها، از جمله در هفته گذشته، مدعی شده‌اند که به دلیل کم بودن مقدار آب در صورت باز شدن سد نیز آب به ایران نخواهد رسید.

از زمان تسلط مجدد طالبان بر افغانستان این نخستین درگیری طرفین نیست و پیش‌تر نیز در آذرماه 1400 و مرداد 1401 میان طرفین در ولایت نیمروز درگیری‌هایی شکل گرفت.

نیمروز یکی از ۳۴ ولایت افغانستان است که در جنوب غربی این کشور و در شرق استان سیستان و بلوچستان در ایران واقع شده است. ایران و افغانستان ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند، اما اکثر تنش‌های یک سال اخیر در نزدیکی مرز ولایت نیمروز با بخش شغالک هیرمند و منطقه مشترک مرزی پل ابریشم، بر سر موضوع‌هایی مانند اختلافات بر سر زمین‌های کشاورزی، آب یا قاچاق رخ داده که به سرعت نیز پایان گرفته است. در ادامه ویدیویی که حساب کاربری منتسب به سپاه پاسداران از درگیری نظامی ایران و طالبان امروز 6 خرداد 1402 در فضای مجازی منتشر کرده را ببینید:

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص درگیری ایران و طالبان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو